Auteur Topic: Marges -2007-  (gelezen 5863 keer)

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Marges -2007-
« Gepost op: 25-01-2007, 09:54:40 »
Sinds een tijdje staan onderaan een aandelen pagina ook marges vermeld. Wat moet je met die waardes?
« Laatst bewerkt op: 2-01-2008, 10:36:50 door Megan »

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Marges
« Reactie #1 Gepost op: 25-01-2007, 12:03:44 »
Sinds een tijdje staan onderaan een aandelen pagina ook marges vermeld. Wat moet je met die waardes?

Die staan er al een tijdje hoor. En die marges geven aan het verschil tussen het bedrag waarvoor het aangeboden word en de huidge koers. Zo kan je inschatten met behulp van de marges in hoeverre op welk aandeel grote winst word gemaakt en op welk aandeel verlies. En bij welk aandeel je dus beter kan verkopen en bij welke aandelen je ze op zak moet houden omdat als je ze nu zou verkopen je verlies krijgt.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Marges
« Reactie #2 Gepost op: 25-01-2007, 13:07:35 »
Ik dacht dat het verschil tussen aanbod en vraagprijzen betrof.
Ik kan trouwens nog steeds verlies maken als de huidige koers lager is dan de prijs waar ik aandelen voor heb gekocht.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Marges
« Reactie #3 Gepost op: 25-01-2007, 13:47:43 »
Ik kan trouwens nog steeds verlies maken als de huidige koers lager is dan de prijs waar ik aandelen voor heb gekocht.

Klopt. Dat is exact mijn reden waarom ik nog steeds halstarrig vast hou aan mijn 35 Nadja mol aandelen  :-X Heb ze in het begin voor boven de 200 gekocht elke keer. Een paar daarna op 150. En de koers nu? Rond de 140  >:( Ach ja, risico van het spel he? ;)  :P ::rofl::
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Flogging Molly

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Marges
« Reactie #4 Gepost op: 25-01-2007, 16:53:52 »
En die marges geven aan het verschil tussen het bedrag waarvoor het aangeboden word en de huidge koers.


Er staat bijv dit:

Marges (prijs/aantal):
59 Renate Kandidaat (-11)

Huidige waarde was op dit moment: 179 dukaten 

De laagste waarde waarvoor het te koop was: 209 dukaten
De hoogste waarde waarvoor het gezocht werd: 150 dukaten
Het verschil hiertussen is dus 59

Maar waar staat die -11 dan voor??

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Marges
« Reactie #5 Gepost op: 26-01-2007, 02:13:49 »
Een uitleg van de marges met voorbeelden:

35 Alex Mol (10)

Deze regel betekent dat de marge tussen de hoogste aanbodsprijs van een aandeel Alex Mol en de laagste verkoopsprijs 35 dukaten is. In dit geval zijn de exacte bedragen: 165 aanbod, 200 verkoop, en dus marge = 200 - 165 = 35

Het getal tussen haakjes is het verschil tussen het aantal gevraagde aandelen en het aantal aangeboden aandelen. Hier zijn de cijfers: 20 gevraagd, 10 aangeboden, en dus verschil = 20 - 10 = 10

Wat heb je hieraan?

In de eerste weken van het spel zocht ik altijd de aandelen met de grootste marges uit, bijvoorbeeld Renate Kandidaat, 197 verkoop, 150 koop, 47 marge. Dan bood ik het aandeel aan voor 196 en wachtte totdat iemand het kocht. Vervolgens vroeg ik hem te koop aan voor 151. Als iemand hem aan mij verkocht had ik 196-151=45 winst. Je kan het aandeel ook eerst laag proberen te kopen en daarna hoog gaan verkopen.

De getallen tussen haakjes kan je gebruiken om te kijken welke aandelen populair zijn. Als tussen haakjes een positief getal staat dan willen meer mensen het aandeel kopen dan verkopen. Dan is de kans groot dat het aandeel gaat stijgen. Het omgekeerde geldt als het getal kleiner dan 0 is: meer mensen willen verkopen dan kopen en de prijs zou kunnen gaan dalen.

Je moet wel een beetje voorzichtig zijn met zo naar de cijfers kijken. De laatste tijd zijn er grapjassen die een aandeel 100 keer te koop vragen voor 1 dukaat. Deze aanbiedingen vervuilen de statistieken.