Auteur Topic: Vragen en antwoorden  (gelezen 14719 keer)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Vragen en antwoorden
« Gepost op: 6-01-2008, 11:05:16 »
Citaat
Hoe kan het dat om kwart voor vijf vandaag nog handel plaatsvond in Nicolette kandidaat?

De mensen die nu nog kandidaataandelen verkopen van Nicolette, hebben deze aandelen vorige week gekocht voordat ze uitviel. Iedereen mag de aandelen van uitgevallen kandidaten weer verkopen aan de bank zodat met de opbrengst andere aandelen kunnen worden gekocht.

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #1 Gepost op: 6-01-2008, 11:15:39 »
Citaat
Wanneer ik iets koop en binnen 2 uur weer iets verkoop staat op de homepagina de prijs voor die ik toen op kopen/verkopen gedaan heb  maar op mijn profiel staat de recente prijs.  Ik zou nou wel willen weten voor wat het verkocht word: de prijs op het tijdstip van verkoop (zoals in profiel) of de prijs van het tijdstip dat ik de transactie in de wachtlijst plaats

Geen van beide. De bepaling van de verkoopprijs wordt uitgelegd bij antwoord 6 in de uitleg:

Citaat
Hoe meer aandelen van een bepaald type zijn verkocht, hoe hoger de prijs wordt. Dus als je een aandeel koopt dan stijgt de prijs. Stel dat de huidige koers 54.28 is. Je koopt 100 aandelen en de prijs stijgt naar 54.38. In dat geval betaal je het gemiddelde van de twee prijzen (54.33) per aandeel.

Hetzelfde gebeurt als je een aandeel verkoopt. Bijvoorbeeld, je verkoopt 100 aandelen waarvan de koers nu 45.72 is. Daardoor daalt de prijs naar 45.62. Je krijgt dan het gemiddelde van de oude en de nieuwe koers: 45.67 per aandeel.

De prijs die in je profiel staat bij een nog niet verwerkte opdracht, is inderdaad de prijs bij de opgave van de opdracht. Die kan nogal verschillen van de uiteindelijke prijs, zeker als de opdracht moet wachten.

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #2 Gepost op: 6-01-2008, 20:36:21 »
Citaat
Wat is er precies op zaterdag 5 januari veranderd?

Tot zaterdag werd er bij opgave van een koopopdracht gecontroleerd of je wel genoeg geld had om te kopen. Als dat niet zo was dan werd de opdracht geweigerd.

Nu wordt deze controle overgeslagen. Bij de verwerking van de koopopdrachten wordt er natuurlijk wel gecontroleerd of je genoeg geld hebt. Als dat niet het geval is dan wordt je koopopdracht aangepast (het aantal aandelen wordt verkleind).

Wat is het gevolg van het overslaan van de controle? Wel je kan nu een opdracht opgeven tot verkopen en meteen ook een koopopdracht geven om het verdiende geld direct uit te geven.

Voorbeeld: ik heb nul dukaten. Ik geef een opdracht om 10 aandelen Annette-K te verkopen voor 60 dukaten. Joris-K is 59 dukaten en die wil ik hebben. Ik geef meteen een opdracht om 10 Joris-K-aandelen te kopen. De twee opdrachten worden tegelijkertijd verwerkt en ik hoef geen vijf minuten te wachten tussen verkoop en koop.

Dit werkt alleen als het verkochte aandeel voor het gekochte zit in het alfabet. Dus Coen verkopen en Edo kopen is prima maar andersom (Edo verkopen en Coen kopen) werkt niet. Dit komt door de volgorde waarin de aandelen wordt verwerkt. Het aanpassen van het programma hiervoor is veel werk en ik weet niet of ik mij daaraan waag.

Offline Molcrazy

  • Aanspreekpunt Actieve Leden
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Winnaar CSC II
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #3 Gepost op: 7-01-2008, 14:06:12 »
Het aanpassen van het programma hiervoor is veel werk en ik weet niet of ik mij daaraan waag.

