Auteur Topic: [WIDM] Evaluatietopic  (gelezen 10592 keer)

Offline Eva88ab

• winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
Re: [WIDM] Evaluatietopic
« Reactie #80 Gepost op: 20-07-2024, 18:51:24 »
Wat een fijn fris seizoen, ik heb genoten! Hoe alles prachtig in beeld werd gebracht, opdrachten en kleding echt aansluitend bij het land waar ze zich bevonden en nauwelijks kunstmatige gesprekken en opsmuk.

Hopelijk gaan ze ook op deze voet verder tijdens het reguliere seizoen.

Enige minpunt vond ik eigenlijk dat het maar 8 afleveringen waren en de duur van de afleveringen.
Ik had de kandidaten graag nog wat beter willen leren kennen en ook wat langere opdrachten willen zien.

Maar wat ik vooral zie is een fijne frisse wind en meer ruimte voor echtheid en het meereizen met de kandidaten

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #81 Gepost op: 20-07-2024, 21:22:48 »
Ik weet niet of seizoen 2025 al veel van deze frisse wind gaat hebben, omdat ze alop weg waren toen de eerste cimmentaren kwamen over se beelden van de streamingeditie. Ik hoop zelf dat deze “look”wel ook in 2025 seizoen zit

Offline Pac

• Actief Lid
  • Geslacht: Man
  • Geen kandidaat van The Game
« Reactie #82 Gepost op: 20-07-2024, 22:42:54 »
Wat Wie is de Mol? zo bijzonder maakt, is dat het een avontuur, een zoektocht en een spel in één is. Je kunt los naar Reizen Waes kijken voor je portie avontuur, The Masked Singer om iets te kunnen raden of De Slimste Mens kijken om mee te spelen, maar WIDM weet alles in één programma samen te voegen. Ik splits mijn evualatie van dit seizoen daarom op in drie onderdelen.

Het avontuur: De grootste verdienste van dit seizoen is toch wel dat het het avontuur in WIDM heeft terug gebracht. De terugkerende kritiek dat WIDM steeds meer een snoepreisje is geworden, heb ik dit seizoen niet gehoord. Dat begint met dat we te maken hebben met 10 authentieke kandidaten voor wie dit ook écht de kans van hun leven is om aan zo'n programma mee te doen. Dat ze elkaar nog niet kennen zorgt er denk ik juist voor dat de groep extra hecht wordt. Zelf naar de opdrachten rijden, de extra harde exit zonder afscheid: het maakt dat we meer pure emoties zien bij de kandidaten. De nieuwe edit onderstreept dit gevoel van avontuur. We zien veel beelden van de kandidaten buiten de opdrachten om en beseffen dat het spel om méér draait dan alleen de opdrachten.

Verbeterpunten:
  • Het wordt al meer genoemd, maar met minder onnodige biechten kunnen we als kijker dichter bij de beleving van de kandidaat blijven.
  • Ik wil het avontuur van begin tot het einde meemaken. Laat daarom het moment zien dat de kandidaten elkaar leren kennen. Dat is namelijk het eerste moment dat de Mol zich moet profileren. Ook hoort voor mij echt bij het avontuur dat er een waardige finale is, met een finale-opdracht met de drie finalisten en vooral een bekendmaking op locatie. Nu voelde het als een open einde.
  • Ik zou nog wat meer durf- en niet-alledaagse opdrachten willen zien. Een opdracht als: 'Een aantal van jullie moet springen. En dat aantal is acht.' (Bungeejumpen, seizoen 1), zou volgens mij anno 2024 nog steeds werken. Kandidaten grenzen zien verleggen: dát is avontuur. Maar ook andere dingen die je normaal nooit zou doen, van een traditionele dans leren tot het meehelpen bij de lokale brandweer, versterkt dat gevoel.

De zoektocht: Ik zat er deze keer wat minder in wat de zoektocht naar de Mol betreft. Dat ik niemand in mijn directe omgeving had die ook keek (op hetzelfde tempo), helpt dan niet. Ik zei het vooraf al: WIDM draait om het samen kijken, het is geen format om afleveringen achter elkaar te bingen. Dat ik als minder die-hard kijker alsnog heel hard van het seizoen heb genoten, mag je dan ook als compliment zien. Uiteindelijk kwam ik trouwens toch nog bij de juiste Mol uit, omdat ik de andere kandidaten wel af kon strepen op basis van Follow the Money.

