Auteur Topic: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Atypisch  (gelezen 4079 keer)

Offline Hadewychisdemol

• Aanspreekpunt RealityWorld, Winnaar WIDM Online All-Stars
  • Actief Lid
  • Mol Online 2018
[Aflevering 4] Opdracht 2 - Atypisch
« Gepost op: 5-07-2024, 09:55:48 »
Bespreek hier de tweede opdracht van aflevering 4.
« Laatst bewerkt op: 5-07-2024, 13:15:37 door Hadewychisdemol »
Een Gouden Kalf, staande ovaties en een optocht door een stad naar keuze.

Offline Sanmol

• Forumlid
  • Muscat / professionele speurneus
Re: [Aflevering 4] Opdracht 2 - Atypisch
« Reactie #1 Gepost op: 5-07-2024, 13:24:32 »
Leuke psychologische opdracht ::bravo::.

Offline Elijah

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #2 Gepost op: 5-07-2024, 13:35:22 »
Toffe herwerkte opdracht uit België!!!

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #3 Gepost op: 5-07-2024, 17:29:37 »
Schitterende beelden van tiemen

Offline joligmolletje

• Winnaar WIDM Streaming Pool 2024
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #4 Gepost op: 5-07-2024, 19:41:15 »
Leuke opdracht om te zien, hilarische beelden.  Ik snap alleen niets van de strategie van Tiemen, Emma en Simone waardoor slechts een derde van het geld is verdiend. Bijzonder dat Simone de schuld meteen op Emma afschuift, Tiemen horen we bijna niet. Ik verwacht dat de mol in deze groep zit overigens.

Offline Tarbozan

• Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
« Reactie #5 Gepost op: 5-07-2024, 20:04:11 »
Dit is zon psychologisch spel.

Emma, tiemen en simone weten dat er geld verdiend kan worden als de andere groep niet juist raadt wat de reactie was.  Dus kunnen zij stellen als we atypisch gedrag vertonen is de kans groot dat zij het niet raden .

Echter weten jelmer, ben, nyree en johan niet op welke manier zij geld kunnen berdienen en of er een addertje onder het gras zit .

Dat maakt deze opdracht zo mooi en het ook moeilijk om te bepalen waar een mol zou willen zitten

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 5-07-2024, 20:48:28 »
Omgekeerde psychologie kwam van Johan, een term waarmee je anderen kunt overtuigen. Hij is ook de eerste die oppert dat er anders gedacht moet worden. Heeft het een paar keer over sporten met de geit, noemt de mogelijkheid 'probeert geit te verkopen' helemaal niet. Hij brengt zo iedereen op antwoord B, waar Ben dan voor gaat en hij als laatste ook, hij zegt dan 'ik wil dat zien', alsof hij al weet dat dat antwoord goed is. Béétje verdacht!
« Laatst bewerkt op: 5-07-2024, 20:58:31 door Run »

Offline Arco Mol Fan

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 5-07-2024, 22:09:29 »
Hele toffe opdracht welke eerder in België te zien was. En dat einde met een enorme cliffhanger! ::oink::
ff off-topic: tijd om je sig aan te passen Arco...

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #8 Gepost op: 5-07-2024, 22:31:20 »
Aangezien het geld kan verdiend worden als de groep van Emma, Simone en Tiemen atypische (lees: onverwachte) dingen gaat doen, moeten we vooral kijken naar wie in de andere groep aanstuurt om net te kiezen voor deze onverwachte ‘vervolgacties’. De Mol weet natuurlijk dat de eerste groep de tweede groep op het verkeerde been moet zetten om de opdracht te doen slagen. De tweede groep weet niks van die insteek.
Daarom denk ik dat je als Mol het best in de tweede groep zit, dus in het groepje dat de beslissingen neemt: Ben, Johan, Nyree en Jelmer. Eén van die vier is dus de Mol, op basis van deze redenering. Die natuurlijk niet juist hoeft te zijn…

Offline annebeestje

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 5-07-2024, 22:36:04 »
Eens. Een van die vier…
Johan stuurde het meest, door ogenschijnlijk de omgekeerde psychologie te snappen. Wat later geld kostte.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 5-07-2024, 22:57:07 »
Johan was ook degene die na de tweede situatie opperde dat er nog een laag omgekeerde psychologie in kon zitten, hij wilde daarom niet per se opnieuw voor de minst logische optie gaan in de laatste ronde volgens mij. Hij liet de keuze aan Ben die vervolgens toch voor het vreemdste scenario koos. Dat vond ik weer onmols van Johan. Maar goed, deze opdracht is zo gelaagd dat eigenlijk alles zowel vanuit het perspectief van de mol als dat van een kandidaat te verklaren valt.