Lijkt mij niet nodig ook, het is al hartstikke leuk zo! ::ok::
Je kan altijd wel de mogelijkheden blijven optimaliseren en verfijnen ;)

2024: wie is de Mol?

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #4 Gepost op: 8-01-2008, 15:22:48 »
Hmmm.
Ik doe een bod op Patrick K.



Dan verwacht ik ook dat ik ze voor die prijs krijg!

Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Siebrand

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #5 Gepost op: 8-01-2008, 15:47:16 »
Ik doe een bod op Patrick K.

Dan verwacht ik ook dat ik ze voor die prijs krijg!

Dat is niet zo, zie vraag 6 bij de uitleg:

Citaat
6. Waarom betaal ik een andere prijs dan de koers?

Hoe meer aandelen van een bepaald type zijn verkocht, hoe hoger de prijs wordt. Dus als je een aandeel koopt dan stijgt de prijs. Stel dat de huidige koers 54.28 is. Je koopt 100 aandelen en de prijs stijgt naar 54.38. In dat geval betaal je het gemiddelde van de twee prijzen (54.33) per aandeel.

Hetzelfde gebeurt als je een aandeel verkoopt. Bijvoorbeeld, je verkoopt 100 aandelen waarvan de koers nu 45.72 is. Daardoor daalt de prijs naar 45.62. Je krijgt dan het gemiddelde van de oude en de nieuwe koers: 45.67 per aandeel.

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #6 Gepost op: 8-01-2008, 15:48:35 »
Ah, thanks.
Toch blijft mijn verwachting hetzelfde.  ::tandpastasmiley::
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #7 Gepost op: 12-01-2008, 19:34:40 »
Opgelet: als je aandelen hebt gekocht dan duurt het 2 uur voordat je ze weer mag verkopen. Hetzelfde geldt voor aandelen die je hebt verkocht: het duurt 2 uur voordat je ze weer terug mag kopen. Deze regel is gemaakt om te voorkomen dat spelers winst proberen te maken door heel snel achter elkaar aandelen te kopen en weer te verkopen.

Waarom wordt deze regel gehanteerd? Want op de echte beurs mag je kopen en verkopen naar eigen goeddunken. Dus als je net 100 aandelen X gekocht hebt a 10 euro, na een half uur ze 15 euro waard zijn, kun je ze gewoon verkopen. Ik begrijp niet waarom er een blokkering ingezet is. De hele molbeurs stoelt toch op het simpele principe: maak zoveel mogelijk winst in dukaten en win een t-shirt. Waarom hou je dan tegen dat mensen dukaten winst mogen maken?

Want als die 2 uur regel er niet was krijg je echt niet dat mensen om de haverklap verkopen. Waarom niet? Omdat het dan bepaald wordt door vraag en aanbod. Dus als er teveel aanbod komt omdat de prijs goed geprijst is, zakt de prijs meteen in. Vervolgens kan er dan wel veel vraag ontstaan, maar de prijs zal dan niet evenredig snel stijgen naar de oude hoge prijs. M.a.w. de markt houdt zichzelf in stand.

Want zoals het nu is, vind ik de beurs maar een verkapte beurs. Tis helemaal geen echte beurs. Dus valt er niets te zeggen om de molbeurs op een echte beurs te laten lijken?
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #8 Gepost op: 12-01-2009, 20:32:20 »
Even een vraagje: als je aandelenverkoopt, kun je dan tegelijkertijd andere aandelen kopen van het geld dat je verdient met die verkoop? Ik ging er altijd vanuit van niet, maar ik zie nu bij iemand anders een transactie waarbij het er wel op lijkt.  :-\\
Dus ik bedoel:
- Ik heb 0 dukaten.
- Ik verkoop 20 Froukje K à 74.50
- Ik koop tegelijkertijd 20 Sebastiaan à 74.25

Werkt dat zo? :-\\ ???
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #9 Gepost op: 12-01-2009, 20:52:00 »
wanneer diegene die je verkoopt in het alfabet eerder staat wel!

