Auteur Topic: George is de mol (deel 3)  (gelezen 17175 keer)

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #20 Gepost op: 7-03-2002, 08:16:03 »

Citaat

Vlaming,
Houd de Mol zelf ook geen geld over aan zijn deelname ?
In zijn dagboek zegt hij bamelijk : "Dat fietsen was wel erg lastig ... Ik heb nu meer respect voor profwielrenners ... maar eigenlijk doe ik het ook voor het geld"


"Ik doe 't ook voor 't geld" = "Ik probeer de pot zo klein mogelijk te houden". Tenminste, zo denk ik dat we dit moeten lezen. Ik weet niet zeker of dit is wat ingrid ook bedoeld.

Ik ben er trouwens ook van overtuigd dat de mol iets krijgt voor zijn/haar medewerking. Hij/zij zal denk ik voor 'n aantal weken onbetaald verlof moeten hebben genomen om deel te kunnen nemen aan WIDM. En er zal toch wel enige compensatie zijn voor 't mislopen van salaris.  ;)

Ik denk trouwens dat als er geen beloning aan vast zou zitten (aan 't mol zijn dan) dat de meeste mensen die willen deelnemen aan WIDM liever 'n gewone kandidaat zijn, omdat ze dan kans maken om de pot te winnen. Daarom denk ik dat 'n geldbeloning ook de drijfveer zal zijn voor iemand om de mol te willen spelen en om telkens opnieuw de opdrachten te saboteren.  :)








« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »

Offline vlaming

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #21 Gepost op: 7-03-2002, 10:07:45 »
Citaat

Vorig jaar bleef ik Sigfrid verdenken en een kei leuke belgische mollenvanger zei op de chat dat het Nico was ( volgens mij was jij het vlaming maar ik ben er niet meer zeker van)


kei leuke belgische mollenvanger? yeppers, that's me  ;D :P  :-[ nee ff serieus , 't zou best kunnen, vorig jaar was ik wel regelmatig op de chat te vinden, en Nico was inderdaad m'n Mol (op 't eind)

greetz
vlaming







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
nevermind what's been selling, it's what you're buying

Offline konijn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #22 Gepost op: 7-03-2002, 10:55:43 »
Ik loop een betje achter met het lezen op dit forum, maar wil toch wat kwijt over de berekening van het middelpunt van de driehoek door George. Op 3-3 schreef Jayne:

Het bepalen van het midden van een driehoek lijkt me ook niet zo moeilijk. Wat bij George wel opviel, was dat hij alle wiskundige termen nog zo uit zijn mouw kon schudden.
Maar dat zegt niks natuurlijk. Misschien was wiskunde wel zijn favoriete vak. Wie weet?

Ik vond het wel een mooi moment toen hij Kerstin's betoog (over de plek waar je even ver verwijderd bent van alledrie hoeken) afkapte met "Dat bestaat dus niet in een ongelijkbenige driehoek". Dag Kerstin!  

In de uitzending iig leek George wel de enige die ⨡upt het bepalen van het midden kon beredeneren. Go George!


Een driehoek heeft namelijk niet een heel duidelijk gedefinieerd midden. Wat George aanduidt is het zwaartepunt, over het algemeen wel goed het midden te noemen. Het enige probleem hierbij is dat dit met de posities van de kandidaten slechts zeer lastig te bepalen is. Ze moeten hiervoor namelijk eerst het midden van de tegenover hun hoekpunt liggende zijde bepalen. In dat midden kom je namelijk niet als je de lijn volgt, die je midden tussen de twee andere toppen peilt. Deze middelloodlijn brengt je namelijk naar een tweede "middelpunt", wat meestal (en ook in dit geval) een ander punt is. De kandidaten waren op weg naar dit tweede punt, terwijl George het zwaartepunt had gedefinieerd.

Tot slot nog even de opmerking tegen Kerstin: Hier had George volkomen ongelijk. Door de hoekpunten van iedere driehoek is een cirkel te trekken, waarbij het middelpunt van de cirkel dus even ver van alle drie de hoeken af ligt. Dit punt ligt echter niet altijd in de cirkel en was voor de kandidaten al helemaal onmogelijk te bepalen zonder GPS.

