Auteur Topic: Verbeterpunten Molbeurs 2008 -2007-  (gelezen 8467 keer)

Offline Lo

  • Forumlid
Verbeterpunten Molbeurs 2008 -2007-
« Gepost op: 19-02-2007, 10:51:35 »
We zijn allemaal in een mum van tijd verslaafd geraakt aan dit mooie spel ::bravo::! En het ging ook al zo gauw vlekkeloos, weinig kinderziektes en een goed verloop ::ok::!

1 dingetje misschien, speciaal voor nieuwe aandelenhandelaren. Het technisch mogelijk maken dat als je ingeeft op 100 te verkopen terwijl het bod 120 is je ook 120 krijgt. Veel newbees snappen het niet goed en verliezen snel bakken met geld. In de echte aandelenhandel gaat het ook zo dat een 'bestens' order wordt uitgevoerd op reele waarde, er verdwijnt niets naar de 'bank', zeker nu de beurs met schermen en niet meer met hoekmannen werkt. Verder vind ik dat je niets moet veranderen aan de koersen :-X, ik las dat sommigen die vertraagd willen of met gemiddeldes etc., ik vind ze wel leuk nu en eventuele nadelen zou ik oplossen met onderstaande tips.

Voor de spelregels volgend jaar kunnen we suggesties aanbrengen en deze week de koersen beschouwend en het topic waarin een speler klaagt dat ie 'uitgepiesd' is kom ik op het idee om ook short te kunnen gaan op aandelen :o :o.

Je verkoopt dan aandelen die je niet hebt en houd cash dukaten in depot om in nood (met verlies) ze terug te kunnen kopen.

Wat zou ik nu dolgraag evamol verkopen op 999 dukaten! Daar zou ik wel veel voor opzij willen zetten, bijv. verkoop van een aantal kandi-aandelen. Dat maakt het spel boeiender en reeler; immers de verhoudingen raken minder snel zoek. Velen vinden dat evamol niet 9 op 1 moet staan tov. inge kandidaataandeel. Als Eva immers de mol is en Inge finalekandidaat zijn ze even veel waard.... Het zal technisch meer vergen maar misschien is het mogelijk. :D

De optie om terug te keren na een heel foute strategie is een goede en kan je erin houden. Dat houdt de handel levend en bovendien worden nieuwe instromers op grote achterstand gezet. Zij hebben niet alleen al het dividend misgelopen maar ook de waardes van de afgevallen kandidaten. ::jaja::

Verder ben ik zoals eerder gezegd voorstander van vaste eindwaardes. Dan beperk je trucjes in het spel en heb je houvast. De trucjes moeten er zeker in blijven maar niet het spel bederven wat ik toch vond van Liesbeth kandidaat (hoewel ik daar zelf geen centje pijn bij leed). Ook zoals boven genoemd kan je voorkomen dat mensen uitgespeeld raken door direct de kandidaatwaardes uit te keren als dividend, dan is dit niet meer statisch geld tot het eind. ::regenboog::

Je kunt nu dus al een beetje zien welke kant het opgaat. De uiteindelijke molaandeel prijs 1000 dukaten maken lijkt me een mooie top. De verhoudingen zijn momenteel zoek bij de kandidaataandelen. Dat komt ondermeer doordat een molaandeel nu eenmaal veel allure heeft maar ook omdat ze statisch worden. Omdat in mijn scenario dat statische gegeven veel kleiner wordt kun je de 2 kandidaataandelen ::hug:: op ieder 750 dukaten waarderen, meer geld dat rondgaat genereert hogere koersen.

En dan iedere keer stapjes omlaag.

Afvaller 1 is bijv. 100 waard, daarna
150
200
300
400
500
600 8)

Het lijkt me dat je de activiteit dan hoog houdt. Er valt ook later in het spel nog voldoende te handelen, je bent dus niet gauw 'uitgepiesd'.  ::joehoe::
« Laatst bewerkt op: 2-01-2008, 10:44:20 door Megan »
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Verbeterpunten Molbeurs 2008
« Reactie #1 Gepost op: 19-02-2007, 13:21:22 »
Ik vind dat geld van kandidaatsaandelen van afgevallen kandidaten niet moet worden uitgekeerd. Als je een foute keuze maakt moet je daarvoor 'gestraft' worden net als molaandelen die tot 0 vallen. Vaste waarden voor afvallers is een leuk idee.

