Auteur Topic: Aflevering 3  (gelezen 94993 keer)

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Aflevering 3
« Reactie #300 Gepost op: 3-02-2005, 10:45:14 »
Dat denk ik ook, en waarom heeft Mangkita/Nangkita een bom en Tooper(m)ang niet...

Dit is wie is de mol.... daar moet een hint inzitten.
Die spelfouten zijn ook niet voor niks....
Ik heb suggesties gelezen vwb de 2 x M richting Marc-Marie en richting Man, maar nog niet naar Mol. Nu kun je je natuurlijk afvragen hoe van tevoren zou kunnen worden vastgelegd dat de mol in een bepaalde plaats iets specifieks zou moeten doen, maar misschien toch eens aardig daar naar te kijken. Rechtstreeks naar Marc-Marie verwijzen zou op zich ook wel een erg expliciete verwijzing zijn.
« Laatst bewerkt op: 3-02-2005, 13:46:31 door Castor_en_Pollux »

Offline Mollebol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3
« Reactie #301 Gepost op: 3-02-2005, 11:38:33 »

Wat ik dus niet snap is waarom Gijs terug gekomen is.

Stel ze hadden bij de 2e executie minder dan die (hoeveel was het ook al weer?) 34% gehaald, dan hadden er 2 mensen afgevallen. En waarschijnlijk was er in de 3e aflevering ook weer iemand afgevallen. En nu is er na 3 afleveringen nog maar eentje weg... vaag

Offline Lodewijk14e

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Talpaphaga fuscus
Re: Aflevering 3
« Reactie #302 Gepost op: 3-02-2005, 11:44:13 »
Wat ik dus niet snap is waarom Gijs terug gekomen is.

Stel ze hadden bij de 2e executie minder dan die (hoeveel was het ook al weer?) 34% gehaald, dan hadden er 2 mensen afgevallen. En waarschijnlijk was er in de 3e aflevering ook weer iemand afgevallen. En nu is er na 3 afleveringen nog maar eentje weg... vaag

Ik vermoed het volgende: (citaat van mijn bericht op pagina 12)

Ik begin een vermoeden te krijgen dat er ditmaal met de kandidaten een wat apparte afspraak is gemaakt wat betreft hun verblijfsduur in het spel.
Voorafgaand aan de 1e aflevering heeft Angela in een interview (bij goedemorgen NL geloof ik) gezegd dat het erg moeilijk was om bekende NLers te strikken omdat ze 3 weken vrij moesten nemen (wat moeilijk is voor druk bezette mensen) maar dat ze ook na 2 dagen weer thuis zouden kunnen zijn.
Mijn vermoeden is nu dat alle kandidaten beloofd is dat ze hoe dan ook een minimaal aantal dagen, bijvoorbeeld 10 dagen = 5 afleveringen in het spel zouden blijven. Dit zou dus betekenen dat er de eerste 5 afleveringen er helemaal niemand echt afvalt.
Het zou mij daarom ook niet eens verbazen als er bijvoorbeeld vrijdag a.s. 2 kandi's zouden afvallen dat deze 2 afvallers dan alsnog in aflevering 5 samen met Roeland en Gijs een spel samen spelen om weer 1 (of 2) plekken in de groep terug te verdienden.
In de laatste paar afleveringen moet het dan natuurlijk wel een slagveld worden om op tijd met 3 overblijvers te komen.

Het zou me niks verwonderen als ze een dergelijke concessie naar de (ego's van) de kandidaten hebben gedaan deze keer.

Ik heb het ook wel eens mis,...

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3
« Reactie #303 Gepost op: 3-02-2005, 12:54:57 »
Ok als je kijkt naar de kaart op de vorige pagina liggen op de lijn Port Elliott - Strathalbyn de volgen nde plaatsen aan een spoorlijn:

Van noord naar zuid:
Strathalbyn
Sandergrove
Finniss
Currency Creek
Goolwa
Hayborough


Nangkita en Tooperang liggen niet aan een spoorlijn (en al zowiezo niet aan de spoorlijn Strathalbyn - Hayborough), maar ik denk dat het een soort afslagen zijn, die dan tussen Currency creek en Finniss moeten.