Offline Hippie

• Forumlid
  • Love, Peace and a Mole
« Reactie #11 Gepost op: 5-07-2024, 23:19:17 »
Op mij kwam Bens afwachtende en een tikkie onverschillige houden verdacht over. Hij wachtte waar de anderen mee kwamen en reageerde dan een beetje geforceerd. Onhandige Mol?

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 5-07-2024, 23:23:09 »
Op mij kwam Bens afwachtende en een tikkie onverschillige houden verdacht over. Hij wachtte waar de anderen mee kwamen en reageerde dan een beetje geforceerd. Onhandige Mol?

Zo kijk ik er ook naar. Ik meende vergelijkbaar gedrag te zien bij de Souk-opdracht uit aflevering 1, toen hij Emma de vragen liet stellen aan de telefoon. Hij had zogenaamd een black-out en liet het vervolgens aan haar over, dat deed ie ook bij het koppelen van de voorwerpen aan de juiste mensen. Lekker achterover leunen en haar het werk laten doen, zodat zij achteraf molser lijkt dan hij (vanwege de jokers).

Offline Eva88ab

• winnaar WIDM-pool 2020 Renaissance
  • Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 5-07-2024, 23:35:47 »
Zo kijk ik er ook naar. Ik meende vergelijkbaar gedrag te zien bij de Souk-opdracht uit aflevering 1, toen hij Emma de vragen liet stellen aan de telefoon. Hij had zogenaamd een black-out en liet het vervolgens aan haar over, dat deed ie ook bij het koppelen van de voorwerpen aan de juiste mensen. Lekker achterover leunen en haar het werk laten doen, zodat zij achteraf molser lijkt dan hij (vanwege de jokers).

Eens over het eerste deel, maar de souk-opdracht doet me juist twijfelen. Als mol wil je denk ik juist goed presteren aan de telefoon om zo kans te houden op de jokers (en dus geld uit de pot).
Voorlopig voor mij eerder een observerende kandidaat, maar ik heb hem zeker nog niet afgestreept.

Offline Eva.

• Forumlid
« Reactie #14 Gepost op: 5-07-2024, 23:41:15 »
Eens over het eerste deel, maar de souk-opdracht doet me juist twijfelen. Als mol wil je denk ik juist goed presteren aan de telefoon om zo kans te houden op de jokers (en dus geld uit de pot).
Voorlopig voor mij eerder een observerende kandidaat, maar ik heb hem zeker nog niet afgestreept.

Ik had de indruk dat ie snel inzag dat Emma goede vragen stelde en daarom met een gerust hart koos voor een plek in de schaduw, maar ik begrijp jou ook.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #15 Gepost op: 6-07-2024, 01:56:45 »
Toffe herwerkte opdracht uit België!!!
De opdracht deed mij ook een beetje denken aan die van seizoen 3 in Portugal (widm)
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 6-07-2024, 13:15:29 »
Het leek echt alsof ze van niets wisten toen ze in die situaties neergezet werden, terwijl achteraf de conclusie is dat ze het wel wisten en goed toneelgespeeld hebben. Het kan heel goed dat de mol in dat groepje zit en dat die degene is geweest die de anderen héél goed geinstrueerd heeft. Emma leert voor docent kunst en kan dus goed anderen instrueren en overtuigen.
Is het logisch wat ze hebben gedaan? De eerste foto, er wordt natuurlijk gekozen voor meest logische reactie. Blijkt een onverwachte reactie te zijn, waardoor de volgende foto's ook met andere blik worden bekeken. Is het slim om bij de tweede foto een vechtsport-reactie neer te zetten? Er zal niet meer voor de meest logische reactie gekozen worden, dus best veel kans dat men voor de vechtsportreactie gaat. Is het dan niet slimmer om bij foto twee een logische reactie neer te zetten? Die zal niet gekozen worden. Maar nee, men gaat door op het pad van: aparte reacties neerzetten, die dan juist zullen worden gekozen en geen punten opleveren. Kortom, mol zit in het groepje waar men de reacties neerzette. En ik ga dan voor Emma.
« Laatst bewerkt op: 6-07-2024, 14:00:47 door Run »

