Auteur Topic: [Kandidaat] Jelmer  (gelezen 5204 keer)

Offline Miek1999

• Aanspreekpunt Expeditie Robinson
  • Actief Lid
  • Geslacht: Vrouw
[Kandidaat] Jelmer
« Gepost op: 25-05-2024, 16:33:55 »

Bespreek hier alles over Jelmer!
« Laatst bewerkt op: 16-06-2024, 15:01:47 door Miek1999 »
I will follow my inner gold

Offline Sanmol

• Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Kandidaat] Jelmer
« Reactie #1 Gepost op: 28-06-2024, 15:47:56 »
Ik vind zijn humor zo droog ::rofl::.

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 28-06-2024, 20:32:19 »
Ik vind zijn humor zo droog ::rofl::.

Ja, top kandidaat!

Online Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
« Reactie #3 Gepost op: 5-07-2024, 13:30:17 »
Hij kwam misschien wat te nadrukkelijk verdacht in beeld deze afleveringen, maar dat was wel een goede reminder om hem toch nog in de gaten te blijven houden.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Sanmol

• Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
« Reactie #4 Gepost op: 12-07-2024, 21:17:17 »
Wederom ook weer in de laatste paar afleveringen een heel grappig persoon met veel humor. Plus, het is altijd fijn om iemand in het spel te hebben die zo erg voor het geld gaat.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 13-07-2024, 13:14:02 »
Mijn redenen om toch voor Jelmer als mol te gaan:
•   Souktocht: snel naar grote beer voor er overleg was, porto uit als hij vraagt van wie de beer is.
•   Ontregeld: voor Merel waren er 2 borden ‘Colombia’ en ‘Vogelaar’, voor Jurre toch 1? In Jelmer zit ook de vogel ‘MEREL. Elke kandidaat gaf een goed antwoord en er is geen verkeerd antwoord gegeven, mol kan bij uitbeelden zitten. Pech dat uitbeelden zo goed ging.
•   Fortvluchtig: invloed op 3 van de 6 kamers en slechts 50 opbrengst. Muntjes bewust de put ingegraven en 10 niet ingeleverd. Jelmer draait ‘DEMOL’,
•   Lost in translation: in plaats van in bediening gaat Jelmer naar de keuken, kans op briefjes kwijtraken (tafel met slechts drankjes), verkeerd eten opscheppen, naar verkeerde tafel sturen. Jelmer komt soms het restaurant in en bemoeit zich met iedereen, rest laat zich aansturen door Jelmer met zijn horeca-ervaring, laat Simone tafel te vroeg leeghalen.
Jelmer heeft Emma 100 gegeven, ‘geld maakt hem niets uit, ze mogen het wel verdelen’.
•   Never a doll moment: niet afgeschoten, trekt geen lering uit de foto van Johan en Simone (vasthouden), maar vertraagt in de glijbaan. In de leader staat de radio met golflengte op dezelfde positie en in dezelfde richting als de glijbaan, glijbaan heeft vorm van een golf. Jelmer lijkt bewust naar de linker fotopositie te lopen, de enige plaats waar je niet naast elkaar hoeft te zitten. Rent voor Nyree uit, Nyree vangt de kogels op.
•   Mol FM: heeft vooraf met Ben een gesprek over Acda en de Munnik, zingt lied waarin aan het einde iemand onder de grond gaat (mol). Strandtenthouder Jelmer stuurt naar de zee.
•   … R E N: alle vragen of antwoorden gaan over de zee, Jelmer is strandtenthouder (Ik dacht eerst aan mariene ecoloog Kars). Twee keer min-geld, heeft de dvd Das Bot over een onderzeeër (onder water)
•   Atypisch: in groep waar min-geld gestuurd kan worden.
•   (V)liegend tapijt: stuurt aan op vertrouwen bij Emma. (Nyree molt wel heel opvallend)
•   Fata Morgana: Jelmer heeft idee over geldprijs, laat beller 10 minuten wachten, zegt ‘als die man nog een keer komt, het meisje staat er nog’ met de rug naar de man met de laatste opdracht toe. Voorkennis? (1001 nacht en 8 schalen, samen 1009, 1+9=10=J)
•   Aantrekkingskracht: start laag met 25, 1e magneet bij Jelmer gaat fout, Ben neemt plaatsen over. Wil bij 2e keer 75 inzetten, gaat met Ben mee naar 50. Klein bedrag wat je goed kan laten gaan voor vertrouwen, maximaal 100 uit de pot.
•   Molwaardig: 2 filmpjes
•   Verdeel en heers: Als Emma zegt dat zij weet op wie zij gaat stemmen schrikt Jelmer, hij doet zijn hand voor zijn gezicht, houdt zich dom en zegt ‘de mol heeft pak af’. Schrikt hij als kandidaat die bang is dat zijn 2500 eruit gaat of als mol die bang is dat hij er in de eerste ronde uitvliegt? Emma en Jelmer sturen het gesprek, maar Emma gaat mee met de flow en Jelmer geeft advies. Jelmer stuurt Nyree weg met jokers/geld. Jelmer wint vertrouwen door openheid over eigen envelop en laat Simone blijven ‘met 2500’. Komen er nog mol-posities aan voor mensen die het vertrouwen hebben?
•   Culinaire hoogstandjes: Jelmer stuurt aan op alles onthouden, vraagt naar het naambordje van de ober (voorkennis?). Hoe herkent Jelmer trouwens een Colombiaanse riem? Aan de kleuren geel, blauw en rood? Die zag ik niet.
Jelmer zegt snel ‘70 OMR, de hele rekening’ en ‘gedeeld door 2,5, maar het is keer ongeveer 2,4.
Jelmer stuurt naar het verkeerde kistje en zegt ‘dit is meer een band dan dat’, Nyree had het over een versiering in het midden.

