Auteur Topic: Molduel: Axel vs. Kaat  (gelezen 3112 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Molduel: Axel vs. Kaat
« Gepost op: 19-04-2019, 14:29:12 »
Molduel tussen de huidige hoofdverdachten van dit forum: Axel versus Kaat.



Axel: "Ik ben redelijk stressbestendig. Ik kan goed met druk omgaan. En ik kan in benarde situaties denk ik wel zien dat ik eruit geraak." Kaat: "Ik zou een goede Mol zijn omdat ik denk dat ik mensen echt kan meetrekken in een verhaal. En ik kan ook wel liegen, al zijn het om kleine dingen."

Axel: "[Een nadeel] is misschien [dat ik] soms een beetje te impulsief ben. Ook wel wat slordig in bepaalde dingen. En ik denk dat een Mol niet te veel steken mag laten vallen. Dus dat slordig zijn is niet ideaal." Kaat: "Ik zou geen goede Mol zijn omdat ik best een flapuit ben. En ik zeg niet dat ik schrik heb om mij per se te verspreken, maar misschien om handelingen te doen die bijvoorbeeld te hard opvallen omdat ik het dan zo goed wil doen om het te verpesten." (Bron: filmpjes op vier.be/demol)

1.1 Er is nog geen Mol gekozen



Axel gaat ondanks zijn hoogtevrees wel in het bakje omhoog maar durft niet te springen. Hij vindt het te hoog en zegt wel te hebben gesprongen als het vanaf een stuk lager was. Axel wordt niet gekozen om te jongleren.



Kaat motiveert Ingrid en de rest van de groep om te springen. Ze hoopt dat zij mag springen ("ik beloof denk ik echt dat ik spring") maar het wordt Ingrid die ondanks Kaats aanmoedigingen weigert. Kaat jongleert helemaal tot 500 euro. ("Ik kan dat wel een beetje, maar...")

1.2 De Mol wordt gekozen



Gilles: "Axel, mogen deze mensen jou vertrouwen op dit moment?"
[Axel zwijgt, trekt met mondhoek als in "dat is maar de vraag"]
Gilles: "Ben je zenuwachtig, Axel?"
Axel: "Ik? Ik ben niet zenuwachtig. Ik ben zelden zenuwachtig."
Gilles: "Je ziet er een beetje zenuwachtig uit."
Axel: "Is dat? Nee, (lacht) ik ben helemaal niet zenuwachtig. Echt niet."
Gilles: "Heb jij hier al interessante dingen gezien in de cirkel?"
Axel: "Zeker en vast."
Gilles: "Ja?"
Axel: "Zeker."



Gilles: "Kaat, heb jij redenen om zenuwachtig te zijn nu?"
Kaat: "Momenteel heb ik geen redenen om zenuwachtig te zijn."
Gilles: "Dus je zit hier 100% op je gemak?"
Kaat: "Dat niet, maar ik heb geen reden om zenuwen te hebben."
Gilles: "Zou jij met je jeugdige enthousiasme de groep op een dwaalspoor kunnen brengen?"
Kaat: "Ik zou dat zeker kunnen proberen. Of dat zou lukken dat weet ik niet."
Gilles: "Zou je dan een goede Mol zijn?"
Kaat: "Ik heb gezegd dat ik mijn best ging doen als ik de Mol zou mogen zijn en dat zal ik dan ook zeker doen."



Joeri in de auto: "Ik vrees dat we met een verschrikkelijk goede Mol gaan zitten." Kaat lacht een stil en geniepig lachje.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2019, 14:57:39 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #1 Gepost op: 19-04-2019, 14:29:20 »
2.1 Cha ca



Kaat en Bas koken als eerste duo. Bas stelt voor om te beginnen met de dipsaus. Kaat maakt een dipsaus die volgens haar keilekker is maar vergeet door te geven "dipsaus = klaar" waarna er nog een tweede dipsaus gemaakt wordt door Axel en Martijn die als derde duo koken. De overdracht aan het tweede duo Bruno en Ingrid verloopt sowieso chaotisch. De overbodige producten die Kaat apart heeft gelegd worden later alsnog gebruikt door Axel en Martijn. Ook stoppen Axel en Martijn met het bakken van de vis terwijl deze nog niet goed doorbakken is. De verkeerde dipsaus, de toevoeging van overbodige ingrediënten en de nog te rauwe vis zijn fouten waardoor de opdracht mislukt en er geen 3000 euro verdiend wordt.

2.2 Geketende wandeltocht

Axel deelt zich in bij de zwakke groep. Als laatste aan de ketting krijgt hij de bol van 10 kilo mee. Kaat plaatst zich als sterke vrouw in de sterke groep. Kaat wil in de sterke groep een uur voor de wandeltocht van 5 kilometer rekenen. De anderen willen wat meer tijd rekenen. Elke tien minuten gaat er 250 euro van 4000 euro af. Alleen als de zwakke groep niet langzamer is wordt er geld verdiend. Kaat trekt wat terug als ze vindt dat Martijn te hard loopt.