Dan zou het worden:
Strathalbyn
Sandergrove (bom)
Finniss
Nangkita (bom)
Tooperang
Currency Creek
Goolwa (bom)
Hayborough (bom)


Nangkita en Tooperang liggen tussen een aantal mounts:
Mount Compass
Mount Magnificent
Mount Observation
Mount Jagged


Tooperang derives from an Aboriginal word for much water



"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Gerrit K

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #304 Gepost op: 3-02-2005, 14:58:00 »
De Mol kan in mijn ogen nooit bij de collega's hebben gezeten, want in dat geval zijn de hulpmollen wel erg onhandig gekozen. Stel je voor dat de echte mol een collega is... Die zoekt dan twee hulpmollen uit in de Dodge, maar heeft geen hulpmol bij de stokers. Hij/zij weet dan wel dat de stokers in principe de waarheid spreken, maar hij/zij kan nooit weten of de stokers een kandidaat of een hulpmol hebben gesproken. Dus: als de mol een collega is, weet hij/zij nooit of de informatie die de collega's betrouwbaar is of niet. Hij/zij kan dus ook nooit weten wat er moet gebeuren om geld te verliezen of in ieder geval geen geld te winnen. Het is op die manier onmogelijk om te mollen. Toch?

Offline dopey

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 3
« Reactie #305 Gepost op: 3-02-2005, 16:00:35 »
De Mol kan in mijn ogen nooit bij de collega's hebben gezeten, want in dat geval zijn de hulpmollen wel erg onhandig gekozen. Stel je voor dat de echte mol een collega is... Die zoekt dan twee hulpmollen uit in de Dodge, maar heeft geen hulpmol bij de stokers. Hij/zij weet dan wel dat de stokers in principe de waarheid spreken, maar hij/zij kan nooit weten of de stokers een kandidaat of een hulpmol hebben gesproken. Dus: als de mol een collega is, weet hij/zij nooit of de informatie die de collega's betrouwbaar is of niet. Hij/zij kan dus ook nooit weten wat er moet gebeuren om geld te verliezen of in ieder geval geen geld te winnen. Het is op die manier onmogelijk om te mollen. Toch?
Ik ben het met je eens.
Maar de collega's zijn geloot (behalve Lottie, die dan weer een overstap maakte, wat vooraf niet bekend was, wie dat zou zijn)
Als de mol WEL bij de collega's zat, waar had jij je hulpmollen dan gekozen?
Of had dan misschien de telefoon bij de collega's geweest???
"Only thing to do is jump over the moon"

Offline Gerrit K

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #306 Gepost op: 3-02-2005, 16:24:35 »
Als ik bij de collega's zat en de mol was, koos ik een alleen een collega, maar zeker geen vrienden. In dat geval krijg je de meest betrouwbare informatie achterin en heb je de grootste kans om goed te mollen.

Offline Gerrit K

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #307 Gepost op: 3-02-2005, 18:10:13 »
Hier nog even op doorgaan... Als de mol in de Dodge zit, is het niet handig om de hulpmollen zo neer te zetten als nu gebeurde. Dat zou betekenen dat de stokers te goeder trouw zijn. Omdat er achterin nog een hulpmol is, is de kans 50% dat een mol-actie vanuit de Dodge door Isabelle nog een keer gemold wordt. De mol weet immers niet of de hulpmol zich links of rechts bevindt. In feite is er dan geen enkele sprake van controle over wat er uiteindelijk gebeurt. De enige plaats waar je als mol echt baat hebt bij deze opstelling is als stoker. Je weet dat je een hulpmol aan de lijn hebt vanuit de Dodge en je weet of je de instructie doorgeeft aan een hulpmol of niet. Bij deze opstelling is de mol alleen echt gebaat als hij/zij stoker is, volgens mij. Dus: we hebben een niet zo handige mol of het is een stoker (Lottie (wist ze dat Roeland niet mee kon?), Marc Marie)

Offline Lorelei

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
Re: Aflevering 3
« Reactie #308 Gepost op: 3-02-2005, 19:46:59 »

Tooperang derives from an Aboriginal word for much water


Ok ik lees erg selectief ;D

Maar wie zit er altijd aan een flesje water te lurken constant? :P
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Sin

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • No one can stop my crazyness
Re: Aflevering 3
« Reactie #309 Gepost op: 3-02-2005, 20:46:48 »
Maar wie zit er altijd aan een flesje water te lurken constant? :P

Jim heb ik al een paar keer water zien drinken volgens mij
In ieder geval in die auto toen ie werd gebeld door de berichtgever van de mol.

