Auteur Topic: Widm JUNIOR - Afleveringstitels  (gelezen 63637 keer)

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Gepost op: 25-03-2014, 19:36:42 »
Ik zat ook over de titel na te denken. Tijd voor een apart topic?
mag hoor ::ok::
De afgelopen drie seizoenen van Wie is de mol verwezen alle afleveringstitels naar de mol. Ook in het seizoen daarvoor waren er al een paar afleveringstitels gekoppeld aan de mol. Daarnaast valt er ook nog te puzzelen met de letters van de titels. Vandaar dit topic om die titels onder de loep te nemen.

De titels
1. 'de keuze'
2. 'sleutelpositie'
3. 'handtekening'

Daarnaast is het nog noemenswaardig dat aflevering 2 bij de video's op de officiële WIDM junior site van de Avro in eerste instantie geplaatst was met het label 'de penningmeester'.

Verwijzen de titels ook bij de junior serie naar de mol? Aan wie zijn ze te koppelen? En wat kunnen we er verder nog achter zoeken?

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #1 Gepost op: 25-03-2014, 19:47:32 »
De eerste drie titels zijn in elk geval te koppelen aan Jenny...

De keuze - Jenny wordt door de groep verkozen tot penningmeester.
Sleutelpositie - Als penningmeester heeft Jenny ook een sleutelpositie. Daarnaast wordt ze ook gezien als 'infocenter' van de groep, omdat ze veel verbondjes heeft.
Handtekening - Art stelt de vraag wat Pieke van de Stokstraat in zijn hand heeft. Jenny heeft hier een tekening van gemaakt en laat deze zien. (Heinz)

Als je naar letters gaat kijken zou je de titel van aflevering 2 'sleutelpositie' aan Roeland kunnen koppelen, omdat hij speelt voor de schildpad. ::) (EDIT: Overigens komen alle eerste letters nog voor in het woord schildpad, maar zijn er zo ver ik weet wel te weinig afleveringen om het volledige woord te vormen.)
De eerste en derde titels zijn aan hem te linken:
De keuze - Ergens in het begin van de opdracht met het schilderij splitst de tunnel zich in tweeën, Roeland die voorop loopt maakt de keuze om naar rechts te gaan.
Handtekening - Omdat het boekje van Roeland gestolen is maakt hij aantekeningen op een blaadje waarbij hij zijn hand als onderlegger gebruikt.

Sleutelpositie is vrij eenvoudig aan diverse kandidaten te koppelen als je kijkt naar de fietsopdracht.
« Laatst bewerkt op: 25-03-2014, 19:51:44 door Rat »

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #2 Gepost op: 26-03-2014, 16:15:47 »
Die redenatie richting Jenny klinkt behoorlijk geloofwaardig! Eens zien of de volgende titels ook op haar zijn te herleiden, althans op een logische manier.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #3 Gepost op: 26-03-2014, 20:38:21 »
Ik zit alleen met die handtekening.. Een tekening en een handtekening zijn toch echt 2 verschillende dingen..

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #4 Gepost op: 26-03-2014, 20:51:42 »
Klopt, maar het gaat om de combinatie tussen hand en tekening, wat samen weer handtekening vormt. Ik vind m iig goed gevonden.  ::ok::

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #5 Gepost op: 26-03-2014, 22:33:43 »
Ik zit alleen met die handtekening.. Een tekening en een handtekening zijn toch echt 2 verschillende dingen..
Als je de handtekening letterlijk neemt is het mogelijk te linken aan het verdrag van Maastricht, dat (niet heel verbazingwekkend) ondertekend is in Maastricht. Ik weet zo 1, 2, 3, wie bij het beantwoorden van die vraag betrokken waren. Het was overigens een dubieuze vraag, omdat het te maken heeft met de euro en niet met de natuur/geografie van Maastricht.