Op het moment dat de kandidaten de aanwijzing over de zwakste schakel naderen is Axel aan het woord en lijkt de groep de aanwijzing voorbij te lopen als Bruno deze niet zou opmerken. Na het lezen van de aanwijzing zegt Axel direct "lopen!". (Onmols als je bedenkt dat de zwakke groep niet te langzaam moet zijn.) Kaat merkt in de sterke groep bij de aanwijzing correct op dat de bol de zwakste schakel is. Beide groepen lopen bij de aanwijzing vlot door.



Op de zeephelling voor extra geld zien we Axel amper duwen en een kansloze poging ondernemen om vooruit te komen. Kaat lijkt Bas goed omhoog te duwen. De sterke groep stopt meteen na de eerste 200 euro wat een goede inschatting blijkt te zijn: ook de zwakke groep haalt de 200 euro (maar doet er wel langer over).



Bij de beitel en hamer zegt Axel dat er iets door gedaan moet worden. Als Elisabet voorstelt om gewoon door te gaan zegt Axel dat ze rapper zijn zonder zwakste schakel. Elisabet: "Zij (de sterke groep) hebben dat niet geweten." Axel: "Dat zeg jij." (...) Axel: "Kijk naar elkaar. Kijk naar de zwakste schakel. Fuck dat we dat niet zien hè."  Eva en Bruno komen met de oplossing. Bruno vindt de zwakke schakel en slaat zo de ketting door waardoor ze zonder bol verder kunnen. Later horen we de zwakke groep zeggen dat ze op dit punt veel tijd verloren hebben. Kaat zegt in de sterke groep de bol mee te willen nemen en dat ze zonder Joeri geen poging had gedaan de bol eraf te halen. Ze besluiten door te lopen met de bol.



Bij het bamboedansen zegt Kaat eerst dat het al goed is als ze iets van geld halen. Daarna motiveert ze de groep zich te concentreren en zegt ze dat het elke keer een beetje beter gaat. Ze halen uiteindelijk 600 euro binnen maar dat wordt niet verdiend omdat de zwakke groep faalt. In een flashback zien we dat het Axel is die na meerdere mislukte pogingen besluit dat het niet gaat lukken en dat ze verder moeten gaan.



We zien Axel meermaals het tempo laag houden. Als Elisabet gaat rennen zegt Axel "rustig, Elisabet", hij wil Ingrid het tempo laten bepalen, stelt een drinkpauze voor ("maar we mogen ook niet teveel stilstaan") en wil stoppen als Elisabet duizelig zegt te zijn. Bij de finish wil Kaat het risico niet nemen dat ze als sterke groep te snel zijn. Eerder zei ze al dat ze de zwakke groep aan het overschatten waren. Kaat is er fel voorstander van om nog te blijven wachten tot de teller van 1500 euro naar 1250 euro is gegaan. Dit doen ze.

De zwakke groep is sneller. Er wordt 1250 + 200 (zeephelling) = 1450 euro verdiend.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2019, 09:44:18 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #2 Gepost op: 19-04-2019, 14:29:31 »
3.1 Roeien en overnachting met dier



Ingrid kiest Axel om een duo mee te vormen. Eva kiest Kaat. Kaat en Eva zetten als eerste duo meteen de Vietnamese roeister in. Axel en Ingrid volgen hun voorbeeld. Dit verlaagt per duo de inzet van 1000 naar 750 euro en zorgt ervoor dat de race om een bed op scherp wordt gezet, maar ook dat de kans dat de duo's binnen de twee uur binnenkomen groter wordt. Ingrid laat duidelijk weten dat ze een bed vanavond het belangrijkste vindt. Kaat zegt tegen Eva dat ze niet zo nodig een bed hoeft en liever voor meer geld gaat.



Kaat en Eva mogen als eerste een dier voor de nacht kiezen: zoogdier, geleedpotige of reptiel. Eva beslist dat het geleedpotige wordt en Kaat gaat in deze keuze mee. Kaat later in de boot: "Als het een tarantula is, ik slaap niet met een tarantula die op mijn kop kan gaan zitten." Axel en Ingrid kiezen voor het zoogdier.

Zowel Kaat en Eva als Axel en Ingrid varen de grootste koker (1500 euro) om pinda's te pellen voorbij. Elisabet en Martijn zijn hier boos om. Axel zegt tegen Ingrid dat hij denkt dat Elisabet en Martijn geen pinda's gaan pellen. Ingrid denkt van wel maar ze heeft ongelijk. Elisabet en Martijn nemen zelfs hun zak pinda's niet mee.



Kaat en Eva worden bij het pinda's pellen ingehaald door Elisabet en Martijn en pellen maar tot 100 euro om niet teveel tijd te verliezen. Ingrid zegt dat ze niet voor 100 euro pinda's pellen een bed wil verspelen en wil doorvaren. Axel zwijgt en denkt na. Wanneer Elisabet en Martijn hen naderen blijkt dat zij geen pinda's bij zich hebben. Elisabet is niet blij dat ze met een reptiel moeten slapen en als laatste aan zouden komen als ze ook nog zouden pellen. Axel: "Jullie het bed, 500 euro en een reptiel." Axel wil ze dus voor laten gaan en stelt aan Ingrid voor om een beetje te pellen. Dit doen ze. Elisabet tegen Martijn: "Waarom pellen ze nog? Ze kunnen straks nog op de grond belanden."

