Auteur Topic: [Aflevering 6] Opdracht 1 - Buitenspel  (gelezen 5191 keer)

Offline NVR_95

• Forumlid
Re: [Aflevering 6] Opdracht 1 - Buitenspel
« Reactie #20 Gepost op: 14-07-2024, 09:26:17 »
Dat vond ik ook het enige vreemde aan Emma in deze opdracht, dat ze zelf zo licht tilde aan het feit dat zij haar vrijstelling niet heeft kunnen verzilveren. Een kandidaat zou dat toch bijzonder spijtig vinden, me dunkt. Misschien probeerde ze nog wel op het einde door op één van de andere twee te stemmen in de hoop dat Simone ook op Jelmer zou hebben gestemd, maar ze had de pech dat die beiden op haar stemden en dat Simone blijkbaar geloofde (terecht) dat Jelmer het geld had. Als iedereen op iemand anders had gestemd waren ze sowieso in een patstelling terechtgekomen, dat is ook weer waar…

Emma weet dat ze de mol ontmaskerd heeft en hecht niet zoveel waarde aan de vrijstelling, denk ik.

Offline keek

• Forumlid
  • Trust Nobuddy!
« Reactie #21 Gepost op: 14-07-2024, 10:18:32 »
Wat een geweldig psychologisch spel.   ::bravo::

Eigenlijk is alleen Emma niet verdacht omdat ze als enige in de eerste ronde niet op iemand met geld heeft gestemd. Na de eerste ronde heeft niemand meer geprobeerd Jelmer weg te stemmen. Was de mol toen al uit het spel?

Tiemen kon slecht liegen. Simone aarzelde ook voordat ze zei dat ze het geld had, dus die vertrouwde ik ook niet helemaal.

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #22 Gepost op: 14-07-2024, 12:10:55 »
Wie de mol ook is, hij laat 2500 in de pot komen.

•   Mol Jelmer stemt op Nyree tot het geld weg is, dan op Tiemen die het geld terug kan pakken, dan op Emma om vertrouwen te winnen (want Simone zei dat ze geld had). Hij is goed voorbereid met zijn beginverhaal en met het argument de jokers weg te spelen en geeft anderen advies dat ook te doen. Zijn woorden ‘Ik wil de pot spekken, er moet geld in. Ik wil eerlijk zijn. Ik wil het vertrouwen namelijk winnen dat ik eerlijk ben’. 
Discutabel: handelt als een voorbereide mol en praat in de mol-vorm, niet in de kandidaat-vorm (ik ben eerlijk, dat mogen ze zien). Zegt in ronde 1b ‘dan kies je jokers boven geld’, terwijl hij pas in ronde 2 openbaar maakt wat in zijn envelop zit; had hij vooraf bedacht in ronde 2 zijn inhoud te vertellen?
•   Mol Nyree stemt op Jelmer. Haar beginverhaal is slecht voorbereid (komt niet verder dan ‘je mag een joker, stem niet op mij’) en ze levert geen argumenten om de groep te beïnvloeden.
•   Mol Simone stemt op Jelmer met geld, wisselt naar Nyree met geld, dan op Tiemen met pak af en als laatste op Emma die een vrijstelling heeft. Een voorbereide mol zou bij de laatste stemming Emma over halen om Jelmer met 2500 weg te stemmen, Emma gaat zeker mee want krijgt haar vrijstelling. Simone is niet voorbereid met een begin verhaal en heeft geen goede argumenten. Zij gaat opportunistisch mee met Jelmer (‘Ik heb ook 2500’), denkt na over wegstemmen van jokers.
•   Mol Emma stemt nooit op Nyree (met geld), wisselt naar Jelmer, dan Tiemen, daarna op Simone (terwijl ze weet dat Simone geen geld heeft). Ze heeft een goed beginverhaal, geeft alleen een goed onderbouwd argument waarom ze niet op Nyree stemt (naar de kijker ‘iedereen behalve mijn mol, het maakt niet uit wat in de pot komt’ en naar de kandidaten ‘ik ga voor de joker van Nyree’), gaat met de flow mee, stuurt anderen, maar laat 2500 zitten. Haar stemming lijkt consistent met haar zo snel bedachte beginverhaal om niet op haar mol te stemmen.