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3
« Reactie #310 Gepost op: 3-02-2005, 20:47:43 »
Jim heb ik al een paar keer water zien drinken volgens mij
In ieder geval in die auto toen ie werd gebeld door de berichtgever van de mol.
pssst... de smilie erachter zegt al genoeg... Lorelei is nogal Jim-fan! ;)
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline Sin

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • No one can stop my crazyness
Re: Aflevering 3
« Reactie #311 Gepost op: 3-02-2005, 20:48:58 »
pssst... de smilie erachter zegt al genoeg... Lorelei is nogal Jim-fan! ;)

o, wist ik nog niet, nu wel

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 3
« Reactie #312 Gepost op: 3-02-2005, 20:52:18 »
o, wist ik nog niet, nu wel
:) Maakt nie uit!
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Aflevering 3
« Reactie #313 Gepost op: 3-02-2005, 21:03:27 »
Maar wie zit er altijd aan een flesje water te lurken constant? :P

Niemand  ;D

Sterk staaltje suggestie.

Offline Gerrit K

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #314 Gepost op: 4-02-2005, 00:53:54 »
Op 23:00 vragen de stokers naar een postzak. Jim en Sander zeggen zo'n beetje in koor: Mangkita, laten hangen. Dan komt de rugzak van Victoria. Op 24:10 vragen de stokers om een andere postzak. Jim zegt dan weer: Magkita, laten hangen. Sander reageert er niet op dat er blijkbaar twee Mangkita's zijn. De stokers trouwens ook niet. Dat maakt het wel heel lastig om de mol te vinden.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #315 Gepost op: 4-02-2005, 01:17:34 »
Op 23:00 vragen de stokers naar een postzak. Jim en Sander zeggen zo'n beetje in koor: Mangkita, laten hangen. Dan komt de rugzak van Victoria. Op 24:10 vragen de stokers om een andere postzak. Jim zegt dan weer: Magkita, laten hangen. Sander reageert er niet op dat er blijkbaar twee Mangkita's zijn. De stokers trouwens ook niet. Dat maakt het wel heel lastig om de mol te vinden.

Ja dit viel me ook op toen ik vanavond dit terugkeek. Het kán montage zijn. Want de eerste keer zie je Sander aan de telefoon en die zegt zoiets als : deze is Mangkita, dus hangen laten. De tweede keer zie je Jim aan de telefoon en die zegt : de vólgende die komt is dan Mangkita, die moet je dus laten hangen. Het kan dus zijn dat het om dezelfde postzak gaat, maar dat het verkeerd om gemonteerd is, dat we dus eerst Jim aan de telefoon hadden moeten zien en daarna Sander.

Nog iets dat me opviel : De bommen zaten meer op het eind en in het midden. De goede zakken zaten blijkbaar voornamelijk in het begin, waar de zakken nog ongelukkig zijn opgehangen (zonder de beugels). In ieder geval 2 bomzakken helemaal aan het einde, dat is als het geen toeval was best heel mols natuurlijk, want aan het eind hebben de collega's al veel kunnen oefenen en is de kans een zak te kunnen pakken daardoor groter.

En nog iets dat opviel : Lottie kwam met het voorstel 1 x fluiten = pakken, 2 x fluiten = niet pakken. Bij nader inzien vind ik dit erg mols, want hier kan je heel verwarrend mee aan de slag natuurlijk. Ze kijkt ook helemaal niet blij als Victoria het afketst en zegt beter gewoon fluiten als we wel moeten pakken en niet fluiten als we niets moeten doen. Ze praten dan nog even of dat 1 of 2 keer fluiten moet zijn, en spreken wel af 1 keer, Victoria zegt zoiets als : maakt niet uit. Daar heeft ze natuurlijk gelijk in, ik vind Victoria behoorlijk onmols hier.
Als dan later Lottie Marc-Marie een keer corrigeert omdat hij 2 keer fluit kunnen er 2 dingen aan de hand zijn, ofwel Lottie is gewoon vergeten wat ze afgesproken hebben (fluiten = pakken, 1 of 2 keer doet er niet zo toe), ofwel ze is de mol en probeert Marc-Marie hiermee in verwarring te brengen. Hij gaat daarna dan ook gebaren naar de collega's en ze snappen hem niet meer goed.

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: Aflevering 3
« Reactie #316 Gepost op: 4-02-2005, 02:39:45 »
Mbt de treinopdracht, Lottie blijft vooraan hangen en kan iets gesaboteerd hebben bij het stokershok (bv het briefje gewisseld).

MM valt op omdat hij eerst de situatie wil bekijken (ipv gelijk te gaan bellen met de vrienden in de Dodge).