Axel laat Ingrid op de uitkijk staan om te kijken of Kaat en Eva al naderen terwijl hij pinda's pelt. Na 100 euro gaan ze verder. Axel heeft moeite met roeien en klaagt dat hij al een blaar heeft (die later inderdaad te zien is). Ze worden ingehaald door Kaat en Eva en zullen op de grond moeten slapen. Ingrid tegen Axel: "No hard feelings. Ik weet echt dat je je best hebt gedaan."

Zowel Kaat en Eva als Axel en Ingrid komen op tijd binnen. (Axel reageert verbaasd als Gilles dit meedeelt.) Per duo is met een overnachting met het dier zo 1000 - 500 (twee keer roeister ingezet) + 100 = 600 euro te verdienen.



Omdat Kaat en Eva met het roeien als tweede geëindigd zijn, slapen ze op een matje. Ze kiezen voor een groot dier omdat ze dan na het uur het filmpje kunnen bekijken. Kaat zegt dat ze na het filmpje dan wel op zou willen geven. Ze houden het na het filmpje nog een tijdje (al gillend) vol met de gevreesde tarantula maar geven het dan samen op. (Eva: "Doen doen we het of niet?" Kaat: "Ik wil niet alleen de knoop doorhakken.") De 600 euro gaat verloren.

Axel en Ingrid slapen op de grond. Ze kiezen voor het grote dier. Het blijkt een varken te zijn waarvan Ingrid juist hoopte dat het dit niet zou zijn. Toch houden ze het vol met het varken en valt Axel zelfs in slaap. Maar zijn gesnurk wekt Ingrid die daarop besluit om op te geven. Axel: "Ik snurk niet hard." Ingrid: "Ik slaap nog liever met dat zwijn." (...) Ingrid: "Vind je het oké dat we naar een bed verhuizen?" Axel: "OK." De 600 euro gaat verloren.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2019, 14:36:18 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #3 Gepost op: 19-04-2019, 14:29:41 »
3.2 Vovinamkrijgers



Na de eerste ronde (200 euro) besluit de groep unaniem te verdubbelen. Kaat slaat twee keer op de gong. Na de tweede ronde (400 euro) wil Axel verdubbelen. Axel: "Ze stonden zo stevig op hun benen." Eva: "Dat is nu ook weer niet waar." Kaat is voor cashen. Kaat: "Als je niks casht is het weg. Kijk hoe hard ze aan het werken zijn." Axel, Elisabet en Martijn willen verdubbelen. Kaat slaat twee keer.



Na de derde ronde (800 euro) waarin Bruno maar net op tijd terug was willen naast Kaat ook Elisabet en Ingrid cashen. Kaat: "Ik dubbel niet meer!" Axel (wil verdubbelen): "Dat is dan sowieso vier tegen..." Ingrid en Elisabet spreken zich fel uit voor cashen, Martijn volgt en ook (Kaat en) Eva sluiten zich hierbij aan. Kaat slaat één keer. De 800 euro is veiliggesteld.

Rondes vier en vijf slagen (nipt) ook en leveren samen 400 euro op (in plaats van de maximale 2400). Axel merkt hierbij terecht op dat twee keer 200 cashen op hetzelfde neerkomt als een keer verdubbelen. Wel stelt hij nog voor om te verdubbelen omdat dat Bas, Bruno en Joeri een goed gevoel zou geven. De anderen grijpen in; als ze dan verliezen hebben ze geen geld.

4.1 Verfbom

De groep is in de veronderstelling dat Eva de afvaller is. Gilles kondigt aan dat binnen een half uur een verfbom bij de afvaller ontploft. Als zij de bom kunnen ontmantelen mag de afvaller blijven en wordt er 3000 euro verdiend.



Axel spreekt zich na Elisabet, Martijn en Ingrid ook uit tegen het terughalen van Eva. Kaat zou Eva wél terug willen halen. Kaat: "Ik heb altijd gezegd als ik iemand kon terughalen dat ik dat ging doen omdat ik dat zelf echt niet zou kunnen verkroppen dat dat niet zou gebeuren." Axel vraagt of Kaat ook iemand anders dan Eva zou terughalen. Kaat weet dat niet zeker, waarmee voor Axel de kous af is. Kaat wil Eva terughalen omdat ze net 24 uur met haar heeft doorgebracht. Axel waarschuwt dat als ze fouten antwoorden ingeven er ook nog geld uit de pot gaat. De groep laat de meerderheid bepalen wat te doen. Alleen Bas sluit zich bij Kaat aan om Eva terug te halen.



Eva kiest er - gesterkt door de beslissing om haar niet terug te halen - voor om voor zichzelf te kiezen en te liegen over de konijnen. Ze belt door dat niet zij de afvaller is maar één van de kandidaten aan tafel. Eva belt twee verkeerde konijnen door en de groep volgt haar instructies waardoor de verfbom ontploft, de 3000 euro niet verdiend wordt, er zelfs 2x 1000 = 2000 euro uit de pot gaat en Eva twee pasvragen krijgt. Ook wordt er geen groepsvrijstelling verdiend en moet Ingrid naar huis.



Het was Axel die een dag eerder het konijn opmerkte. Ook is het Axel die aan tafel vraagt hoe Eva het juiste getal kon vinden waarop ze over het herkennen van het konijn vertelt. Eva maakt slim gebruik van het feit dat Axel weet hoe het juiste konijn er uitziet. Of anders gezien: Axel maakt hier mogelijk als Mol slim gebruik van om mee te kunnen gaan in de fouten van Eva.