Jelmer wil vertrouwen winnen door eerlijk te zijn over de inhoud van zijn envelop:
•   2500, hij krijgt vertrouwen
•   Jokers of vrijstelling, hij zet de rest bij de eliminatie op achterstand, dus wordt weggestemd
•   Pak af, hij kan een vrijstelling of jokers terugpakken, dus wordt weggestemd
Als Jelmer is weggestemd kan hij de groep niet meer beïnvloeden en is er kans op 2x 2500.

Jelmer handelt zoals hij in zijn filmpje zegt: ‘Ik geloof dat ik eerder de waarheid niet vertel, dan lieg’. Hij liegt niet als hij zegt 'Ik durf iedereen aan te kijken, er zit 2500 in mijn envelop'. Jelmer is goed voorbereid en zijn handelen lijkt het meest in overeenstemming te zijn met de afleveringstitel Verdeel en Heers. Hij neemt zelf de 2500 om vertrouwen te krijgen van de groep, we gaan volgende week zien waarom.

Of niet ::rofl::., want Emma is zeker van haar mol, haar vrijstelling niet verzilveren is jammer, maar levert haar wel weer bevestiging bij de eliminatie.

NB:
•   In de filmpjes zien we niet hoe Nyree en Simone willen handelen als mol. Emma liegt in haar filmpje, ze was al eens de mol. 
•   De enveloppen gaan de kist in op volgorde van naam, ze gaan de kist uit met geldenvelop van Jelmer onderop en Nyree daarboven. Heeft de mol eerst zijn eigen envelop gevuld of is dit tactiek van de mol?

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
« Reactie #23 Gepost op: 14-07-2024, 12:39:59 »
Haar motivatie was 'ze snappen dat ik jokers bedoel en het aanbod om die te delen vinden ze aantrekkelijk, dus stemmen ze mij en de 2500 euro niet weg'. Erg magertjes inderdaad.
Nyree wist dat ze zich verdacht had gemaakt tijdens eerdere opdrachten dus grote kans dat zij niet geloofd wordt en weggestemd wordt, denkt dan razendsnel na en doet alsof ze twee jokers heeft, in de hoop dat iemand meer geeft om een joker dan om geld en omdat het misschien geloofwaardiger overkomt als ze zegt dat ze jokers heeft.

In de auto vraagt Nyree aan Emma waarom die Jelmer wel en Simone niet vertrouwde. Slimme vraag, want Simone zat inderdaad te liegen en dat weet alleen de mol. Het antwoord van Emma was vaag. Ook vaag was de verklaring van Emma eerder dat het haar niet uitmaakte wat haar mol - Nyree - had, geld, vrijstelling/jokers of pakaf, en dat ze daarom niet op haar mol zou stemmen. Ze zei letterlijk: 'de mol mag van mij alles hebben'. Toch raar dat je als kandidaat het helemaal niet uitmaakt dat er zoveel geld misgelopen kan worden.

De echte reden waarom ze niet 'op haar mol Nyree' stemde, is waarschijnlijk heel anders: Mol Emma wordt verdacht door Nyree en wil Nyree daarvan af hebben door niet op haar te stemmen. Maar het geld dan wat Nyree heeft? Emma weet dat Nyree door de anderen hoog op het verdachtenlijstje staat en hoopt dat Nyree door de anderen wordt weggestemd. Wat inderdaad gebeurde.
Superopdracht!

Voor de volledigheid wat iedereen had en de volgorde van de stemming: (de mol heeft bepaald wie geld, jokers, 'pak af' heeft gekregen)
Nyree heeft 2500 euro maar zegt 2 jokers te hebben die ze wil delen;
Simone heeft 2 jokers maar zegt 2500 euro te hebben;
Tiemen zegt 2500 euro te hebben, heeft een 'pak af';
Jelmer zegt 2500 euro te hebben, is juist;
Emma heeft vrijstelling maar zegt een 'pak af' te hebben (diegene mag de envelop van de andere afpakken).

