Auteur Topic: [Aflevering 2] - Opdracht 1: Vietnamees koken  (gelezen 8456 keer)

Offline hamsterdam

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #20 Gepost op: 17-03-2019, 23:01:24 »
Met dien verstande dat in WIDM de secundaire opdracht met het bouwen van de torens en het vrijspelen van de receptuur waarschijnlijk had ontbroken. Het was zeker geen makkelijke opdracht, maar met verstandig overleg zeker niet onhaalbaar IMHO.

Qua gelaagdheid zeker beter! Maar met maar 8min kooktijd, 1min overleg en elkaar net ontmoet hebbende...te veel alles of niets. Wat dat betreft genoot ik meer van de tweede.

Maar qua molspeuren sowieso leuk: wie creëert bewust chaos, wie laat alles gebeuren zodra t misgaat, wie windt zich onnodig op om kandidaats over te komen...

Ben zeker fan van de opdracht, maar ik acht hem qua geld verdienen toch redelijk onhaalbaar

Offline AstridM

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #21 Gepost op: 17-03-2019, 23:02:38 »
Hebben jullie wel eens naar Masterchef gekeken? Daarin hebben ze bijna altijd ook zo'n estafette-opdracht. Dat zijn dan nog mensen die 'dag en nacht' met koken bezig zijn en een flinke warenkennis hebben. Maar de chaos is er echt niet minder om hoor en de bedoelde gerechten lukken ook niet altijd even goed.

Offline Michmol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Ontdekking van Paaseiland 1722
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #22 Gepost op: 17-03-2019, 23:04:52 »
Onhaalbaar is in the eye of the beholder. Maar ik geef onmiddellijk toe dat met zo'n grote groep van mensen die net in Vietnam geland zijn het bijzonder moeilijk was. Voor de mol was dit natuurlijk gefundenes fressen, ongeacht in welke positie hij of zij zat.
Woosie down?

Online annebeestje

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #23 Gepost op: 17-03-2019, 23:14:50 »
Heb nog extra gelet op wie, zoals aan de mol gebriefd, met "een scheutje van iets" het gerecht heeft kunnen doen mislukken:
Martijn voegt volgens recept rijstwijn(?) toe aan dipsaus II. Wel wat veel misschien...
Elisabet zien we extra olie toevoegen in de pan. Lijkt me geen probleem.
Kaat vergeet schijnbaar juist een scheutje rijstwijn in dipsaus I. Door iets te vergeten kun je het ook laten mislukken?
« Laatst bewerkt op: 17-03-2019, 23:19:30 door annebeestje »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #24 Gepost op: 17-03-2019, 23:16:20 »
Heb nog extra gelet op wie, zoals aan de mol gebriefd, met "een scheutje van iets" het gerecht heeft kunnen doen mislukken:
Martijn voegt volgens recept rijstwijn(?) toe aan dipsaus II. Wel wat veel misschien...
Elisabet zien we extra olie toevoegen in de pan. Lijkt me geen probleem.
Kaat vergeet schijnbaar juist een scheutje rijstwijn in dipsaus I. door iets te vergeten kun je het ook laten mislukken?

Maar ja, Gilles gaf het enkel als tip he. Die briefing van de Mol zal wel langer geduurd hebben en zal wel meer mogelijke tactieken behandeld hebben.

Offline Whiskers

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #25 Gepost op: 17-03-2019, 23:29:13 »
Heb nog extra gelet op wie, zoals aan de mol gebriefd, met "een scheutje van iets" het gerecht heeft kunnen doen mislukken:
Martijn voegt volgens recept rijstwijn(?) toe aan dipsaus II. Wel wat veel misschien...
Elisabet zien we extra olie toevoegen in de pan. Lijkt me geen probleem.
Kaat vergeet schijnbaar juist een scheutje rijstwijn in dipsaus I. Door iets te vergeten kun je het ook laten mislukken?
Extra groenten ook. Extra saus. 300x dipsaus..

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #26 Gepost op: 18-03-2019, 00:28:10 »
Ik kijk nu al de herhaling terug op VIER en er valt me al iets op:

Er zijn kandidaten die 2 cilinders leggen op een verdieping en dan 2 balken. Uiteraard rolt zoiets weg.

Elisabet en Joeri lijken in het begin de enigen te zijn die door hebben dat op iedere verdieping zowel een balk als een rondje moet.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #27 Gepost op: 18-03-2019, 00:37:39 »
Een vrij lastige opdracht, zelfs Zonder mol denk ik. Dan ook nog eens alles of niets.

Als mol ga je of in begin koken of op t eind vermoed ik. Bij de eerste groep gaat er echt iets fout. Ze beginnen midden in t recept, houden overbodige zaken in t zicht en die overdracht is echt te grappig voor woorden.
De kans dat daarna dit recept goed gaat , is erg Klein. Maar ja we all remember sozholosa , Durft een gaat jurylid streng te zijn?

Door goed torens te bouwen, vergroot je de kans om stappen vrij te spelen, maar vergroot je ook de kans om als laatste te koken en uit te schieten met de sojasaus of zo.