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #10 Gepost op: 12-01-2009, 20:55:37 »
O, gaat dat om alfabet? Okee, dat is goed om te weten, bedankt!  ::ok::
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Megan

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I se le dijo de forma!
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #11 Gepost op: 14-01-2009, 21:04:05 »
Die berichtjes aan de rechterkant... kan je alleen lezen wat je ziet staan, of is er ergens ook een link om wat oudere berichtjes op te zoeken? :)
Sommige mensen verwarren het recht op vrije meningsuiting met het recht op verbaal geweld.

Offline Janer

  • Forumlid
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #12 Gepost op: 18-01-2010, 21:38:38 »
A.s. Donderdag wordt WIDM pas om 22.00 uitgezonden, wat voor invloed heeft dat op de openingstijden van de beurs? =]

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #13 Gepost op: 18-01-2010, 21:50:30 »
A.s. Donderdag wordt WIDM pas om 22.00 uitgezonden, wat voor invloed heeft dat op de openingstijden van de beurs? =]

zie de homepagina van de beurs ;)
Keep calm and eat chocolates!

Offline Janer

  • Forumlid
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #14 Gepost op: 18-01-2010, 21:51:40 »
zie de homepagina van de beurs ;)

Dankjewel en excuses voor mijn blindheid =]

Offline de mol20-20

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #15 Gepost op: 4-03-2010, 17:21:23 »
Eey

Heeft het nut om molaandelen te kopen?

Ik weet dat je er salaris mee krijgt elke aflevering dat je molaandelen hebt
en dat je ook in molaandelen kan handelen net als bij kandidaatsaandelen,

maar ik vroeg me af of je op het eind ook nog iets extra's krijgt als je heel veel molaandelen van de echte mol hebt,

stel: je weet 100% zeker wie de mol is,
is het dan slimmer om al je geld te gebruiken om molaandelen te kopen van de echte mol (als je op het eind daardoor veel geld krijgt), of toch gewoon doorgaan met de afvaller raden?

Groeten Joel

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #16 Gepost op: 4-03-2010, 17:49:58 »
Joel, als je nu molaandelen van de juiste mol koopt, kosten ze nog geen 30 dukaten. Een kandidaataandeel kost wel 70 dukaten. Je kunt dus meer dan 2x zoveel molaandelen dan kandidaataandelen kopen. Aan het einde wordt de waarde van alle aandelen 100 dukaten. De waarde van de molaandelen wordt dus 3x zoveel, en dat terwijl je er meer van kunt kopen dan van kandidaataandelen. Het loont dus wel. Het enige is dat je zeker moet weten dat je de juiste mol hebt...


(het zou mij niets verbazen als na de uitzending van vanavond ineens de ommezwaai van kandidaat-  naar molaandelen plaatsvindt ;) )
Keep calm and eat chocolates!

Offline de mol20-20

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #17 Gepost op: 4-03-2010, 19:04:00 »
ok, thanks

Offline Janer

  • Forumlid
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #18 Gepost op: 5-01-2011, 16:49:01 »
Bij Alexpotjam:

Laatste transacties:
05-01 16:05 gekocht 38x Anna Kandidaat à 67.79
05-01 16:05 gekocht 50x Anna Kandidaat à 67.42

Hoe kan dat? :P

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Vragen en antwoorden
« Reactie #19 Gepost op: 21-01-2011, 21:10:32 »
Oeps, ik zie deze vraag nu pas. Antwoord: de berekening van de verkoopprijzen gaat nu chronologisch. Wie eerder is krijgt een betere prijs. Dus als je 2x achter elkaar 10 van hetzelfde aandeel koopt, dan laat de eerste aankoop de prijs stijgen en moet je voor de tweede koop meer per aandeel betalen.