Op het moment dat Eva zich weer bij de groep voegt merkt Kaat beschuldigend op dat de konijnen die Eva doorgaf fout waren. (Dit kon Kaat niet zeker weten. Het gedeelte van de code "V" waar de meerderheid voor koos had mogelijk "M" moeten zijn.)
« Laatst bewerkt op: 19-04-2019, 18:29:20 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #4 Gepost op: 19-04-2019, 14:29:52 »
4.2 Visboerderij en silent disco



Axel werkt samen met Eva. Ze staan per portofoon in contact met Bas en Martijn. Axel houdt Eva goed in de gaten die wat problemen met de porto lijkt te hebben. Als Bas later geen contact krijgt is het onduidelijk of het Axel of Eva is die dan de portofoon hanteert.

Eva geeft door dat een vis witte stipjes heeft, Axel vindt dat het blauwe stipjes zijn. Ze maken er lichtblauw van. Axel en Eva maken het spannend bij hun laatste vis. Eva zegt zeker te zijn van welke vis (welk bassin) ze moeten hebben maar Axel vertrouwt haar niet. Hierna twijfelt Eva weer. Uiteindelijk vangt ze de juiste: de vis die ze eerder aanwees. Axel in een biecht: "Uiteindelijk wou ze me in de war brengen. Die vis, Axel, is niet juist. Hij zit in dat bassin. Dat was helemaal niet juist. Ik wist heel goed in welke bassins welke vissen zaten." De duo's slagen erin om alle vissen te vangen en in dezelfde volgorde te leggen. Er wordt 2400 euro verdiend.



Kaat speelt ondertussen drie opdrachten op een strandfeest. Bij het zoeken van de link tussen "My Heart Will Go On" en "Stayin' Alive" zegt ze meermaals tegen Bruno dat ze het laatste liedje aan reanimatie linkt. Dit blijkt het goede antwoord maar ze geven het niet in. (Ze geven geen enkel antwoord in.) Bij de tweede deelopdracht waarbij de dansers bij het juiste lied ingedeeld moeten worden moedigt Kaat een goede wissel door Elisabet aan. De deelopdracht slaagt. Ook de derde deelopdracht slaagt: Joeri, Elisabet en Kaat geven het juiste moment van de climax van het liedje aan waardoor Bruno op het juiste moment drukt. Kaat gaf het moment van de climax aan door in haar handen te klappen. Een mogelijke subtiele molactie van Kaat zou hier kunnen zijn dat ze eerder tijdens het liedje ook al zachtjes haar handen tegen elkaar tikte. Er wordt 2x 500 = 1000 euro verdiend.
« Laatst bewerkt op: 25-04-2019, 17:45:55 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #5 Gepost op: 19-04-2019, 14:30:01 »
4.3 Escapeboot

Op het strand laat Gilles de Mol weten wat er te gebeuren staat en hoe dat te saboteren is. De Mol plaatst Bruno en Elisabet in de kajuit.



Axel en Martijn zwemmen naar de kist waar een fakkel in blijkt te zitten. Doordat ze aan de kist gaan hangen kantelt deze en wordt de fakkel nat. Axel raadt Martijn aan om zijn zwemvest op te blazen als hij dit nodig vindt. Dit doet Martijn waardoor er 5 minuten van de tijd (een uur) afgetrokken wordt.

Axel helpt goed met het oplossen van het raadsel met de nautische vlaggen waardoor uiteindelijk het vuur gaat branden en de (natte) fakkel uit de kist kan worden gehaald.



Kaat en Eva zwemmen naar de opdracht waarmee ze de sleutel van de kajuit vrij kunnen spelen. Kaat ontdekt het koordje onder de box en trekt eraan waardoor de rekensom met een vis erboven zichtbaar wordt. Kaat: "Het eerste is twaalfduizend. 36 gedeeld door drie is twaalf. Vijf maal vijf is vijftien." Terwijl de anderen rondom de boot bezig zijn, blijven Kaat en Eva bij hun raadsel. Kaat vraagt zich af waarom de vis daar hangt. Eva besluit op de vis te drukken waardoor "How Much Is The Fish" begint te spelen. Kaat: "Wat zullen we drinken? Zeven, het vraagteken is zeven." (Vanwege de tekst: "Wat zullen we drinken, zeven dagen lang.") (...) Kaat: "Of moet het zeven zijn in totaal? Dat kan toch niet." Ze krijgen het cijferslot niet open. Eva stelt voor om met de anderen te communiceren of terug te gaan. Ze roepen "How much is the fish" door. Eva: "Om die opdracht te weten moeten we wel naar hen." Kaat: "Oh my God, voor dat vraagteken. Zou dat?" Eva: "Ja, natuurlijk!"



In de kajuit komen Bruno en Elisabet er door de liedtekst weg te vegen achter dat het vraagteken voor de rekensom 28 is. Kaat zwemt terug naar de rekensom en Axel gaat met haar mee. Het lijkt erop dat het Kaat is die de uitkomst vindt: 118.528. Kaat speelt de sleutel vrij en zwemt ermee naar de boot.