Leuke opdracht, gelaagdheid, Vietnam toets Erin, maar vrij onmogelijk

Offline Reflektor

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #28 Gepost op: 18-03-2019, 00:45:54 »
Maar zelfs als het spel gespeeld zou worden zonder mol, zou elke opdracht nog lastig worden, zoals te zien in de eerste aflevering. Zou wel een goede twist zijn op het eind, er is helemaal geen mol gekozen dit jaar.  ::rofl::

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #29 Gepost op: 18-03-2019, 01:37:20 »
De groep was gewoon nog niet goed op elkaar ingespeeld plus de adrenaline van zo’n eerste echte opdracht. Maar de opdracht zelf was zeker niet onhaalbaar, er was gewoon te veel chaos.

Offline Cool Cat_86

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #30 Gepost op: 18-03-2019, 07:58:31 »
Hebben jullie wel eens naar Masterchef gekeken? Daarin hebben ze bijna altijd ook zo'n estafette-opdracht. Dat zijn dan nog mensen die 'dag en nacht' met koken bezig zijn en een flinke warenkennis hebben. Maar de chaos is er echt niet minder om hoor en de bedoelde gerechten lukken ook niet altijd even goed.
Daar moest ik ook direct aan denken!  :D
Moeilijke opdracht, maar met duidelijkere communicatie in het begin zou het toch beter moeten gegaan zijn dan nu. Het ontbrak echt aan een duidelijke eerste overdracht.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #31 Gepost op: 18-03-2019, 08:28:10 »
Ik kijk nu al de herhaling terug op VIER en er valt me al iets op:

Er zijn kandidaten die 2 cilinders leggen op een verdieping en dan 2 balken. Uiteraard rolt zoiets weg.

Elisabet en Joeri lijken in het begin de enigen te zijn die door hebben dat op iedere verdieping zowel een balk als een rondje moet.

Was het niet Ingrid die ondanks opmerkingen een tijdje doorging met twee ronde blokjes naast elkaar leggen? (Uiteraard alles nog eens terugkijken binnenkort! :D )

Het zou me niets verbazen als de Mol deze opdracht uitstekend zijn best heeft gedaan op één klein dingetje (scheutje of iets anders) na.
« Laatst bewerkt op: 18-03-2019, 09:08:12 door Heinz »

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #32 Gepost op: 18-03-2019, 09:55:25 »
Was het niet Ingrid die ondanks opmerkingen een tijdje doorging met twee ronde blokjes naast elkaar leggen? (Uiteraard alles nog eens terugkijken binnenkort! :D )


Aan het begin oppert Liesbeth zelfs goed hoorbaar voor iedereen: "Altijd een rondje en vierkantje combineren."

Dan zijn ze 3 minuten bezig en Martijn zegt: "Ik denk niet dat het goed is om een rondje en een rechthoekje te combineren."
Elisabet zegt: "Ik ben dat aan het doen he (balk met cilinder combineren). Dat gaat hier keigoed."

Ingrid en Eva zien we dan op korte tijd een toren laten mislukken omdat ze verdiepingen met 2 cilinders en met 2 balken maken. Bij Elisabet begon het goed, maar die stapt dan over op een verdieping met 2 cilinders en dat schuift dan weg (de onderkant blijft staan).

Liesbeth zou ik dus durven wegstrepen na deze opdracht omdat ze met het goede idee komt. :-X

Martijn, Eva en Ingrid toch dom bezig met die torens...

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #33 Gepost op: 18-03-2019, 09:58:42 »
Toch zou ik als Mol mijn best doen met de torens en proberen een klein dingetje aan het gerecht verkeerd te doen. (Maar ja, dat laatste is wel precies wat Gilles als opdracht aan de Mol gaf. En zo gemakkelijk gaan ze het ons natuurlijk niet maken.)

Offline Hulpmol

  • winnaar WIDM-pool 2020
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #34 Gepost op: 18-03-2019, 10:02:04 »
Toch zou ik als Mol mijn best doen met de torens en proberen een klein dingetje aan het gerecht verkeerd te doen. (Maar ja, dat laatste is wel precies wat Gilles als opdracht aan de Mol gaf. En zo gemakkelijk gaan ze het ons natuurlijk niet maken.)

Ja, ik kan me niet voorstellen dat we telkens de effectieve molactie krijgen.

Ik geloof ook inderdaad niet dat de Mol moedwillig slechte torens gaat maken. Eerder proberen toren 1 en toren 8 te maken waar niemand iets mee kan (Elisabet werkte telkens mee aan die torens) en als je dan gaat koken de situatie aanschouwen en kijken wat je fout kan doen.

