Auteur Topic: Wat voor een opdracht wordt dit?  (gelezen 9862 keer)

Offline Great-Dutchman

• Forumlid
  • Geslacht: Man
Wat voor een opdracht wordt dit?
« Gepost op: 27-02-2002, 10:19:15 »
Van Jantien.org:

. 'Op zeker moment was er een crisis tussen de programmamakers en deelnemers over een opdracht. Een aantal, onder wie ik, vond dat deze ethisch niet kon. Alles is toen goed doorgesproken.'

Suggesties?

« Laatst bewerkt op: 1-01-1970, 01:00:00 door 1017442800 »
You can fool all people some of the time and you can fool some people all of the time, but you can't fool all people all of the time.

Offline zimba

• Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • alles komt goed
Re: Wat voor een opdracht wordt dit?
« Reactie #1 Gepost op: 27-02-2002, 10:22:03 »

Citaat

Van Jantien.org:

. 'Op zeker moment was er een crisis tussen de programmamakers en deelnemers over een opdracht. Een aantal, onder wie ik, vond dat deze ethisch niet kon. Alles is toen goed doorgesproken.'

Suggesties?

gokje: de stierenvechtersopdracht??!!
de opdracht is wel schattig maar stierenvechten niet.
groet van zimba :)

we plaren verder...

Offline vlaming

• Forumlid
« Reactie #2 Gepost op: 27-02-2002, 10:23:57 »
Citaat

Van Jantien.org:

Suggesties?

ik hoop dat ze niet weer konijnen gaan slachten!!!!!!!!!!!!

nevermind what's been selling, it's what you're buying

Offline Great-Dutchman

• Forumlid
« Reactie #3 Gepost op: 27-02-2002, 10:25:55 »
Sorry, ik ben niet helemaal thuis in dit wereldje.
Wat is de konijnenslacht of stierenvechtopdracht?
Plz answer.

You can fool all people some of the time and you can fool some people all of the time, but you can't fool all people all of the time.

Offline vlaming

• Forumlid
« Reactie #4 Gepost op: 27-02-2002, 10:30:32 »
ivm de konijnen :

GAIA BRENGT "DE MOL" VOOR GESCHILLENRAAD TV
KONIJN AFSLACHTEN OM DE KIJKCIJFERS IS INBREUK OP DIERENWELZIJNSWET

meer at :
http://www.gaia.be/nl/nieuws/301298.html

=======================================

Volgens de Vlaamse geschillenraad voor radio en televisie heeft de VRT geen inbreuk gepleegd op de journalistieke deontologische code door de aflevering van het populaire programma De Mol uit te zenden waarin de kandidaten een konijn moesten doden en klaarmaken.

Offline Jayne

• Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
« Reactie #5 Gepost op: 27-02-2002, 10:36:05 »
In de 2e Vlaamse serie moesten de kandidaten stierenvechten en ik meen ergens ook al een fragmentje te hebben gezien in deze reeks waaruit ik vermoed dat er nu ook zoiets komt.

Overigens was het een kalfje en werd het dier natuurlijk niet gedood. Ik geloof dat ze in de Vlaamse reeks ook nog meer geld konden verdienen als ze het op een bepaalde manier deden, of vergis ik me nu? Wie weet het nog?

Offline Great-Dutchman

• Forumlid
« Reactie #6 Gepost op: 27-02-2002, 10:38:07 »
Ik hoop dat ze dat dit jaar niet weer gaan doen. Ik kan niet tegen dierenleed  :(.
Maar kan iemand ffies vertellen hoe ze dan met die stieren gaan vechten?

Offline Mahtob

• Forumlid
« Reactie #7 Gepost op: 27-02-2002, 10:38:58 »
Citaat

Van Jantien.org:

Suggesties?

Ik hoorde een van de deelnemers zeggen: "we eten vanavond Portugees". Misschien is dat het? ;D

molzot

Offline zimba

• Forumlid
  • alles komt goed
« Reactie #8 Gepost op: 27-02-2002, 10:41:35 »
dat was een erg leuke opdracht in mol be2.
ze moesten inderdaad een kalfje bedwingen en het op zijn zijkant leggen.
weet je nog die bedeesde onzekere slagersvrouw (naam is me ontschoten...roos ofzo?) die op dat kalf afstapt en het zonder pardon ondersteboven legt?!!!!  fantastisch...  die moet gedacht hebben:  "hier met die biefstuk"!

groet van zimba :D

we plaren verder...

Offline vlaming

• Forumlid
« Reactie #9 Gepost op: 27-02-2002, 10:43:23 »
over de kalvergevechten

Brussel, 9 februari 2000

Geachte heer Vandenhaute,

Als directeur van de dierenrechtenorganisatie GAIA wil ik hierbij scherp protesteren tegen het misbruik van en gesol met weerloze dieren dat te zien was in het programma De Mol van zondag 30 januari 2000.

