Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 11752 keer)

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Forum Moderator
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
[WIDM] Evaluatietopic
« Gepost op: 29-05-2024, 20:02:00 »
Wil je graag de aflevering evalueren, complimenten uitdelen of juist kritisch zijn over je favoriete televisieprogramma, dat kan allemaal hier! Iedereen heeft hierin zijn eigen mening over wat er wel en niet goed is aan WIDM. Daardoor kunnen discussies hierover er verhit aan toegaan. Zolang dit op een vriendelijke wijze naar elkaar toe en zeker ook naar de makers toe gebeurt, is dat geen probleem.

Laten we hopen op veel nieuwe hoogtepunten dit seizoen  ::ok::
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline RazorBlade

• Forumlid
  • Jongens, Unite, de pot!
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #1 Gepost op: 29-06-2024, 14:10:45 »
Streaming werkt niet bij een programma als WIDM. Het gaat immers om de grote vraag "Wie Is De Mol". Als je van plan zou zijn om lekker in September te gaan binch watchen dan is de kans megagroot dat je allang weet wie de mol is. Er zijn zoveel mensen die dit willen weten of willen weten wie er zijn afgevallen dat het wel heel raar moet lopen als je  die informatie niet op de een of andere manier oppikt. Ik snap dat kranten etc wat meer terughoudend zijn in het geven van informatie en niet direct op de voorpagina de afvallers laten zien maar er is nog zoveel andere (sociale) media die je wel deze informatie mogelijk onbedoeld zullen geven dat ik het al een uitdaging vind om van 12 uur 's middags to 's avonds, als ik tijd heb om te kijken, dit voor mezelf geheim te houden. Als je bijvoorbeeld YouTube kijkt dan kan niemand je garanderen dat je vrijdag middag al een video tegenkomt met de titel "WIDM: XXXXX is de eerste afvaller."

Doordat het een streaming seizoen is verdwijnt ook de complete hype die ontstaat rondom het programma. Er is geen Mol talk, geen mol app, geen molboekje, geen aandacht in talkshows, geen aandacht in kranten, etc. Dit terwijl dit nu juist de hele charme is van Wie is de Mol. Dat je met het halve land op zoek bent naar het antwoord op die ene vraag. 

Dan het aantal afleveringen. Er lijken slechts 4 vrijdagen te zijn waarop afleveringen online komen. Dat zijn dus eigenlijk maar 3 weken speuren naar de mol. Bij een normaal seizoen ben je dan nog maar net begonnen. Dat is dan nog voor de mensen die wel direct kijken. Voor de mensen die in September gaan binch watchen is het hele seizoen in misschien 1 dag afgelopen.

Voor mij gaat een heel groot deel van de lol van WIDM hierdoor verloren en dat is het speuren met een heleboel mensen naar de mol. Dit terwijl dit heel makkelijk te voorkomen is. Breng gewoon iedere aflevering afzonderlijk uit op vrijdag of zaterdag avond en niet om 12 uur 's middags. Maak weer gewoon 10 aflevering. Zorg dat de WIDM app weer terug komt. Het maakt mij echt niet uit of ik op TV kijk of via de NPO start app die ook op  diezelfde TV staat. Wat ik mis de hype die ontstaat omdat iedereen op zoek is naar de het antwoord op die ene vraag. WIDM binch watchen is net zo nuttig als het EK voetbal binchwatchen of het 8 uur journaal.

Offline Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
« Reactie #2 Gepost op: 29-06-2024, 14:25:31 »
Het is inderdaad een heel andere ervaring, maar ik vind zelf juist de afwezigheid van alle heisa eromheen zoals een app en 3 napraatprogramma's wel weer een keer fijn! Voor mij zit de charme van het programma daar precies niet in. "Wil je nog meer Wie is de Mol?" kan ook te ver gaan :P
Samen op zoek naar de Mol hoort er inderdaad bij maar persoonlijk hoef ik dat niet met het hele land inclusief de media tegelijk te doen op al die verschillende plekken. Des te meer zin om hem samen met jullie hier te vinden de komende weken ::ok::
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #3 Gepost op: 29-06-2024, 15:48:41 »
Dit ,en dan heb ik het puur over de beelden zoals ze te zien waren , is voor mij de puurheid van widm.    Weg zijn alle analyses, aluhoedjes theoristen en wat overblijft is , voor mij, puur en fris.    En ja het is niet het gepolijste productmatige widm wat we al jaren krijgen voorgeschoteld , met youtube, pools, moltalk etc etc ernaast .

Voor mij is het een smakelijke cocktail van ingredienten die widm widm maken en ben ik voor even verlost van een aantal smaaktoevoegingen die we gewoon zijn geworden .