Ik vraag me wel af waarom Inge K zo laag staat. Als ze inderdaad een finale kandi is dan zou dat toch moeten stijgen. Misschien volgende week als we de afvaller weten.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Verbeterpunten Molbeurs 2008
« Reactie #2 Gepost op: 19-02-2007, 21:20:42 »
Ik denk dat het goed zou zijn als er na aflevering 2 geen nieuwe mensen meer toegelaten worden op de beurs. Die nieuwe mensen zijn geen probleem, maar de nieuwe hoeveelheid geld en aandelen die ze op de markt brengen wel. Dus als er telkens aandelen bij blijven komen, ontstaat er niet zo snel echte schaarste. Daardoor zakken de prijzen, zoals we nu al een tijdje zien gebeuren (mov Eva mol, sinds de laatste aflevering).
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Verbeterpunten Molbeurs 2008
« Reactie #3 Gepost op: 27-02-2007, 16:43:38 »
Ik denk dat het goed zou zijn als er na aflevering 2 geen nieuwe mensen meer toegelaten worden op de beurs. Die nieuwe mensen zijn geen probleem, maar de nieuwe hoeveelheid geld en aandelen die ze op de markt brengen wel. Dus als er telkens aandelen bij blijven komen, ontstaat er niet zo snel echte schaarste. Daardoor zakken de prijzen, zoals we nu al een tijdje zien gebeuren (mov Eva mol, sinds de laatste aflevering).

Ik herhaal het nog maar eens, omdat het weer actueel is.

De prijzen van Renate-mol aandelen waren zojuist enorm hoog geworden, omdat niemand ze meer te koop aanbood. Bijna iedereen die ze kwijt wilde, had ze al verkocht. Schaarste, prima.
Maar dan is er weer een nieuw persoon die zich aanmeldt en direct voor een (behoorlijk) lage prijs zijn aandelen gaat verkopen!
balen!
En het voegt ook echt niets toe als je nu nog aan de beurs wil beginnen!
Daarom vind ik dat je dit komend jaar het beste zou kunnen voorkomen, door na aflevering 2 geen nieuwe mensen meer toe te laten.
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Verbeterpunten Molbeurs 2008
« Reactie #4 Gepost op: 27-02-2007, 20:50:03 »
Ik herhaal het nog maar eens, omdat het weer actueel is.

De prijzen van Renate-mol aandelen waren zojuist enorm hoog geworden, omdat niemand ze meer te koop aanbood. Bijna iedereen die ze kwijt wilde, had ze al verkocht. Schaarste, prima.
Maar dan is er weer een nieuw persoon die zich aanmeldt en direct voor een (behoorlijk) lage prijs zijn aandelen gaat verkopen!
balen!
En het voegt ook echt niets toe als je nu nog aan de beurs wil beginnen!
Daarom vind ik dat je dit komend jaar het beste zou kunnen voorkomen, door na aflevering 2 geen nieuwe mensen meer toe te laten.

Oh nee daar ben ik echt op tegen, dat is een paardenmiddel. Het is juist leuk, hoe meer hoe beter.

Dit probleem is erg goed op te lossen met short kunnen gaan. Ik was echt allang los gegaan als dat had gekund, je blijft veel handel houden en krijgt zo ook reele prijzen. 

Kijk, ik vind Eva K nu een mooie koop maar ik vond al een week met Eva M en nu Renate M dat die veelsteduur zijn, je kunt die dan gewoon verkopen zonder ze te hebben. Je moet daarvoor wel geld inleggen bij de bank, een borgstelling. Dat had ik wel willen doen door verkoop van mijn Eva K, want hoewel dat een mooi bezit is vind ik het NOG interessanter te profiteren van de inderdaad plaatsgevonden daling van Eva M van 600 naar 300.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Verbeterpunten Molbeurs 2008
« Reactie #5 Gepost op: 28-02-2007, 00:11:42 »
Wat ideeen die ik nu heb om de Molbeurs te veranderen. Maar pin mij er niet op vast, ik wissel nog steeds per week van plannen :)

Molaandelen: behouden maar met vaste eindprijs

Kandidaataandelen: afschaffen en vervangen door twee anderen:

Winnaaraandelen: vaste eindprijs

Afvalleraandelen: vaste eindprijs, gebonden aan 1 aflevering, kunnen daarna worden verkocht aan de bank (mits correct)

Geen limiet op aantal aandelen, iedereen (ver)koopt van/aan de bank tegen huidige koers, handelsvolume bepaalt koers (als op Binnenhof SX)

