Wat Wie is de Mol? zo bijzonder maakt, is dat het een avontuur, een zoektocht en een spel in één is. Je kunt los naar Reizen Waes kijken voor je portie avontuur, The Masked Singer om iets te kunnen raden of De Slimste Mens kijken om mee te spelen, maar WIDM weet alles in één programma samen te voegen. Ik splits mijn evualatie van dit seizoen daarom op in drie onderdelen.
Het avontuur: De grootste verdienste van dit seizoen is toch wel dat het het avontuur in WIDM heeft terug gebracht. De terugkerende kritiek dat WIDM steeds meer een snoepreisje is geworden, heb ik dit seizoen niet gehoord. Dat begint met dat we te maken hebben met 10 authentieke kandidaten voor wie dit ook écht de kans van hun leven is om aan zo'n programma mee te doen. Dat ze elkaar nog niet kennen zorgt er denk ik juist voor dat de groep extra hecht wordt. Zelf naar de opdrachten rijden, de extra harde exit zonder afscheid: het maakt dat we meer pure emoties zien bij de kandidaten. De nieuwe edit onderstreept dit gevoel van avontuur. We zien veel beelden van de kandidaten buiten de opdrachten om en beseffen dat het spel om méér draait dan alleen de opdrachten.
Verbeterpunten:
- Het wordt al meer genoemd, maar met minder onnodige biechten kunnen we als kijker dichter bij de beleving van de kandidaat blijven.
- Ik wil het avontuur van begin tot het einde meemaken. Laat daarom het moment zien dat de kandidaten elkaar leren kennen. Dat is namelijk het eerste moment dat de Mol zich moet profileren. Ook hoort voor mij echt bij het avontuur dat er een waardige finale is, met een finale-opdracht met de drie finalisten en vooral een bekendmaking op locatie. Nu voelde het als een open einde.
- Ik zou nog wat meer durf- en niet-alledaagse opdrachten willen zien. Een opdracht als: 'Een aantal van jullie moet springen. En dat aantal is acht.' (Bungeejumpen, seizoen 1), zou volgens mij anno 2024 nog steeds werken. Kandidaten grenzen zien verleggen: dát is avontuur. Maar ook andere dingen die je normaal nooit zou doen, van een traditionele dans leren tot het meehelpen bij de lokale brandweer, versterkt dat gevoel.
De zoektocht: Ik zat er deze keer wat minder in wat de zoektocht naar de Mol betreft. Dat ik niemand in mijn directe omgeving had die ook keek (op hetzelfde tempo), helpt dan niet. Ik zei het vooraf al: WIDM draait om het samen kijken, het is geen format om afleveringen achter elkaar te bingen. Dat ik als minder die-hard kijker alsnog heel hard van het seizoen heb genoten, mag je dan ook als compliment zien. Uiteindelijk kwam ik trouwens toch nog bij de juiste Mol uit, omdat ik de andere kandidaten wel af kon strepen op basis van Follow the Money.
Verbeterpunten:
- Terug naar één langere aflevering per week. Of desnoods twee korte, maar dan wel een langer seizoen. Drie weken is véél te kort, zeker als de kwaliteit zo hoog blijft!
- Gelukkig was er dit seizoen veel meer duidelijkheid over de spelregels en openheid over wie precies wat deed! Bepaalde informatie, zoals wie Merel en Jurre als eerste noemde, is echter wel cruciale informatie om als mollenspeurder iets te hebben aan een opdracht.
- De opdrachten moeten nog interessanter worden ingestoken, zodat het moeilijker wordt een slagende Mol van een falende kandidaat te onderscheiden. En zo kom ik bij...
Het spel: Er is duidelijk geluisterd naar onze kritiek, en er zijn meer deelopdrachten gekomen! Over het algemeen zou ik zeggen dat het spel er gelaagder op is geworden, maar dat er ook nog steeds ruimte voor verbetering blijft. Neem 'Lost in Translation': dat is op zichzelf al een mooie gelaagde opdracht, met twee groepen kandidaten die met elkaar moeten samenwerken om de opdracht te doen slagen. Er zit alleen nog wel een maas in de spelregels waardoor de Mol vrij simpel een bord weg kan leggen of een bestelling verkeerd door kan geven zonder dat die gecontroleerd kan worden. Een opdracht als 'Fortvluchtig', waar de kandidaten voor een dilemma staan tussen tijdsdruk, het doen van zoveel mogelijk opdrachten en het behalen van de bonus, daar ben ik dan weer helemaal fan van!
Verbeterpunten:
- Zorg voor opdrachten waar niet zomaar één juist antwoord op is. Mede hierdoor kwam de Mol dit jaar uiteindelijk wel bovendrijven: Tiemen beantwoordde zijn Arabische vraag goed, Emma en Johan kochten geen filmpjes, Jelmer bracht 2500 euro in de pot met zijn envelop: door de rechtlijnige manier van geld verdienen, kun je ook heel rechtlijnig mensen afstrepen.
- Behalve door gelaagdere spelregels, wil ik ook opdrachten zien die verschillende menselijke vaardigheden (balans, uithoudingsvermogen, ruimtelijk inzicht, creativiteit, vingervlugheid, etc.) op de proef stellen. Het (v)liegend tapijt was een voorbeeld van zo'n opdracht waarbij een vaardigheid nodig was om geld te verdienen. Een opdracht waar je behalve tactiek ook techniek nodig hebt - en in dat laatste is iedereen verschillend. Hier kun je als kandidaten én als mol 100 verschillende technieken bedenken, in plaats van de spelregels te volgen en de juiste of de verkeerde envelop/knuffelbeer/dadels in het spel te brengen.
- Hou het spel eerlijk! Twee vrijstellingen die hoe dan ook verdiend worden, voegt voor mij niets toe. De kandidaten zijn een hele speelronde lang met niets anders bezig dan troeven en uiteindelijk zijn er vijf kandidaten de sjaak omdat ze niet hard genoeg kunnen rennen of niet weten hoe je 'zeeanemoon' spelt.
- Zorg dat er voor iedere kandidaat een Mol-waardige rol is weggelegd. In heel aflevering 5 heeft Simone bijvoorbeeld bijna niets kunnen bijdragen, behalve passief meeluisteren aan de telefoon. Filmpjes kopen was verder heel rechtlijnig. (Deze opdracht had trouwens al interessanter geweest als de kandidaten wisten van de mogelijke vloek!) Ook hiervoor moet je verschillende elementen combineren voor een opdracht echt interessant wordt.
Kort samengevat: er is een goede weg ingeslagen en ik hoop dat het alleen maar beter wordt