Auteur Topic: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen  (gelezen 13561 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2
« Reactie #40 Gepost op: 13-03-2019, 14:37:39 »
[…] viel me de reactie van Martijn op. Zijn eerste antwoord op een vraag van Gilles was:

"Misschien."
Zelf geloof ik wel een beetje in "priming" (of hoe het verschijnsel ook heet), dat als je een bepaald woord net hebt gelezen of anderszins verwerkt, dat het dan zogezegd "aan de oppervlakte" ligt, en je het ook eerder gebruikt.

Dus ik vind het een reden om aan te nemen dat Martijn zomaar één van de drie "misschien"-schermen was. Maar ik vind het óók een reden om Martijn vervolgens niet als mol te kiezen.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Nicv

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2
« Reactie #41 Gepost op: 13-03-2019, 21:12:19 »
Dus ik vind het een reden om aan te nemen dat Martijn zomaar één van de drie "misschien"-schermen was. Maar ik vind het óók een reden om Martijn vervolgens niet als mol te kiezen.

Gilles heeft blijkbaar in een interview gezegd dat ze uiteindelijk niet voor hun eerste keus mol hebben gekozen. En iets in de manier waarop Gilles Martijn ondervroeg geeft mij het idee dat Martijn wel eens die eerste keus mol geweest zou kunnen zijn. Toen Martijn het antwoord "misschien" gaf op de vraag of hij de andere kandidaten op een dwaalspoor zou kunnen brengen, herhaalde Gilles het woord "misschien" en zijn reactie en stem waren daarbij zo opvallend dat je Elisabet even heel opmerkzaam/verbaasd zag opkijken. Ik kan er helemaal naast zitten, maar ik had het gevoel dat Gilles even om moest schakelen toen Martijn toegaf nerveus te zijn en duidelijk aangaf dat hij liever de winnaar en niet de mol zou willen zijn. Dus ik denk inderdaad ook dat Martijn niet de mol is.

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2
« Reactie #42 Gepost op: 13-03-2019, 22:29:04 »
Zelf geloof ik wel een beetje in "priming" (of hoe het verschijnsel ook heet), dat als je een bepaald woord net hebt gelezen of anderszins verwerkt, dat het dan zogezegd "aan de oppervlakte" ligt, en je het ook eerder gebruikt.

Dus ik vind het een reden om aan te nemen dat Martijn zomaar één van de drie "misschien"-schermen was. Maar ik vind het óók een reden om Martijn vervolgens niet als mol te kiezen.
Haha, ik zeg meestal 'misschien' als niet weet of ik moet liegen of de waarheid spreken ::) Ik vind het een vrij matige (half)leugen van mezelf dan :P Dus linksom of rechtsom zou ik 'm inderdaad zo gauw nog niet als Mol kiezen ::hypocriet::
...óf niet!

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #43 Gepost op: 14-03-2019, 09:22:31 »
Op zich is zeggen dat je liever de winnaar bent voor een Mol natuurlijk fantastisch. Als iedereen hem nu minder verdacht vindt omdat hij toch ‘liever de winnaar’ is, heb je mooi bij je ondervraging al mensen op het verkeerde been gezet.

Maar je weet natuurlijk niet of dat ook zijn gedachtegang was :P
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Online Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #44 Gepost op: 23-03-2019, 16:00:00 »
Wat ik me nog bedacht: stel nou dat de gekozen Mol het niet meer wil zijn? Nergens hebben de kandidaten (voor zover we gezien hebben) de kans gehad om te bevestigen dat ze het ook onvoorbereid nog steeds willen zijn. In de Nederlandse Mol
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
dus misschien hebben de makers de optie ingebouwd dat bij het gesprek met Gilles de gekozen Mol nog 'nee' kon zeggen. Dan zouden er twee back-up-Mollen zijn die na hem/haar de Mol alsnog voor de rol van Mol gevraagd konden worden.

