Bijna iedereen schrijft Paul al af als potentiele mol sinds zijn vertrek/terugkeer.
Dat is ook wel logisch want de vorige twee series was de terugekeerde ook niet de mol.
Echter de vorige twee Richard en Gijs waren na hun terugkeer nog maar heel kort aanwezig in het spel.
Paul houdt het nu wel erg lang vol.
Ik vond het heel vreemd dat hij na eerst een rood scherm te hebben gekregen (dus hij wist het minste van de mol) en een hele opdracht uit het spel te zijn geweest (Buggies) hij ineens niet meer het minste van de mol wist terwijl er bij die executie 1 kandidaat met een vrijstelling en 2 met jokers waren.
De info over die buggieopdracht en alles eromheen moest hij na de veiling zien los te peuteren van de andere kandi's en die waren daar niet echt scheutig mee, vooral Menno en Alex wilden eigenlijk niets kwijt (behalve hem).
Het zou voor de productie geen slecht idee zijn om een mol een keer te laten afvallen en terugkomen want anders zou deze mogelijkheid in het spel eigenlijk onmogelijk worden om nog vaker toe te passen. Als het nooit zou kunnen dat een mol afvalt en terugkomt weet tenslotte iedereen gelijk wie de mol dus niet is, lijkt me dat dat nooit de bedoeling kan zijn.
Mocht Paul nu toch de mol blijken te zijn dan is de tactiek dus geslaagd geweest want als je de commentaren tijdens de laatste executie mag geloven vedenkt geen enkele kandidaat Paul nu als mol. Vooral door zijn laatste opdracht waarin hij zeer onmols ten koste van zijn enige joker 3000 euro voor de pot verdiende.
Maar ook hier en op andere fora zijn er maar weinigen die nog geloven in Paul is de mol.
Het doel van de productie, het format, het programma, hoe je het noemen wilt is natuurlijk dat het tot het allerlaatst zo onduidelijk mogelijk is wie de mol is.
Als de hoogste baas achter het programma nu zou moeten beoordelen hoe de productiecrew het heeft gedaan zou dat dus betekenen dat hij ze een flinke uitbrander kan geven als Inge de mol is want het merendeel van de kijkers/forummers heeft dat nu dus al schijnbaar door.
Deze hoogste baas zal echter met bloemen en gebak de redactie binnenkomen als Paul de mol is want bijna niemand doorziet de doortraptheid van zijn acties en streken en de manier waarop het in beeld word gebracht.
Dat Paul dat rode scherm kreeg kan opzet zijn, hij weet alle antwoorden en dus ook welke fout zijn en kan de test dus met gemak als slechtste maken. Karel ziet ook dat rode scherm maar hoeft hierin dus niet betrokken te zijn, hij wist ook niet beter.
Dat Paul uiteindelijk bij de veiling werd teruggekocht was ook niet zo'n groot risico want door de 4 molboekjes zou er altijd wel iemand hebben geboden.
Uit het dagboek van de mol:
Als het om persoonlijke belangen gaat, is alles geoorloofd, zo blijkt maar weer. Zelfs als daarmee een extra kandidaat in het spel gehaald wordt. Maar ook daar had ik rekening mee gehouden.
Het minst geloofwaardig echter is die opdracht die hij in de trein had. Hoe konden ze er nu voor zorgen dat Paul zou slagen voor die opdracht. Dat hij zelfs 1 boekje vrijwillig krijgt en 3 andere voor de gelegenheid met toestemming mag houden om zijn vege lijf te redden was volgens mij niet van tevoren te regiseren geweest. als Paul de mol is dan moeten ze hier echt back-up scenario's voor hebben gehad want het zou wel zeer ongeloofwaardig worden als ze hem na het falen met de boekjesdiefstal nogmaals een kans zouden hebben gegeven.
Vooral ervan uitgaande dat Karel onwetend is zouden ze niet zijn weggekomen met een nieuwe kans want Karel geeft hem heel duidelijk vooraf de instructie 'steel 4 boekjes en je doet nog even mee' oftewel anders is het exit.
Het zou me in dit licht niet verbazen als blijkt Paul (als mol) als training voor de serie niet heeft leren abseilen of autoracen of slippen of zo maar dat hij naar een intensieve cursus voor het aanleren van overredingskracht is geweest en dat hij met die kennis in staat moest zijn om mocht hij de boekjes niet kunnen stelen hij ze dan zou kunnen lospraten bij de anderen temeer daar hij ook de profielen en zwakheden van alle anderen zou weten.
Ik geef toe, het is ver gezocht maar zolang hij in het spel zit kan hij de mol zijn en het zou niet voor het eerst zijn dat de minst waarschijnlijke het uiteindelijk toch is.
Het zou wel de eerste keer zijn dat een mol tijdelijk uit het spel is geweest maar ze doen elke serie wel iets wat nog nooit eerder is gedaan. Hulpmollen bijvoorbeeld, of iemand laten terugkomen, of BN-ers.