Nog even doorgaand op mijn lange verhaal van de vorige pagina:
Als Paul over 2 of 3 weken de mol blijkt te zijn dan dan was dus de nacht in de trein zijn finest moment, de opdracht van de waarheid.
Eerst even de algemene opdracht, het verzamelen van alle stationsnamen.
We zien bij het eerste station bijna iedereen uit het raam kijken, waaronder ook Paul even, en een aantal mensen begint door elkaar hetzelfde foute antwoord van de naam van de tempel te kakelen. Bij dit gekrakeel bemoeit Paul zich er niet mee.
Uit het dagboek van de mol:
En de treinopdracht was een makkie. Een mol voelt zich goed in de nacht. Iedereen is moe, geïrriteerd en wil naar bed. Welk station heet er nu ‘tempel’? Maar ja, het is niet mijn taak om hen daar op te wijzen, dacht ik zo.
Dan het verkrijgen van die molboekjes.
Hoeveel van die boekjes hij daadwerkelijk kon pikken is natuurlijk niet van tevoren in te schatten maar er zijn wel degelijk manieren om dit te leren en om zodoende een betere kans te maken. Bovendien is zoiets in een rijdende en rammelende trein minder moeilijk dan het lijkt.
Daarnaast had hij dus nog zijn slimme psychologische aanpak. Op Inge praat het hij eigenlijk net zo lang door totdat hij haar overtuigd heeft. Het is een soort verkooppraatje. Bij Alex was het hem (nog) niet gelukt en ook bij Menno geef ik hem geen kans van slagen als hij het bij Menno geprobeerd zou hebben maar bij Renate,???
Hij vertelt Nadja en Dick wat hij heeft gedaan terwijl deze nog maar net een minuut wakker zijn en ondervind weinig tegengas.
Alleen Eva was even moeilijk maar die pakte hij dus als eerste omdat ook dat boekje anders een onmogelijkheid zou zijn geworden.
Uit het dagboek van de mol:
En dan was er nog het stelen van de molboekjes. Zal ik je eens wat denkmateriaal geven? Is die opdracht nu gelukt of niet?
Is Paul nu een afvaller? Is Paul voorgoed uit het spel? Of komt hij terug?
Misschien heeft de mol het spel wel even verlaten. Gewoon om even nog meer twijfel te zaaien…
Bedenk ook dat Paul voorafgaand aan de treinopdracht bij de tempel van Ayutthaya voorbeeldig heeft gespeeld, keurig de route bepaald en helder en duidelijk gecommuniceerd met alle deelnemers.
Ook de opdrachten daarvoor kan je Paul niet echt op mollengedrag betrappen maar als hij de mol is dan wist hij dat het geld in de pot er bij de veiling toch wel uit zou verdwijnen.
Maar dit 'goede' gedrag van Paul vergroot dus wel zijn kans om op symphatie van zijn medekandidaten te rekenen en vergroot dus weer zijn kans om 1 of meerdere boekjes los te kletsen.
De grootste persoonlijke rotstreek in deze serie is toch wel dat Paul 4 medespelers zonder molboekje enkele dagen heeft laten doorspelen. Alleen Nadja heeft daarna haar oude aantekeningen nog weer teruggezien want voordat zij ze weer terugbezorgde bij de rechtmatige eigenaren scheurde ze er eerst alle aantekeningen uit.
Het is een duivels scenario voor die treinopdracht maar het zou kunnen en als Paul de mol blijkt te zijn moet het wel zoiets geweest zijn.
Het zou ook betekenen dat Eva goed heeft opgelet toen ze boven het buggy terrein rondvloog of goed heetf gegokt toen ze antwoordde dat er 9 kruisingen waren.
Als laatste nog even een kleine deja vu naar twee jaar geleden de eerste executie had iedereen al een groen scherm gehad en was alleen Yvon (de mol) nog niet geweest. Het kon dus niet anders of zij zou rood krijgen. Ze ging er echter niet uit maar er verscheen een percentage, een nieuw element in het spel.
Als de executie van aflevering 3 niet induvidueel zou zijn geweest dan zou Paul hier ook als laatste hebben gestaan om op niks anders dan een rood scherm te wachten.
Is er nu weer een nieuw element aan het spel toegevoegd?
Zoals al eerder gezegd, er komt elke serie wel zoiets nieuws bij en in deze serie zou dit het kunnen zijn.