Auteur Topic: 5de Muziekale aanwijzing (14 april 2003)  (gelezen 20844 keer)

Offline paashaas

  • Forumlid
Re:Muziekfragment afl 5
« Reactie #40 Gepost op: 17-04-2003, 02:21:49 »
Kijk, jij hebt hier dus al meer verstand van dan ik.
Ik wist niet eens dat mol een toonsoort was. :-[


Ik snap er ook niets van, maar heb wat rondgekeken op het internet. Zou het zo kunnen zijn dat D mineur (de Nederlandse benaming voor D minor) betekent dat het muziekstuk in D staat met één mol???? Omrekenen mineur/majeur en kruisen dan wel mollen is niet mijn specialiteit; ik weet meer van eieren ;-)  

Vraag: is er iemand met verstand van muziektheorie die kan bevestigen of ontkennen dat D mineur betekent: 1 mol ??







zondag 8 juni 2008: Amnesty Sponsorloop in Utrecht

Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re:Muziekfragment afl 5
« Reactie #41 Gepost op: 17-04-2003, 09:26:19 »
als je 1 mol hebt, dan is dat altijd de B (bes).

Ik weet niet (meer) precies wat D mineur betekent, maar volgens mij betekent dat dat je een kleine terts moet pakken. =1,5 noot ipv 2 noten verschil

als je vanaf de bes anderhalve noot pakt, zit je op de C  :-\

(of was een terts nou toch 3 noten verschil?)
tis allemaal een beetje weggezakt vrees ik.... :-[









we're back :(

Offline thie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollenstreek? Nou...
Re:Muziekfragment afl 5
« Reactie #42 Gepost op: 17-04-2003, 10:23:26 »
Vraag: is er iemand met verstand van muziektheorie die kan bevestigen of ontkennen dat D mineur betekent: 1 mol ??
d mineur heeft inderdaad (evenals de paralel toonsoort f majeur) 1 mol als voorteken.
De nederlands benaming is overigens d klein of d kleine terts.

ls je 1 mol hebt, dan is dat altijd de B (bes).

Ik weet niet (meer) precies wat D mineur betekent, maar volgens mij betekent dat dat je een kleine terts moet pakken. =1,5 noot ipv 2 noten verschil

als je vanaf de bes anderhalve noot pakt, zit je op de C
Sorry idefix, je hebt de klok wel horen luiden, maar waar was die klepel ook weer... :)
Van bes naar c is 1 hele toonsafstand, maar de afstand bes - c heeft op zich niets te maken met de toonsoort d mineur.
majeur/mineur heeft idd te maken met of je in het totale octaaf een grote of kleine terts neemt.
De octaafreeks voor d mineur is:
d e f g a bes c d







« Laatst bewerkt op: 17-04-2003, 10:27:43 door thie »
E.Thie Phone Mole

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Muziekfragment afl 5
« Reactie #43 Gepost op: 17-04-2003, 10:31:20 »
Er zitten toch wel wat opvallende opmerkingen in de muzikale aanwijzing:

- "in dit kistje doe ik straks het geld van de opdracht". Dit betekent dus dat Astrid en Angela elkaar hebben ontmoet in de Sugar Shack. Van die ontmoeting hebben we niets te zien gekregen.

- "Ik moet nu helemaal opnieuw beginnen, een nieuwe mol zoeken". Het is mij eigelijnlijk niet duidelijk waarom ze een nieuwe mol zou moeten zoeken.







“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Siebrand

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Muziekfragment afl 5
« Reactie #44 Gepost op: 17-04-2003, 11:31:29 »
Er zitten toch wel wat opvallende opmerkingen in de muzikale aanwijzing:

- "in dit kistje doe ik straks het geld van de opdracht". Dit betekent dus dat Astrid en Angela elkaar hebben ontmoet in de Sugar Shack. Van die ontmoeting hebben we niets te zien gekregen.

De zin wordt door Angela gezegd in het filmpje dat Astrid in de sugar shack te zien krijgt. Maar het is inderdaad goed mogelijk dat Angela ook rond de sugar shack rondhing: Angela staat zo te zien op de skihelling als ze de telefoontjes van de vrouwen beantwoordt.