Als alle raadsels zijn opgelost en dus de sleutel, de fakkel en de ontbrekende sporten van het laddertje zijn vrijgespeeld en er vuur is, zijn er nog zo'n zes a zeven minuten over om het laddertje naar beneden te laten vallen, de boot te betreden, Bruno en Elisabet te bevrijden en op de misthoorn te blazen.



Nadat enkele minuten zijn verstreken waarin Eva de natte fakel aangestoken krijgt maar zij en Martijn er niet in slagen om het touwtje door te branden om het laddertje naar beneden te laten vallen, neemt Axel de fakkel over en slaagt hij hier wel in.



Kaat lijkt goed haar best te doen door met flinke krachtinspanning twee sporten in het laddertje te bevestigen. Maar een mogelijke molactie van Kaat is dat zij in het water valt na het bevestigen van de tweede sport. Axel heeft dan de derde sport nog vast en Joeri klimt al op het laddertje. Kaat motiveert Joeri: "Gebruik alles wat je hebt, je kunt het!" En: "Denk aan je kinderen!"

Joeri slaagt er ondanks de ontbrekende sport in om met een zeer grote krachtinspanning de boot te bereiken en op tijd op de misthoorn te blazen. Er wordt 4500 euro verdiend.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2019, 14:39:33 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #6 Gepost op: 19-04-2019, 14:30:09 »
5.1 Survivalkwaliteiten

Kaat zegt het hoogste bedrag (1400 euro) kei-eng te vinden en pakt 700 euro. Axel pakt 300 euro en kiest voor de oriëntatieproef omdat hij goed is met de windrichtingen.



Axel stuurt Bruno op pad om beide zakmessen te vinden: die van Axel voor 300 euro en die van Bruno voor 1100 euro. Bij de tweede aanwijzing voor het eerste zakmes maakt Axel een fout en laat hij Bruno 42 meter i.p.v. 40 meter lopen. Bruno loopt te ver. Axel vindt het mes te laat en de 300 euro gaan verloren. Axel: "Dat was dus fucking close hè." Met nog vijf seconden over vindt Bruno wel het tweede zakmes, na meer dan een minuut flink zoeken vanaf de plek waar het mes zou moeten liggen. Axel is dan al gestopt met zoeken en zegt nog dat hij denkt dat het meer een andere kant uit moet zijn. De 1100 euro gaat in de pot. Axel: "Die ene ben je wel los voorbij gelopen, vriend."

Kaat gaat boogschieten en slaagt er niet in om de watermeloen te raken. Haar derde poging scheelt weinig. De 700 euro gaat verloren. (Eerder lukte het Joeri voor 1400 euro ook niet.)

Als Kaat haar laatste pijl gaat schieten:

Eva: "No pressure hè Kaat."
Kaat: "Zeg dat niet!"
Axel: "We hebben niet veel geld anders hè."

5.2 Etiquetteproef



Kaat slaagt erin om een liedje in te zetten waarbij minstens drie mensen meezingen. De hele tafel zingt mee met Broeder Jacob. Er wordt 400 euro verdiend en Kaat maakt een goede beurt bij de jury die haar zelfs overweegt als voornaamste kandidaat.

Axel slaagt erin om een minuut lang onder tafel te blijven. Hij gooit zijn stokjes onder tafel en ondanks dat hij meteen nieuwe krijgt staat hij erop de stokjes van onder tafel te halen. Axel doet alsof hij zijn hoofd stoot waardoor hij zelfs ruim over de minuut kan gaan. Hij verdient het hoogste bedrag van 700 euro voor de groepspot maar maakt een slechte beurt bij de jury.

5.3 Bas bevrijden



Axel wordt na een minuut of tien als eerste uitgeschakeld door een sluipschutter. Hij geeft de kaart en een van zijn naamplaatjes door aan Elisabet.

Kaat wordt op een haar na geraakt door een sluipschutter waar de groep niet langs weet te komen. Bruno offert zich op met een loopactie waarna Kaat de sluipschutter uitschakelt. Kaat zegt de pasvraag voor Bruno over de streep te nemen maar niet die voor (haar Mol) Eva. Kaat geeft meermaals aan dat ze snel moeten zijn. Ze zegt dit ook op het stukje waar de vrijstelling voor Bas verborgen ligt. Kaat gaat er te gemakkelijk van uit dat ze een sluipschutter voorbij zijn en wordt door deze uitgeschakeld.

Alleen Elisabet en Joeri blijven over om Bas te bevrijden en op tijd in de jeep te krijgen. Hier slagen ze in, ondanks dat Bas ook nog voor de vrijstelling gaat. Ze verdienen 4000 euro.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2019, 17:37:30 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #7 Gepost op: 19-04-2019, 14:30:17 »
6.1 Avatars

Axel zit bij team blauw, Kaat bij team rood. Het team dat het snelst vijf koffers incheckt gaat door naar het volgende level.



Axel zegt tegen zijn teamgenoten Bruno en Joeri dat het geld hem niks kan schelen. "Dat geld kan ons niet schelen. We pakken een koffer en zetten die daar neer." Bruno en Joeri zeggen dat ze dan steeds een strafminuut kwijt zijn terwijl ze juist snel moeten zijn, Axel gaat akkoord.