De ober Metwali heeft een ander naambordje gekregen de naam Archie gekregen, vast niet voor niets. Archie is de man van Staal (met een verhaal: De Mol) en Archie is de kleinzoon van Diana. Bij het gaan zitten bij Diana’s point zegt Tiemen tegen Jelmer ‘je had het al over Diana gehad’. De Omaanse Rial is OMR, Rial komt van het woord koninklijk. Misschien extra aandacht op het woord voor geld dat met een ‘J’ lijkt te beginnen en als 2e letter met een 'L'. Jelmer, de koninklijke MOL?
En dan misschien als oplossing van de cryptex Colombiaanse mol ‘merel’, de overblijvende letters van J-elmer. Maar zover gaan ze nooit met hints, heb ik mij al meerdere keren laten vertellen
« Laatst bewerkt op: 15-07-2024, 11:16:40 door Crapuleke »

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 13-07-2024, 21:08:39 »
En wat is je verklaring voor dat hij 2500 euro binnenbrengt? Niet bepaald wisselgeld.

En dan heeft hij het geld ook nog eens bij zichzelf gezet. Het geld bij jezelf zetten, volledig eerlijk zeggen dat je het geld hebt, en dan gewoon verdienen…dat moet wel de meest absurde molstrategie aller tijden zijn, haha.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 13-07-2024, 21:39:48 »
Jelmer was mijn vorige verdachte maar in afl. 5 en 6 (Fata Morgana, Aantrekkingskracht, Buitenspel, Culinaire Hoogstandjes) vond ik hem erg kandidaats dat hij niet meer de mol kan zijn.
« Laatst bewerkt op: 13-07-2024, 22:49:11 door Luc »

Online Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
« Reactie #8 Gepost op: 13-07-2024, 21:52:52 »
Er zijn genoeg aanwijzingen dat Jelmer de Mol zou kunnen zijn. Hij heeft best wat mogelijke sabotages op zijn naam staan, wordt desondanks enorm vertrouwd en Nyrees verdenking op hem valt op. Waarom zouden ze de Mol de meest vertrouwde persoon in de groep laten noemen? Ze kan net zo makkelijk zogenaamd op Emma of Simone zitten. Hij zal dus wel finalist zijn. Ik dacht even dat Nyree de winnaar was en hij de Mol, omdat zij het vaker over de winst heeft gehad in haar biechten en interviews. Toch wijzen zeker de laatste afleveringen de feiten echt meer naar Nyree, en dan in het bijzonder de opdracht Buitenspel. Ik vind die heel moeilijk uit te leggen met Jelmer als Mol en Nyree als kandidaat. Ook denk ik aan zijn perfecte beschrijving van de locatie bij Mol FM.
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 14-07-2024, 12:14:43 »
En wat is je verklaring voor dat hij 2500 euro binnenbrengt? Niet bepaald wisselgeld.