Is het perfect nee, maar smaakt het me zeer zeker .  Kan een start zijn van iets nieuws , iets anders, iets naast het mass market product met soortgelijke smaken , gekend als wie is de mol

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 29-06-2024, 17:40:35 »
Ik vond de eerste twee afleveringen echt super.

Tops:
- Leuke kandidaten. Eindelijk eens kandidaten die 'gewoon' zijn, niet zo over the top als we bijvoorbeeld zagen in het OBN-erseizoen van de Verraders. Ik kan me dan ook meer met de kandidaten identificeren.
- Hila's presentatie: ik vind dat Hila het voor de eerste keer erg goed doet. Ze past helemaal bij de sfeer van het seizoen.
- De sfeer van het seizoen: ik zie veel elementen van De Mol terug, zoals het zelf rijden van de deelnemers. Ik heb het idee dat ik meer deelgenoot ben van de reis en dat het minder een snoepreisje is.
- De opdrachten: tot nu toe zijn de opdrachten gelaagder dan we van WIDM gewend zijn, bijvoorbeeld die jokeropdracht. Als eerste moesten de deelnemers in de juiste groep terecht komen, dan moesten ze nog geld zien te krijgen van groepsgenoten en dan moeten ze het ook nog proberen onopvallend te regelen bij die meisjes, top!
- De editing is echt een stuk beter dan voorheen, bijna filmisch, heel mooi.

Tips:
- ik snap de toevoeging van Merel en Jurre echt niet, waarom weer die molverering? Dat is toch juist in dit seizoen niet nodig. Datzelfde vind ik voor Tiemen als ik eerlijk ben. Hij is qua bekendheid even bekend als sommige BN-ers van de laatste normale seizoenen en hij is wel erg aanwezig, precies het type kandidaat waarvan ik blij ben dat we die nu minder hebben.
- Er zijn slechts 15 vragen in de test (i.p.v. 20). Zo is het nog meer Russische roulette wie er afvalt
- Ik vind de opbouw van de afleveringen nog even wennen. Aflevering 1 stopte redelijk abrupt, gelukkig kon ik meteen aflevering 2 erachteraan kijken. Ook de tweede aflevering was voor mijn gevoel nog niet 'klaar'. Prima dat ze een opdracht aankondigen en dat die volgende week pas te zien is, maar dit komt wel erg abrupt over.
- Ik deel de gevoelens dat het seizoen wel erg kort is met 8 afleveringen. Dat nu al een kwart van het seizoen erop zit terwijl er voor mijn gevoel nog nauwelijks iets gebeurd is is toch wel bijzonder. Maar ik ga niet te vroeg roepen: de makers zullen er vast wel over nagedacht hebben, dus ik laat me verrassen.

Offline Brtdm

• Global Moderator
« Reactie #5 Gepost op: 29-06-2024, 22:24:08 »
Ik vind het in ieder geval ook veelbelovend voor het aankomende reguliere seizoen. Los van het streamingselement zie je duidelijk een andere regisseur aan het werk. Aan de andere kant zie je dat er nog heel strak wordt vastgehouden aan een aantal vertrouwde elementen. Ik was de eerste paar minuten echt waanzinnig enthousiast en toen begon opeens de opdracht met net te weinig structuur/overzicht en biechten. Ik denk dat met name hier nog wat te winnen valt. Opdrachten gestructureerd in beeld brengen.

Het meeste van mijn commentaar heb ik al in het topic van aflevering 2 geplaatst.

Ik kijk er in ieder geval naar uit om een beetje van deze stijl terug te gaan zien in een normaal TV-seizoen met gewoon elke aflevering op het eind een afvaller. Mijn part ook met onbekende Nederlanders. Want dat vind ik toch wel erg leuk, ondanks dat het door een beetje ontbrekende reality nog niet helemaal goed uit de verf komt. Het eerste ontmoetingselement in beeld en elkaar leren kennen in aflevering 1 kan al veel daarin schelen. Iets wat ik in de eerste BN'er jaren ook al erg fijn vond en zeker met onbekenden echt van grote waarde kan zijn.

En dan nog één klein dingetje: de executietablet. In vol zonlicht komt deze niet heel mooi over op TV. Ik ben totaal niet kleurenblind, maar moest bij het eerste scherm moeite doen om er groen in te herkennen. Zo'n belangrijk iets mag echt een stuk duidelijker zijn.
« Laatst bewerkt op: 29-06-2024, 22:26:41 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Pac

• Actief Lid
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #6 Gepost op: 29-06-2024, 23:11:05 »
Ik was van plan deze streamingeditie wat minder intensief te volgen, maar dat lukt me niet :D Na het kijken van de eerste aflevering, moest ik wel de tweede aflevering kijken. En nu wil ik weten wie het is ook!