Groeten, Konijn.

P.S. Ik zal plaatjes ter illustratie naar Vlaming mailen, die kan ik zelf niet op het net zetten.
 









« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Wie een kuil graaft voor een mol, valt zelf extra op..
Wie een mol wil vinden, slaat al gauw de plank mis..

Offline Hugo

  • Forumlid
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #23 Gepost op: 7-03-2002, 19:38:20 »

Citaat

Vervolg op George is de mol (deel 2) en George is de mol (deel 1) van Nicolle

5. Geluidsfragment "Aan de amsterdamse Grachten". De tekst die in het fragment zit luid:
"Alleen de Bomen, DROMEN, Hoog boven 't verkeer...En over 't water gaat 'r een bootje net als welleer"
DROMEN slaat op de "dromers/denkers/doeners" opdracht, en je KUNT hieruit opmaken dat de mol iets in deze opdracht heeft gesaboteerd. In deze opdracht heeft George wel DEGELIJK iets (Bewust??) Gesaboteerd, nl hij interpreteerd het gedicht als zijnde een aanwijzing, en staat er niet bij stil dat het afgemaakt moet worden(bewust??) en denkt aan een KOPTELEFOON (??).
Dan "Hoog Boven't verkeer" slaat mischien weer op de Parallell opdracht, en geeft aan dat de mol BOVEN is geweest, dwz dat hij heeft meegedaan aan het parallellen.
Het bootje, slaat op George op zijn waterskis achter het BOOTJE, Het lijkt wel of hij het eerder heeft gedaan(had hij dat van te voren gezegd of toch niet?), hij kan het zich niet veroorloven om te vallen bij deze opdracht, dat zou hem verdacht maken. MAAR stel nou dat hij van tevoren deze odracht heeft mogen oefenen zodat hij hem niet kon verpesten, dan wordt ie alleen maar verdachter!!!



Ik vind deze verklaring idd wel wat ver gezocht. Ik zat zelf iets makkelijker (misschien ook wel weer te makkelijk) te denken. Volgens mij gaat er komende vrijdag iemand uit die met de droomopdracht meedeed, afgeleid van de tekst die Sonneveld zingt "alleen de bomen dromen". En aangezien er nog maar twee dromers over zijn (Dick en Pameeeeeeeela zijn al weg) is dat dus Kerstin of Ellen. Kerstin is mijn mol, dus gaat Ellen eruit. Het ook kloppen met de rest van de tekst; Ellen staat op het vliegtuig ("hoog boven het verkeer") en Ellen zat op de waterfiets ("op het water gaat er een bootje").
De enige hint die ik mis is de boom en daarom ben ik benieuwd naar de achternaam van Ellen. Ik ben op de Mamacash-site geweest maar daar kon ik die naam niet achterhalen. Stel nou dat Ellen van achteren 'Van Eijk' heet of iets met 'den'. Dan zou mijn theorie kloppen.

Mmmm.............als ik hetm nou zo terug lees klinkt het misschien ook wel wat vergezocht eerlijk gezocht maar ik wacht morgen in spanning af. En mocht er iemand de achternaam van Ellen weten dan benk benieuwd.









« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »

Offline Hondje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #24 Gepost op: 7-03-2002, 19:44:38 »

Citaat



Mmmm.............als ik hetm nou zo terug lees klinkt het misschien ook wel wat vergezocht eerlijk gezocht maar ik wacht morgen in spanning af. En mocht er iemand de achternaam van Ellen weten dan benk benieuwd.



Hoi,
Ze heet Ellen Sprenger. Zie topic 'info over Ellen in Opzij'.
ciao, Hondje







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »

Offline Hugo

  • Forumlid
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #25 Gepost op: 7-03-2002, 20:03:42 »

Citaat


Hoi,
Ze heet Ellen Sprenger. Zie topic 'info over Ellen in Opzij'.
ciao, Hondje


Volgens het woordenboek.
Spreng: wel/bron/water/beekje/waterader.
Mmm, niet echt een boombetekenis. Daar gaat mijn prachtige theorie.

