Poll

Wat vinden jullie van deze theorie

De ultieme Mol-detectie theorie
0 (0%)
Waarschijnlijk correct
20 (21.7%)
Geen idee
14 (15.2%)
Waarschijnlijk fout
11 (12%)
Onzin
28 (30.4%)
De bedenker hiervan is gek
19 (20.7%)

Totaal aantal stemmen: 93

Auteur Topic: Iedereen gelijke kansen  (gelezen 57232 keer)

Offline Annuh

  • Winnaar Idols-pool 2004
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #100 Gepost op: 6-05-2003, 15:16:41 »
ok dan!  :D








Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #101 Gepost op: 12-05-2003, 06:39:36 »
Aflevering 9

Alle opdrachten werden zo goed als volledig samen uitgevoerd of volledig apart (laatste opdracht). Daarom is er ook deze week geen wijziging aan de deltabel welke er nog steeds als volgt uitziet:


    Mol Cha Eli Ren Ron
Kandi
Cha      -   5   4   7
Eli      4   -   7   1
Ren      3   7   -   2
Ron      7   2   3   -
Delta    4   5   4   6
   
Conclusie
Theorie heeft gefaald omdat Ron de Mol is







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #102 Gepost op: 13-05-2003, 18:32:44 »
Voordat ik de laatste aanvullingstabellen hier plaats, eerst een terugblik. De gelijkekansentheorie is vorig jaar bedacht door Gotcha. De theorie gaat ervan uit dat de Mol zijn tegenstanders een gelijke kans geeft om hem te ontmaskeren. Daarom zal de Mol proberen ongeveer even vaak bij iedere kandidaat in een afgezonderd groepje te zitten. Als de aanname klopt, dan kan je als kijker de Mol ontmaskeren door te kijken wie er het meest regelmatig met andere deelnemers in een kleiner groepje een proef uitvoert.

Het basisidee van de gelijkekansentheorie is briljant. Maar zelfs als je gelooft in de centrale aanname dan kleven er wat haken en ogen aan de theorie. Zo is zij erg gevoelig voor de manier waarop je als kijker de groepsindeling maakt, een probleem dat niet eenvoudig op te lossen is. Bertha heeft dit seizoen een aanpassing van de theorie voorgesteld (meenemen afvaller) die ook door Gotcha is overgenomen. Ik heb twee aanpassingen voorgesteld om de voorspelling van de theorie stabieler te maken (zie uitleg hierboven).

Een belangrijke aanpassing die ik gebruik, is de plaatsentabel. Deze bevat de plaatsen van de kandidaten in de deltatabellen van de verschillende afleveringen. Deze tabel is getest op basis van vorige reeksen. Hier is bijvoorbeeld de laatste plaatsentabel voor het vorige seizoen (net voor de finale). De groepsindeling voor deze reeks heb ik zelf voor alle berekeningen gemaakt en daarna niet meer veranderd:
    aflevering  1  2  3  4  5  6  7  8  9    plaats kans
 1. *George*    3  4  4  3  2  1  1  1  1  #  2.478  72%
 2. Jantien     3  6  6  5  6  3  1  2  2  #  5.200  22%
 3. John        3  8  7  8  4  5  5  3  2  #  7.421   6%
    Ellen       3  4  5  5  4  4  3  4
    Harry       3  9  8  7  6  6  4
    Prince      3  6  2  1  2  1
    Karen       1  1  2  1  1
    Kerstin     1  2  1  4
    Dick        3  3
    Pamela      3
    Erik        
Deze plaatsentabel wijst George aan als Mol en dat was correct. In het begin van de reeks zat hij rond de derde plaats. Pas na het uitvallen van Karen en Prince pakte hij na aflevering 7 de eerste plaats en hield die vast tot de finale. De voorspelling van de plaatsentabel was betrouwbaar na aflevering 8, volgens mijn criterium van minstens 60% voor de nummer 1 en minstens 40% voorsprong op de nummer 2.