Offline Pjotr1992

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #6 Gepost op: 26-03-2014, 23:24:29 »
Als je de handtekening letterlijk neemt is het mogelijk te linken aan het verdrag van Maastricht, dat (niet heel verbazingwekkend) ondertekend is in Maastricht. Ik weet zo 1, 2, 3, wie bij het beantwoorden van die vraag betrokken waren. Het was overigens een dubieuze vraag, omdat het te maken heeft met de euro en niet met de natuur/geografie van Maastricht.

De vraag was voor Roeland. Jenny zei het goede antwoord. Harmen maakte daar 1902 van.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #7 Gepost op: 27-03-2014, 07:44:07 »
De vraag was voor Roeland. Jenny zei het goede antwoord. Harmen maakte daar 1902 van.

Davey gaf het goede antwoord, Jenny ging er in mee.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #8 Gepost op: 30-03-2014, 22:21:25 »

De titels
1. 'de keuze'
2. 'sleutelpositie'
3. 'handtekening'
4. 'de joker

de joker die Jenny hield ?
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #9 Gepost op: 31-03-2014, 01:59:43 »
De titels
1. 'de keuze'
2. 'sleutelpositie'
3. 'handtekening'
4. 'de joker'

de joker die Jenny hield ?
De joker is volgens mij aan iedereen te koppelen behalve Jitske:

- Roeland vond de speelkaart joker op het strand.
- Jenny hield een joker over aan al het gekronkel met jokers en spoorde Roeland aan de fles met speelkaart joker in te leveren.
- Van Guido werden jokers gestolen.
- Davey en Harmen stalen de jokers.

Het past goed in het Jenny rijtje, maar ook in het Roeland rijtje. Hoewel daarvan een goede uitleg voor aflevering 2 ontbreekt.

Offline harmenfan

  • Forumlid
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #10 Gepost op: 1-04-2014, 19:39:12 »
 ::oink:: ::oink::

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #11 Gepost op: 1-04-2014, 20:23:54 »
::oink:: ::oink::
Wees gerust ik kom ook een heel eind met een Harmen rijtje:

De keuze -  Bij de Nachtwacht opdracht krijgt Harmen de instructie "Ga links voorbij de pilaar met 6 mei 71." Dit is de enige splitsing in de route waarbij ze enkel de keuze hebben om naar links of rechts te gaan.

Sleutelpositie - Harmen's schoenen hebben een sleutelpositie in de opdracht. De kandidaten komen zijn schoenen het eerste tegen. Als je zijn schoenen mist heb je de volledige serie fout.
Of... Harmen speelt een sleutelrol in het plan van Davey om Jenny haar penningmeesterschap af te nemen, doordat hij dit aan Jenny verteld.

Handtekening - Deze is wat lastiger aan Harmen te linken. Mogelijk is het een verwijzing naar de brief ie Floor aan het eind van de opdracht naar hem schrijft en ondertekend met haar naam (niet echt een handtekening, maar iets beters weet ik niet).

De joker - Harmen is betrokken bij het stelen van jokers.

Mooier kan ik het niet maken... makkelijker ook niet. ;)

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #12 Gepost op: 6-04-2014, 19:01:37 »
Knieval.
1) Buiging 2) Bewijs van eerbetoon 3) Betuigde eerbied 4) Beleefdheidsbetuiging 5) Betuiging van eerbied 6) Bewijs van eerbied 7) Blijk van verering 8 ) Bewijs van achting 9) Betuigde eerbied crypt.) 10) Daad van onderdanigheid 11) Eerbiedsbetuiging 12) Eerbetoon 13) Eerbewijs 14) Gebaar van onderdanigheid 15) Knieling 16) Nederwerping 17) Nederknie

Zal het iets met de vrijstelling te maken hebben?
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #13 Gepost op: 6-04-2014, 19:03:00 »
Of is er bij het schietspel misschien iemand letterlijk op zijn knieën gevallen?

