Auteur Topic: Molbeurs 2010  (gelezen 20008 keer)

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Molbeurs 2010
« Gepost op: 30-12-2009, 16:45:00 »
Op 1 januari 2010 om 0:00 uur start de vijfde editie van de Molbeurs, een spel waarin je kunt handelen in aandelen van de deelnemers aan het programma "Wie is de Mol?". Het spel wordt op dit moment getest. Je kunt je al aanmelden en bij wijze van proef aandelen kopen en verkopen.

In vergelijking met de editie van 2009 zijn de spelregels op drie punten gewijzigd:

  • De eindwaarde van het Molaandeel van de Mol wordt weer 100 dukaten
  • De berekening van de prijzen van aandelen is aangepast
  • Spelers die Molaandelen in hun bezit hebben tijdens een aflevering, krijgen een extra salarispremie

Uitleg 1: vorig jaar was de eindprijs van het Molaandeel van de Mol 200 dukaten. Daarom zijn alle spelers op 26 februari 2009 om 22:00 uur (na de achtste aflevering) massaal overgestapt van Kandidaataandelen (eindwaarde 100) naar Molaandelen. Iedereen die op dat moment niet online was was daardoor meteen kansloos voor een goede klassering. Om dit te vermijden, krijgen alle correcte aandelen dit jaar dezelfde eindwaarde: 100 dukaten.

Uitleg 2: vorig seizoen konden bij de aankoop van grote aantallen Molaandelen de prijzen enorm gaan schommelen. Een veelvoud van extra Kandidaataandelen was nodig om de prijs weer op het vorige niveau te krijgen. Dit jaar is de berekening van de prijzen zodanig veranderd dat als iemand veel Molaandelen koopt, iemand anders de prijs weer terug kan krijgen op het vorige niveau door precies evenveel Kandidaataandelen te kopen. Molaandelen en Kandidaataandelen hebben dus evenveel invloed op de prijs (zie uitleg, vraag 6).

Uitleg 3: in de vorige edities had het weinig zin om Molaandelen te bezitten tijdens afleveringen want deze konden naar nul gaan terwijl Kandidaataandelen konden stijgen. Om het bezit van Molaandelen te bevorderen, krijgt nu iedere actieve speler 3 dukaten salarispremie voor elk Molaandeel dat hij tijdens een uitzending bezit.

Alvast veel plezier gewenst op molbeurs.nl!

(20100101: link aangepast)
« Laatst bewerkt op: 1-01-2010, 19:39:29 door Erik TKS »

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #1 Gepost op: 1-01-2010, 16:45:23 »
Je eerste link doet het niet. Je moet je "'s weghalen ;)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #2 Gepost op: 1-01-2010, 17:29:58 »
De Molbeurs, ik ben er helaas te dom voor. ::ohno:: Of ik mis het benodigde zakelijk instinct, dat kan ook. ;)

Offline Rutg3rDutchWolf

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • MWAM
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #3 Gepost op: 1-01-2010, 18:15:07 »
De Molbeurs, ik ben er helaas te dom voor. ::ohno:: Of ik mis het benodigde zakelijk instinct, dat kan ook. ;)

Ik ook.  Niet dat het wat uitmaakt.  :-\\
Why don't I ever listen to me?

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #4 Gepost op: 1-01-2010, 20:07:52 »
De Molbeurs, ik ben er helaas te dom voor. Of ik mis het benodigde zakelijk instinct, dat kan ook.

Het valt wel mee met de moeilijkheid van de beurs. De spelers op de beurs kijken naar de aandelen en kopen aandelen waarvan ze denken dat de waarde gaat stijgen. Als deze aandelen gestegen zijn (hopelijk) dan verkopen zij die weer en maken zo winst.

Maar welke aandelen gaan stijgen, weet niemand. Na elke aflevering stijgt het Kandidaataandeel van de afvaller. Na de finale stijgt het Molaandeel van de Mol. Maar wie gaat er afvallen en wie is de Mol? Sommige beursspelers kopen de juiste aandelen maar de meesten zitten fout, net als bij de pool.

Het mooie van de beurs is dat je jouw keuzes kan spreiden, net als bij de test in het programma. Denk je dat Arjen of Loretta gaat afvallen maar weet je niet wie van de twee het wordt? Koop dan evenveel aandelen van beiden.

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #5 Gepost op: 1-01-2010, 20:15:22 »
Ook te ingewikkeld voor mij.  :-[

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #6 Gepost op: 2-01-2010, 00:04:52 »
Ik ben vaste klant op de beurs  :D Maar toen ik ermee begon bakte ik er anders ook weinig van. Eindigde 1-na-laatste ;) Het leuke van de beurs is dat je nog zo goed aan de weg timmert, tussentijds kun je flink inleveren of juist na een aflevering flink cashen. Zoals vorig jaar, ik vergat snel mee te doen met een paar die wel snel handelden. Zodoende sleepten zij een podiumplaats binnen en viel ik er buiten. Daarbuiten zat ik toch met aandelen op de verkeerde mol dus tja..  ::rofl::

Ik zeg: probeer het eens, net zoals WIDM verslavend is, welnu, de molbeurs is dat ook zeker!
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #7 Gepost op: 2-01-2010, 14:09:24 »
ik doe nu mee, maar ik snap er niks van, zet gewoon alles in op loretta als mol :P
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Daisy

  • Winnaar Vuelta Pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #8 Gepost op: 2-01-2010, 14:41:34 »
Ik heb de vorige keren niet meegedaan, omdat ik er niks van begreep, maar omdat ik het een leuk initatief blijf vinden, ga ik toch maar eens een poging wagen. Misschien wordt het vanzelf wel duidelijk. ;D

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #9 Gepost op: 2-01-2010, 14:56:00 »
ik snap het nu, maar ik heb er geen geduld genoeg voor im het zo te spelen dat ik kan winnen ::jaja::
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #10 Gepost op: 2-01-2010, 18:58:37 »
daarvoor zijn er mensen die er bots voor maken

Offline DikkeControleur

  • Forumlid
  • Laat iedereen in zijn waarde.
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #11 Gepost op: 4-01-2010, 13:00:02 »
Ik kan 't niet laten om ook weer mee te doen...
Veel te spannend. Ik zal eens nadenken wat de nieuwe spelregels betekenen voor m'n strategie overigens.