Aan het vallen van de avond te zien klopt de volgorde waarin we de kandidaten langs zien komen bij Gilles. Dit zou betekenen dat Bas het in ieder geval niet is - die komt helemaal aan het einde. (Even ervan uitgaan dat de eerste keuze niet heeft afgezegd, natuurlijk.)
...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #45 Gepost op: 23-03-2019, 16:26:59 »
Interessante gedachte!

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #46 Gepost op: 23-03-2019, 16:32:37 »
Maar stel dan dat de vierde persoon die bij Gilles gaat de vraag krijgt, en die geeft aan dat niet meer te willen.

Dan kan die als kandidaat al 3 personen schrappen toch?

Lijkt me wel riskant...
klaar voor de strijd

Offline B&W

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #47 Gepost op: 23-03-2019, 17:04:24 »
Bij de briefing in de nacht kregen we teksten te horen waarvan je zou denken dat die uitgesproken zouden worden bij het moment waar Pac een afbeelding bij heeft. Misschien wilde de mol toch niet de mol zijn, en werd de nieuwe mol in de nacht wakker gemaakt. Maar dat zou wel heel extreem zijn :P

Maar stel dan dat de vierde persoon die bij Gilles gaat de vraag krijgt, en die geeft aan dat niet meer te willen.
Een oplossing hiervoor kan zijn om de mensen met een ‘misschienscherm’ eerst te vragen of ze nog steeds de mol willen zijn, voordat ze aangeven of de kandidaat de mol wordt of niet.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #48 Gepost op: 4-04-2019, 21:07:35 »
- Deel 1 -

Met de kennis van nu ben ik deze opdracht opnieuw gaan bekijken. We weten nu immers zeker door dat interview in Humo dat er echt 3 kandidaten waren die een 'misschien' scherm kregen en dat de mol hieruit op basis van diens reacties bij dit vragenrondje unaniem is gekozen door de makers. De mol heeft ook meteen toegehapt volgens dat interview, dus de persoon waar unaniem voor is gekozen is ook de mol geworden. Interessant is ook dat de makers blijkbaar voor de vragenronde een andere favoriet hadden, maar dat een van de 2 andere potentieeltjes beter loog tijdens de vragenronde en diegene daardoor de mol werd.

Ik denk dat Ingrid, Martijn, Liesbeth, Elisabet, Bruno en Bas sowieso niet op hun scherm gezien hebben dat ze de mol misschien zijn.

Ingrid krijgt nauwelijks vragen van Gilles die haar testen ('geloof je Martijn?', 'je beroep kan van pas komen als mol', 'zou je meer stress hebben als mol of als kandidaat?') en ze komt vrij ontspannen over. Gilles besteedt nauwelijks aandacht aan haar. Aangezien we weten dat ze niet de mol is en ze voor de rest juist vaak erg als een stresskip overkwam naar mijn mening denk ik niet dat zij een misschien scherm heeft gekregen.

Van Elisabet weten we inmiddels zo goed als zeker dat ze de mol niet is omdat ze in aflevering 3 en 4 te veel goed doet tijdens opdrachten, maar ik heb haar eigenlijk nooit verdacht omdat ze hier zo enorm ontspannen erbij zit naar mijn mening en naar mijn mening lijkt zij ook teleurgesteld te reageren bij het zien van haar scherm. Ze zegt ook dat ze haar scherm wel verwacht had (en dat lijkt me eerder iets wat je zou zeggen wanneer je te zien krijgt dat je geen potentiële mol bent.. ik verwacht niet dat ze zo arrogant is dat ze verwacht had dat ze een potentieeltje is). Ook besteedt Gilles relatief weinig aandacht aan haar.