Maar toch bedankt Hondje.







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »

Offline vlaming

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #26 Gepost op: 7-03-2002, 21:37:58 »

Citaat



Ik vind deze verklaring idd wel wat ver gezocht. Ik zat zelf iets makkelijker (misschien ook wel weer te makkelijk) te denken. Volgens mij gaat er komende vrijdag iemand uit die met de droomopdracht meedeed, afgeleid van de tekst die Sonneveld zingt "alleen de bomen dromen". En aangezien er nog maar twee dromers over zijn (Dick en Pameeeeeeeela zijn al weg) is dat dus Kerstin of Ellen. Kerstin is mijn mol, dus gaat Ellen eruit. Het ook kloppen met de rest van de tekst; Ellen staat op het vliegtuig ("hoog boven het verkeer") en Ellen zat op de waterfiets ("op het water gaat er een bootje").
De enige hint die ik mis is de boom en daarom ben ik benieuwd naar de achternaam van Ellen. Ik ben op de Mamacash-site geweest maar daar kon ik die naam niet achterhalen. Stel nou dat Ellen van achteren 'Van Eijk' heet of iets met 'den'. Dan zou mijn theorie kloppen.

Mmmm.............als ik hetm nou zo terug lees klinkt het misschien ook wel wat vergezocht eerlijk gezocht maar ik wacht morgen in spanning af. En mocht er iemand de achternaam van Ellen weten dan benk benieuwd.




het kan natuurlijk zijn dat de hints naar over de MOl gaan, en dan zou je het dus kunnen linken naar KERSTIN. ellen zal er morgen niet uitgaan denk ik, de opdracht met het vliegtuig (haar intro) is nog niet geweest en verwacht ik ook niet in de uitzending van morgen

Greetz
Vlaming







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
nevermind what's been selling, it's what you're buying

Offline vlaming

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #27 Gepost op: 7-03-2002, 21:41:14 »

Citaat
]
Een driehoek heeft namelijk niet een heel duidelijk gedefinieerd midden. Wat George aanduidt is het zwaartepunt, over het algemeen wel goed het midden te noemen. Het enige probleem hierbij is dat dit met de posities van de kandidaten slechts zeer lastig te bepalen is. Ze moeten hiervoor namelijk eerst het midden van de tegenover hun hoekpunt liggende zijde bepalen. In dat midden kom je namelijk niet als je de lijn volgt, die je midden tussen de twee andere toppen peilt. Deze middelloodlijn brengt je namelijk naar een tweede "middelpunt", wat meestal (en ook in dit geval) een ander punt is. De kandidaten waren op weg naar dit tweede punt, terwijl George het zwaartepunt had gedefinieerd.

Tot slot nog even de opmerking tegen Kerstin: Hier had George volkomen ongelijk. Door de hoekpunten van iedere driehoek is een cirkel te trekken, waarbij het middelpunt van de cirkel dus even ver van alle drie de hoeken af ligt. Dit punt ligt echter niet altijd in de cirkel en was voor de kandidaten al helemaal onmogelijk te bepalen zonder GPS.

Groeten, Konijn.

P.S. Ik zal plaatjes ter illustratie naar Vlaming mailen, die kan ik zelf niet op het net zetten.
 




hey konijn ik moet eerlijk bekennen dat ik maar weinig van de uitleg snap (ligt aan mij hoor, ben nl. heel slecht in meetkunde en van die dingen).....maar stuur die plaatjes maar op naar mollevanger@pandora.be dan zet ik ze hier wel op

yrs
vlaming








« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
nevermind what's been selling, it's what you're buying

Offline Doris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • t is weer begonnen!
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #28 Gepost op: 7-03-2002, 22:19:24 »
vlaming, zo ingewikkeld is het niet. je hebt de 3 hoeken van een driehoek. als je het midden van de cirkel neemt die je door die hoeken heen laat gaan, heb je het midden. ik vraag me trouwens af of dat ook kan met een ongelijkbenige driehoek, of iig een driehoek die niet rechthoekig is. maar goed konijn, als ik het niet goed uitleg moet jij me maar verbeteren, ik ben nl. geen wiskundewonder... jij wel volges mij
Doris







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Wij willen WIDM 5 in 2004!!!