Citaat
- "Ik moet nu helemaal opnieuw beginnen, een nieuwe mol zoeken". Het is mij eigelijnlijk niet duidelijk waarom ze een nieuwe mol zou moeten zoeken.

Astrid had Aafke als Mol. Ik denk dat ze er nu vrij zeker van is dat Aafke niet de Mol is. ;)







« Laatst bewerkt op: 17-04-2003, 11:32:10 door Siebrand »

Offline Postman

  • Forumlid
Re:Muziekfragment afl 5
« Reactie #45 Gepost op: 17-04-2003, 11:44:18 »
d mineur heeft inderdaad (evenals de paralel toonsoort f majeur) 1 mol als voorteken.
De nederlands benaming is overigens d klein of d kleine terts.
En in het Duits wordt D mineur vertaal in D mol...








Offline idefix

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • just keep swimming
Re:Muziekfragment afl 5
« Reactie #46 Gepost op: 17-04-2003, 12:05:24 »
d mineur heeft inderdaad (evenals de paralel toonsoort f majeur) 1 mol als voorteken.
De nederlands benaming is overigens d klein of d kleine terts.Sorry idefix, je hebt de klok wel horen luiden, maar waar was die klepel ook weer... :)
Van bes naar c is 1 hele toonsafstand, maar de afstand bes - c heeft op zich niets te maken met de toonsoort d mineur.
majeur/mineur heeft idd te maken met of je in het totale octaaf een grote of kleine terts neemt.
De octaafreeks voor d mineur is:
d e f g a bes c d

ja!!! gevonden!!!! (de klepel) bedankt Thie!!  :D :D

natuurlijk is de afstand van bes naar C 1 noot!! Rund dat ik ben!!!  :-[ :-[

op de AMV cursus (Algemene muzikale vorming) had ik nog een 10 voor de repetitie van die toonladders  :-[
maar das al meer dan 20 jaar geleden ....... (kwas een jaar of 8 , 9)
ben de laatste tijd tot mijn spijt ook niet meer muzikaal actief sinds ik bij mijn popkoor weggegaan ben. Dus het is echt weggezakt, helaas.








« Laatst bewerkt op: 17-04-2003, 12:05:59 door idefix »
we're back :(

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Muziekfragment afl 5
« Reactie #47 Gepost op: 17-04-2003, 14:10:08 »
Astrid had Aafke als Mol. Ik denk dat ze er nu vrij zeker van is dat Aafke niet de Mol is. ;)

Astrid had Ferdi als mol (volgens het lijstje dat de mol kreeg van Angela).







“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Siebrand

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:Muziekfragment afl 5
« Reactie #48 Gepost op: 17-04-2003, 17:44:49 »
Astrid had Ferdi als mol (volgens het lijstje dat de mol kreeg van Angela).

Dat was wat ze aan het eind van aflevering 3 stemde. Aan het eind van aflevering 4 stemde ze zo te zien op Aafke.








Offline pimwiz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:Muziekfragment afl 5
« Reactie #49 Gepost op: 18-04-2003, 14:22:42 »
Dat muziekje uit The Straight Story is geplaatst onder de tekst 'Ik moet nu helemaal opnieuw beginnen. Een nieuwe mol zoeken, ontzettend gaan concentreren. Ja God, uiteraard heb ik een kans maar.. ik denk dat ik toch een heel enorme achterstand heb opgelopen. Het is heel moeilijk. Voor mij wordt het spel toch wel heel abrupt afgebroken.'
The Straight Story gaat over een oude man die in 6 weken de halve USA doorrijdt op een grasmaaier (!?) om het goed te maken met zijn stervende broer die hij jaren niet heeft gezien.