Verbeterpunten:
  • Terug naar één langere aflevering per week. Of desnoods twee korte, maar dan wel een langer seizoen. Drie weken is véél te kort, zeker als de kwaliteit zo hoog blijft!
  • Gelukkig was er dit seizoen veel meer duidelijkheid over de spelregels en openheid over wie precies wat deed! Bepaalde informatie, zoals wie Merel en Jurre als eerste noemde, is echter wel cruciale informatie om als mollenspeurder iets te hebben aan een opdracht.
  • De opdrachten moeten nog interessanter worden ingestoken, zodat het moeilijker wordt een slagende Mol van een falende kandidaat te onderscheiden. En zo kom ik bij...

Het spel: Er is duidelijk geluisterd naar onze kritiek, en er zijn meer deelopdrachten gekomen! Over het algemeen zou ik zeggen dat het spel er gelaagder op is geworden, maar dat er ook nog steeds ruimte voor verbetering blijft. Neem 'Lost in Translation': dat is op zichzelf al een mooie gelaagde opdracht, met twee groepen kandidaten die met elkaar moeten samenwerken om de opdracht te doen slagen. Er zit alleen nog wel een maas in de spelregels waardoor de Mol vrij simpel een bord weg kan leggen of een bestelling verkeerd door kan geven zonder dat die gecontroleerd kan worden. Een opdracht als 'Fortvluchtig', waar de kandidaten voor een dilemma staan tussen tijdsdruk, het doen van zoveel mogelijk opdrachten en het behalen van de bonus, daar ben ik dan weer helemaal fan van!

Verbeterpunten:
  • Zorg voor opdrachten waar niet zomaar één juist antwoord op is. Mede hierdoor kwam de Mol dit jaar uiteindelijk wel bovendrijven: Tiemen beantwoordde zijn Arabische vraag goed, Emma en Johan kochten geen filmpjes, Jelmer bracht 2500 euro in de pot met zijn envelop: door de rechtlijnige manier van geld verdienen, kun je ook heel rechtlijnig mensen afstrepen.
  • Behalve door gelaagdere spelregels, wil ik ook opdrachten zien die verschillende menselijke vaardigheden (balans, uithoudingsvermogen, ruimtelijk inzicht, creativiteit, vingervlugheid, etc.) op de proef stellen. Het (v)liegend tapijt was een voorbeeld van zo'n opdracht waarbij een vaardigheid nodig was om geld te verdienen. Een opdracht waar je behalve tactiek ook techniek nodig hebt - en in dat laatste is iedereen verschillend. Hier kun je als kandidaten én als mol 100 verschillende technieken bedenken, in plaats van de spelregels te volgen en de juiste of de verkeerde envelop/knuffelbeer/dadels in het spel te brengen.
  • Hou het spel eerlijk! Twee vrijstellingen die hoe dan ook verdiend worden, voegt voor mij niets toe. De kandidaten zijn een hele speelronde lang met niets anders bezig dan troeven en uiteindelijk zijn er vijf kandidaten de sjaak omdat ze niet hard genoeg kunnen rennen of niet weten hoe je 'zeeanemoon' spelt.
  • Zorg dat er voor iedere kandidaat een Mol-waardige rol is weggelegd. In heel aflevering 5 heeft Simone bijvoorbeeld bijna niets kunnen bijdragen, behalve passief meeluisteren aan de telefoon. Filmpjes kopen was verder heel rechtlijnig. (Deze opdracht had trouwens al interessanter geweest als de kandidaten wisten van de mogelijke vloek!) Ook hiervoor moet je verschillende elementen combineren voor een opdracht echt interessant wordt.

Kort samengevat: er is een goede weg ingeslagen en ik hoop dat het alleen maar beter wordt ::bravo::
...óf niet!