Ik vind dat hetzelfde voor Liesbeth geldt, zij lijkt teleurgesteld te zijn bij het zien van haar scherm, ze zegt over haar scherm teleurgesteld 'het gaat' in het Frans wanneer Gilles vraagt wat ze ervan vindt en Gilles besteedt ook nauwelijks aandacht aan haar (het lijkt mij niet dat Gilles dat zou doen als ze een potentieeltje zou zijn).

Bruno reageert heel vreemd op de vraag of hij tevreden is met zijn scherm, vind ik. Nadat Gilles opmerkt dat hij de ideale mol zou zijn omdat wijsheid met de leeftijd zou komen, reageert hij ontspannen met 'zeker en vast' en glimlacht hij terwijl hij spontaan zijn tanden laat zien. Wanneer Gilles hem hierna echter vraagt of hij tevreden is met zijn scherm, zegt hij niets, en knikt hij slechts ja met zijn hoofd. Ook glimlacht hij nu niet meer. Dit komt op mij over alsof hij niet echt tevreden is met zijn scherm en hij nu zijn teleurstelling probeert te verbergen.. en aangezien hij nog zo breed lachte toen Gilles zei dat hij de ideale mol zou zijn, vermoed ik dat hij dus niet te zien heeft gekregen dat hij misschien de mol is. Ook verwacht ik niet dat hij een potentieeltje is nadat hij zo doorzichtig gelogen heeft bij de eerste opdracht over het jongleren. Hoe dan ook lijkt hij mij niet de mol omdat hij hetzelfde reageert op de vraag of hij net als de negen andere een gewone kandidaat is, terwijl ja antwoorden op die vraag sowieso al een onjuist antwoord is (want als er een mol is en hij die zelf niet is, kunnen er naast hemzelf geen 9 kandidaten zijn). Er wordt weliswaar hier veel aandacht aan hem besteed, maar hij reageert niet goed op de vragen en hij lijkt teleurgesteld te zijn.

Martijn lijkt ook teleurgesteld te zijn als reactie op zijn scherm. Ook antwoordt hij dat hij liever de winnaar wil zijn dan de mol. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij een misschien scherm zag en hij toch liever niet de mol wilde zijn, maar hij leek toen hij gebeld werd en er gezegd werd dat hij niet de mol was dit toch wel echt jammer te vinden. Dus ik denk dat hij gewoon geen misschien scherm te zien heeft gekregen en dat hij dus hier niet blij was met zijn 'jij bent de mol niet' scherm.

Bas krijgt eigenlijk ook nauwelijks aandacht van Gilles.. hij krijgt de vraag of hij zichzelf zou headhunten als mol, de vraag of zijn ja antwoord daarop misschien gesterkt is door het scherm dat hij net gezien heeft en de vraag of hij verrast was door zijn scherm (waarop hij herhaaldelijk 'nee' antwoordt.. wat ik toch wederom eerder zou interpreteren als 'ik had wel verwacht dat ik geen potentieeltje zou zijn' dan als 'ik vind mezelf zo capabel dat ik een misschien scherm wel zag aankomen'). Gilles zet hem niet voor het blok, er wordt nauwelijks aandacht aan hem besteed... ik denk niet dat hij een misschien scherm heeft gekregen. Hij bleef weliswaar onbewogen, maar ik denk toch echt dat de potentieeltjes meer getest zouden worden op hun vermogen om het hoofd koel te houden onder druk en dat zie ik bij hem niet gebeuren (en daar zijn de vragen die Gilles hem stelt in mijn ogen ook niet geschikt voor).

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #49 Gepost op: 4-04-2019, 21:07:48 »
- Deel 2 -

Dus de 3 kandidaten met een 'misschien' scherm zitten tussen Axel, Joeri, Kaat en Eva.

Ik denk eigenlijk zo goed als zeker te weten dat Joeri en Eva een misschien scherm hebben gekregen. Dat baseer ik op hun reacties op het zien van hun scherm, op hoe zij erbij zaten bij de vragenronde en op de vragen die zij kregen. Ook besteedde Gilles relatief veel aandacht aan hen. Beiden kregen vragen van Gilles waardoor ze onder druk werden gezet (zoals 'is dit je pokerface?', 'ben je zenuwachtig?' en 'kan je goed liegen?').