Misschien loop ik te hard van stapel, maar dit zijn mijn eerste indrukken van deze serie!

De kandidaten: De keuze voor onbekende Nederlanders is het eerste wat deze serie zo geweldig maakt. Ik heb eindelijk weer het gevoel: dit had ik kunnen zijn. En ik hád het ook kunnen zijn! Ook de keuze om dichter bij de ervaring van de kandidaten te filmen, zoals in de auto's of gewoon aan tafel, maakt dat ik veel meer met de groep meeleef. Dat er een schooljuf en een strandttenthouder meegaan helpt ook zeker mee. De keuze voor Tiemen als kandidaat kan ik daarom wel minder goed begrijpen, je ziet duidelijk dat hij het meeste media-ervaring heeft. Liever had ik hem gezien als aanstormend talent in een seizoen met bekende Nederlanders. Al met al een leuke, dynamische groep. Er had alleen iets meer tijd mogen worden besteed aan het introduceren van de verschillende karakters.

De presentatie: Hila heeft een prima start gemaakt. Je voelt dat ze er nog even in moet komen, haar rol moet vinden. Het voelde alsof ze haar eerste teksten in de stress te snel voorlas, het had geen kwaad gekund om de audio een beetje te vertragen. De momenten die niet ingestudeerd zijn ('ik waardeer je enthousiasme, maar het is niet goed') komt Hila gelijk over als een sympathieke presentator.

Het land: Oman is betoverend, een sprookje van 1001 nacht - maar ik hoop dat de serie verder kijkt dan de clichés. Arabisch leren is tot nu toe het meest directe dat de kandidaten hebben gedaan om verder te gaan dan het standaard toeristenrondje. Maar dan nog heb ik twijfels over filmen in een onvrij land. Qua mensenrechten straalt het niet echt 'Avrotros' uit, zal ik maar zeggen. Zie ook wat ik er  hier over schreef.
Daarnaast is er nog de klimaatimpact. Toen ik me opgaf voor deze serie, ging ik er volledig vanuit dat ze dit extra seizoen zouden opnemen in Europa. Bekendheid van de kandidaten is geen excuus meer om ver weg te moeten gaan en met het beperktere bereik van deze streamingeditie hoeft er ook niet uitgepakt te worden. Dat er dan ook nog eens twee oud-mollen worden ingevlogen voor nog geen drie minuten zendtijd, zonder amper een woord uit te brengen, vind ik ronduit belachelijk.

De opdrachten: Zeker een sterke seizoensstart wat opdrachten betreft! Leuk dat de persoonlijke voorwerpen terugkwamen in de eerste opdracht. Bepaalde elementen blijven chaotisch, maar er zitten alvast meer lagen in de opdrachten dan anders. De gesplitste groepen maken het visueel en inhoudelijk interessanter om naar te kijken. Jammer dat er maar twee echte opdrachten per aflevering zijn. De 'derde' opdracht in de afleveringen (raad de mystery guest en leer het Arabische woord) zijn inhoudelijk zo plat dat ze maar twee minuten zendtijd kosten.

De montage: Ik zit er middenin! Toffe update van de montage. Bepaalde experimenten, zoals de moderne muziek en zelfs enkele nummers met zang, juich ik toe. Ik snap dat alles elkaar wat sneller opvolgt dan in een regulier seizoen, maar af en toe miste ik een rustpunt. Fijn in elk geval dat er tijd is voor momenten tussen de opdrachten om. Wel miste ik de leader in de tweede aflevering...

De twists: Heel tof dat de kandidaten niet wisten dat ze meededen aan Wie is de Mol?! Al vermoed ik dat sommige kandidaten toch wel iets vermoeden. Als er een betere cover-up was bedacht voor 'The Game' - een uitgewerkt nep-spelconcept in plaats van een bewust vaag gehouden format - dan was de verrassing misschien nog iets groter geweest. De aflevering eindigen met een cliffhanger is op zichzelf tof - maar ik vond de mystery guests weinig toevoegen.

Het streamen: Top dat het ook zonder abonnement gewoon in HD te kijken is! Dat er geëxperimenteerd wordt met het format, juich ik ook toe. Toch voelt het alsof de serie niet krijgt wat het verdiend. Het wordt niet op televisie uitgezonden, bedolven onder het voetbalgeweld, en dan zijn het ook nog eens maar acht korte afleveringen die er in vier weken doorheen gejaagd worden. Je merkt ook dat dit forum veel minder actief is dan anders.

