Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 2 - Lost in Translation  (gelezen 2488 keer)

Online Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
[Aflevering 2] Opdracht 2 - Lost in Translation
« Gepost op: 28-06-2024, 07:05:18 »
Bespreek hier de tweede opdracht van aflevering 2.
« Laatst bewerkt op: 28-06-2024, 13:22:36 door Hadewychisdemol »
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Sanmol

• Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 2] Opdracht 2 - Lost in Translation
« Reactie #1 Gepost op: 28-06-2024, 13:32:29 »
Dit is zo'n leuke oldskool WIDM opdracht ::bravo:: ::bravo::.

Offline Brtdm

• Global Moderator
« Reactie #2 Gepost op: 28-06-2024, 15:27:09 »
Leuk ook hoe ze inderdaad een typische widm-opdracht zo totaal anders kunnen laten overkomen. Al mistte ik daardoor wel wat overzicht (maarja, dat hadden de kandidaten geloof ik ook niet  :P)
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #3 Gepost op: 28-06-2024, 17:30:58 »
Hmm lastig deze.  Ga je als mol in de bediening staan of wil je vertalen .  Je zou zeggen als je niks goeds vertaalt , komt er ook geen goede bediening , maar je kan als je aardappel soor krijgt saar ook nog een soep van maken .

Echter omdat de vertalers ook nog eens hun eigen woord flink kunnen laten cashen, ben ik geneigd de mol daar te zetten.
En het plan om die 4 kaarten te verdelen is wel erg slim geweest om dat extra geld weg te spelen .

Online Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 28-06-2024, 17:48:11 »
Emma en Ben moesten wel naar school en het restaurant om hun joker op te halen. Zij hebben geld verdiend om een kans op een joker te krijgen en geld uitgegeven om de joker te krijgen. Dat geld verdienen past niet echt bij een mol, het geld uitgeven dat Simone, Jelmer en Kars doen dan weer wel.

Offline Tarbozan

• Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 28-06-2024, 18:24:56 »
Hoe hebben ben en emma geld verdiend.   In de souktocht krijgen de mensen op de markt geld als ze hun eigen voorwerp in handen krijgen .  Ben en emma krijgen niets voor het juist zetten van se mensen, maar krijgen hun enveloppe als ze minimaal de helft van de mensen juist hebben staan.

Ze moeten vervolgens 200 euro afgeven om hun joker te krijgen , en ze dragen in die extra opdracht dus niet perse bij aan het juist bedienen of het juist leren van sie woorden ( zaken die geld opbrengen ).

Mee eens dat het vrijwillig afstaan van het geld aan ben en emma vreemd is, maar het hebben van een kans op de joker is voor mij niet minder mols

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #6 Gepost op: 28-06-2024, 22:14:44 »
Dat de mondelinge overhoring onvoldoende was kwam natuurlijk doordat Hila precues wist wie welke woorden had geleerd, dus dat is de kandidaten niet helemaal aan te rekenen.  Juist opvallend dat Tieme dan precies 'neus' wel goed weet, wat we ook nog eens zagen tijdens de opdacht. Het had een molstrategie kunnen zijn om in het klaslokaal de woorden te verdelen voor meer zekerheid dat er bij dit deel van de opdracht weinig geld verdiend zou worden. Ik denk dat de mol bij de bediening zat, niet heel er opvallen binnen de toch al aanwezige chaos en 10 van de 24 mensen goed bediend, is ok voor een mol lijkt me.

Offline Tarbozan

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 28-06-2024, 22:38:39 »
Ik heb altijd moeite met dit soort opmerkingen dat een redactie vragen gaat stellen waarvan ze weten dat se kandidaten het antwoord niet kunnen weten en dat dus de regie eigenlijk molt.  Ik geloof nog in de onschuld, noem het maar naief .

Zo vind ik het ook altijd vreemd als een mol ergens een positieve score haalt , waar kandidaten negatief scoren .  Ik heb mollen geld zien binnenbrengen waar kandidaten hopeloos faalden . Zo zie ik nu de actie van tiemen, hij brengt geld binnen en dat is voor mij dus niet mols. Of moet ik hier nu denken dit is de regie die hem een vraag stekt die hij weet zodat we tiemen niet gaan verdenken.