Ik twijfel over of Axel of Kaat een misschien scherm heeft gezien. Axel vond ik heel raar reageren op de vragen van Gilles, hij kwam erg nerveus over. Waarom zou hij zo nerveus zijn als hij geen misschien scherm gezien had? Of speelde hij dit om de groep op een dwaalspoor te zetten? Hij antwoordde ook niet op Gilles zijn eerste vraag. Vervolgens vraagt Gilles of hij zenuwachtig is en daarop antwoordt Axel dat hij niet zenuwachtig is (wat enorm slecht gelogen was in mijn ogen.. Ingrid moest er zelfs door lachen). Gilles besteedt verder niet veel aandacht aan hem, maar of dat nou komt doordat hij zo slecht reageerde dat Gilles besloot om het gesprek af te kappen of doordat hij geen misschien scherm had, durf ik niet te zeggen. Misschien was hij eerst de favoriet maar faalde hij hier compleet..? Gilles lijkt zich een beetje ongemakkelijk te voelen bij Axels reacties. Axel leek daarentegen wel teleurgesteld te reageren op het zien van zijn scherm vond ik. Hoe dan ook lijkt het mij zo dat hij niet de persoon is die unaniem is gekozen als mol.

Kaat wordt uitgebreid ondervraagd door Gilles en ik zag geen teleurstelling bij haar toen ze haar scherm zag, dus als Axel niet de 3e persoon was die een misschien scherm kreeg zal zij het wel zijn geweest.

Opvallend is ook dat aan al deze 4 personen de vraag wordt gesteld of ze zenuwachtig zijn (of iets in die trant). Aan de ene helft van de groep wordt die vraag gesteld, aan de andere helft niet (Martijn is de vijfde persoon die deze vraag krijgt).

Ook merkte iemand op wieisdemol.be op dat enkel Axel, Eva en Joeri voorovergebogen met hun armen op de tafel zitten bij hun gesprek met Gilles na het vragenrondje. Dat is een houding die je aanneemt wanneer je erg geïnteresseerd bent in wat de ander te zeggen heeft. Toeval, of waren zij de 3 kandidaten die benieuwd waren naar of Gilles hen zou vertellen dat ze de mol mochten zijn?

Wat denken jullie? Ik vond Eva wel het beste reageren van deze 4 personen, en zij gaf ook als enige toe dat ze zenuwachtig was (terwijl de rest dit eerder probeerde te verbergen naar mijn mening)... dus bleef ze dicht bij zichzelf, iets wat later ook gezegd wordt over de mol.  ;D Maar goed, ze is dan ook mijn hoofdverdachte.  :P

Offline foxhunter

  • Forumlid
  • Andiamo
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #50 Gepost op: 4-04-2019, 22:21:16 »
Heb hem al gelezen dat als Eva aan het tafeltje zit dat ze dan "Echt?" zegt, maar kan hem niet meer terugvinden. Heb wel gezien dat dat er wel op lijkt.

Wat ik er maar aan toe wil voegen is dat ik denk dat Eva omwille van haar logistieke problemen (ze vergeet wel eens wat) heeft besloten om niet de mol te willen worden en er dus ern ander gekozen moest worden. Noem het maar een gevalletje tunnelvisie.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #51 Gepost op: 4-04-2019, 22:22:52 »
Wat ik er maar aan toe wil voegen is dat ik denk dat Eva omwille van haar logistieke problemen (ze vergeet wel eens wat) heeft besloten om niet de mol te willen worden en er dus ern ander gekozen moest worden. Noem het maar een gevalletje tunnelvisie.