Offline Joost2

• winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
« Reactie #83 Gepost op: 20-07-2024, 23:06:47 »
Ik vind het top:
- dat de montage anders is
- ze durven het alles of niets idee los te laten en te werken met deelopdrachten
- kandidaten mogen kans maken op jokers / troeven maar moeten moeite doen die echt te verzilveren
- meer visuals te geven via kaartjes
- ze kandidaten zelf laten rijden
- de hele aftermovie reel waarin je leuke behind the scènes meekrijgt
- ontknoping in gesloten kring
- meer met een thema / rode draad te werken
- meer gelaagdheid proberen aan te brengen (leuk die combo; Oman / telefooncel in de Efteling)

Het enige minpunt vind ik het stream format. Ik mis een begin en eind per aflevering. Dat heeft de niet streaming editie gewoon wel. Kop, twee/drie opdrachten, staart met test en executie. Natuurlijk is het goed dat ze ermee experimenteren. Maar ook vrijdagmiddag 12u is een beetje random gekozen. Nu ben ik standaard vrijdag vrij, maar ik slinger niet standaard om 12u de tv aan. Wie is de mol vind ik net als andere reality series meer iets voor de avond. En dus kijk ik later, again het on demand kijken vind ik het probleem niet. Maar het tijdstip van releasen + de soms onaffe afleveringen dus wel. En juist nu met onbekende Nederlanders: dat verdient gewoon primetime tv slot op npo 1 klaar. Het doet in niks onder voor de serie met BN'ers. En van mij mag Hila de 2025/2026+ serie co-hosten met Rik.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Mol1991

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #84 Gepost op: 21-07-2024, 09:25:50 »
Het enigste wat ik nog kwijt wil is:
Ik vind het inderdaad heel fijn dat deze editie meer lijkt op de seizoenen zoals met Dennis en ook een combi is met De Mol.  ::tandpastasmiley::
Maar De Mol en WIDM zijn wel twee verschillende programma’s wel met hetzelfde idee van wie de mol is, reisprogramma etc, hetzelfde idee moet erin blijven, maar het moet niet een kopie worden van De Mol, leuk dat ze meer deelopdrachten doen, maar het moet wel echt de Nederlandse variant blijven vind ik, (zoals voorbeeld met biechten, maar wel minder dan we gewend zijn, presentator echt presentator is) als dat nou met BN’ers zijn of met onbekende Nederlanders maakt mij niet veel uit. Maar ik bedoel wel de Nederlandse variant met hoe het vroeger was zoals in de begin jaren.
« Laatst bewerkt op: 21-07-2024, 09:29:27 door Mol1991 »

Offline garfreek

• Forumlid
« Reactie #85 Gepost op: 21-07-2024, 12:41:45 »
Het voelde dit seizoen echt weer als een van die seizoenen uit de beginjaren inderdaad. Mysterieus, er kan ineens vanalles en opdrachten en kandidaten zijn allemaal superleuk! Geen all of nothing opdrachten maar een bonus als alles goed is! 🤎

Extra aandacht voor Hila. Ik en m'n vriend hebben echt van haar genoten, hoop dat ze terug komt ergens in de vorige jaren. Ze heeft humor, smaak en een klein randje. En dat maakte het elke keer als ze in beeld was even spannend wat er nu ging gebeuren!

Offline Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
« Reactie #86 Gepost op: 21-07-2024, 12:47:05 »
Ik vond het seizoen heel goed en heel leuk, absoluut mijn favoriete seizoen in jaren! ::bravo:: Hulde aan alle makers en in het bijzonder Kristof en Hila.

Er waait duidelijk een frisse wind door het programma die de meeste kijkers heel erg waarderen. Hopelijk zetten ze dit voort en kunnen wij, als fans, dan weer gewoon lekker gaan genieten in plaats van direct de neiging te hebben om alles meteen te beoordelen en te vergelijken ;)
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Bob De Mol

• Forumlid
« Reactie #87 Gepost op: 21-07-2024, 13:43:50 »
Ik sluit me aan bij de rest van de mensen hier. Leuk seizoen, maar te kort en te snel. Zo hadden er wat meer beelden van de groep op reis mogen komen: een leuk avondje drinken/zwembadlol, zoiets.

Een commentaar dat ik vaker heb bij de BN’ers is dat ze zichzelf te veel profileren om hogerop te komen en te veel aandacht proberen te trekken met overdreven reacties. Dat gevoel had ik nu ook weer. Dat zit hem dus oftewel in de selectie van de kandidaten, oftewel dit is gewoon hoe Nederlanders zijn t.o.v. Belgen. Ook vond ik dat de typische tv-personen Tiemen en Emma te vaak te horen waren met biechten.

Hila was fantastisch en werd gedurende het seizoen ook steeds beter.  ::bravo:: Haar eliminatie-look is nu al iconisch.

