Auteur Topic: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Fortvluchtig  (gelezen 5069 keer)

Offline Molow

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Aflevering 2] Opdracht 1 - Fortvluchtig
« Reactie #20 Gepost op: 30-06-2024, 10:05:18 »
Vond het erg leuk bedacht om direct na de eerste eliminatie de rest een opdracht te laten doen. Denk niet dat het een enorme invloed had maar toch een leuke extra dimensie in het psychologische spel dat ze gelijk moeten omschakelen.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #21 Gepost op: 3-07-2024, 11:32:22 »
Ik dacht bij die Cryptex gelijk: zou de naam van de mol (met 5 letters dus) het slot ook doen kraken? Kunnen er überhaupt meerdere oplossingen zijn? Dat zou dus Johan, Tessa en Nyree overlaten als mol. Wel een (te?) groot risico als crew.

Wat Jelmer deed leek mij wel logisch, maar het werkte blijkbaar niet. Is dit al door iemand uitgezocht?

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #22 Gepost op: 3-07-2024, 12:36:45 »
Ik denk dat er een fout in de uitvoering van jelmer zat, de manier van oplossen lijkt me juist gezien de hints en de gekleurde letters.  Misschien dat er nog ergens op het bord een hint staat naar de volgorde van de letters of missvhien heeft jelmer ze op de verkeerde lijn gezet bij de cryptex

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #23 Gepost op: 3-07-2024, 15:18:23 »
Ik zie eigenlijk ook niets geks aan de manier waarop Jelmer het oplost.
DEMOL > D=M, dus Roteren met 9 plaatsen > MNVXU.
Op de beelden is te zien (af te leiden) dat Nyree dit ook correct op volgorde heeft staan op de cryptex. Maar misschien net niet goed op de juiste lijn, waardoor het slotje niet open gaat?

Offline Molzkovicz

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 3-07-2024, 17:25:15 »
Nyree probeert de cryptex te openen door een soort verticale draaibeweging te maken. De cryptex wordt echter geopend door het rechtergedeelte horizontaal eruit te trekken, zie deze korte video van een soortgelijk model ter illustratie. Dit kan een Molactie zijn van Nyree, maar het kan evengoed gedaan zijn uit onwetendheid.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 3-07-2024, 18:42:04 »
Na de chaos bij de start besluiten de kandidaten om in groepjes van 3 te gaan zodat er steeds 1 op wacht kan staan. Er zijn 6 kamers, ieder groepje zou dan in theorie naar 2 kamers kunnen gaan.

Uit diverse (drone)shots heb ik de volgende groepjes kunnen reconstrueren.

1- Tiemen, Tessa, Simone
2- Kars, Emma, Johan
3- Ben, Jelmer, Nyree

Groep 1
: hebben we maar in één kamer in actie gezien (geld aan wasknijpers) zij halen hier 200 euro op, Tessa levert dat in bij Hila.

Groep 2: Kars en Emma zien we in 2 kamers in actie (Sleutel onder stolp, geld zoeken onder kussens etc.) Emma pakt hier 100 euro en levert dit tegelijkertijd met Tessa in bij Hila.

Groep 3: zien we in actie bij de put met muntjes, iig Ben en Jelmer zijn hier. Mogelijk staat Nyree op de uitkijk. Omdat Ben gevangen zit moeten Jelmer en Nyree samen verder en zij bezoeken nog 2 kamers ( Cryptex en de kamer met sleutels aan touwen. Hier neemt Nyree 50 euro mee.

Johan schijnt zich losgeweekt te hebben van Kars en Emma. (na de eerste kamer??) Er is een droneshot waar groep 3, Ben, Jelmer en Nyree een kamer in willen gaan maar daar vlak bij staat Johan die Ben losweekt van Jelmer en Nyree. We zien ze alle vier tegelijk in beeld! Johan staat in dit droneshot bij de kamer waar de andere 2 van zijn groepje 2 net zijn geweest en roept Ben mee deze kamer in waarna deze 2 gevangen zitten.  Jelmer/Nyree en Kars/Emma moeten noodgedwongen met zijn tweeën verder.

Heel verdacht van Johan dat hij kennelijk achtergebleven is bij de kamer waar zijn groepje net is geweest maar ook opvallend dat Jelmer 3 kamers bezoekt en weinig geld ophaalt. Van groep 1 hebben we maar weinig gezien, kwamen laat aan bij Hila maar zij hebben wel het meeste geld opgehaald.

Online Luc

• Forumlid
« Reactie #26 Gepost op: 3-07-2024, 20:02:06 »
Zou de mol hier geld hebben weggegooid? Zowat alle mollen hebben eerder geld weggegooid wanneer de gelegenheid er was.
Johan en Jelmer inderdaad verreweg het verdachtst hier. Johan nam Ben mee in de kamer waar Kars en Emma zopas het geld hebben gehaald waardoor Johan en Ben opgesloten werden (- €500 in de pot). Jelmer kwam als enige 3 kamers binnen, nam daar steeds het voortouw (zoals het nutteloos zoeken naar de muntjes) en wist slechts €50 binnen te halen  (typisch mols, veel uitvoeren maar slechts een klein bedrag binnen halen).
« Laatst bewerkt op: 7-07-2024, 10:20:25 door Luc »

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 11-07-2024, 00:28:32 »
Ik zie eigenlijk ook niets geks aan de manier waarop Jelmer het oplost.
DEMOL > D=M, dus Roteren met 9 plaatsen > MNVXU.
Op de beelden is te zien (af te leiden) dat Nyree dit ook correct op volgorde heeft staan op de cryptex. Maar misschien net niet goed op de juiste lijn, waardoor het slotje niet open gaat?
Je kan DEMOL ook op de binnenste cirkel aflezen, dan krijg je KLTVS, dat hebben ze niet geprobeerd. Jelmer heeft wel DEMOL geprobeerd.

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 11-07-2024, 14:02:09 »
Hoe kom je daar nu aan? Als je op de binnenste cirkel afleest dan krijg je UVDFC.

Offline NVR_95

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 13-07-2024, 21:27:23 »
Ik dacht bij die Cryptex gelijk: zou de naam van de mol (met 5 letters dus) het slot ook doen kraken? Kunnen er überhaupt meerdere oplossingen zijn? Dat zou dus Johan, Tessa en Nyree overlaten als mol. Wel een (te?) groot risico als crew.

Nu het Nyree lijkt te zijn hoop ik dat dit klopt. Dat ze ervoor heeft gezorgd om hem zelf te doen zou het nog extra leuk maken.

Offline Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
« Reactie #30 Gepost op: 13-07-2024, 21:45:58 »
Lijkt mij ook goed mogelijk ::jaja::
« Laatst bewerkt op: 13-07-2024, 22:39:24 door Hadewychisdemol »
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 16-07-2024, 18:35:32 »
Vraag: staat in de beginstand van de letterborden de W bij de M in de kamer van de cryptex?

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 17-07-2024, 02:18:05 »
Als bij de cryptrex de M naast de W stond, is de oplossing van de cryptex MEREL. En is het muntje van 10 dat Jelmer achter houdt de letter J of is Jurre de letter J om met MEREL en J Jelmer te maken.

Dit is dan een verklaring waarom Merel en Jurre aanwezig waren.