Maar degene die unaniem is aangewezen als ideale mol op basis van de reacties tijdens het vragenrondje heeft meteen toegehapt volgens dat interview, dus diegene is ook echt de mol geworden.

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #52 Gepost op: 4-04-2019, 22:49:50 »
Maar degene die unaniem is aangewezen als ideale mol op basis van de reacties tijdens het vragenrondje heeft meteen toegehapt volgens dat interview, dus diegene is ook echt de mol geworden.

Klopt. Ze hadden wel degelijk rekening gehouden met dat scenario maar het was niet nodig zeiden ze.
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #53 Gepost op: 5-04-2019, 01:19:50 »
Leuke analyse weer Saskia.

Ik heb het nog niet terug gezien maar bij Joeri dacht ik eerder aan een niet-misschien scherm. Hij zat met zijn armen over elkaar en keek een beetje weg van Gilles. Die houding kwam op mij over als een teleurgestelde en ook wel licht beledigde kandidaat die net te zien had gekregen dat hij niet de mol mocht zijn.
En Eva vond ik niet goed reageren omdat ik haar overduidelijk zenuwachtig vond, ik denk wel dat ze een misschien scherm had maar niet dat ze uiteindelijk gekozen is.

Zeker het terugkijken waard.

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #54 Gepost op: 5-04-2019, 12:47:33 »
Leuke analyse weer Saskia.

Ik heb het nog niet terug gezien maar bij Joeri dacht ik eerder aan een niet-misschien scherm. Hij zat met zijn armen over elkaar en keek een beetje weg van Gilles. Die houding kwam op mij over als een teleurgestelde en ook wel licht beledigde kandidaat die net te zien had gekregen dat hij niet de mol mocht zijn.
En Eva vond ik niet goed reageren omdat ik haar overduidelijk zenuwachtig vond, ik denk wel dat ze een misschien scherm had maar niet dat ze uiteindelijk gekozen is.

Zeker het terugkijken waard.

Ja ik snap de andere interpretatie van Joeri's gedrag en lichaamstaal wel. Maar ik vond hem zo hoopvol opkijken naar Gilles toen hij zijn scherm had gezien. Zijn houding vond ik erg gesloten, alsof hij zich niet in zijn kaarten wilde laten kijken of alsof hij zich juist defensief opstelde (bewust of onbewust) toen Gilles hem ondervragen wilde, maar je zou dit kunnen interpreteren als teleurstelling of zelfs als bluffen ja.

Eva vond ik inderdaad wel een beetje zenuwachtig overkomen maar dat gaf ze wel gewoon toe, wat ik dan weer wel een pluspunt vind (en waardoor ze zichzelf is gebleven). Het subtiele lachje van Gilles nadat ze haar laatste antwoord geeft, wekt bij mij de indruk dat hij haar reacties goed vond (en in principe hoeft ze het slechts beter te doen dan de andere 2 potentiële mollen.. als dat bv. Axel en Martijn zouden zijn geweest wint zij dik van hen, vind ik). Ik heb Gilles bij de reacties van geen enkele andere kandidaat in beeld subtiel zien lachen in ieder geval.