Voor mij is het kandidatenpunt voor tiemen, zit ik er naast dan zit ik er naast

Offline Mollem

• Forumlid
  • Hoi Els!
« Reactie #8 Gepost op: 28-06-2024, 22:56:04 »
Ik denk dat het -ook voor de kijkers thuis- belangrijk is dat in begin kandidaten verdacht in beeld komen en de Mol heilig boontje is. Vertrouwen winnen en in dat licht geld verdienen vind ik een legitieme molstrategie, maar zo zie ik het. De kandidaten dus een vraag stellen die ze niet kunnen beantwoorden omdat ze de verkeerde tactiek hebben gevolgd vind ik ook prima dus. Punten voor de mol als die degene is geweest die die tactiek heeft medebepaald.

Offline Leendert

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #9 Gepost op: 30-06-2024, 14:44:29 »
Wat ik waarschijnlijker vind, is dat de mol wist wie welke vraag zou krijgen en daarom de vellen zo verdeelde dat niemand het antwoord op de vraag zou weten. Emma verdacht omdat ze dat (mogelijk) voorstelde, maar we zien niet hoe de vellen verdeeld werden. Mogelijk heeft de mol daar een hand in gehad.

Vanuit dat perspectief is het wel weer frappant dat Tiemen wel het goede vel had, misschien speelde hij zichzelf die toe om zichzelf in een goed daglicht te stellen nadat het kwaad al geschied is. Maar misschien is dat te ver doorgedacht.

In het restaurant viel ook genoeg te mollen, maar vanuit school had je op twee opdrachten invloed, dus betere molpositie.

Ik heb me wel lopen ergeren aan de steenkolenuitspraak (ik spreek een klein beetje Arabisch), maar Hila’s Arabische uitspraak was niet veel beter (ik geloof dat haar moeder tong Dari, wat qua woordenschat wel wat overeenkomt met Arabisch, maar de klanken en grammatica komen niet overeen, dus ik kan het haar ook niet aanrekenen).

Offline MartinJ

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #10 Gepost op: 30-06-2024, 21:15:29 »
Wat ik waarschijnlijker vind, is dat de mol wist wie welke vraag zou krijgen en daarom de vellen zo verdeelde dat niemand het antwoord op de vraag zou weten. Emma verdacht omdat ze dat (mogelijk) voorstelde, maar we zien niet hoe de vellen verdeeld werden. Mogelijk heeft de mol daar een hand in gehad.
Ik vind dat een prima voorstel voor een kandidaat. Je gaat echt niet alle woorden kunnen leren èn ook nog onthouden. Ik vond het eerder mols van de redactie om niet gewoon iedereen te laten mee raden bij de woorden. Als dit de manier was om de mol te helpen dan vind ik dat maar erg zielig.

Offline keek

• Forumlid
  • Trust Nobuddy!
« Reactie #11 Gepost op: 1-07-2024, 12:00:43 »
Zoveel details krijgt een mol van te voren niet te horen over een opdracht. De tijd voor een molbriefing is maar heel kort.

Ik denk dat het voorstel van Emma goed is, maar dat de kandidaten nog wel tijd achteraf hebben gehad om te geleerde woordjes met elkaar door te nemen, maar dit hebben nagelaten. Heel naïef.

Leuke opdracht: leren met kinderen hebben we vaker gezien en bedienen in een restaurant ook. Leuk hoe deze twee in elkaar door werken. En het element met de jokermeisjes zat goed in elkaar.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 2-07-2024, 11:14:32 »
Ik had het leuker gevonden als ze de overhoring anders hadden aangepakt. Bijvoorbeeld door de kandidaten zelf een envelop met een vraag te laten kiezen bijvoorbeeld, dan had de mol eventueel nog iets kunnen doen (als die in dat groepje zat) en had het eerlijker geleken. Toen Hila zelf per vraag een kandidaat uitkoos dacht ik 'hm, wordt hier nou wel of niet gestuurd?'.

Online yfpyfke

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #13 Gepost op: 8-07-2024, 19:44:48 »
Stelde Gil aan de vragen niet gewoon van rechts naar links?
En was er niet ook gewoon een standaard volgorde.
Je kon als mol dan proberen om iedereen op een foute plek te krijgen.

Offline Jcw

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 10-07-2024, 20:01:01 »
Het is voor het spel well vrij essentieel dat het geld verdeeld bleef ipv direct  naar 1 persoon. Tiemen die direct aanstuurde op het zelf bijhouden, verder niet goed te zien wie hier ook probeerde te sturen.