Omdat ik de tweede reeks ook gevolgd heb, kon ik de gelijkekansentheorie ook voor die reeks testen. Opnieuw heb ik eerst een groepsindeling gemaakt en daarna pas alle tabellen uitgerekend. Hier is de laatste plaatsentabel:
    aflevering  1  2  3  4  5  6  7    plaats kans
 1. *Nico*      1  2  5  3  1  2  1  #  2.984  75%
 2. Sigrid      8  5  5  5  1  3  2  #  6.245  19%
 3. Yvonne      3  5  5  6  5  4  3  #  8.056   6%
    Doortje     3  4  1  1  1  1
    Dan         3  5  4  3  4
    Cor         3  5  1  2
    Nazife      8  3  1
    Bjorn       3  1
    Ward        1
    Gerda      
Opnieuw wijst de plaatsentabel feilloos de juiste persoon als Mol aan. De voorspelling is betrouwbaar volgens mijn criterium. Het succes is wel mede te danken aan het uitvallen van Doortje in aflevering 7. Zij leidde tot dan in de plaatsentabel. De stand na aflevering 6 was 1. Doortje 60% en 2. Nico 30%. Op deze stand is mijn betrouwbaarheidscriterium mede gebaseerd.

Bij de laatste Vlaamse reeks heb ik de plaatsentabel ook ingezet. Daar gebruikte ik de groepsindeling van Gotcha. Waarschijnlijk had elke andere groepsindeling dezelfde persoon als Mol aangewezen. Hier is de laatste plaatsentabel:
    aflevering  1  2  3  4  5  6  7    plaats kans
 1. Stijn       1  1  1  1  2  1  1  #  1.321  74%
 2. Sandra      8  2  4  4  3  1  2  #  4.794  17%
 3. Inge        7  7  5  3  3  3  2  #  6.366   6%
 4. *Marc*      3  4  5  4  5  3  4  #  6.930   4%
    Shadia      3  4  2  1  1
    Corry       3  4  5  4
    Walter      3  2  3
    Bruno       2  7
    Nicole      8
    Christophe  
De plaatsentabel wijst hier Stijn als Mol aan. De voorspelling is ook betrouwbaar volgens mijn criterium. Maar niet Stijn maar Marc was de Mol. De plaatsentabel werkt dus in ieder geval niet voor alle Mollenreeksen. Misschien werkt het alleen voor de Nederlandse reeksen? We zullen het binnenkort weten.








Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #103 Gepost op: 13-05-2003, 18:33:31 »
Hier zijn de aanvullingstabellen na aflevering 9. Als eerste de deltatabel met subdeltascores:
               Ch El Ro Re 
 1. Chandrika   .  4  7  3  #  4.04
 2. Elise       5  .  2  7  #  5.05
 3. Ron         7  1  .  2  #  6.06
    Rene        4  7  3  .  #
Dan de plaatsentabel:
    aflevering  1  2  3  4  5  6  7  8  9    plaats kans
 1. Elise       2  2  3  2  2  4  4  3  2  #  4.587  44%
 2. Chandrika   2  6  5  6  4  3  2  1  1  #  4.594  43%
 3. Ron         2  5  5  3  5  5  5  4  3  #  7.401  13%
    Rene        1  4  5  3  1  2  3  2
    Ferdi       2  1  1  3  5  1  1
    Patricia    2  6  1  1  3
    Astrid      2  6  8  7
    Aafke       2  2  4
    Julien      9
    Louis      
Conclusie: na het uitvallen van Rene is Elise (molkans 44%) de nieuwe leider in de plaatsentabel. Maar haar voorsprong op de nummer 2, Chandrika (43%), is nihil. Volgens deze tabel is waarschijnlijk Elise of Chandrika de Mol (totale kans 87%). Maar wie van de twee het is, valt niet te bepalen.