1e wegstemronde:
Nyree stemt op Jelmer
Simone stemt op Jelmer
Tiemen stemt op Nyree
Jelmer stemt op Nyree
Emma stemt op Tiemen (belooft niet op Nyree te stemmen nadat die dat gevraagd heeft)

Door gelijkspel Jelmer en Nyree moet er opnieuw gestemd worden. Jelmer stuurt aan op wegstemmen Nyree omdat hij geld in de pot wil en geen jokers. Simone wordt daardoor overtuigd, terwijl zij zelf de jokers heeft, ze weet in elk geval dat Nyree liegt.

Tweede wegstemronde:
Idem behalve Simone, die stemt nu ook op Nyree, en Emma stemt nu op Jelmer. Daarmee ligt Nyree uit het spel, en is haar 2500 ook uit het spel.

Derde wegstemronde:
Simone stemt op Tiemen.
Tiemen stemt op Simone.
Jelmer stemt op Tiemen.
Emma stemt op Tiemen.
Daarmee ligt Tiemen uit het spel met zijn 'pak af'.

Vierde wegstemronde: (Emma zegt dat het niet meer uitmaakt, want Simone en Jelmer hebben beiden 2500 en de 'pak af' van haar maakt dan ook niet uit. Gaat helemaal voorbij aan het feit dat er gelogen kan worden, zijzelf onder andere.)
Simone stemt op Emma.
Jelmer stemt op Emma.
Emma stemt op Simone.

Daarmee ligt Emma uit het spel. Simone met haar 2 jokers en Jelmer met de 2500 blijven over. 2500 euro in de pot!

Als we kijken wat mol Emma doet, zien we haar in de eerste ronde op Tiemen stemmen. Tiemen heeft een 'pak af', als Tiemen uit het spel raakt, kan mol Emma haar vrijstelling in elk geval niet afgepakt worden. Tiemen wordt weinig verdacht dus best kans dat hij overblijft namelijk.
In de tweede ronde stemt ze op Jelmer. Jelmer heeft 2500 euro, dus die mag ook verdwijnen. Jelmer wordt veel verdacht, best grote kans dat hij wordt weggestemd, maar door te switchen valt het minder op dat ze haar pijlen op Tiemen richt.
In de derde ronde stemt ze weer op Tiemen.
In de vierde ronde stemt ze op Simone. Waarom niet op Jelmer met het geld? Misschien verdenkt Jelmer haar ook en wil ze van zijn verdenking af. Dat speelt prettiger als je met zijn drieën overblijft. Maar een beetje onlogisch is het wel. Het maakte uiteindelijk niet uit want zowel Simone en Jelmer stemden haar weg.

De verdeling van het geld: mol Emma heeft Nyree en Jelmer beiden 2500 euro gegeven. Die worden namelijk het meest verdacht in de groep. Emma zegt: 'Ik weet al op wie ik ga stemmen! En als jullie goed geluisterd hebben naar Hila, weet je waarom.' Emma probeert hiermee te voorkomen dat er lange monologen worden afgestoken waarbij anderen overtuigd kunnen raken van een verhaal van iemand met veel geld. Ze wil dat er snel gestemd wordt en dat iedereen op degene stemt die hij of zij het meest verdenkt. Dat lukt aardig, alleen steekt Nyree wel van wal met dat ze twee jokers heeft. Dat gooit enigszins roet in het eten echter het voorkomt niet dat Nyree wordt weggestemd. Jelmer krijgt in de eerste ronde ook veel stemmen tegen. Hij vertelt echter daarna zo eerlijk als hij kan dat hij 2500 euro heeft en dat wordt geloofd, hij blijft tot het einde. 

« Laatst bewerkt op: 14-07-2024, 13:59:49 door Run »

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #24 Gepost op: 14-07-2024, 14:04:09 »
Als Emma overblijft met mol Nyree kan niemand meer de vrijstelling van Emma afpakken en er is 50% kans er geld in de pot komt. Van kandidaat Emma kan ik begrijpen dat zij Nyree wil overhouden. Dat Emma de eerste die met 2500 komt meer vertrouwt dan degene die die opmerking volgt begrijp ik ook.