Jim valt op omdat hij als enige met zijn bagage-rugzak op de rug (te laat) komt aanlopen bij deze opdracht.
« Laatst bewerkt op: 4-02-2005, 02:41:53 door Cosma »

Offline Lorelei

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
Re: Aflevering 3
« Reactie #317 Gepost op: 4-02-2005, 04:23:32 »
Ja dit viel me ook op toen ik vanavond dit terugkeek. Het kán montage zijn. Want de eerste keer zie je Sander aan de telefoon en die zegt zoiets als : deze is Mangkita, dus hangen laten. De tweede keer zie je Jim aan de telefoon en die zegt : de vólgende die komt is dan Mangkita, die moet je dus laten hangen. Het kan dus zijn dat het om dezelfde postzak gaat, maar dat het verkeerd om gemonteerd is, dat we dus eerst Jim aan de telefoon hadden moeten zien en daarna Sander.

Ja dat was idd opvallend. Kan een stukje uitgeknipt zijn dat het toch over dezelfde zak gaat. Lijkt vreemd omdat Lottie het gesprek met Sander verbreekt. Aan de andere kant zien we ook twee fragmenten waarin Lottie vraagt aan Yvon iets als ' dus jullie hebben de volgorde niet opgeschreven?'. Dus misschien was het hetzelfde idd doorgegeven op hetzelfde punt door Sander zowel als Jim en hebben ze erin gesneden.
Toch lijkt het me ergens wel stug omdat Lottie dan rechts staat te kijken naar een zak (niet links zoals de eerste vier waren aangekondigd meen ik) en daar zegt tegen MM : Maar Jim zegt laten hangen, en dan reageert MM zo schamper van'Jim kan de pot op' oid. Dat kan n.a.v. de verkeerd hangende postzak/ rugzak van Isabelle geweest zijn. We weten het niet, misschien is in de verwarring wel twee maal Mangkita/ Nangkita doorgegeven- dat is bijna niet te achterhalen op deze wijze ::ohno::
Citaat
Nog iets dat me opviel : De bommen zaten meer op het eind en in het midden. De goede zakken zaten blijkbaar voornamelijk in het begin, waar de zakken nog ongelukkig zijn opgehangen (zonder de beugels). In ieder geval 2 bomzakken helemaal aan het einde, dat is als het geen toeval was best heel mols natuurlijk, want aan het eind hebben de collega's al veel kunnen oefenen en is de kans een zak te kunnen pakken daardoor groter.
Ja dat is me ook opgevallen ja. Kennelijk zat ook Mangkita aan het einde, aan het einde bij de goed opgehangen bommen zaten er dus 2 of 3. Klopt wel vwb oefening al waren de dames er niet erg goed in ;) Maar als je ziet hoe ongelukkig die zakken aan het begin opgehangen zijn.. ik zie Jim ergens Yvon 'corrigeren' doordat ze die zak links aan de buitenkant ophangt.. vervolgens hangt hij hem achter het paaltje.. de zak krijgt zo een klein oppervlak,de lussen hangen naar beneden. Bijna onmogelijk om uit een rijdend voertuig te vissen lijkt me. Ook ergens anders hangt ie een zak op, waar het erg moeilijk wordt om dat ding eraf te vissen (gezien de verhouding bommen aan het einde en dat dit in het begin is waar ze geen staven gebruiken dus wrsch eentje die geld opleverde). idd opvallend dat hij aan het einde pas komt met suggesties om de volgorde bij te houden en dat ze pas aan het einde nadenken over de rol van die staven. Die zakken moeten er sws ingeladen zijn dan lijkt me dat je toch af en toe een blik werpt op wat er zoal ligt. Lijkt me nogal moeilijk om dat 10 van die grote ijzeren staven over het hoofd te zien ::ohno:: .Jim kwam later, miss wist hij het niet, maar vreemd dat sws weinig initiatieven genomen worden.. kan met de telefoontjes van de Mol te maken hebben. Ook vind ik vreemd dat Sander het gedrag van Yvon vreemd vindt maar zij niet vice versa van hem, noch van Jim- maar miss zien we dit gewoon niet.. ;) (Of Yvon of Jim vermoeden dat de ander ook een telefoontje van de Mol heeft gehad -als ze het zelf niet zijn)

Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Lorelei

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
Re: Aflevering 3
« Reactie #318 Gepost op: 4-02-2005, 04:35:19 »
Citaat van: tureluurs
En nog iets dat opviel : Lottie kwam met het voorstel 1 x fluiten = pakken, 2 x fluiten = niet pakken. Bij nader inzien vind ik dit erg mols, want hier kan je heel verwarrend mee aan de slag natuurlijk. Ze kijkt ook helemaal niet blij als Victoria het afketst en zegt beter gewoon fluiten als we wel moeten pakken en niet fluiten als we niets moeten doen. Ze praten dan nog even of dat 1 of 2 keer fluiten moet zijn, en spreken wel af 1 keer, Victoria zegt zoiets als : maakt niet uit. Daar heeft ze natuurlijk gelijk in, ik vind Victoria behoorlijk onmols hier.