Offline Leendert

• Forumlid
« Reactie #88 Gepost op: 21-07-2024, 13:54:44 »
Filmisch en qua opdrachten was het een goed seizoen.

Maar het leefde een stuk minder en dat is feedback die ik ook kreeg van andere mensen die wel gekeken hebben. Deels komt dat door de kortere duur en het streamingformat. Een van mijn kennissen zei dat ze niet echt met de kandidaten meeleefde. Ik heb dat ook een beetje: ik had niet het gevoel dat hun persoonlijkheid echt doorhad. Op de een of de andere manier lukt dat zowel in WIDM en in de Mol beter. Bij WIDM is dat waarschijnlijk omdat BN-ers doorgaans een wat grootsere persoonlijkheid hebben en die ook neerzetten (veel mensen vinden dat een nadeel van WIDM omdat die persoonlijkheid vaak ook wat gemaakt overkomt).

Bij de Mol is misschien de casting beter of misschien wordt meer tijd besteed aan interacties waarin die persoonlijkheid meer doorschijnt. (Tiemens vechtsport is eigenlijk de enige echte uitzondering hier op: meer van dat soort momenten graag.) Bij de Mol heb ik na afloop echt het gevoel: oh dit is een groep vol met echt toffe mensen en dat heb ik hier toch minder. Dit is misschien wel wat de Mol echt goed doet, dus misschien is het wat oneerlijk om het daarmee te vergelijken. Maar het kan volgens mij beter.

Edit: niet echt kritiek, maar ik had erg gehoopt dat ze nog even Zuid-Oman rond Salalah zouden gaan. Die regio heeft een tropisch klimaat en is erg groen, dus zou een heel ander beeld geven over Oman.
« Laatst bewerkt op: 21-07-2024, 14:53:48 door Leendert »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #89 Gepost op: 21-07-2024, 14:49:25 »

De zoektocht: Ik zat er deze keer wat minder in wat de zoektocht naar de Mol betreft. Dat ik niemand in mijn directe omgeving had die ook keek (op hetzelfde tempo), helpt dan niet. Ik zei het vooraf al: WIDM draait om het samen kijken, het is geen format om afleveringen achter elkaar te bingen. Dat ik als minder die-hard kijker alsnog heel hard van het seizoen heb genoten, mag je dan ook als compliment zien. Uiteindelijk kwam ik trouwens toch nog bij de juiste Mol uit, omdat ik de andere kandidaten wel af kon strepen op basis van Follow the Money.

Mee eens, en dat is een typisch iets bij de Belgen. Zonder Follow The Money - wat ik dit keer niet heb bekeken - kom je onmogelijk op de juiste mol. Terwijl ik bij de Nederlandse Wie Is De Mol wel altijd goed zit (bijna! ;D)  zonder alleen te kijken naar wie het minst in de pot brengt, want het klopt ook niet altijd.  Dus van mij hoeft een Belgische regisseur niet. De opdrachten vind ik 25% zo zo maar 75% uitstekend en het camerawerk is mooi.
Die kaartjes met juiste aantal opgeheven glazen was natuurlijk nep, men heeft daar een paar willekeurige antwoorden opgehangen want de mol Nyree zou toch het verkeerde antwoord gaan pakken. Maar die getallen zouden wel enigszins in de goede richting moeten zitten, het kan veel of weinig zijn. Stel dat ze maar 4 keer het glas hadden opgeven? Dan kun je geen kaartjes met 20, 40, 60 of 80 (zoiets) ophangen. De kaartjes waren handgeschreven. Waarschijnlijk is Nyree opgebeld met: veel glazen opgeheven, schrijf maar vier kaartjes met hoge getallen vanaf 20 keer. Maar waarom laat men dat niet zien in de eindmontage?
En het geldt min of meer ook voor de vier bedragen van de rekening die nog maar net bekend kon zijn, ook vier willekeurige antwoorden? Het kan dat die vlak voor dat Emma langskwam, zijn opgehangen en dat daar wel een juist bedrag tussenzat.
« Laatst bewerkt op: 21-07-2024, 16:04:12 door Run »

Online Starlight

• Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
« Reactie #90 Gepost op: 21-07-2024, 15:44:32 »
Ik vond dit echt het beste seizoen in jaren ::bravo:: Ook in de reguliere seizoenen zag ik al hier en daar dat er wat werd gedaan met de feedback van molloten, en in dit seizoen kwam het allemaal echt mooi samen: gelaagdere opdrachten (door meerdere groepjes/deelopdrachten die invloed hebben op elkaar), overzichtskaartjes en voice-overs, en zeker de eerste paar afleveringen minder biechten en vaker een biecht als voice-over. Daarbovenop komt dan nog dat het weer meer een verslag is van een reis, onder andere door de kandidaten die zelf mochten rijden. Dus ik sluit me aan bij veel van de positieve reacties in dit topic.