In het fragment zijn kinderstemmen gemonteerd, wat zou kunnen betekenen dat Astrid een grote afstand gaat afleggen om haar kinderen terug te zien?  ???
Andere suggesties welkom, want Astrid is eigenlijk nog steeds mijn mol!   :-\








Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:5de Muziekale aanwijzing (14 april 2003)
« Reactie #50 Gepost op: 25-04-2003, 20:08:58 »
Omdat Astrid inmiddels naar huis is met het geld van de kokeropdracht (en dus de mol niet meer kan zijn) is er de mogelijkheid dat de mol dus geprobeerd heeft de kokeropdracht te laten slagen (in de hoop dat Astrid er met het geld vandoor zou gaan).

 









“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:5de Muziekale aanwijzing (14 april 2003)
« Reactie #51 Gepost op: 25-04-2003, 20:18:17 »
Omdat Astrid inmiddels naar huis is met het geld van de kokeropdracht (en dus de mol niet meer kan zijn) is er de mogelijkheid dat de mol dus geprobeerd heeft de kokeropdracht te laten slagen (in de hoop dat Astrid er met het geld vandoor zou gaan).
dus de vraag is eigenlijk...wie was er meest fanatiek??
 










Offline Momferdina

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:5de Muziekale aanwijzing (14 april 2003)
« Reactie #52 Gepost op: 25-04-2003, 21:31:46 »
Ben toch maar weer met dit muziek fragment aan de gang gegaan omdat ik het gevoel heb dit nog niet opgelost te hebben...

Dus eerst maar gaan zoeken bij Shostakovich en tot mijn verrassing het volgende gevonden over het door Postman gevonden muziekstuk:

Citaat
What sounds very much like a small section of the 3rd movement of the 5th symphony appears in James Horner's ripped off soundtrack for"Clear and Present Danger" however it isn't DSCH but a copy ofthe great man. (this track also has copies of Horner's own "Aliens"music as well as a sister to some music from "Star Trek III" *sigh*)


Dit fragment is toevallig ook het stuk dat Postman denkt te herkennen...

Maar de zoektocht ging verder... wat blijkt namelijk is dat James Horner óók de componist is van de filmmuziek van ... (hoe kan het ook anders) De Titanic...

Citaat
He is also composer of the score for Titanic, the highest selling orchestral soundtrack of all time.

Ik vermoed dus eigenlijk dat het muziekfragment wellicht toch uit die film komt...

Kan iemand dat checken?

Dit is de tracklijst van de CD van de filmmuziek van de titanic...
Track List:
--------------------------------------------------------------------------------

Never an Absolution 3:03
Distant Memories 2:24
Southhampton 4:02
Rose 2:52
Leaving Port 3:26
"Take Her to Sea, Mr. Murdoch" 4:31
"Hard to Starboard" 6:52
Unable to Stay, Unwilling to Leave 3:57
The Sinking 5:05
Death of Titanic 8:26
A Promise Kept 6:03
A Life So Changed 2:13
An Ocean of Memories 7:58
My Heart Will Go On 5:11
Hymn to the Sea 6:26
Total Time: (72:33)

en jongens, jongens... herkennen jullie ook zoveel titels die terugkomen in onze mol serie???

Volgens mij zit hier echt een connectie met de titanic in hoor! En ik zal verdorie die link vinden!









Zij die van orde en netheid houden, zijn gewoon te lui om te zoeken...

Offline Cora Bora

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • CB&T secret-mole-org
Re:5de Muziekale aanwijzing (14 april 2003)
« Reactie #53 Gepost op: 25-04-2003, 22:38:30 »
moet je maar eens op mole en titanic zoeken bij google ofzo..en evt ook 28 erbij, moet jij zien!  ;D








Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:5de Muziekale aanwijzing (14 april 2003)
« Reactie #54 Gepost op: 25-04-2003, 22:42:06 »
Ik weet het niet hoor, maar de Titanic is gezonken. De sloep bij het eiland lag ook onder water. Kan dat iets met de Titanic te maken hebben???







"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Han13

  • winnaar WIDM-pool 2007
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:5de Muziekale aanwijzing (14 april 2003)
« Reactie #55 Gepost op: 25-04-2003, 22:52:31 »
Maar de zoektocht ging verder... wat blijkt namelijk is dat James Horner óók de componist is van de filmmuziek van ... (hoe kan het ook anders) De Titanic...Ik vermoed dus eigenlijk dat het muziekfragment wellicht toch uit die film komt...