Het is jammer maar voor het eerst in vier reeksen wijst de plaatsentabel geen duidelijke verdachte aan voor de rol van Mol. We zullen dus deze Mol op een andere manier moeten vangen. Enfin, ik heb met al dat rekenwerk wel veel lol gehad :)








Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #104 Gepost op: 13-05-2003, 19:13:27 »
Erik,

Knap werk.
Zouden ze bij WIDM zo stilaan rekening beginne te houden met deze theorie ?








Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Online Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #105 Gepost op: 13-05-2003, 21:05:53 »
Zouden ze bij WIDM zo stilaan rekening beginnen te houden met deze theorie?

Beslist! Elke avond in Canada werd er druk vergaderd: welke opdrachten moesten geschrapt worden, welke kandidaat kon alleen op stap, en welke moesten beslist bij elkaar blijven. Dat was niet makkelijk, naast de kou en andere ontberingen. Om de theorie kloppend te houden moesten ze zelfs Astrid naar huis sturen!  ;D







Goede jacht!

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #106 Gepost op: 13-05-2003, 21:50:52 »
Beslist! Elke avond in Canada werd er druk vergaderd: welke opdrachten moesten geschrapt worden, welke kandidaat kon alleen op stap, en welke moesten beslist bij elkaar blijven. Dat was niet makkelijk, naast de kou en andere ontberingen. Om de theorie kloppend te houden moesten ze zelfs Astrid naar huis sturen!  ;D

Of neen, laat maar, Angela heeft mij gisteren nog gebeld en gezegd dat ze maanden hebben vergaderd om alles toch zodanig te wijzigen dat iedereen denkt dat Ron of Elise de Mol is terwijl jij uiteraard al lang weet dat het Chandrika is....

Dat wordt lachen zaterdag... sorry op voorhand.
Je kan gewoon ook optie 6 in deze poll kiezen.
Is minder denigrerend.... of toon een beetje moed en zeg openlijk wie jouw Mol is, je hebt 1 kans op 3 nu.   ;)








« Laatst bewerkt op: 13-05-2003, 21:56:10 door Gotcha »
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Online Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #107 Gepost op: 13-05-2003, 22:32:47 »
Nee, weken geleden heb ik al voor optie 5 gekozen. En je mag maar één keer stemmen.

Mijn bezwaar tegen de theorie is dat die ervan uitgaat dat de redactie continu bijhoudt en bijstuurt dat iedereen even vaak met de mol ingedeeld wordt. Dat is onbegonnen werk. Neem de verwendag. Angela vraagt wie nog niet eerder uitgekozen is. Elise meldt zich. Zij mag iemand uitkiezen (Ferdi). Als Elise de mol is, hebben de andere 6 haar niet aan het werk gezien. Die moeten dus allemaal ingepland worden bij een volgende opdracht. Dat is de volgende dag, waar de mannen van de vrouwen gescheiden worden. De mannen zijn dus wéér in het nadeel. Die moeten dus nóg een extra opdracht samen met Elise gaan doen. Ai, dat is line-dansen. Wéér geen Elise erbij. Etc. etc.

En stel dat inderdaad iedereen even vaak met de mol wordt ingedeeld. Stel dat de mol een opdracht niet hoeft te saboteren omdat een domme kandi dat al doet? Of stel dat een kandi niet goed oplet en de mol niet bezig ziet? Krijgen deze kandi's dan een nieuwe kans?

Mijn mol is al vanaf aflevering 4 Chandrika. En daar heb ik nooit geheim van gemaakt.







Goede jacht!

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #108 Gepost op: 13-05-2003, 22:42:12 »
Mijn mol is al vanaf aflevering 4 Chandrika. En daar heb ik nooit geheim van gemaakt.

Oei zit jij er ff naast  ;D

Ik denk dat de theorie in het verleden wel zijn zin bewezen heeft, maar de beider redacties (dus ook die van woestijnvis) moeten elk jaar opnieuw nieuwe hints zoeken.