Als kandidaat Nyree op Jelmer zit en de regie laat alleen haar verdenking op Jelmer zien en niet haar verdenking op Emma begrijp ik dat. Als kandidaat Nyree de andere kandidaten laat geloven dat zij op Jelmer zit (zoals bij de keuze voor het magneetspel) terwijl ze feitelijk op Emma zit, vind ik dat sterk. Als Nyree zegt dat ze 2 jokers heeft in plaats van geld is dat een minder sterke beslissing, maar dat kan bij een kandidaat die snel een strategie moet bedenken.

Als mol Emma weet dat Nyree haar verdenkt en zo probeert om Nyree weg te stemmen, dan petje af voor Emma. Maar dan begrijp ik niet waarom ze het geld van Jelmer laat zitten, ze kon Simone overtuigen. Onverdacht blijven begrijp ik ook.

De keuze van mol Emma voor Tieman begrijp ik niet, waarom zou Emma het erg vinden als haar vrijstelling afgepakt wordt? Net als Tiemen wordt ook Emma weinig verdacht, dus ook Emma zou kunnen overblijven.
Emma zou ik wel een hele leuke mol vinden.
« Laatst bewerkt op: 14-07-2024, 14:05:53 door Crapuleke »

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #25 Gepost op: 14-07-2024, 14:28:22 »

De keuze van mol Emma voor Tieman begrijp ik niet, waarom zou Emma het erg vinden als haar vrijstelling afgepakt wordt? Net als Tiemen wordt ook Emma weinig verdacht, dus ook Emma zou kunnen overblijven.
Emma zou ik wel een hele leuke mol vinden.
Omdat Emma graag een vrijstelling wil. Ze heeft op Tiemen een paar keer gestemd in dit spel, dus dat is haar mol, en men kan het vreemd gaan vinden dat zij overblijft terwijl Tiemen naar huis moet. Met een vrijstelling komen daar geen vragen over.
« Laatst bewerkt op: 14-07-2024, 14:30:59 door Run »

Offline de_witte

• Forumlid
  • Geslacht: Man
« Reactie #26 Gepost op: 14-07-2024, 14:39:31 »
Tiemen kan met zijn pak af de tweede 2500 weer in het spel brengen. Zeker als hij gelooft dat Nyree de twee jokers heeft en geen idee heeft wie de vrijstelling heeft.
Daarom wil de mol Tiemen graag weg hebben.
Wit is ook een kleur!

Offline Run

• winnaar WIDM-pool 2017
  • Forumlid
« Reactie #27 Gepost op: 14-07-2024, 15:17:43 »
Tiemen kan met zijn pak af de tweede 2500 weer in het spel brengen. Zeker als hij gelooft dat Nyree de twee jokers heeft en geen idee heeft wie de vrijstelling heeft.
Daarom wil de mol Tiemen graag weg hebben.
Inderdaad mag degene met de 'pak af' ook een envelop pakken die al uit het spel is, ik heb het zonet teruggekeken.
Ik denk dat de mol  het ook niet erg vindt om met Tiemen over te blijven, - de anderen verdenken Tiemen niet dus die kans is er - daarna zal ze Tiemen proberen over te halen om haar envelop - de vrijstelling - te pakken. Tiemen verdenkt haar niet, dus ook die kans is best groot dat dat lukt. Zij zal hem kunnen overtuigen dat er een vrijstelling in zit. Omdat dit klopt, zal Tiemen haar blijven vertrouwen. Hij zal de aflevering na de vrijstelling dan pas uit het spel gaan. De mol heeft zo aan het eind het liefst niet allemaal kandidaten om haar heen die haar verdenken.

Waarschijnlijk is het nog simpeler als zij met Tiemen zou overblijven. De enveloppen gaan dan open en Tiemen blijkt de 'pak af' te hebben en Emma de vrijstelling. De kans is groot dat Tiemen dan sowieso de vrijstelling pakt.
« Laatst bewerkt op: 14-07-2024, 15:51:44 door Run »

Offline de_witte

• Forumlid
« Reactie #28 Gepost op: 14-07-2024, 18:28:40 »
Ik denk dat de pak af sowieso als eerste aan de beurt is bij het openmaken...
Wit is ook een kleur!

