Ik was van plan deze streamingeditie wat minder intensief te volgen, maar dat lukt me niet
Na het kijken van de eerste aflevering, moest ik wel de tweede aflevering kijken. En nu wil ik weten wie het is ook!
Misschien loop ik te hard van stapel, maar dit zijn mijn eerste indrukken van deze serie!
De kandidaten: De keuze voor onbekende Nederlanders is het eerste wat deze serie zo geweldig maakt. Ik heb eindelijk weer het gevoel:
dit had ik kunnen zijn. En ik hád het ook kunnen zijn! Ook de keuze om dichter bij de ervaring van de kandidaten te filmen, zoals in de auto's of gewoon aan tafel, maakt dat ik veel meer met de groep meeleef. Dat er een schooljuf en een strandttenthouder meegaan helpt ook zeker mee. De keuze voor Tiemen als kandidaat kan ik daarom wel minder goed begrijpen, je ziet duidelijk dat hij het meeste media-ervaring heeft. Liever had ik hem gezien als aanstormend talent in een seizoen met bekende Nederlanders. Al met al een leuke, dynamische groep. Er had alleen iets meer tijd mogen worden besteed aan het introduceren van de verschillende karakters.
De presentatie: Hila heeft een prima start gemaakt. Je voelt dat ze er nog even in moet komen, haar rol moet vinden. Het voelde alsof ze haar eerste teksten in de stress te snel voorlas, het had geen kwaad gekund om de audio een beetje te vertragen. De momenten die niet ingestudeerd zijn ('ik waardeer je enthousiasme, maar het is niet goed') komt Hila gelijk over als een sympathieke presentator.
Het land: Oman is betoverend, een sprookje van 1001 nacht - maar ik hoop dat de serie verder kijkt dan de clichés. Arabisch leren is tot nu toe het meest directe dat de kandidaten hebben gedaan om verder te gaan dan het standaard toeristenrondje. Maar dan nog heb ik twijfels over filmen in een
onvrij land. Qua mensenrechten straalt het niet echt 'Avrotros' uit, zal ik maar zeggen. Zie ook wat ik er
hier over schreef.
Daarnaast is er nog de klimaatimpact. Toen ik me opgaf voor deze serie, ging ik er volledig vanuit dat ze dit extra seizoen zouden opnemen in Europa. Bekendheid van de kandidaten is geen excuus meer om ver weg te moeten gaan en met het beperktere bereik van deze streamingeditie hoeft er ook niet uitgepakt te worden. Dat er dan ook nog eens twee oud-mollen worden ingevlogen voor nog geen drie minuten zendtijd, zonder amper een woord uit te brengen, vind ik ronduit belachelijk.
De opdrachten: Zeker een sterke seizoensstart wat opdrachten betreft! Leuk dat de persoonlijke voorwerpen terugkwamen in de eerste opdracht. Bepaalde elementen blijven chaotisch, maar er zitten alvast meer lagen in de opdrachten dan anders. De gesplitste groepen maken het visueel en inhoudelijk interessanter om naar te kijken. Jammer dat er maar twee echte opdrachten per aflevering zijn. De 'derde' opdracht in de afleveringen (raad de mystery guest en leer het Arabische woord) zijn inhoudelijk zo plat dat ze maar twee minuten zendtijd kosten.
De montage: Ik zit er middenin! Toffe update van de montage. Bepaalde experimenten, zoals de moderne muziek en zelfs enkele nummers met zang, juich ik toe. Ik snap dat alles elkaar wat sneller opvolgt dan in een regulier seizoen, maar af en toe miste ik een rustpunt. Fijn in elk geval dat er tijd is voor momenten tussen de opdrachten om. Wel miste ik de leader in de tweede aflevering...
De twists: Heel tof dat de kandidaten niet wisten dat ze meededen aan Wie is de Mol?! Al vermoed ik dat sommige kandidaten toch wel iets vermoeden. Als er een betere cover-up was bedacht voor 'The Game' - een uitgewerkt nep-spelconcept in plaats van een bewust vaag gehouden format - dan was de verrassing misschien nog iets groter geweest. De aflevering eindigen met een cliffhanger is op zichzelf tof - maar ik vond de mystery guests weinig toevoegen.
Het streamen: Top dat het ook zonder abonnement gewoon in HD te kijken is! Dat er geëxperimenteerd wordt met het format, juich ik ook toe. Toch voelt het alsof de serie niet krijgt wat het verdiend. Het wordt niet op televisie uitgezonden, bedolven onder het voetbalgeweld, en dan zijn het ook nog eens maar acht korte afleveringen die er in vier weken doorheen gejaagd worden. Je merkt ook dat dit forum veel minder actief is dan anders.
Al met al is deze serie een prachtig cadeau om de zomermaanden mee door te komen