Dat betekent uiteraard niet dat het ineens allemaal perfect is en er geen kritiek meer te geven is. Ik kan me best wel vinden in de verbeterpunten van Pac. Maar: ik zou het er voor het eerst in jaren oprecht over na moeten denken ipv dat ik automatisch allerlei verbeterpunten zie. Ik heb gewoon kunnen genieten van de afleveringen, zoals ik vroeger deed :)

Ik hoop dus van harte dat de richting die ze nu zijn ingeslagen door wordt gezet in de reguliere afleveringen. Want het enige wat ik duidelijk minder vond aan dit seizoen, was de hele streaming-opzet. Ik had dit seizoen net als velen hier liever gewoon in 10 weken op tv gehad, met meer opdrachten en gewoon een eliminatie aan het einde van de aflevering. Tegelijkertijd realiseer ik me ook dat dit seizoen specifiek is gemaakt voor streaming, en het er anders waarschijnlijk niet was geweest. In die zin ben ik heel blij met dit extraatje ::ok::

Edit: en dan vergeet ik nog hoe verfrissend een seizoen met onbekende Nederlanders is! Zelfs terwijl ze van te voren niet wisten dat het WIDM was en ongetwijfeld niet allemaal superfans waren, merk je gewoon dat het spel en het halen van de opdrachten ze boeit op een manier die ik niet zie bij veruit de meeste BN'ers. En waar dat nou aan ligt... je zou toch zeggen dat de meeste BN'ers het geld ook prima kunnen gebruiken en in België zouden ze ook meedoen voor Artispunten, dus het geld lijkt het me niet ;D
« Laatst bewerkt op: 21-07-2024, 15:53:12 door Starlight »
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #91 Gepost op: 21-07-2024, 17:56:31 »
Een commentaar dat ik vaker heb bij de BN’ers is dat ze zichzelf te veel profileren om hogerop te komen en te veel aandacht proberen te trekken met overdreven reacties. Dat gevoel had ik nu ook weer. Dat zit hem dus oftewel in de selectie van de kandidaten, oftewel dit is gewoon hoe Nederlanders zijn t.o.v. Belgen. Ook vond ik dat de typische tv-personen Tiemen en Emma te vaak te horen waren met biechten.
Het is wel vaak dat echt verschillen zijn tussen Belgen en Nederlanders. Nederlanders zijn vaker wel meer aanwezig en zijn in dat geval ook drukker, directer en misschien wat overdreven zijn in reacties. Weet niet als selectie daar verschil mee maakt. Ik snap jouw punt wel, ik ken deze mensen in mij eigen kring ook die zo zijn en dat is echt niet alleen bij BN’ers. Ik denk wel dat BN’ers meer gebruik maken van hun bekendheid en geld dus minder belangrijk vinden en soms oppassen hoe ze gedragen.
Edit: Dat is dan misschien een nadeel van de Nederlandse mensen, want ik denk helaas dat meer mensen zo wel zijn, dan juist niet of een deel van de bekende dingen waar Nederlanders bekend om staan. En weet echt niet als selectie daar een verschil in maakt. Ik herken mijzelf ook in dingen waar Nederlanders bekend om staan. En daar kan je trots op zijn, maar die dingen zie je dan ook terug met programma’s met onbekende Nederlanders (zoals bij de verraders, zag je ook duidelijke sommige mensen die zo zijn)
« Laatst bewerkt op: 21-07-2024, 19:40:49 door Mol1991 »

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #92 Gepost op: 21-07-2024, 19:24:23 »
Ik denk als je nog een seizoen onbekende nederlanders zou maken en je brieft ze vooraf dat ze meedoen aan widm, dat er mensen tactieken gaan maken van nepmollen, bewust geld laten liggen etc en dat was dit seizoen nu juist zo fijn, dat het gedrag van de kandidaten redelijk puur was .