  • Axel weet dat Malmö in Zweden ligt en laat zijn partner de juiste koffer met enige moeite pakken. Axel drukt op L en laat de koffer weer los. Joeri ziet dat hij de koffer niet meer vast heeft. Axel: "Jawel." Joeri: "Nee!" Axel: "Hoe kan dat nu? Waar is die?" Joeri laat de koffer overnemen en inchecken. Goed. 1000 euro.
  • Axel weet dat Limasol op Cyprus ligt. Joeri herkent de vlag. Ze droppen deze. Teller naar 2000.
  • Axel weet dat Tallinn in Estland ligt. Joeri herkent de vlag: "Blauw, zwart, wit." Axel: "Ja!" Teller naar 3000.
  • Joeri en Axel herkennen de vlag van Chili (Santiago). Bruno jaagt Axel op dat hij op moet schieten; zijn partner staat het dichtst bij de juiste koffer. Axel laat haar inchecken. Goed. Teller naar 4000 euro.
  • Joeri weet dat Djerba in Tunesië ligt, pakt de goede vlag en laat deze inchecken. Maar hij is te laat; het andere team heeft vijf koffers ingecheckt en de laatste strafminuut uitgezeten. De 4000 euro gaan verloren.



Kaat zegt tegen haar teamgenoten Bas en Elisabet dat als ze van een plaats niet weten waar het is ze maar gewoon iets moeten pakken. Ook hoopt ze toch wel 1000 euro te hebben.

  • Kaat weet niet waar Jakarta ligt. Haar team beslist om met drie willekeurige koffers naar de incheckbalie te gaan. Kaat dropt de koffer met de Filipijnse vlag. Fout. Ze moeten een minuut wachten.
  • Team rood weet niet waar Punta Cana ligt. Elisabet laat de Spaanse koffer droppen. Fout.
  • Elisabet zegt dat Auckland (Nieuw-Zeeland) in Australië ligt. Ze denkt de Australische vlag te pakken maar het is die van Nieuw-Zeeland. Kaat moedigt Elisabet aan en zegt dat ze goed bezig is. Goed. 1000 euro.
  • Kaat zegt Corfu ergens van te kennen, Elisabet zegt dat Kaat gewoon een vlag moet droppen. Dit doet ze. Fout.
  • Ook de laatste koffer (Madeira) is fout en de laatste strafminuut gaat in. Wanneer deze afgelopen is heeft het andere team de laatste koffer nog niet ingecheckt. Kaat, Bas en Elisabet gaan naar het volgende level en spelen tegen elkaar.

Kaat laat haar broer 2 + 5 + 8 = 15 omgooien, door de muur beuken en de rode knop indrukken. Ze ligt voor op Elisabet en Bas. Maar doordat Kaat haar broer eerst nog naar de koffer met 1000 euro stuurt kan Elisabet haar inhalen en haar man als eerste rechtstreeks naar het vliegtuig sturen. Hierdoor blijft Kaats broer achter in Brussel en wordt er geen 1000 euro verdiend.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2019, 19:26:52 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #8 Gepost op: 19-04-2019, 14:30:23 »
6.2 Brommers en trekpleisters

Axel biedt zich aan om een Vietnamees brommerexamen af te leggen. Kaat zegt lang een brommer te hebben gehad maar hier niet te durven rijden. Ze sluit zich aan bij Bas die brommers wil spotten. Bruno sluit zich aan bij Axel.



Kaat en Bas moeten op zoek naar vier historische bouwwerken die afgebeeld staan op een 5 km lange muur. Ze hebben foto's met enkele details erop bestaande uit een paar tegeltjes. Ze moeten de trekpleisters aan Elisabet en Joeri beschrijven. Kaat stelt voor achterstevoren te lopen zodat zij de brommers kan spotten terwijl Bas zich op de muur richt. Ze spot uiteindelijk de volgende brommers: bloemstuk (X2), vaas (X3), miniatuurbrommer (X1) en tv (X2). Bas spot: gong (:2). Kaat spot ook de tweede vaas die sterk op de eerste lijkt, maar ziet alleen het X-teken en niet het getal 0 erachter. Kaat mist de brommer met de miniatuurboot (:2).

We zien Kaat meermaals een detail op de muur correct herkennen. Ook merkt ze terecht op dat een detail dat Bas denkt te herkennen niet juist is. Uiteindelijk belt Bas alle vier de trekpleisters goed door aan Elisabet en Joeri. Alleen de laatste bereiken ze niet op tijd. Ze verdienen 1500 van 2000 euro door goede foto's te maken.

Kaat belt door aan Axel: "De gong moet je niet nemen want die staat voor :2. De brommer staat voor X1. De bloemen en de tv..." Bas: "Zijn maal twee." Kaat: "Die zijn nuttig. En dan één vaas staat voor maal drie. Maar de andere vaas, de blauw met witte vaas, daar hebben we enkel het maalteken van gezien. Dus dat vinden wij een beetje risky om een vaas te nemen."



Bruno stapelt matrassen a 20 euro en diverse andere wat "duurdere" spullen. Axel zegt zijn twijfels te hebben over de matrassen en lijkt vooral wc-papier a 5 euro per pak te stapelen. Axel herinnert Bruno eraan dat ze ook ruimte over moeten houden voor het voorwerp uit de container.