Deze theorie is er af, dat de mol voor naast tussen achter of op de afvaller zit is eraf. Het moet allemaal veeeeel subtieler, want wij worden elk jaar slimmer.
Als ze elk jaar dezelfde hints geven, vind ik er niets meer aan.

Dus conclusie: Theorie is absoluut geen onzin, maar de avro is ons dit jaar gewoon voor geweest!







"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #109 Gepost op: 14-05-2003, 14:15:27 »
Oei zit jij er ff naast  ;D

Ik denk dat de theorie in het verleden wel zijn zin bewezen heeft, maar de beider redacties (dus ook die van woestijnvis) moeten elk jaar opnieuw nieuwe hints zoeken.

Deze theorie is er af, dat de mol voor naast tussen achter of op de afvaller zit is eraf. Het moet allemaal veeeeel subtieler, want wij worden elk jaar slimmer.
Als ze elk jaar dezelfde hints geven, vind ik er niets meer aan.

Dus conclusie: Theorie is absoluut geen onzin, maar de avro is ons dit jaar gewoon voor geweest!
Thx, Dopey.
Dit is wat ik hoerboven eveneens bedoelde.
En idd, Ron is de Mol.







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #110 Gepost op: 20-05-2003, 03:57:01 »
Ook deze weken werden alle opdrachten zowat tesamen uitgevoerd.
De laatste twee weken heeft WIDM dus iedereen wel degelijk gelijke kansen gegeven.

Er is dus geen wijziging aan de stand, welke wat mij betreft geen waarde (meer) heeft.







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #111 Gepost op: 20-05-2003, 14:39:44 »
misschien werden veel opdrachten juist samen gedaan om te compenseren. Misschien heeft 1 kandidaat een voorsprong op de andere, omdat die al meer met de mol is omgegaan dan de andere en wordt er nu overgegaan tot gezamenlijke opdrachten en niet individuele opdrachten.








Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #112 Gepost op: 20-05-2003, 17:12:25 »
misschien werden veel opdrachten juist samen gedaan om te compenseren. Misschien heeft 1 kandidaat een voorsprong op de andere, omdat die al meer met de mol is omgegaan dan de andere en wordt er nu overgegaan tot gezamenlijke opdrachten en niet individuele opdrachten.

De theorie die je hier orakelt is exact wat ik bedoel met "iedereen gelijke kansen".
Net nu ikzelf geen believer meer ben krijg ik enorm veel steun.
Of is het meer een vorm van troost ?   :-\







Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Erik TKS

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #113 Gepost op: 20-05-2003, 18:35:26 »
Vooruit, hier zijn de allerlaatste aanvullingstabellen voor deze reeks. Eerst de deltatabel met subdeltascores:
               Ch El Ro 
 1. Chandrika   .  4  7  #  3.03
 1. Elise       5  .  2  #  3.03
 3. Ron         7  1  .  #  6.06
Dan de plaatsentabel:

    aflevering  1  2  3  4  5  6  7  8  9 10    plaats kans
 1. Elise       2  2  3  2  2  4  4  3  2  1  #  4.228  45%
 2. Chandrika   2  6  5  6  4  3  2  1  1  1  #  4.235  45%
 3. Ron         2  5  5  3  5  5  5  4  3  3  #  7.661  10%
    Rene        1  4  5  3  1  2  3  2
    Ferdi       2  1  1  3  5  1  1
    Patricia    2  6  1  1  3
    Astrid      2  6  8  7
    Aafke       2  2  4
    Julien      9
    Louis      
Eerder in dit topic staat een uitleg over de tabellen.

Conclusie: Elise en Chandrika staan nu samen bovenaan in de plaatsentabel met dezelfde molkans. Volgens de plaatsentabel is 1 van hen de Mol maar wie is niet te bepalen.