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #93 Gepost op: 21-07-2024, 20:06:29 »
Het was een beetje tam doordat de opdrachten nogal tam waren, de deelnemers konden hun brave zelf blijven. Volgende keer mogen er meer opdrachten met spanning in waardoor deelnemers meer van hun persoonlijkheid laten zien.

Offline Bodejos

• Forumlid
  • Geen woorden voor.
« Reactie #94 Gepost op: 21-07-2024, 21:06:50 »
Ik begrijp echt wel dat de makers terughoudend waren, en de oproep onder een "werktitel" presenteerden. Dankzij een prominent forumlid met de op 1 na kortste forumnaam, wisten we hier al een tijd hoe de vork in de steel zat.

Als de respons maar uit enkele tientallen aanmeldingen bestond, dan zou het niet van de grond gekomen zijn. Als ze direct hadden laten weten dat het om WIDM ging, dan waren die selectiedagen in september niet voldoende geweest, en ik denk dat er dan een 2e selectieronde nodig was geweest.

Dus ik vind het prima, wat ze hebben gedaan. En hoe góed heeft het experiment uitgepakt.

Natuurlijk zal men hier en daar nog wat mogen schaven. Maar duidelijk was te zien dat de roestige plekken in het concept aangepakt zijn.

Offline Pac

• Actief Lid
« Reactie #95 Gepost op: 22-07-2024, 18:58:55 »
Dat betekent uiteraard niet dat het ineens allemaal perfect is en er geen kritiek meer te geven is. Ik kan me best wel vinden in de verbeterpunten van Pac. Maar: ik zou het er voor het eerst in jaren oprecht over na moeten denken ipv dat ik automatisch allerlei verbeterpunten zie. Ik heb gewoon kunnen genieten van de afleveringen, zoals ik vroeger deed :)
Helemaal mee eens trouwens! Mijn feedback is vooral bedoeld als echte feedback, niet om dit seizoen af te kraken of zo! Het is vooral een 'ga zo door' :D

Het is wel vaak dat echt verschillen zijn tussen Belgen en Nederlanders. Nederlanders zijn vaker wel meer aanwezig en zijn in dat geval ook drukker, directer en misschien wat overdreven zijn in reacties. Weet niet als selectie daar verschil mee maakt. Ik snap jouw punt wel, ik ken deze mensen in mij eigen kring ook die zo zijn en dat is echt niet alleen bij BN’ers. Ik denk wel dat BN’ers meer gebruik maken van hun bekendheid en geld dus minder belangrijk vinden en soms oppassen hoe ze gedragen.
Meer dan alleen dan profileringsdrang, denk ik dat er ook een heel stuk gewenning in zit. Voor mensen die hun professionele leven voor de camera's doorbrengen, valt WIDM eerder onder het kopje 'televisieklus' dan onder 'het avontuur van je leven'. Bij de kandidaten dit seizoen voelde ik veel meer dankbaarheid dat ze mee mochten doen (dat geven ze in interviews achteraf ook aan), dan bij kandidaten die misschien wel een stapel uitnodigingen voor allerlei televisieprogramma's hebben liggen. Om diezelfde reden vond ik Babs trouwens één van de leukste kandidaten vorig seizoen, je zag hoe hard ze genoot van de unieke kans die ze kreeg als relatief onbekende artiest.

Als de respons maar uit enkele tientallen aanmeldingen bestond, dan zou het niet van de grond gekomen zijn. Als ze direct hadden laten weten dat het om WIDM ging, dan waren die selectiedagen in september niet voldoende geweest, en ik denk dat er dan een 2e selectieronde nodig was geweest.
Ze hebben uiteindelijk drie selectierondes gedaan voor ze bij deze groep van 10 uitkwamen, waarvan ik alleen de eerste heb meegemaakt :)
...óf niet!