Al met al is deze serie een prachtig cadeau om de zomermaanden mee door te komen ::bravo::
« Laatst bewerkt op: 29-06-2024, 23:16:48 door Pac »
...óf niet!

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #7 Gepost op: 30-06-2024, 11:06:58 »
'Er lijken slechts 4 vrijdagen te zijn waarop afleveringen online komen. Dat zijn dus eigenlijk maar 3 weken speuren naar de mol.'

Voor de zomervakantie een prima concept, wat mij betreft. Nieuwe regisseur krijgt meteen kans om te oefenen. Ik geef het geheel een 9 ondanks dat sommige opdrachten wat te lang uitgesmeerd worden - iedereen moet weten hoe leuk het is om in Oman over een markt te slenteren blijkbaar - en het feit dat er belangrijke informatie wordt weggelaten, zoals de interne groepsreflectie op de bewakersopdracht. Natuurlijk hoef je niet alles te laten zien maar 1 minuutje kan er toch wel van af? Een goede regisseur weet tevens de kijker op het verkeerde been te houden of twijfel te zaaien.
« Laatst bewerkt op: 30-06-2024, 11:09:22 door Run »

Offline Erik Leppen

• Forumlid
  • Follow the molpunten
« Reactie #8 Gepost op: 2-07-2024, 23:25:50 »
Wat ik mis de hype die ontstaat omdat iedereen op zoek is naar de het antwoord op die ene vraag.
Waar ik een beetje mee zit is: ik heb een collega die ook molfan is, en we zien elkaar maar af en toe (vanwege dat we veel thuiswerken), en als we elkaar weer spreken dan is er bij dit seizoen best wel een grote kans dat we niet gelijk lopen met kijken. Normaal lopen we in elk geval ongevéér gelijk, en kun je het over je verdenkingen hebben. Dat wordt nu wel een beetje lastiger.

Dat er twee oud-mollen zijn gespoild lijkt me ook niet superhandig voor wie bijvoorbeeld beslist om nu eens toch maar dit dit programma te gaan kijken. Dat zijn alweer 2 seizoenen die minder leuk zijn om terug te kijken. (Dit nadelige aspect van oud-mollen laten opdraven wordt meestal niet genoemd.)

Ik vind het vooral jammer dat het 4 keer 2 afleveringen is in plaats van 8 keer 1. Het voelt nu als 4 lange afleveringen, en dat lijkt me wat kort. Ik had in mijn hoofd om steeds 1 afl te kijken, maar bij ons thuis was men anders van mening, dus we hebben 1 en 2 direct na elkaar gekeken.

De programmering tegelijk met het EK voetbal lijkt me ook niet super ideaal. Maar aan de andere kant: ook de rest van de rest van het leven gaat door tijdens een EK :)

Maar over de inhoud ben ik tot nog toe best wel tevreden. Heb ik al uitgebreid uitgeschreven in de aflevering 1- en 2-topics.

Edit:
En dan nog één klein dingetje: de executietablet. In vol zonlicht komt deze niet heel mooi over op TV. Ik ben totaal niet kleurenblind, maar moest bij het eerste scherm moeite doen om er groen in te herkennen. Zo'n belangrijk iets mag echt een stuk duidelijker zijn.
Ja, eens, en ik vind dit eigenlijk geen "klein dingetje". De kleur van het scherm is zeg maar best wel redelijk essentieel ::rofl:: Dat hadden ze even mogen "nabewerken". In dit ene geval heb ik liever dat het onnatuurlijk fel groen (of rood) is, dan dat je het niet kunt zien!
« Laatst bewerkt op: 2-07-2024, 23:28:11 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Elijah

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 5-07-2024, 13:40:03 »
Mijn favoriete seizoen was lang seizoen 18, maar dit seizoen is goed op weg om die plaats in te nemen.
De opdrachten zijn geweldig en gelaagd. De reacties van de kandidaten zijn zo leuk en fanatiek en de sfeer is zo mysterieus.

Offline JP1999

• Forumlid
  • Friends?
« Reactie #10 Gepost op: 5-07-2024, 15:39:51 »
Ik ben fan van de speelse editing en van de cliffhangers  ::jaja::

De afgelopen 25 jaar was het steeds hetzelfde riedeltje. Intropraatje, leader, 2/3 opdrachten, test, executie. Nu blijft het allemaal wat meer een verrassing, wat je te zien krijgt. Ik denk dat het voor de TV versie ook goed zou werken, maar dan mogen de cliffhangers nog wel iets meer out-of-the-box/spetterender op opdrachtinhoudelijk gebied.