Kan iemand dat checken?

Ik heb heel toevallig de Titanic-cd. Die heb ik ooit in 'n grijs verleden (toen ik helemaal onder de indruk was na de film voor 't eerst te hebben gekeken in de bioscoop) 'ns aangeschaft. Grootste miskoop ooit, maar nu komt hij misschien toch nog van pas!  ;D

Ik herkende de muziek in 't fragment in eerste instantie al niet als de muziek van de Titanic, maar omdat ik twijfelde heb ik toch effe de cd erbij gepakt. Ik ben effe snel door de nummers gegaan, maar volgens mij komt de muziek in de muziekale aanwijzing niet uit Titanic. (ik had eigenlijk 'n beetje verwacht dat 't fragment aangezien Astrid's overpeinzingen uit 'unable to stay, unwilling to leave' zou komen  ::) )

Volgens mij bestaat dit fragment trouwens uit verschillende stukjes die door de makers van de serie mooi achter elkaar gezet zijn. Als je goed luisterd, lijken de stukken helemaal niet achter elkaar te passen.

Maar goed, erg veel opgeschoten zijn we dus niet. Maar die link met de Titanic bevalt me nog steeds wel heel erg! Effe doorzoeken dus nog.....








Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:5de Muziekale aanwijzing (14 april 2003)
« Reactie #56 Gepost op: 25-04-2003, 23:06:32 »
Ok het heeft niks met het muziekfragment te maken, maar nu we toch bezig zijn met de Titanic.

Die Titanic intrigeert mij ook vreselijk.

Eén van de overlevenden van de Titanic is MOLly Brown. Zij zat in lifeboat nummer 6, met 28 passagiers
Haar vader is geboren in Ierland. Zij is geboren in een gedeelte van Hannibal,MO bekend als "Irish Shanty Town."











"Only thing to do is jump over the moon"

Offline paashaas

  • Forumlid
Re:5de Muziekale aanwijzing (14 april 2003)
« Reactie #57 Gepost op: 26-04-2003, 03:55:28 »
Ok het heeft niks met het muziekfragment te maken, maar nu we toch bezig zijn met de Titanic.

Die Titanic intrigeert mij ook vreselijk.

Eén van de overlevenden van de Titanic is MOLly Brown. Zij zat in lifeboat nummer 6, met 28 passagiers
Haar vader is geboren in Ierland. Zij is geboren in een gedeelte van Hannibal,MO bekend als "Irish Shanty Town."


En zwager van de acteur die Hannibal speelde .....










zondag 8 juni 2008: Amnesty Sponsorloop in Utrecht

Offline Kukai

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re:5de Muziekale aanwijzing (14 april 2003)
« Reactie #58 Gepost op: 26-04-2003, 11:30:48 »
De molredactie heeft ooit laten weten dat de muzikale aanwijzingen over de mol gaan. Dat lijkt met het geluidsfragment van Astrid een beetje raar, maar het is m.i. niet onmogelijk.
  • De mol heeft geprobeerd te zorgen dat er 7000 euro beschikbaar kwam voor Astrid door de kokeropdracht in ieder geval niet te saboteren, zo kan hij/zij verdachtmakingen van zich afschuiven;
  • De mol heeft waarschijnlijk zelf Astrid uitgekozen voor deze "opdracht", waarbij uit zijn/haar dossierkennis bleek dat er een grote kans zou zijn dat Astrid het geld zou nemen. Daarom kon de mol ook in het dagboek schrijven dat hij/zij al wist wat er zou gaan gebeuren bij de executie.









“And the day came when the risk to remain tight in a bud was more painful than the risk it took to blossom.”

Offline Momferdina

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:5de Muziekale aanwijzing (14 april 2003)
« Reactie #59 Gepost op: 26-04-2003, 12:08:31 »
Kan iemand luisteren of die soundtrack van "Clear and present danger" inderdaad overeenkomt met het stuk van Shostakovich ?
en of dat dan misschien het muziekstuk is wat je hoort?








Zij die van orde en netheid houden, zijn gewoon te lui om te zoeken...