Offline Crapuleke

• Forumlid
« Reactie #29 Gepost op: 16-07-2024, 10:41:04 »
Nyree is hier duidelijk de mol. Ze is de enige die het eigenlijk raar speelt. Als je het geld echt hebt dan kan je daar natuurlijk op inzetten. Waarom zouden 4 anderen je in het spel houden om 1 joker te delen?

Kandidaat Jelmer speelt het spel toch ook raar? Hij zegt dat de pot hoger moet, vertelt en heeft daadwerkelijk 2500 en haalt iedereen over om 'de jokers' weg te spelen omdat het geen geld is. Nu verdenkt niemand hem en dat zet hem op achterstand. Voor nu een grotere kans om eruit te gaan en bij de finale weet de ander zeker wie de mol is, terwijl hij 50% kans heeft om fout te zitten.

Als er in de komende rondes geen opdracht komt waar iemand met vertrouwen veel te zeggen heeft over het geld, weten we zeker dat Jelmer een kandidaat is. Nu houd ik nog hoop op een actieve mol.

Offline Luc

• Forumlid
« Reactie #30 Gepost op: 16-07-2024, 11:41:40 »
Alleen Nyree handelt hier als mol. Een geldbedrag nemen en zeggen dat je twee jokers hebt, natuurlijk word je dan eruit gestemd. Bovendien stemde zij op Jelmer en maakte hem verdacht. Simone wist natuurlijk dat Nyree geen jokers had en dus loog en ging ook voor Jelmer.
De mol zou eventueel ook een pak af kunnen nemen maar Tiemen ligt eruit.

Offline WillempieW

• winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
« Reactie #31 Gepost op: 17-07-2024, 23:08:40 »
Alleen Nyree handelt hier als mol.

Maar wel een mol die geen invloed heeft op het wegstemmen van nr.  2 en 3.
Een mol zou toch graag controle houden?

Offline Klaartje76

• Forumlid
« Reactie #32 Gepost op: 17-07-2024, 23:39:31 »
Dat klopt, maar alleen stel je vast dat, indien de mol (hypothetisch iemand anders dan Nyree) wel nog zou meegestemd hebben in ronde twee (Tiemen weg) en ronde drie (Emma weg), die er ook niet in is geslaagd om de 2500 euro van Jelmer eruit te stemmen, terwijl die ‘controle houdende’ (hypothetische) mol toch wist waar het geld zat. Een eenvoudige verklaring waarom dat niet is gebeurd: de mol was niet meer in het spel na ronde 1. Die stond namelijk ‘buitenspel’! Hetgeen ook door de VAR werd bevestigd. (Grapje, dit laatste hé  :) )

Nyree zei trouwens letterlijk in haar biecht dat ze liever nog wat langer in het spel had willen blijven, al klonk van die spijt weinig door in de manier waarop ze het zei. In een ideale wereld was er niks verdiend in dit spel, maar ja, de mol speelt het spel niet alleen. Het zou wat geweest zijn: in ronde één Jelmer eruit stemmen (goeie poging, Nyree stemde zelf op Jelmer, maar het was ex aequo) en in ronde twee zelf eruit. Dat scenario A lukte net niet. Scenario B dan maar: zichzelf eruit laten stemmen met geld op zak. Even de ‘verzekeringsoptie’ lichten. Dat is prima gelukt.

Offline D*N

• Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014, Winnaar Bestemming X Pool 2024
  • Global Moderator
  • I'm the bad guy, dúh
« Reactie #33 Gepost op: 30-07-2024, 14:56:46 »
Uiteindelijk in deze situatie maakte het niet zoveel uit. Jelmer werd sowieso wel geloofd en stond zo sterk met zijn geldbedrag dat hij nooit was weggestemd. Het beste wat ze kon doen is haar helft zo snel mogelijk wegspelen.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline WillempieW

• winnaar De Mol pool 2023
  • Forumlid
« Reactie #34 Gepost op: 30-07-2024, 19:33:42 »
Misschien niet, maar als Simone was weggestemd i.p.v. Tiemen had Tiemen zomaar z'n pak-af kunnen gebruiken om de vermeende jokers van Nyree af te pakken...
Ik verwacht niet dat van tevoren bekend gemaakt zou worden wie wat had.