Ja vind ik ook. Lottie's gedrag kan tweëerlei uitgelegd worden  natuurlijk, misschien vindt ze Victoria verdacht door die suggestie, maar idd is dit een verwarrend communicatiemiddel op deze wijze. Ik weet niet ik vind dat Lottie op een of andere manier niet zo natuurlijk overkomt. Misschien is ze altijd zo, kan goed zijn ik ken haar niet. Maar zoals ze het 'denkgebaartje'van isabelle mimict, en zo onschuldig neergezet wordt .Bijv: Marc-Marie: Hello, I'm Lottie from Holland', en dan zie je een fragment waarin Lottie duidelijk wel meewerkt namelijk ze vraagt de naam van het dorp. Dat hele gedoe omtrent die zakken vind ik ook vaag, als de dames er idd 4-5 hebben gemist dan zouden ze dus alle niet-bommen hebben doorgegeven- gezien hoe slecht de communicatie lijkt te verlopen lijkt dit niet plausibel, bovendien miste Marc-Marie een postzak ergens (nb of dit een bom was of niet, gezien de verdeling lijkt eerder van niet). Nja en dat bijgelovige, zenuwachtige. Kan natuurlijk gewoon zijn hoe ze is, maar aan de andere kant, vind het wel extreem. Bedoel je kan toch wel iets fanatieker erin staan. Nou ja als ze de mol is hoop ik iig dat ze ook wat gaat doen dan de volgende afleveringen want alleen een beetje meepraten met de suggesties van anderen, dat zien we niet graag in een mol hoor ;D

Citaat
Als dan later Lottie Marc-Marie een keer corrigeert omdat hij 2 keer fluit kunnen er 2 dingen aan de hand zijn, ofwel Lottie is gewoon vergeten wat ze afgesproken hebben (fluiten = pakken, 1 of 2 keer doet er niet zo toe), ofwel ze is de mol en probeert Marc-Marie hiermee in verwarring te brengen. Hij gaat daarna dan ook gebaren naar de collega's en ze snappen hem niet meer goed.

Ja klopt maar ja, die communicatie verliep sws slecht. Het weglaten van signalen maakte ook weer dat de achterban onrustig werd en ging gillen wat ze moesten doen. Dus omdat er zo vaag gecommuniceerd werd moest uiteindelijk ook het 'nee'  als ::niet-ok:: en handjeswuiven worden aangegeven.

Maar goed dit vormt gewoon deel van de opdracht want als dat bedoeld was makkelijk te zijn dan hadden ze de collega's achterin natuurlijk wel gewoon een mobieltje gegeven lijkt me  ::jaja::
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Aflevering 3
« Reactie #319 Gepost op: 4-02-2005, 09:24:22 »
Nog iets dat me opviel : De bommen zaten meer op het eind en in het midden. De goede zakken zaten blijkbaar voornamelijk in het begin, waar de zakken nog ongelukkig zijn opgehangen (zonder de beugels). In ieder geval 2 bomzakken helemaal aan het einde, dat is als het geen toeval was best heel mols natuurlijk, want aan het eind hebben de collega's al veel kunnen oefenen en is de kans een zak te kunnen pakken daardoor groter.
Even rekenen:

10 objecten, waarvan 4 bommen, die bommen laat je in principe hangen.
Blijven er 6 voorwerpen over die gehengeld moeten worden.
Drie hengelaars, zes voorwerpen, geeft 2 voorwerpen per persoon.

Eh, 1, veel         ;)


Wat betreft de bommen op het eind. Aan het einde was het spotten van het bommen en de communicatie wel enigzins gestroomlijnd. Bovendien door simpelweg af te strepen kon bepaald worden dat de laatste twee bommen zouden zijn. Er zou verwarring moeten zijn ontstaan in die telling en over het plaatsje, wat op het laatst niet meer zo waarschijnlijk was.
 
Eerlijk gezegd snap ik niet de logica van de indeling van de bommen, want deze indeling lijkt niet optimaal om de kans op bommen binnen te halen te maximaliseren.