Ik houd het ook nog voor mogelijk dat Martijn of Bruno een misschien scherm heeft gekregen maar bij de rest zie ik niets wat in die richting wijst.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #55 Gepost op: 6-04-2019, 08:19:53 »
Dapper dat je je hier aan gewaagd hebt, Saskia! Maar als ik even mijn verdachte(n) mag verdedigen:
Bas krijgt eigenlijk ook nauwelijks aandacht van Gilles.. hij krijgt de vraag of hij zichzelf zou headhunten als mol, de vraag of zijn ja antwoord daarop misschien gesterkt is door het scherm dat hij net gezien heeft en de vraag of hij verrast was door zijn scherm (waarop hij herhaaldelijk 'nee' antwoordt.. wat ik toch wederom eerder zou interpreteren als 'ik had wel verwacht dat ik geen potentieeltje zou zijn' dan als 'ik vind mezelf zo capabel dat ik een misschien scherm wel zag aankomen'). Gilles zet hem niet voor het blok, er wordt nauwelijks aandacht aan hem besteed... ik denk niet dat hij een misschien scherm heeft gekregen. Hij bleef weliswaar onbewogen, maar ik denk toch echt dat de potentieeltjes meer getest zouden worden op hun vermogen om het hoofd koel te houden onder druk en dat zie ik bij hem niet gebeuren (en daar zijn de vragen die Gilles hem stelt in mijn ogen ook niet geschikt voor)..
Ik denk dat als je een nee-scherm te zien hebt gekregen, je bijna automatisch wat voorzichtiger gaat reageren. Je ziet aan sommige anderen dat er toch subtiel iets van teleurstelling in hun reactie zit. Teleurstelling mag je niet laten blijken, dus je moet net doen alsof je nog steeds de Mol kunt zijn. Dat is misschien wel lastiger dan een misschien-scherm gezien te hebben. Iets van teleurstelling zie je bij Bas helemaal niet, voorzichtigheid evenmin. Dat zijn twee redenen waarom ik bij Bas geen nee-scherm verwacht. En het is de brutaliteit waarmee hij zegt dat hij dit scherm wel verwacht had, die de makers juist kan zijn bevallen. Gilles zegt ook dat hij onbewogen bleef bij het kijken, wat de anderen natuurlijk ook konden zien dus daarmee gaf hij niets weg. Maar het geeft iets van waardering aan, hij deed dat bij verschillende anderen ook. En als het moet kan Bas dit zo spelen: ik zie dezelfde uitdagende houding in het busje, bij de verfopdracht, en bij de briefing van Gilles aan het strand. (Maar goed, je kunt het ook interpreteren als een bluffende kandidaat, dat is de andere tactiek die je bij een nee-scherm hebt, het blijft koffiedik kijken. :) Maar die houding was als kandidaat bij de verfopdracht en aan het strand m.i. dan weer niet handig/nodig).
Van Elisabet weten we inmiddels zo goed als zeker dat ze de mol niet is omdat ze in aflevering 3 en 4 te veel goed doet tijdens opdrachten, maar ik heb haar eigenlijk nooit verdacht omdat ze hier zo enorm ontspannen erbij zit naar mijn mening en naar mijn mening lijkt zij ook teleurgesteld te reageren bij het zien van haar scherm. Ze zegt ook dat ze haar scherm wel verwacht had (en dat lijkt me eerder iets wat je zou zeggen wanneer je te zien krijgt dat je geen potentiële mol bent.. ik verwacht niet dat ze zo arrogant is dat ze verwacht had dat ze een potentieeltje is). Ook besteedt Gilles relatief weinig aandacht aan haar.
En dat zou ik nu juist weer enorm knap vinden van Elisabet. Een heel lichte teleurstelling laten blijken, terwijl je helemaal niets hebt om teleurgesteld over te zijn. Als ze dat kan (maar ik betwijfel het, hoor), dan ben je in mijn ogen een heel goede kandidaat om de rol van Mol op je te nemen. Dan zou ik haar als maker er meteen uitpikken.
Dat er aan sommige kandidaten meer aandacht lijkt te worden besteed / zij lastiger vragen krijgen dan anderen, ben ik met je eens. We moeten er wel rekening mee houden dat ook bij het "roosteren", zoals Gilles het noemt, geknipt is in de montage, dus de meest kwetsbare delen voor een potentiële Mol zijn er wellicht uit gelaten. (Hetzelfde geldt natuurlijk voor de anderen: want we hadden hier ook 10 potentiële kandidaten.)
« Laatst bewerkt op: 6-04-2019, 08:37:59 door Newbie2 »