Omdat Kaat niks over de boot doorbelde besluit Axel de boot in eerste instantie niet te pakken. Axel denkt er over na een van de vazen te pakken, degene die niet blauw met wit is. Ze zijn allebei blauw met wit, maar Axel pikt de goede vaas van X3 er wel tussenuit. Toch kiest hij deze niet. Bruno kiest het bloemstuk (X2), Axel probeert de tv (X2) maar vindt dat hij daarmee te weinig stuurruimte overhoudt. Axel besluit de boot (:2) te gokken omdat deze misschien wel X5 is.

Bij het laatste onderdeel van het examen maakt Axel een vierde en laatste fout. 455 euro (min de lading die eraf viel) gedeeld door twee (vanwege de boot) gaat niet in de pot. Ook Bruno (495 X2 = 990 euro) zakt voor zijn brommerexamen.
« Laatst bewerkt op: 20-04-2019, 13:27:29 door Heinz »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #9 Gepost op: 19-04-2019, 14:41:28 »
Zit de mol erbij? ;)

Verbeteringen en andere kritische of lieve reacties zijn zeer welkom. ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 21-04-2019, 23:50:28 door Heinz »

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #10 Gepost op: 19-04-2019, 15:34:12 »
Mooi werk weer ::ok::, alleen had ik liever Bas versus Axel gehad. Voor mijn gevoel gaat het echt tussen die twee namelijk. Ik hoop natuurlijk op Axel. Als het Kaat is zou ik echt verbaasd zijn. Dan is ze wel keigoed.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2019, 15:36:34 door Lonneke*L »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #11 Gepost op: 19-04-2019, 15:43:01 »
Ja, Bas zal nu wel de Mol zijn, dat vrees ik ook. ::rofl::

Nee hoor, Axel blijft mijn Mol. En ik ga 'm ook steeds meer waarderen als Mol nu ik alle mogelijke molacties zo op een rijtje heb gezet. Kaat zou ongelofelijk zijn, maar heeft ook teveel positieve acties, zoals bijvoorbeeld in opdracht 6.2.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2019, 16:40:19 door Heinz »

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #12 Gepost op: 19-04-2019, 16:54:46 »
Wat een werk weer, Heinz. Respect! ::jaja:: Ik ga dat morgen op mijn gemak nog eens lezen, allemaal. @Wouter: dank dat je de moeite nam om op mijn punten in het Axel-topic te reageren.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #13 Gepost op: 19-04-2019, 17:26:25 »
Ik neig toch wel steeds meer naar Kaat eigenlijk, als ik dit overzicht zo zie. Superhandig overzicht ::bravo:: Ze heeft, als ik het zo bezie, toch vrij weinig onnodig geld ingebracht, hooguit kleine bedragen (bij het diner). Het niet intikken van "reanimatie" bij de silent disco valt misschien wel op, maar het levert 0 euro op en ze komt er volgens mij gewoon mee weg. Als ze Lander naar de geldkoffer stuurt in level 3, snapt ze heus wel dat die dan niet meer gaat winnen. Komt kandidaats over, geen geld. (Zou d'r bij Lander geen lampje gaan branden? Dit is toch vanuit zijn perspectief ook een gekke move?) Ze spot de x2-brommers, maar beschrijft wel net de vazen niet duidelijk genoeg. De opdracht van de brommerrijders moet eerst slagen wil dit iets opleveren, en de mol weet hoe moeilijk die ongeveer zal zijn, dus dan kun je dat risico nemen. En het vertraagt de opdracht met de foto's, die meer op Bas aankomt nu.

Axel, leuk dat hij ook meedoet met dit molduel, maar die is 't gewoon niet :P
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #14 Gepost op: 19-04-2019, 17:36:42 »
6.1 Avatars
Kaat zegt tegen haar teamgenoten Bas en Elisabet dat ze hoopt toch wel 1000 euro te hebben.
Kon niet wachten, en toch vandaag al gelezen. Goed overzicht, maar op dit punt hierboven ontbreekt nog iets belangrijks. Nl. dat Kaat haar teamgenoten lijkt aan te sporen om niet lang te zoeken naar de juiste koffer, maar gewoon snel koffers in te checken. (Ik weet haar precieze bewoording even niet). Volgens mij is dat een zwaar verdenkingspunt voor Kaat-aanhangers.

We zien Kaat meermaals een detail op de muur correct herkennen. Ook merkt ze terecht op dat een detail dat Bas denkt te herkennen niet juist is.
Ook probeerde ze hem in het begin al eens weg te krijgen van een verkeerd gebouw. Kaat lijkt zelf ook een juist gebouw aan te wijzen: het tweede gebouw, nadat ze drie kwartier niets hadden gevonden. Ze is kritisch op de gedetailleerdheid van Bas, maar gaat mee in een beschrijving die niet helemaal klopt (Bas zegt ladder i.p.v. brug). "Ja, ja, ja" zegt ze, als hij klaar is.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2019, 18:04:17 door Newbie2 »

Offline Luc

  • Forumlid
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #15 Gepost op: 19-04-2019, 18:00:32 »
Inderdaad een prima overzicht (schitterend werk weer van Heinz). Maar bij de verfbom moet ook vermeld worden dat Kaat de groep aanzette om de (foute) codes in te geven waartegen Ingrid zich verzette (Axel sloot zich aan bij Ingrid).
« Laatst bewerkt op: 19-04-2019, 21:20:21 door Luc »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #16 Gepost op: 19-04-2019, 18:12:45 »
Ik zal alles waar jullie opmerkingen over maken nog eens goed bekijken. Ik keek nu eerst dit terug:

Kon niet wachten, en toch vandaag al gelezen. Goed overzicht, maar op dit punt hierboven ontbreekt nog iets belangrijks. Nl. dat Kaat haar teamgenoten lijkt aan te sporen om niet lang te zoeken naar de juiste koffer, maar gewoon snel koffers in te checken. (Ik weet haar precieze bewoording even niet). Volgens mij is dat een zwaar verdenkingspunt voor Kaat-aanhangers.