Offline Mol1991

• Forumlid
« Reactie #96 Gepost op: 22-07-2024, 20:29:50 »
Meer dan alleen dan profileringsdrang, denk ik dat er ook een heel stuk gewenning in zit. Voor mensen die hun professionele leven voor de camera's doorbrengen, valt WIDM eerder onder het kopje 'televisieklus' dan onder 'het avontuur van je leven'. Bij de kandidaten dit seizoen voelde ik veel meer dankbaarheid dat ze mee mochten doen (dat geven ze in interviews achteraf ook aan), dan bij kandidaten die misschien wel een stapel uitnodigingen voor allerlei televisieprogramma's hebben liggen. Om diezelfde reden vond ik Babs trouwens één van de leukste kandidaten vorig seizoen, je zag hoe hard ze genoot van de unieke kans die ze kreeg als relatief onbekende artiest.
Oh dat geloof ik 100% zeker, maar het grappig is wel dat ik hier en ook bij de verraders met onbekende Nederlanders, echt paar duidelijke typische Nederlanders zag voorbijkomen, ik heb daar zelf geen moeite mee hoor vind wel leuk om te zien. Net zoals dat je waarschijnlijk bij De Mol paar kandidaten tegenkomen die weer typisch Belgisch is, leuk toch.  :) Maar snap wel dat Belgen die iets met onbekende Nederlanders zien zoals dit streaming editie soms de Nederlanders te veel vinden.  ;)
Ja, helemaal mee eens vond Babs om die reden ook heel leuk en dit gold bij mij ook bij Jip.
« Laatst bewerkt op: 22-07-2024, 20:35:00 door Mol1991 »

Online Starlight

• Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
« Reactie #97 Gepost op: 22-07-2024, 20:40:10 »
Helemaal mee eens trouwens! Mijn feedback is vooral bedoeld als echte feedback, niet om dit seizoen af te kraken of zo! Het is vooral een 'ga zo door' :D
Dat begreep ik hoor! Ik bedoelde het meer in de zin van "als ik verbeterpunten zou moeten noemen, dan sluit ik me aan bij die van Pac" ;D
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline DRenziboy

• Forumlid
  • Je weet wel, die rare gast ;)
« Reactie #98 Gepost op: 22-07-2024, 23:51:56 »
Inhakend op het eerlijke speelveld waar Pac het over had:

In die opdracht had iedereen volgens mij een eerlijk speelveld, want van ieder team lag een onderwerp waar een van de twee wel iets van wist. Dat je dan als een blind paard naar een paal toerent is dan je eigen schuld.

Desalniettemin is een vrijstelling bij definitie al niet eerlijk... oh en de Mol volgens mij ook niet.

Hmmm... zou heel het programma soms wat oneerlijk zijn... ::hypocriet::
met elke stap kom je dichterbij, of loop je achteruit?

Offline Pac

• Actief Lid
« Reactie #99 Gepost op: 25-07-2024, 10:53:45 »
Inhakend op het eerlijke speelveld waar Pac het over had:

In die opdracht had iedereen volgens mij een eerlijk speelveld, want van ieder team lag een onderwerp waar een van de twee wel iets van wist. Dat je dan als een blind paard naar een paal toerent is dan je eigen schuld.

Desalniettemin is een vrijstelling bij definitie al niet eerlijk... oh en de Mol volgens mij ook niet.

Hmmm... zou heel het programma soms wat oneerlijk zijn... ::hypocriet::
Voor mij wordt het oneerlijk als de kans tussen naar huis gaan en blijven méér wordt beïnvloed door welke troeven er in het spel zijn dan door wie de Mol op het spoor is. Bij meer dan één vrijstelling in het spel is dat eigenlijk per definitie al zo. Dan verandert een individueel voordeel in een collectief nadeel.

Het meest sprekende voorbeeld zijn de drie vrijstellingen in Tsjechië, waardoor de enige twee kandidaten die al volledig op de juiste Mol zaten tegen elkaar moesten duelleren. En de dubbele executie in Toscane, waar twee willekeurige kandidaten een vrijstelling in de schoot geworpen kregen en de andere kandidaten een kans van 67% hadden om af te vallen.

Wat dat betreft was deze dubbele vrijstelling in elk geval inhoudelijk beter, omdat Tiemen en Johan er ook echt wat voor moesten doen. Maar toch was het geld de hele ronde tussen de eliminatie van Tessa en die van Kars in maar bijzaak. Het radiospel was niet voor geld, het zoeken van de rotonde was maar een heel korte bonusopdracht, en bij de vrijstellingenrace wilden de kandidaten vooral doorgaan. Het levert goede televisie op, maar het draait nog maar weinig om de vraag 'Wie is de Mol?'.
« Laatst bewerkt op: 25-07-2024, 10:56:45 door Pac »
...óf niet!