Offline Juuls247

  • Forumlid
  • Horen | Zien | Zwijgen
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #35 Gepost op: 18-03-2019, 10:55:20 »
Heerlijke opdracht!!! Ik zoek de mol toch bij de eerste en laatste groep: Kaat, Bas, Elisabet en Joeri. Zelf vind ik die laatste groep wat subtieler mollen, en ook meer invloed hebben tot het einde. Mijn mol van aflevering 1 blijft dus nog wel overeind in deze, nl Elisabet. Goed je best doen op torens waar je niks aan hebt. En dan ook op het einde nog controle hebben mocht het nodig zijn. Nee het was niet moeilijk om deze opdracht te doen mislukken  ;D
Meer L

Offline Nat007

  • Forumlid
  • Empirische wensmolexpert
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #36 Gepost op: 18-03-2019, 12:19:29 »
De boodschap van Gilles (of het deel ervan) dat we te horen kregen is dat de mol het hele gerecht compleet kan verknallen met een verkeerd scheutje saus. Maar of we dat nu letterlijk te zien hebben gekregen? Ik betwijfel het. Ofwel de mol doet inderdaad alles goed met uitzondering van één cruciaal detail, of de mol zet het geheel vanaf het begin verkeerd op. dat laatste doen Bas en Kaat. Wat ze hadden moeten zeggen:

-vis wassen en inwrijven met limoen
-vis in redelijk dikke strookplakken snijden en kiewen en vinnen verwijderen
-curcuma en gember snijden en fijn vijzelen
-beetje water erbij en de fijngestampte curcuma in een doek doen; fijnknijpen op de visstukken
-vis in de gril stoppen en op hoog vuur om en om bakken
-wapperen met dat witte ding om de vlammen goed hoog te krijgen; vlam in de pijp.
-vis frituren in de pan daarna met lente-ui
-dipsaus maken; mix van garnaalpasta, rijstwijn en limoensap + 3 scheppen suiker en gehakte rode peper.

Bas herhaalt wel correct dat er 5 ingredienten in de dipsaus zitten. Maar wil dat hij en Kaat samen aan die dipsaus werken ('groente snijden kan iedereen'). Daardoor vergeten ze alle eerstgenoemde stappen, had ik het gevoel. Waarom niet één iemand die dipsaus laten onthouden, en de ander de goede volgorde van de visbereiding? Dan is het allemaal prima te onthouden. Eén onthoudt dat de vis moet worden ingewreven met limoen, gesneden, gemarineerd met curcuma en gember smots, gegrild en dan nog even opbakken met lenteui in de pan. Niet zo lastig.
De ander onthoud de 5 ingredienten van de dipsaus. De hele opdracht gaat wat mij betreft de fout in omdat Bas en Kaat niet logischerwijs de twee grove stappen van het gerecht opdelen en afzonderlijk onthouden. Ze leiden elkaar ook af met gebabbel over de afzonderlijke ingredienten (hete pepertjes!).

Vraag me af in welke positie de mol wil zitten, praktisch gezien is als eerste gaan koken het meest bepalend voor slagen of falen van de opdracht. Viel me op dat Bas gelijk zichzelf aanwees en dit snel bij de groep afdwong. Hij en Kaat zaten beiden aan de basis voor het mislukken.

Gilles zei achteraf dat de fouten hierin zaten:

FOUT:
-gebakken noedels (Liesbeth, Eva)
-overbodige ingredienten (Joeri, Elisabet)
-vis te rauw (Bruno)
-verkeerde dipsaus

Maar met de info die Bas en Kaat de groep meegaven was het sowieso mislukt.

Offline Belgian Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #37 Gepost op: 18-03-2019, 15:07:20 »
Ik zou niet uitsluiten dat de mol als eerste gaat. Het kan ook enthousiasme zijn.

Verder vrij onmogelijke opdracht, al zat er wat subjectiviteit en speling op het slagen, dus als ze een beetje in de buurt zaten was het wel goedgerekend. Zeker niet moeilijker dan de vuurproef.


Offline klakske

  • Forumlid
Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #38 Gepost op: 18-03-2019, 15:15:10 »
In de chaos kan (en zal) iedereen gemold hebben :
Meest opvallend in beeld voor  mij : Elisabet die op het einde vlug nog een totaal verkeerd groenachtig dipsausje lijkt gemaakt te hebben en dat snel naar voren schuift ondanks het feit dat ze duidelijk gelezen heeft dat de dipsaus op basis van garnaalpasta is....
Met de vis/groenten kan je zonder recept nog een min of meer logische kookbereiding bedenken, maar een totaal verkeerde dipsaus is dodelijk voor het slagen van de opdracht.

Re: [Aflevering 2] - Opdracht 1
« Reactie #39 Gepost op: 18-03-2019, 15:34:13 »
Leuke opdracht, maar lastig haalbaar en door de chaos werd het niet veel beter.
Sowieso raar dat ze niet bruikbare spullen niet ergens anders dan OP de tafel waar wordt gekookt leggen.
Ik zat echt te kijken hoe Joeri die toren bouwde  ::oink::
Wel heel mooi die uitgewerkte torens laten zien.
Iedereen deed wel iets geks, Joeri en elisabeth waren wel lekker bezig met die torens. Alleen dat ze de tip van Eva om de 7e toren te doen niet aanhielden..
Kaat en Bas gingen sowieso de mist in met de tactiek. Niet goed uitgelegd.
2e dipsausje maken  ::rofl::