En dan heeft hij het geld ook nog eens bij zichzelf gezet. Het geld bij jezelf zetten, volledig eerlijk zeggen dat je het geld hebt, en dan gewoon verdienen…dat moet wel de meest absurde molstrategie aller tijden zijn, haha.
Zijn woorden: 'Vertrouwen winnen voor de toekomst'.
Mijn uitgebreide verklaring staat bij Buitenspel #22.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 14-07-2024, 13:10:58 »
Haha ik waardeer de dappere tunnelpoging, maar ik zie het totaal niet. We kunnen het er in ieder geval over eens zijn dat zijn molstrategie dan mislukt is bij de buitenspel opdracht. Hij wordt er in de eerste ronde bijna uitgestemd, maar brengt het geld uiteindelijk toch eigenhandig binnen. Nachtmerrie voor een mol. Vertrouwen winnen doe je zodat je juist hier kan mollen, niet andersom.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 14-07-2024, 20:11:54 »
Is het een tunnelpoging? Naar mijn idee heb ik bij Buitenspel voor elke kandidaat beschreven hoe ze gestemd hebben, hoe hun voorbereiding was en welke argumenten ze hebben gebruikt, vanuit het standpunt alsof ze mol waren. Dan komt Jelmers handelen als mol voor mij logischer over. Of denk jij daar anders over? Hoe dan?

Wie ook de mol is, er is 2500 blijven zitten voor de pot. Maakt het dan uit dat het in je eigen envelop zit? De meeste stemmen gaan voor Nyree als mol, zij heeft ook bij zichzelf het geld erin gestopt en zij is daadwerkelijk in ronde 1 weggestemd. Jelmer had in ieder geval een beter verhaal en heeft daadwerkelijk geprobeerd anderen te sturen.

Ik lees trouwens net terug dat ik schreef 'De ober heeft een ander naambordje gekregen', maar ik had moeten schrijven 'Ober Metwali heeft een andere naam gekregen'.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 15-07-2024, 11:17:10 »
Haha, tja, ik vind het nogal onwaarschijnlijk dat een mol zichzelf het geld geeft, dan aangeeft dat hij het geld heeft, en het dan vervolgens ook binnenbrengt. Zonder ook maar enige verwarring te zaaien.

Wat dan wel weer logisch voor een mol is, ik noem maar wat hoor, is liegen over wat je in envelop hebt en dan juist met het geld weggestemd worden.

Ik gun iedereen z’n tunnel, maar je kunt mij niet wijsmaken dat er iemand anders dan Nyree het meest verdacht is. Of überhaupt verdacht is, eigenlijk.

Offline Mollem

• Forumlid
  • saus eroverheen
« Reactie #13 Gepost op: 15-07-2024, 12:11:43 »
Als mol met geld jezelf buitenspel proberen te zetten door te liegen en ongeloofwaardig overkomen is ook erg risicovol. Iedereen valt nu over Nyree vanwege dat. Als mol heeft ze zichzelf dus behoorlijk ontmaskerd als het zo is. En welke kandidaat denk gaat altijd openlijk 100% puur alleen voor de pot? Dat doet een goede kandidaat ook bijna nooit.

De 'absurde' strategie van Jelmer door goudeerlijk te zijn en €2500 in de pot te brengen wekt (bevestigt) zoveel vertrouwen dat hij als mol waarschijnlijk door niemand meer wordt verdacht. Feit is dat er ook weer meer dan €1500 uit de pot is gegaan door op de video's te bieden, dus per saldo was het misschien een dure investering voor de mol, maar niet absurd. Aangezien het te winnen bedrag bij de magneetknikkers zo raar veel lager (€100/75) was dan de andere opdrachten zou Jelmer hier ook gemold kunnen hebben door een graat deel van de inzet te verduisteren, ik noem maar wat. Meesterlijk zou dat zijn.