Kandidaten moesten voor een geldprijs een jong stierkalfje opjagen en op de grond proberen trekken. Daarbij werd er vooral aan de staart maar ook aan de achterpoten van het weerloze dier getrokken en gesleurd. De paniek van het dier was overduidelijk.

Welzijnsgevoelige dieren doen lijden voor de lol kan niet door de beugel. Het is ethisch gezien onverantwoord om dieren in zulkdanige situaties te brengen dat ze nodeloos letsel, angst en pijn moeten ondergaan.
Het menselijk belang om voor een geldprijs en voor de spanning een dier te doen lijden weegt niet op tegen het belang van de dieren om niet te hoeven lijden of om geen pijn en angst te moeten ondergaan. Evenmin weegt dat menselijk belang op tegen het vitale belang van weerloze dieren om zo gelukkig en zo waardig mogelijk te leven. Nadat in hetzelfde programma eind 1998 een konijn zonder voorafgaande verdoving op wrede manier gedood werd, zijn de programmamakers ook nu weer ernstig over de schreef gegaan. Er is volgens ons iets grondig mis met de mentaliteit van programmamakers die dierenleed opvoeren als entertainment en onschuldig tijdverdrijf. Zij moeten zich op zijn minst bezinnen over de vraag of er niet iets schort aan hun creativiteit. We stellen ons ook ernstig vragen over de mentaliteit van kandidaten die blijkbaar voor geld tot alles in staat zijn en die het getrek en gesleur aan het kalfje, dat duidelijk in paniek was, heel amusant vonden.

Ik verwijs u overigens ook naar art. 36 paragraaf 9 van de algemene dierenwelzijnswet van 1986 die stelt: Onverminderd de toepassing, in voorkomend geval, van strengere straffen bepaald bij het Strafwetboek, wordt gestraft met een boete van 26 frank tot 1000 frank, hij die een dier gebruikt voor africhting, enscenering, reclame of gelijkaardige doeleinden in de mate dat dit oneigenlijk gebruik duidelijk leidt tot vermijdbare pijn, lijden of letsel.

Ouders leren hun kinderen dat ze niet aan de staart van de hond of de kat mogen trekken, maar dan zien diezelfde kinderen in prime time hoe volwassenen een kalfje mishandelen en daarbij het grootste plezier hebben.
Spanje heeft heel onlangs een verbod ingevoerd op bepaalde folkloristische gebruiken zoals o.a. levende geiten van kerktorens gooien. Dat kan erop wijzen dat er in Spanje stilaan een mentaliteitswijziging op gang komt tegenover dit soort misbruik van dieren. De houding van de programmamakers van De Mol is in het licht van dit verbod des te bedenkelijker.

In een reactie in Het Belang van Limburg van 1 februari 2000 zei Inge Sierens van Woestijnvis: 'De kandidaten hebben er meer fysieke hinder van ondervonden dan het kalfje. We vonden niet dat het verschrikkelijk behandeld werd, maar als er toch mensen door geshockeerd zijn dan willen we onze excuses daarvoor aanbieden.
Dit antwoord illustreert duidelijk dat men bij Woestijnvis nog altijd niet begrepen heeft waarover dit eigenlijk gaat, nl. een verkeerde mentaliteit tegenover dieren.
Woestijnvis heeft zich trouwens vorig jaar na het doden van het konijn ook verontschuldigd bij de kijkers. Hoeveel die excuses waard waren hebben we nu kunnen vaststellen.

In dezelfde krant regageerde Belle, een De Mol-kandidate van vorig jaar trouwens met afschuw op de beelden van het kalvergevecht. Ik citeer: 'Triest dat ze bij 'De Mol' weeral dieren moeten gebruiken voor entertainment.'

Ter uwer informatie wijs ik erop dat bij de organisatie van een gelijkaardig 'evenement' op 2 juli 1999 in Dentergem, het Ministerie van Landbouw (toen nog verantwoordelijk voor Dierenwelzijn) de organisatoren expliciete maatregelen oplegde opdat het dierenwelzijn niet geschaad zou worden en o.a. liet weten dat het trekken aan de staarten van de koeien dat de organisatoren aangekondigd hadden, verboden werd en dat het ministerie van Landbouw 'soortgelijke evenementen met argusogen bekijkt', niet alleen vanuit een bekommernis voor het dierenwelzijn maar ook met een bezordheid voor het beeld dat onze samenleving krijgt over de wijze waarop met landbouwhuisdieren omgegaan wordt.

GAIA blijft er bij dat volksvermaak niet ten koste mag gaan van het dierenwelzijn en pleit ervoor dat dergelijke spektakels afgeschaft worden.
Ik verzoek u dan ook met aandrang in de toekomst in uw programma's meer aandacht te besteden aan en respect te betonen voor het welzijn van mens én dier.