anoniem 30784

  • Gast
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #56 Gepost op: 6-04-2019, 19:19:09 »
Dapper dat je je hier aan gewaagd hebt, Saskia! Maar als ik even mijn verdachte(n) mag verdedigen:Ik denk dat als je een nee-scherm te zien hebt gekregen, je bijna automatisch wat voorzichtiger gaat reageren. Je ziet aan sommige anderen dat er toch subtiel iets van teleurstelling in hun reactie zit. Teleurstelling mag je niet laten blijken, dus je moet net doen alsof je nog steeds de Mol kunt zijn. Dat is misschien wel lastiger dan een misschien-scherm gezien te hebben. Iets van teleurstelling zie je bij Bas helemaal niet, voorzichtigheid evenmin. Dat zijn twee redenen waarom ik bij Bas geen nee-scherm verwacht. En het is de brutaliteit waarmee hij zegt dat hij dit scherm wel verwacht had, die de makers juist kan zijn bevallen. Gilles zegt ook dat hij onbewogen bleef bij het kijken, wat de anderen natuurlijk ook konden zien dus daarmee gaf hij niets weg. Maar het geeft iets van waardering aan, hij deed dat bij verschillende anderen ook. En als het moet kan Bas dit zo spelen: ik zie dezelfde uitdagende houding in het busje, bij de verfopdracht, en bij de briefing van Gilles aan het strand. (Maar goed, je kunt het ook interpreteren als een bluffende kandidaat, dat is de andere tactiek die je bij een nee-scherm hebt, het blijft koffiedik kijken. :) Maar die houding was als kandidaat bij de verfopdracht en aan het strand m.i. dan weer niet handig/nodig).En dat zou ik nu juist weer enorm knap vinden van Elisabet. Een heel lichte teleurstelling laten blijken, terwijl je helemaal niets hebt om teleurgesteld over te zijn. Als ze dat kan (maar ik betwijfel het, hoor), dan ben je in mijn ogen een heel goede kandidaat om de rol van Mol op je te nemen. Dan zou ik haar als maker er meteen uitpikken.
Dat er aan sommige kandidaten meer aandacht lijkt te worden besteed / zij lastiger vragen krijgen dan anderen, ben ik met je eens. We moeten er wel rekening mee houden dat ook bij het "roosteren", zoals Gilles het noemt, geknipt is in de montage, dus de meest kwetsbare delen voor een potentiële Mol zijn er wellicht uit gelaten. (Hetzelfde geldt natuurlijk voor de anderen: want we hadden hier ook 10 potentiële kandidaten.)

Elisabet heeft over zichzelf gezegd dat ze geen goede mol zou zijn omdat ze niet goed is in liegen en ze dat niet vaak doet, dus als dat zo is en ze hier toch mooi toneel gespeeld blijkt te hebben... dan was dat gelogen.  ;D

Wat Bas betreft.. tjah, dan zie jij dat toch heel anders.  :P


Offline Molest

  • Forumlid
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #57 Gepost op: 7-04-2019, 03:25:31 »
Elisabet heeft over zichzelf gezegd dat ze geen goede mol zou zijn omdat ze niet goed is in liegen en ze dat niet vaak doet, dus als dat zo is en ze hier toch mooi toneel gespeeld blijkt te hebben... dan was dat gelogen.  ;D