Kaat zegt dat als je totaal niet weet waar een plaats ligt dat jammer is, maar dan weet je ook niet hoe de vlag eruit ziet. "Dan pak je gewoon iets." Dat lijkt me heel logisch en iets anders dan het aansporen van de teamgenoten om niet lang te zoeken naar de juiste koffer.

Inderdaad een prima overzicht. Maar bij de verfbom moet ook vermeld worden dat Kaat de groep aanzette om de (foute) codes in te geven waartegen Ingrid zich verzette (Axel sloot zich aan bij Ingrid).

Dat Axel tegen het terughalen van Eva was en Kaat voor staat erin. Ook dat de verkeerde codes 2000 euro extra kostten. Je kan het als mols zien van Kaat dat zij meteen al voor Eva terughalen = (mogelijk foute) codes wil gaan. Je kan het als mols zien van Axel dat hij eerst Eva niet terug wil halen. Hierdoor is de kans groter dat ze voor zichzelf (pasvragen en het geven van foute codes) zou gaan. Nadat Eva doorgeeft dat zij niet de afvaller is, is Axel niet meer tegen het ingeven van codes. Het is zelfs dankzij Axel die als persoon fungeert die de uiterlijke kenmerken van het konijn kan checken dat de groep beslist om met de foute antwoorden van Eva mee te gaan.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2019, 18:24:45 door Heinz »

Offline Theoreticus

  • Forumlid
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #17 Gepost op: 19-04-2019, 19:13:25 »
Ik zal alles waar jullie opmerkingen over maken nog eens goed bekijken. Ik keek nu eerst dit terug:

Kaat zegt dat als je totaal niet weet waar een plaats ligt dat jammer is, maar dan weet je ook niet hoe de vlag eruit ziet. "Dan pak je gewoon iets." Dat lijkt me heel logisch en iets anders dan het aansporen van de teamgenoten om niet lang te zoeken naar de juiste koffer.
..

Even geredeneerd vanuit Kaat is de mol: Ze geeft net aan dat het niet erg is een andere koffer te pakken als je het antwoord toch niet weet. Dit compenseert ze direct door erbij te vermelden dat 1000 euro wel fijn zou zijn. Vervolgens worden er veel koffers gepakt en weinig juiste. Gelukkig wel 1 zodat ze nogmaals de ultieme kandidaat-sterft-in-schoonheid kan spelen.

Het is maar hoe je er naar kijken wilt. Zo kun je het best als verdacht/zeer gewiekst zien als je dat zou willen. Nu je alleen vermeldt dat Kaat 1000 euro best fijn vond maakt dat het alleen maar kandidaats zonder de context van wat ze zojuist zei. Zodoende is het vermelden best relevant, in mijn ogen. Ze had ook niks hoeven zeggen en nu voelen de anderen zich tenminste niet schuldig als ze een willekeurige koffer pakken, moet je maar denken ;)

Dat alles gezegd, hulde weer voor je inspanningen Heinz ::confettie::

Ik ben er zelf nog niet uit en dit alles zo op een rijtje + discussie gaat mij zeker helpen ::ok::
De eerste groep had dipsaus klaar. Dipsaus is klaar. Het kán niet makkelijker zijn.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #18 Gepost op: 19-04-2019, 19:22:55 »
Ok, goed punt. Ik zet het erbij. ::ok::

Offline Luc

  • Forumlid
Re: Molduel: Axel vs. Kaat
« Reactie #19 Gepost op: 19-04-2019, 20:20:48 »
Citaat van: Heinz
Het is zelfs dankzij Axel die als persoon fungeert die de uiterlijke kenmerken van het konijn kan checken dat de groep beslist om met de foute antwoorden van Eva mee te gaan.
Eva had haar keuze al gemaakt voor ze doorgaf dat ze niet de echte afvaller was en koos duidelijk voor de konijnen die zeker niet juist waren (2 en 4). Axel (en de andere kandidaten) kenden wel de uiterlijke kenmerken (het was inderdaad Axel die de konijnen de vorige aflevering eerst opmerkte) maar konden dat niet checken daar ze Eva niet zagen, ze waren volledig aangewezen op haar antwoorden (maar Axel geloofde Eva duidelijk niet, ze was ook haar verdachte). Uiteindelijk ging tenslotte iedereen akkoord de (foute) codes in te geven wegens tijdsdruk en omdat niemand wilde afvallen.
Maar ook de 'V' was wellicht fout geweest.
« Laatst bewerkt op: 19-04-2019, 20:32:15 door Luc »