Offline Jane

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • ik ben niet de mol, ik ben een konijn
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #29 Gepost op: 7-03-2002, 22:28:50 »
elke driehoek heeft ieder soort middelpunt. Het enige echte verschil is dat niet ieder middelpunt binnen de driehoek ligt. Het middelpunt dat George theoretisch bepaald ligt altijd in de driehoek, dus dat is op zich vrij slim, maar omdat het ongeveer een gelijkzijdige driehoek is waar we over spreken (daar in Portugal dus) ligt in dit geval ieder 'middelpunt' in de driehoek. Bij een gelijkzijdige driehoek vallen de drie middelpunten overigens samen.


Ik blijf erbij dat dit een baggerslechte opdracht was, dit KON gewoon niet.

Greetzz,

Jane







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
de mol, of niet de mol, dat is de vraag

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #30 Gepost op: 7-03-2002, 23:32:29 »

Citaat


Ik blijf erbij dat dit een baggerslechte opdracht was, dit KON gewoon niet.



Noop, 't exacte midden vinden van 'n enorme driehoek waarbij je alleen 't blote oog gebruikt is gewoon onmogelijk. De opdracht was dus ook al van te voren gedoemd te mislukken, maar dat is misschien ook juist de bedoeling van de WIDM-ploeg geweest. Misschien was de opdracht er speciaal voor bedacht dat de kandidaten flink konden saboteren om de vrijstelling te verdienen.







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »

Offline konijn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #31 Gepost op: 8-03-2002, 09:29:30 »

Citaat

vlaming, zo ingewikkeld is het niet. je hebt de 3 hoeken van een driehoek. als je het midden van de cirkel neemt die je door die hoeken heen laat gaan, heb je het midden. ik vraag me trouwens af of dat ook kan met een ongelijkbenige driehoek, of iig een driehoek die niet rechthoekig is. maar goed konijn, als ik het niet goed uitleg moet jij me maar verbeteren, ik ben nl. geen wiskundewonder... jij wel volges mij
Doris


Ja, dit is met alle driehoeken zo. Het middelpunt van de cirkel kun je vinden door een lijn loodrecht op de drie zijdes door het midden van iedere zijde te trekken. Het snijpunt van de (lood)lijnen is het midden van de cirkel. (Dit wordt erg lastig in de vrije natuur).


Citaat

elke driehoek heeft ieder soort middelpunt. Het enige echte verschil is dat niet ieder middelpunt binnen de driehoek ligt. Het middelpunt dat George theoretisch bepaald ligt altijd in de driehoek, dus dat is op zich vrij slim, maar omdat het ongeveer een gelijkzijdige driehoek is waar we over spreken (daar in Portugal dus) ligt in dit geval ieder 'middelpunt' in de driehoek. Bij een gelijkzijdige driehoek vallen de drie middelpunten overigens samen.


Ik blijf erbij dat dit een baggerslechte opdracht was, dit KON gewoon niet.

Greetzz,

Jane


Ook Jane heeft duidelijk meer wiskundige achtergrond. Ik ben het vooral eens met de stelling dat het gewoon niet KON, mede door het bestaan van de verschillende midelpunten. Uit de uitleg op tv kon ik niet opmaken welk punt ze moesten zoeken. Dus dat maakte het al direct dubieus. Maar gelukkig had zo ongeveer iedereen baat bij een mislukking, dus hoeven ze er ook niet lang over te treuren.







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Wie een kuil graaft voor een mol, valt zelf extra op..
Wie een mol wil vinden, slaat al gauw de plank mis..

Offline vlaming

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #32 Gepost op: 8-03-2002, 09:58:09 »

Citaat

P.S. Ik zal plaatjes ter illustratie naar Vlaming mailen, die kan ik zelf niet op het net zetten.


hier is dat plaatje van konijn



plezier ermee


ciao
vlaming







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
nevermind what's been selling, it's what you're buying

Offline konijn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #33 Gepost op: 8-03-2002, 10:32:59 »
Bedankt Vlaming.