Wat Bas betreft.. tjah, dan zie jij dat toch heel anders.  :P
Ja, dat is een goed punt, over Elisabet. Ik vind trouwens wel dat er nog een verschilletje is tussen liegen met woorden en je emoties kunnen spelen. Acteurs zijn ook niet per definitie leugenaars... En haar konijnenleugen was ook steengoed, vond ik. Zag ik ook niet dat ze het speelde.
Wat Bas betreft: ik geloof ook dat we het daar niet over eens zijn. ::rofl:: En dat geeft ook niets, verder. Ik kan het ook helemaal mis hebben, en ik redeneer natuurlijk ook vast een beetje naar mijn Mol toe. Want anders kan ik wel inpakken. Als jij trouwens de 3 goede "misschien-schermen" eruit hebt weten te pikken, ga ik je een hele dikke pluim geven aan het eind van het seizoen!! Maar daar wacht ik nog even mee, hè? ;)
Ook merkte iemand op wieisdemol.be op dat enkel Axel, Eva en Joeri voorovergebogen met hun armen op de tafel zitten bij hun gesprek met Gilles na het vragenrondje. Dat is een houding die je aanneemt wanneer je erg geïnteresseerd bent in wat de ander te zeggen heeft. Toeval, of waren zij de 3 kandidaten die benieuwd waren naar of Gilles hen zou vertellen dat ze de mol mochten zijn?
Het zou een hint kunnen zijn, zeker. Maar het kan ook slimme montage zijn om een of meer echte Mol-kandidaten aan het oog te onttrekken. Zoals bv. de montage van het gesprek tussen Gilles en Axel aan het strand ook suggestief is. Ik vind sowieso dat er echt knap gemonteerd wordt in De Mol, volgens mij wordt er op ieder detail gelet. Heel moeilijk om mogelijke subtiele hints te onderscheiden van mogelijke subtiele misleiding. En dan wordt de Mol vast ook nog her en der met opzet onnodig verdacht neergezet... Pfoeh, het is niet makkelijk, hoor! ::ok:: Ik verdenk Bas sterk, maar ik houd er ook rekening mee dat ik misschien wel hier en daar om de tuin geleid word.
« Laatst bewerkt op: 7-04-2019, 06:41:31 door Newbie2 »

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #58 Gepost op: 30-04-2019, 22:41:21 »
"De kandidaat die er het beste erin slaagt om het hoofd koel te houden, krijgt straks de vraag om de mol te worden tijdens deze reis."

Dit werd tijdens de opdracht door de voice-over gemeld. Er wordt mee geïmpliceerd dat de kandidaat ook zou kunnen weigeren. Bijvoorbeeld omdat hij zich zo zonder voorbereiding minder zeker voelt. In dat geval krijgt de kandidaat die op één na de beste zijn hoofd koel kan houden deze vraag voorgeschoteld.
Dit betekent dat de volgorde dat de kandidaten na de roast bij Gilles moeten komen best wel belangrijk is. Stel de mol van voorkeur zegt neen, dan moet keuze nr 2 en 3 nog wel aan de beurt kunnen komen. En aangezien al duidelijk is (ik weet niet meer waar, welk interview) dat de eerste keus het is geworden, kunnen we toch al enige conclusies trekken.

Er vanuit gaande dat er niet met de volgorde is geklooid (zoals in NL gebruikelijk is), is de volgorde: Kaat, Bruno, Axel, Eva, Elisabet, Martijn, Joeri, Ingrid, Liesbeth, Bas.

Na Bas komt niemand. Dus hij kan de mol niet meer zijn, want stel hij zegt neen, dan moet Gilles nummer twee terugroepen. Omdat tussen de laatste vier kandidaten maar één Misschienscherm zat, kan je concluderen dat Bas ook de Misschienscherm niet had.
Kaat en Bruno kwamen voor de eerste molkandidaat (Axel) aan de beurt. Dus zij hadden ook geen Misschienscherm. En Joeri moge duidelijk zijn.

Kortom: Axel en Elisabet kunnen de mol nog zijn en de andere twee Misschienschermen moet gezocht worden tussen Eva, Martijn, Ingrid en Liesbeth.

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 1] - opdracht 2: mol kiezen
« Reactie #59 Gepost op: 30-04-2019, 23:16:01 »
Hm.. dat is best slim bedacht.

Nu maar er vanuit gaan dat idd de volgorde klopt.
Maar dat Bas de mol niet kan zijn geloof ik dan weer meteen  ::rofl::

Goeie  ::ok::