Nyree’s eerste stem ging toch naar Jelmer? Dus ze deed precies wat de mol zou doen: diegene die de andere 2500 heeft eruit proberen te stemmen. En het scheelde werkelijk geen haar, want het was 2-2 in de eerste stemronde (twee stemmen op Jelmer en twee op haar). Had Emma, wiens taktiek het was om haar mol er sowieso in te houden door niet op die persoon te stemmen, niet op Simone gestemd maar op Jelmer, dan was Nyree’s plannetje in de eerste stemronde al gewoon meteen gelukt! Want het was wel duidelijk dat Emma niet op Nyree zou stemmen (zij volgde haar overigens zeer goed beredeneerde taktiek: ik stem niet op mijn mol want die moet in het spel blijven).
Maar het is net Simone die Nyree’s plan B (zelf eruit gestemd worden met de andere 2500) doet lukken door haar stem te wijzigen van Jelmer naar Nyree.
Het was niet het ideale scenario voor de mol, maar door zelf zich vooraf 2500 euro toe te bedelen verzekerde de mol zich toch van de kans om er minstens dat bedrag uit te spelen.
Wat dat laatste betreft zou ik het dus zeer eigenaardig vinden dat Jelmer de mol zou zijn: de mol zou toch nooit toegeven dat hij een geldenveloppe heeft? Dat is speltaktisch toch een grote blunder?