Offline Ongewensd Persoon

  • Forumlid
  • at the turn of the tide
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #114 Gepost op: 20-05-2003, 19:35:24 »
De theorie die je hier orakelt is exact wat ik bedoel met "iedereen gelijke kansen".
Net nu ikzelf geen believer meer ben krijg ik enorm veel steun.
Of is het meer een vorm van troost ?   :-\

Zolang dat leidt naar 'mijn mol' wil ik wel een 'believer' zijn. Ik denk echt wel dat 'Gelijke kansen' vorig jaar opging, maar dat de AVRO juist dit jaar er niet meer op gelet heeft, omdat met de theorie na 5,6 aflevering al een mol kan worden aangewezen. Daarom is er overgegaan tot veel opdrachten die met zijn allen worden gespeeld, individuele opdrachten en als er dan al een opdracht in groepjes werd gespeeld leverde het geen geld op, zoals het zoeken naar slaapplaatsen van René/Elise. Daarbij waren er ook opdrachten waarin kandidaten zelf voor de keuze gesteld werden met wie zij welke opdracht wouden doen.








Online Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #115 Gepost op: 20-05-2003, 21:42:02 »
Kan iemand op de Mol Fan Dag eens aan Angela vragen of ze in het verleden inderdaad iedereen gelijke kansen hebben gegeven?
Dan weten we voor eens en voor altijd of die theorie (in het verleden) werkelijk gebruikt is, of niet.

Helaas kan ik er die dag zelf niet bijzijn, want ik had het beslist gevraagd! Zoals ik al eerder heb gezegd, geloof ik er niet in omdat het veel te veel gepuzzel is voor de redactie. Maar misschien hebben ze het in de eerste twee series werkelijk geprobeerd.







Goede jacht!

Offline CALIMERO

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wat een mollestreek!
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #116 Gepost op: 20-05-2003, 22:31:31 »
Aan gelijke kansen voor iedereen heeft de AVRO lak, anders lieten ze Astrid niet met 7000 Euro van de pot naar huis gaan of George geld weggooien uit de pot.







Volgend jaar : Wie is de kandidaat ?

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #117 Gepost op: 20-05-2003, 23:04:09 »
Aan gelijke kansen voor iedereen heeft de AVRO lak, anders lieten ze Astrid niet met 7000 Euro van de pot naar huis gaan of George geld weggooien uit de pot.

Cali, jouw eierschaaltje vertoont weeral een barstje, zowel figuurlijk als letterlijk.
Wat heeft het geld weggooien van George in godsnaam te maken met "gelijke kansen" voor de andere kandidaten ???

Wat betreft Astrid heb je echter volkomen gelijk.
Maar zoals Ruud reeds heeft aangehaald kan de vraag misschien eens gesteld worden aan Angela hoe ze iedereen "gelijke kansen" bieden en of ze dat wel doen uiteraard.








Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline CALIMERO

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wat een mollestreek!
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #118 Gepost op: 20-05-2003, 23:10:36 »
Cali, jouw eierschaaltje vertoont weeral een barstje, zowel figuurlijk als letterlijk.
Wat heeft het geld weggooien van George in godsnaam te maken met "gelijke kansen" voor de andere kandidaten ???



Ik bedoel ermee te zeggen dat het spel hard gespeeld wordt, het is toch niet echt fair dat de mol als niemand het ziet geld wat de deelnemers verdient hebben gewoon weggooit? Als de Avro dat al doet geloof jij dan dat ze wel zo nobel zijn om iedere deelnemer gelijke kansen te gunnen om de identiteit van de mol te ontdekken door ze zo gelijkmatig mogelijk te laten deelnemen in de groep waarin de mol zit?







Volgend jaar : Wie is de kandidaat ?

Offline ReneB

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Iedereen gelijke kansen
« Reactie #119 Gepost op: 21-05-2003, 00:03:35 »
Hoe zien de tabellen eruit als voor alle afleveringen alleen naar de nog bekende (i.c. 3) spelers wordt gekeken. Ben benieuwd welke conclusies daaruit te trekken zullen zijn.







Iemand zei: "Voorspellen is moeilijk, vooral als het om de toekomst gaat"