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 6-07-2024, 14:18:44 »
Het leek echt alsof ze van niets wisten toen ze in die situaties neergezet werden, terwijl achteraf de conclusie is dat ze het wel wisten en goed toneelgespeeld hebben. Het kan heel goed dat de mol in dat groepje zit en dat die degene is geweest die de anderen héél goed geinstrueerd heeft. Emma leert voor docent kunst, en kan dus goed anderen instrueren en overtuigen.
Is het logisch wat ze hebben gedaan? De eerste foto, er wordt natuurlijk gekozen voor meest logische reactie. Blijkt een onverwachte reactie te zijn, waardoor de volgende foto's ook met andere blik worden bekeken. Is het slim om bij de tweede foto een vechtsport-reactie neer te zetten? Er zal niet meer voor de meest logische reactie gekozen worden, dus best veel kans dat men voor de vechtsportreactie gaat. Is het dan niet slimmer om bij foto twee een logische reactie neer te zetten? Die zal niet gekozen worden. Maar nee, men gaat door op het pad van: aparte reacties neerzetten, die dan juist zullen worden gekozen en geen punten opleveren. Kortom, mol zit in het groepje waar men de reacties neerzette. En ik ga dan voor Emma.
Ik begrijp jouw zienswijze en je kan het zo uitleggen, maar voor mij blijft de hamvraag natuurlijk: wanneer heeft Hila het groepje van drie (Emma, Simone en Tiemen) verteld dat zij geld konden verdienen indien zij ervoor konden zorgen dat de andere groep van vier niet kon ‘raden’ wat zij gingen doen? Ik ga ervan uit dat de opzet van de opdracht hun toch al was meegedeeld voordat ze aan dat eerste tafeltje plaatsnamen om koffie te drinken? Dan vind ik het logischer dat Simone, Emma en Tiemen telkens kiezen voor het ‘minst voor de hand liggende’ vervolg van de situatie, zodat de andere groep, die moesten raden hoe ‘de scène verdergaat’, meer kans had om het fout te raden (en er dus geld in het laatje komt). In dat geval kiezen Simone, Emma en Tiemen om geld te verdienen en dan zit de Mol wellicht juist niet in dit groepje. In dat geval moeten we eerder kijken naar wie uit het andere groepje net aanstuurt op  (of meegaat in de keuze voor) het minst voor de hand liggende vervolg, want de Mol is vanzelfsprekend wel op de hoogte van hoe hier geld kan verdiend worden en gemold kan worden. Vooral Ben, Nyree en Johan lijken dan ‘mollengedrag’ te vertonen.

Offline Marimol

• Forumlid
« Reactie #18 Gepost op: 6-07-2024, 14:26:34 »
Emma, Simone en Tiemen kregen voordat de opdracht begon uitleg. (36.43)Tiemen wilde thee zonder suiker bestellen en toen kreeg men eerst een enveloppe met uitleg van de Arabier. Ze moesten het tegenovergestelde doen waarvan ze denken dat Ben, Jelmer, Nyreen en Johan inschatten dat ze doen. Dit trio had dus ook een opdracht.

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 6-07-2024, 14:34:19 »
Emma, Simone en Tiemen kregen voordat de opdracht begon uitleg. (36.43)Tiemen wilde thee zonder suiker bestellen en toen kreeg men eerst een enveloppe met uitleg van de Arabier. Ze moesten het tegenovergestelde doen waarvan ze denken dat Ben, Jelmer, Nyreen en Johan inschatten dat ze doen. Dit trio had dus ook een opdracht.
Inderdaad, dat klopt, dat was me ontgaan. Dit wetende vind ik het nog logischer dat de Mol in het andere groepje van vier zit.