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #14 Gepost op: 6-04-2014, 19:04:48 »
Knieval.
1) Buiging 2) Bewijs van eerbetoon 3) Betuigde eerbied 4) Beleefdheidsbetuiging 5) Betuiging van eerbied 6) Bewijs van eerbied 7) Blijk van verering 8 ) Bewijs van achting 9) Betuigde eerbied crypt.) 10) Daad van onderdanigheid 11) Eerbiedsbetuiging 12) Eerbetoon 13) Eerbewijs 14) Gebaar van onderdanigheid 15) Knieling 16) Nederwerping 17) Nederknie

Zal het iets met de vrijstelling te maken hebben?
Kan ook betrekking hebben op het teruggeven van het molboekje door Harmen aan Roeland.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #15 Gepost op: 6-04-2014, 19:05:31 »
Of is er bij het schietspel misschien iemand letterlijk op zijn knieën gevallen?
roeland zijn rode broek was aardig bruin geworden.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Sarah N

  • Forumlid
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #16 Gepost op: 7-04-2014, 00:35:41 »
Ook dit keer was de aflevering weer terug te leiden op Jenny.
Zij landt namelijk duidelijk op 1 knie wanneer zij tijdens de eerste proef een zakje met geld van de grond pakt in het weiland. Verder is er niemand duidelijk op zijn knie gevallen, dus tenzij er nog een figuurlijke link gevonden kan worden met een andere kandidaat, is het wat mij betreft de zoveelste aanwijzing dat Jenny de mol is.

1) keuze --> Jenny wordt gekozen tot penningmeester
2) Sleutelpositie --> Jenny is het informatie centrum van de groep, want ze wordt door iedereen in vertrouwen genomen
3) Handtekening --> Jenny laat haar aantekeningen zien met duidelijk met de hand getekende afbeelding hierop
4) Knieval --> Jenny valt op 1 knie tijdens het oprapen van geld in het weiland


Nog een aanwijzing door alle opdrachten heen: iedere aflevering worden er vogels getoond. Jenny haar dier, de Olifant, is het enige dier wat te linken is aan vogels. Er bestaat namelijk zoiets als een olifantvogel (een diersoort dus). Ook betekent Jenny: de witte/de eerlijke. Misschien een linke met die witte paraplu's die continu in beeld komen? Ik geef toe dat deze laatste misschien wat ver gezocht is..

Offline De Bolle

  • Winnaar pool WIDM 2011
  • Forumlid
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #17 Gepost op: 7-04-2014, 14:14:04 »
Het zal wel niks betekenen, maar vermeld het toch maar even. Een anagram van knieval is: van elk i, als je van de i een hoofdletter maakt is het de Romeinse 1, dus "van elk 1"
Ik moest kloppen want de bel doet het niet

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #18 Gepost op: 7-04-2014, 14:17:31 »
Ook dit keer was de aflevering weer terug te leiden op Jenny.
Zij landt namelijk duidelijk op 1 knie wanneer zij tijdens de eerste proef een zakje met geld van de grond pakt in het weiland. Verder is er niemand duidelijk op zijn knie gevallen, dus tenzij er nog een figuurlijke link gevonden kan worden met een andere kandidaat, is het wat mij betreft de zoveelste aanwijzing dat Jenny de mol is.

Zou kunnen, al is de houding aannemen die Jenny die doet iets anders dan op je knie vallen. Bovendien heb ik ook een aantal anderen waaronder in ieder geval Guido zo op één knie zien zitten. (Guido laat zich in onderstaand screenshot ook wat meer vallen dan in het voorbeeld van Jenny.)

Bijkomende moeilijkheid is dat de titels soms veel beter op een kandidaat slaan die de Mol helemaal niet is. ("Jennifer" -> Freek. :P )
« Laatst bewerkt op: 7-04-2014, 14:22:35 door Heinz »

Offline Lautjeee17

  • Forumlid
Re: Widm JUNIOR - Afleveringstitels
« Reactie #19 Gepost op: 14-04-2014, 15:56:24 »
Het zal wel niks betekenen, maar vermeld het toch maar even. Een anagram van knieval is: van elk i, als je van de i een hoofdletter maakt is het de Romeinse 1, dus "van elk 1"

De i spreek je in het Latijn uit als j. Zou kunnen slaan op Jitske of Jenny