Leuk seizoen, wat mij betreft vaker met onbekende nederlanders doen ;)

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #11 Gepost op: 5-07-2024, 17:33:22 »
Cliffhangers: als je ze wilt inzetten, zorg dan dat ze zo goed zijn als de poppen in het park.  De toeter zegt helemaal niks, geeft mij “geen he balen, ik wil verder kijken “
gevoel

Speelse editing : super, in samenhang met de muziek maakt het er een geheel van . Het is losser , vrijer, minder gescript en dat maakt het voor mij heel pretiig kijken

Ik mis nog wel hier en daar wat sturing in de opdrachten, het is soms te snel en te chaotisch

Offline Lo

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 5-07-2024, 17:50:24 »
Ik vind het niet fijn dat ze de uitzendingen er zo uitspugen. Het lijkt net alsof ze iets nog zoveel op de plank hebben liggen dat ze het maar in zo kort mogelijke tijd eruit rammen. Waarom uberhaupt 2 afleveringen benoemen, maak dan 1 lange van 2 uur, dat maakt geen verschil. Ze hebben toch niet de standaard opzet van een begin en eind met executie.

Rare keuze dus, ik had liever gewoon elke week 1, de hele zomer lol. Ga je op vakantie dan staat het toch gestreamd. En een groot deel valt sowieso in de zomervakantie.
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 5-07-2024, 22:27:21 »
Ik vond het leuke afleveringen, ze hadden van mij langer mogen zijn. Maar het is een bonusseizoen, we wisten dat het om een experiment zou gaan en ik vind het knap dat ze er nog zo veel in kunnen stoppen, ondanks de beperktere zendtijd. Ook hebben we meer gezien van de kandidaten tussen de opdrachten door. Ik vind de cliffhanger van deze week wel tof. Ik vond niet alle opdrachten fantastisch, de MOL FM opdracht vond ik een beetje saai. De beelden waren weer fantastisch.

Edit: Ik vind de vaart die erin zit wel lekker overigens. En weinig biechten in deze afleveringen in mijn beleving, ook positief. Geen oeverloos gezwets.
« Laatst bewerkt op: 5-07-2024, 22:50:57 door Eva. »

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 6-07-2024, 00:01:21 »
Het wordt met de aflevering beter, ben echt enthousiast. Tijdens de afleveringen raak ik mijn telefoon niet aan, bij WIDM gebeurt dat wel eens.

Op naar de volgende afleveringen, zin in!
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Brtdm

• Global Moderator
« Reactie #15 Gepost op: 6-07-2024, 12:42:34 »
 ::bravo::

Ik geloof dat ze ontzettend goed hebben geluisterd naar ons commentaar de afgelopen jaren!
Zinvolle troeven, persoonlijk voordeel en geld verdienen gaan hand in hand.

Mijn grootste kritiek is nu dat het seizoen nu al halverwege is, maar verder vallen alle andere streamingselementen me niet tegen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Pjotr1992

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 6-07-2024, 13:01:56 »
En weer voice-over in aflevering 4! ::bravo::

Ik hoop dat ze dit in de toekomst niet alleen voor speluitleg gebruiken maar ook op andere momenten in het programma en zo de biechten flink terugschroeven.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 6-07-2024, 16:17:47 »
Ik vind dit seizoen echt echt echt een enorme verbetering! Boven verwachting. Het lijkt of er eindelijk geluisterd is naar feedback. Hèhè!

Het enige dat nog mis kan gaan is als ze dit format weer loslaten in het reguliere seizoen 25.
« Laatst bewerkt op: 6-07-2024, 18:07:54 door annebeestje »

Offline widm1992

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 6-07-2024, 16:22:21 »
Eindelijk weer het programma waar ik zo enorm van geniet. Alleen Tiemen is me iets te veel de kandidaat zoals we die de laatste seizoenen zo vaak zien: altijd blij, naïef en te aanwezig.

Duidelijk is dat ze de feedback ter harte hebben genomen. Wellicht wordt dit seizoen er zo snel doorheen gejaagd om snel een en ander te kunnen verwerken in het nieuwe seizoen. Zou dat dan in september opgenomen gaan worden?

En heel blij met Hila. Het mag nog iets meer naturel gepresenteerd worden, maar echt een leuke presentator!!

Offline MartinJ

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 6-07-2024, 17:51:58 »
En heel blij met Hila. Het mag nog iets meer naturel gepresenteerd worden, maar echt een leuke presentator!!
De presentatie is enorm verbeterd t.o.v. de eerste 2 afleveringen. Als dat ze doorgaat wordt ze nog een top presentatrice!