Met beleefde groeten,

Ann De Greef, directeur dierenrechtenorganisatie GAIA

Offline vlaming

• Forumlid
« Reactie #10 Gepost op: 27-02-2002, 10:47:42 »
Citaat

Ik hoop dat ze dat dit jaar niet weer gaan doen. Ik kan niet tegen dierenleed  :(.

ik hoop het met u

ciao
vlaming

Offline jorg

• Forumlid
« Reactie #11 Gepost op: 27-02-2002, 10:49:12 »
De Avro doet nooit van zijn leven zulke opdrachten, daar zijn ze veel te braaf voor. Ik denk dat het omhakken van een boom en het voortjagen van een kudde schapen - dat zie je George en John doen in zo'n vooraankondigingsfilmpje - al heel ver gaat, wat dat betreft.

G H A S A L

Offline Mahtob

• Forumlid
« Reactie #12 Gepost op: 27-02-2002, 10:49:20 »
Dus:
- geen geiten van torens gooien;
- geen zeehondjes knuppelen;
- geen kleiduiven schieten;

Misschien wel:
- de mol voor z'n bek slaan (of valt dat ook onder dierenmishandeling);

molzot

Offline Jayne

• Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
« Reactie #13 Gepost op: 27-02-2002, 11:01:58 »
Even voor alle duidelijkheid: Ik zit ook niet op zo'n opdracht te wachten.

Het kan natuurlijk zijn dat ik na 3 afleveringen al volledig doorgedraaid ben door het zoeken naar de mol, maar ik dacht toch echt in 1 van de filmpjes een kalfje (in een arena?) gezien te hebben. Dus ik vrees het ergste...

Offline Cora Bora

• Forumlid
  • CB&T secret-mole-org
« Reactie #14 Gepost op: 27-02-2002, 11:16:16 »
;)misschien wel iets met heel goor eten. is ook altijd populair:
WORMEN
MADEN
KAKKERLAKKEN
TORREN
VARKENSOREN
bleeeeeeehhhhhhhh ::)

Offline Ville

• Forumlid
« Reactie #15 Gepost op: 27-02-2002, 11:24:38 »
Toen de serie nog niet begonnen was en er reclame gemaakt werd voor het programma waren er inderdaad opnamen van iets wat op stierenvechten leek. Volgens mij waren daar ook de kandidaten bij te zien dus ik denk dat we verderop in het programma wel zoiets kunnen verwachten.....

don't submit to stupid rules... Don't accept average habits... Push the limit!!

Offline Master3L

• Forumlid
« Reactie #16 Gepost op: 27-02-2002, 12:04:50 »

Citaat

;)misschien wel iets met heel goor eten. is ook altijd populair:
WORMEN
MADEN
KAKKERLAKKEN
TORREN
VARKENSOREN
bleeeeeeehhhhhhhh ::)

Jah... moesten ze in WIDM1 ook doen (waren dat niet Petra en eh.. die dikke?), inheemse gebraden insecten eten en ze daarna weer herkennen!

waarom makkelijk doen als het ook moeilijk kan?

Offline Mahtob

• Forumlid
« Reactie #17 Gepost op: 27-02-2002, 12:26:43 »

Citaat

Jah... moesten ze in WIDM1 ook doen (waren dat niet Petra en eh.. die dikke?), inheemse gebraden insecten eten en ze daarna weer herkennen!

Robin?

molzot

Offline mollemans

• Forumlid
  • The fab 4
« Reactie #18 Gepost op: 27-02-2002, 12:35:18 »
Mensen hoewel er veel mensen zijn die het niet willen, zal het stierenvechten toch echt terugkeren in deze serie, is al op tv gezien in voorfilmpjes. Ik hoop echter wel dat het anders zal zijn als in Belgie, want daar werd dat dier echt gepest( deelnemers hingen met volle gewicht aan staart).

De enige die toen echt indruk maakte en het ook erg snel dde ( minder lijden voor beest) was Marie-Rose.

we zijn de zingende en dansende onzin vd wereld

Offline Miek

• Forumlid
« Reactie #19 Gepost op: 27-02-2002, 22:15:43 »

Citaat

Mensen hoewel er veel mensen zijn die het niet willen, zal het stierenvechten toch echt terugkeren in deze serie, is al op tv gezien in voorfilmpjes. Ik hoop echter wel dat het anders zal zijn als in Belgie, want daar werd dat dier echt gepest( deelnemers hingen met volle gewicht aan staart).

De enige die toen echt indruk maakte en het ook erg snel dde ( minder lijden voor beest) was Marie-Rose.

O jee, nou dan mag de Avro die uitzendavond wel een paar extra telefonistes inzetten want dat zal me een protesten op gaan leveren! (En terecht naar mij mening.)