Lees mijn eerdere bericht voor de uitleg bij het plaatje.








Wie een kuil graaft voor een mol, valt zelf extra op..
Wie een mol wil vinden, slaat al gauw de plank mis..

Offline Whacko

  • Forumlid
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #34 Gepost op: 8-03-2002, 14:19:22 »
even ene kleine uitleg over wat nou eigenlijk het midden van een driehoek is:

ELKE driehoek heeft een zwaartepunt, als je een drie hok zou maken uit hout, en precies op dat zwaartepunt een gaatje zou boren en het aan een touwtje zou hangen. Dan blijft deze driehoek ALTIJD in balans, hoe je het ook draait. TOEVALLIG is dit zwaartepunt hetzelfde als het middelpunt (een punt dat even ver van ALLE hoeken afligt) van een gelijkbeninge driehoek.

Dus ik denk dat in de opdracht eigelijk gewoon het zwaartepunt werd bedoelt, want dat is het "fysieke" midden van een driehoek.







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »

Offline konijn

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #35 Gepost op: 8-03-2002, 14:27:07 »
Citaat


Dus ik denk dat in de opdracht eigelijk gewoon het zwaartepunt werd bedoelt, want dat is het "fysieke" midden van een driehoek.

Het lijkt me logisch dat dit punt bedoeld werd. Enige probleem is dat het heel lastig te bepalen is, omdat je eerste het midden van de overliggende zijde moet zien te vinden (zie ook hier). Wellicht was de meetkundige kennis bij de programmamakers wel niet groot genoeg om zich dit te realiseren en hebben ze de deelnemers onbewust een bijna onmogelijke opdracht uit laten voeren.







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Wie een kuil graaft voor een mol, valt zelf extra op..
Wie een mol wil vinden, slaat al gauw de plank mis..

Offline Whacko

  • Forumlid
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #36 Gepost op: 8-03-2002, 14:31:26 »
btw, als je het MIDDELPUNT bepaalt, wat je meestal met een apsser of zo doet, dan kan het voorkomen dat dit punt BUITEN de driehoek ligt, ik probeer er een plaatje van te maken :)


(het zwaartepunt bepaalde je dus door vanuit elk hoekpunt een lijn te treken die door het midden van de overstaande zijde gaat te tekenen)









« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #37 Gepost op: 8-03-2002, 18:11:38 »
Ondanks mijn uitgebreide Wiskunde studies heb ik niet veel goesting in deze duiscussie. t' Is toch simpel : Zij zaten vlakbij de GSM, dus hadden ze het correcte middelpunt gevonden. Alleen vonden ze niet onmiddellijk de juiste steen om op te tillen  ;)







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #38 Gepost op: 8-03-2002, 18:40:55 »
Citaat

Ondanks mijn uitgebreide Wiskunde studies heb ik niet veel goesting in deze duiscussie. t' Is toch simpel : Zij zaten vlakbij de GSM, dus hadden ze het correcte middelpunt gevonden. Alleen vonden ze niet onmiddellijk de juiste steen om op te tillen  ;)


Maar of die GSM precies in 't midden lag weten we ook niet, want misschien had de WIDM-ploeg zelf ook moeite met 't bepalen van 't exacte midden van de driehoek.  ;)

En ik schaam me eigenlijk diep, want ondanks dat ik ook veel wiskunde gestudeerd heb, begrijp ik niks meer van 't plaatje van Konijn.  :-[ :-[ :-[








Offline Doris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • t is weer begonnen!
Re: George is de mol (deel 3)
« Reactie #39 Gepost op: 8-03-2002, 22:49:19 »
Citaat
 wat me opviel aan george: hij heeft als enige echt heeeel veel verschillende dingen aan, wel zelfde model, maar andere kleuren, verder een keer een t-shirt en een spijkerjack. zagem jullie trouwens hoe hij om jantien zat te lachen?


dit schreef ik al ergens anders, maar ik schrijf het hier ook maar, het gaat vooral om de kleding
Doris







« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
Wij willen WIDM 5 in 2004!!!