Short gaan wordt mogelijk als je genoeg geld ervoor hebt

Voordelen: beter controleerbare prijzen die gemakkelijker kunnen worden geinterpreteerd door de spelers, voorspellingen van de Molbeurs op andere fronten dan alleen Mol: winnaar en volgende afvaller

Nadeel: spelers kunnen niet meer kopen van elkaar (ik zie niet in hoe ik dat kan inpassen in dit systeem)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Verbeterpunten Molbeurs 2008
« Reactie #6 Gepost op: 28-02-2007, 12:41:51 »
Dat zijn geweldige voornemen Erik!  ::bravo::

Ik weet alleen niet precies hoe de koersen dan gaan werken als alles via de bank loopt. Ik zie op jouw link bijv. staan

PB.D66 30,12 30,21  -0.28% (-0.08)   
PB.GroenLinks 11,56 11,69  -1.11% (-0.13)   
PB.Partij voor de Dieren 16,92 17,12  -1.16% (-0.19)   
PB.Partij voor de Vrijheid 16,19 15,97  +1.40% (+0.22)   
PB.PvdA 39,95 40,30  -0.86% (-0.34)   

Kijk, nou weet ik 1 ding wel, D66 is een klein partijtje ongeveer net zo groot als Partij voor de Dieren (die hier gek genoeg weer even groot is als PVV terwijl in de kamer het 1 op 4 is). Toch past GroenLinks er 3x in daar en de verhouding met de PvdA is er ook zoek.

Het heeft dus een andere betekenis, ik begrijp iets van zetel winst en verlies obv opiniepeilingen, waarom de koersen dan niet richting 50% gaan snap ik dan alleen niet want het kan toch elke week een andere kant opvallen met de bekende marges.

Handelsvolume als maatstaf lijkt me gek, aan de andere kant corrigeert dit elkaar wel weer snel, wij zijn dan een soort hoekmannen en die verdienen toch het meest:).
« Laatst bewerkt op: 28-02-2007, 13:42:19 door Lo »
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Verbeterpunten Molbeurs 2008
« Reactie #7 Gepost op: 1-03-2007, 00:31:22 »
Ik zie op jouw link bijv. staan: PB.D66 30,12 30,21  -0.28% (-0.08)

Ik weet ook niet precies wat de aandeelwaarden in de Politieke-Barometer-markt betekenen. Maar het gemiddelde is 24,00 dus misschien betekent < 24: verwachte daling en > 24: verwachte stijging?

Citaat
Handelsvolume als maatstaf lijkt me gek...

Hoe meer mensen denken dat Pietje de Mol is, hoe meer mensen dit aandeel kopen en hoe meer het waard moet zijn. Daarom lijkt het mij een goed idee om het aantal verkochte aandelen te koppelen aan de waarde.

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Verbeterpunten Molbeurs 2008
« Reactie #8 Gepost op: 1-03-2007, 09:33:39 »
Wat ideeen die ik nu heb om de Molbeurs te veranderen. Maar pin mij er niet op vast, ik wissel nog steeds per week van plannen :)

Molaandelen: behouden maar met vaste eindprijs

Kandidaataandelen: afschaffen en vervangen door twee anderen:

Winnaaraandelen: vaste eindprijs

Afvalleraandelen: vaste eindprijs, gebonden aan 1 aflevering, kunnen daarna worden verkocht aan de bank (mits correct)

Geen limiet op aantal aandelen, iedereen (ver)koopt van/aan de bank tegen huidige koers, handelsvolume bepaalt koers (als op Binnenhof SX)

Short gaan wordt mogelijk als je genoeg geld ervoor hebt

Voordelen: beter controleerbare prijzen die gemakkelijker kunnen worden geinterpreteerd door de spelers, voorspellingen van de Molbeurs op andere fronten dan alleen Mol: winnaar en volgende afvaller

Nadeel: spelers kunnen niet meer kopen van elkaar (ik zie niet in hoe ik dat kan inpassen in dit systeem)
Je hoeft kandidaataandelen niet af te schaffen, je kan ook gewoon vaste eindkoersen instellen en een vaste hogere voor de winnaar. Meer dan 2 verschillende soorten aandelen wordt onoverzichtelijk, maar ik vind het idee verder goed. Hoe wordt de koers bepaalt als iedereen via de bank verkoopt en er geen tekort is aan aandelen. Molaandelen moeten alleen een vaste eindprijs voor de mol hebben, afvallers moeten nog steeds naar nul zakken.