Zelf vind ik zo'n investering helemaal prima, gelet op het totaalbedrag in de pot, voor een mol, als die daardoor t/m finale onverdacht blijft voor kandidaten en voor ons  :)

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 15-07-2024, 13:39:58 »
Ik gun iedereen z’n tunnel, maar je kunt mij niet wijsmaken dat er iemand anders dan Nyree het meest verdacht is. Of überhaupt verdacht is, eigenlijk.
De meerderheid op dit forum zal wel gelijk hebben.  Bij de eerste opdracht hadden Nyree en Jelmer beiden het voorwerp dat min-geld opleverde, misschien heeft de mol daarom de ander opgezocht (fort, pretpark) om de ander verdacht te kunnen maken. En ik trap daar dan in … niet voor het eerst. Ik denk dat ik gewoon liever een actieve mol met een goed plan zie dan een mol die zich onhandig voordoet of denkt niet verdacht te worden door uiterlijk. Maar deze mensen wisten niet waar ze zich voor hadden aangemeld, dus ik moet niet met andere seizoenen vergelijken. Het is wel een hint naar de makers voor een volgend seizoen met niet-bekende Nederlanders!

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 15-07-2024, 15:12:44 »
Jelmer was in het begin best Mols, vond ik. Hij bracht weinig geld binnen, er lukte niet veel als hij erbij betrokken was. Maar de laatste afleveringen is voor mij de balans toch eerder in de richting niet-de-mol overgeslagen wat Jelmer betreft. Qua persoonlijkheid is hij volgens mij, nu we hem een klein beetje hebben leren kennen, wel iemand die de rol van de mol zou aankunnen. Ik vind Jelmer ook één van de toffere mensen in deze groep.

De laatste afleveringen begon hij echter wat geld in het bakje te brengen en vond ik zijn gedrag onmols.

Mijn twijfels over wie de mol is zijn bijna helemaal weg nu: ik denk niet dat het Jelmer is. Laat me zeggen: het is voor mij 99 % zeker Nyree, maar ik geef Jelmer als mijn ‘twijfelmol’ nog 1 %. Kijken wat er gebeurt in de laatste twee afleveringen. Ik zou het toch enigszins verrassend vinden indien die balans terug richting Jelmer zou overslaan.

Heerlijk toch, dat gevoel van bijna zeker te zijn maar toch nog een procentje twijfel over te houden. Ik kijk uit naar de ontknoping!

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 15-07-2024, 17:20:52 »
Ach ja, met heel veel goeie wil kan je zijn gedrag misschien nog wel mols maken. Alles kan.

Maar dan moet tegelijkertijd het gedrag van Nyree kandidaats zijn. Daar haak ik toch echt af. Dat was echt verre, verre van kandidaats.

Offline Mollem

• Forumlid
  • saus eroverheen
« Reactie #17 Gepost op: 15-07-2024, 21:57:25 »
Nyree zei (ergens bij het pretpark) dat ze zichzelf flink ging verdacht maken bij de andere kandidaten (kan uiteraard een mol zeggen, maar zou een mol dat zeggen?), als ze kandidaat is, doet ze goed wat ze zegt. En meestal zien we vooral kandidaten zo expliciet mollen. Eigenlijk is het ook meer mijn wens, een mol als Jelmer, zo goed liggend in de groep, vertrouwenwekkend, goedzak; en ondertussen een mol.

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 15-07-2024, 22:59:42 »
In een aflevering wordt gesproken over ‘de grote boze mol’, dat zou op Jelmer kunnen slaan. Maar ik denk dat het eerder ‘het kleine vrolijke molletje’ is.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #19 Gepost op: 15-07-2024, 23:04:36 »
Ik heb dit ook even gedacht ,waarom werden de woorden grote en boze toegevoegd. Ik heb het afgedaan als stille verwijzing naar sprookjes en de grote boze wolf