PS. Ik hoop dat er dit jaar geen bots mee doen!
Ik ben niet dik! Ik ben de Dikke Controleur.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #12 Gepost op: 4-01-2010, 15:26:29 »
Ik heb me ook maar aangemeld, maar ik neem aan dat ik niet hoog zal eindigen gezien ik geen zakelijk instinkt heb... En het ziet er ook nog eens lastig uit...
Ich bin ein Bärliner!

Offline jovawi

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • de mol ontdek je door goed te kijken
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #13 Gepost op: 4-01-2010, 17:04:03 »
zakelijkinstinct is niet het belangrijkste en dat leer je gaande weg ook wel een beetje.

eerste jaar dat ik mee deed was 2008 toen werd ik 76 (laatste)
tweede jaar dat ik mee deed was 2009 toen werd ik 3 (had al snel door wie de mol was)

Dus zakelijkinstinct is niet het belangrijkst

Offline Vieffan

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #14 Gepost op: 4-01-2010, 17:13:49 »
Ik doe altijd maar een beetje wie ik denk dat er de volgende aflevering uit gaat en wie de mol is

Offline -ELISE-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #15 Gepost op: 4-01-2010, 17:30:40 »
jah, ik ga weer mee doen... Hopelijk doe ik het beter dan vorig jaar :p
Life is an adventure. Just see the opportunities and go!

Offline Swifty

  • Winnaar pool ER 2009 en 2015
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #16 Gepost op: 5-01-2010, 20:28:30 »

Uitleg 2: vorig seizoen konden bij de aankoop van grote aantallen Molaandelen de prijzen enorm gaan schommelen. Een veelvoud van extra Kandidaataandelen was nodig om de prijs weer op het vorige niveau te krijgen. Dit jaar is de berekening van de prijzen zodanig veranderd dat als iemand veel Molaandelen koopt, iemand anders de prijs weer terug kan krijgen op het vorige niveau door precies evenveel Kandidaataandelen te kopen. Molaandelen en Kandidaataandelen hebben dus evenveel invloed op de prijs (zie uitleg, vraag 6).

Uitleg 3: in de vorige edities had het weinig zin om Molaandelen te bezitten tijdens afleveringen want deze konden naar nul gaan terwijl Kandidaataandelen konden stijgen. Om het bezit van Molaandelen te bevorderen, krijgt nu iedere actieve speler 3 dukaten salarispremie voor elk Molaandeel dat hij tijdens een uitzending bezit.

Alvast veel plezier gewenst op molbeurs.nl!

(20100101: link aangepast)

uitleg 2: helemaal super, werkt een stuk beter zo, de molaandelen zijn veel minder gevaarlijk om mee te handelen nu ::ok::

uitleg 3: even voor de zekerheid: tijdens de uitzending krijg je direct bij het salaris voor ieder molaandeel dat je hebt (van welke kandidaat dan ook) 3 dukaten extra? Die dus direct na de uitzending te besteden zijn?
Keep calm and eat chocolates!

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #17 Gepost op: 6-01-2010, 00:23:07 »
uitleg 2: helemaal super, werkt een stuk beter zo, de molaandelen zijn veel minder gevaarlijk om mee te handelen nu ::ok::
Tsja wat zal ik na vanmiddag hierop antwoorden...?  :-[

Citaat
uitleg 3: even voor de zekerheid: tijdens de uitzending krijg je direct bij het salaris voor ieder molaandeel dat je hebt (van welke kandidaat dan ook) 3 dukaten extra? Die dus direct na de uitzending te besteden zijn?

Ja, dit is een onderdeel van je salaris dat je nog voor de uitzending krijgt uitbetaald. Zelfs al valt de kandidaat meteen uit dan nog ontvang je deze Molaandeelpremie.

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #18 Gepost op: 6-01-2010, 00:41:30 »
Yeeeeeaaaaaaaaah ben er ook weer, leuk, elke keer net weer ff een andere opzet, ben benieuwd hoe het uitpakt met die bonussen, als alleen molbankiers ze krijgen mag de bonus van mij wel ;).

hoop dat er dit jaar geen bots mee doen!


Ben bang dat de bots alweer fulltime draaien als je ziet hoeveel kleine winstjes alweer gemaakt zijn... misschien ook invoeren dat je maar een beperkt aantal handelstransacties mag doen want nu kan het zo zijn dat je alles goed voorspelt maar toch verliest omdat de bots met de opgetelde winstjes je net voorbijgaan.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Molbeurs 2010
« Reactie #19 Gepost op: 6-01-2010, 13:37:42 »
Krijg je 3 bonusdukaten op ALLE molaandelen die je tijdens de aflevering heb, of worden de aandelen van de afvaller daarvan afgetrokken?