Auteur Topic: Karel is (niet) de mol?  (gelezen 15840 keer)

Offline Cosma

  • Forumlid
Karel is (niet) de mol?
« Gepost op: 5-02-2007, 05:42:31 »
Aflevering 1, Karel zegt:

10 bekende Nederlanders reizen af naar Thailand. (even later) Een van die tien bekende Nederlanders is een bedrieger; een van hen is de mol.

Er zijn idd 10 bekende Nederlanders naar Thailand afgereisd, 9 bekende Nederlanders als kandidaten, 1 bekende Belgische als kandidaat, en 1 bekende Nederlander als presentator. Met Karel erbij zou je kunnen spreken van 10 bekende Nederlanders van wie 1 de mol is, anders klopt dat 10 bekende Nederlanders (hetgeen hij tot 2 keer toe met nadruk zegt) niet. Kort daarop wordt voor de kijker nogmaals benadrukt dat Eva Belgische is (zegt ze zelf en in haar filmpje) en dus geen bekende Nederlander.
Waarom zo nadrukkelijk tot 2 keer toe 10 bekende Nederlanders, omdat het de kijkers ander ontgaat dat het hier BN'ers betreft? Of de eerste hint dat Karel zelf die tiende bekende Nederlander is?

Tot op heden heeft Karel nog niet een keer gezegd: tussen jullie bevindt zich de mol, zoals we dat toch gewend zijn van voorgaande jaren, of  9 kandidaten 1 mol dat soort dingen, hij benadrukt geen enkele keer dat er zich een mol tussen hen bevindt, slechts 1 keer spreekt hij over de aanwezigheid van de mol, tijdens de bied-opdracht.
Hij zegt dan: vanwege de aanwezigheid van een mol in ONS midden geldt steeds dat het op een na laatste bod zal winnen (wie dat een na laatste bod heeft uitgebracht uitgebracht houden we geheim etc.)

Opvallend is dat Karel nu niet zegt: vanwege de aanwezigheid van een mol in jullie midden, maar in ons midden, maar dat terzijde.
Ik vraag me af waarom, vanwege juist vanwege de aanwezigheid van de mol steeds het een na laatste bod geldt?

Je hebt er als kandidaat/mol die elkaar ook nog eens niet kunnen zien nl niet zoveel invloed op om de een na laatste bieder te zijn, of je moet de enige zijn die biedt.
Waarom geldt niet gewoon het hoogste bod, zonder dat bekend wordt gemaakt wie dat was?
Omdat Karel op deze manier, ookal boden de kandidaten niet (en evenmin konden zien of er daadwerkelijk anderen boden), zelf de prijs kon opdrijven door telkens na een bod van een kandidaat te doen of er weer een bod na kwam, en doordat dat laatste en hoogste bod wat de prijs moest opdrijven dan fake was (Karel zelf, geen bieder) kon dat bod nooit bindend zijn, maar moest de "prijs" gaan naar degene die daarvoor bood.
Zo kon Karel (if so) de hele pot leegbieden, en anderen continue het gevoel geven dat de anderen ook lustig boden, zelfs wanneer er maar 1 bieder was.

Karel zegt ook nog iets frappants op het eind: (stellig): Op de een of andere manier heeft de mol kans gezien om de jokers wel heel ongelijk te verdelen. O ja?
Hoe heeft de mol daartoe kans gezien dan? De mol kan zijn mede kandidaten niet zien, en onmogelijk weten wie er voor hem/haar geboden heeft en het is dus voor de mol onmogelijk om kans te zien de jokers op de een of andere manier wel heel ongelijk te verdelen.
De enige die daar kans toe ziet is Karel zelf, door telkens een fake bod bovenop het bod van een bepaalde kandidaat te gooien.
Indien Nadja de mol was en kans zou hebben gezien de jokers wel heel ongelijk te verdelen dan zou zij telkens dubbel moeten bieden, na elk bod van zichzelf een bod erna, maar alleen Nadja zou logischerwijs die "kans hebben gezien" en aangezien Karel aangeeft dat de mol daar achter zit zou dat toch wat te makkelijk zijn.

Karel zegt ook regelmatig en met nadruk: de mol werkt ze er 1 voor 1 uit. (ik zie de mol dat niet doen, maar Karel stuurt ze wel degelijk een voor een weg).


« Laatst bewerkt op: 5-02-2007, 05:57:24 door Cosma »

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #1 Gepost op: 5-02-2007, 05:43:37 »
vervolg:

Opvallend ook is dat Karel deel uitmaakt van de intro filmpjes, heel kort weliswaar, maar in het fimpje waarin Menno werd voorgesteld was Karel te zien.
Ook de vreemde stelling van Karel doet vermoeden dat er een nummer 11 is; bij de filmpjes opdracht zegt hij de kandidaten een getal tussen de 1 en de 11 te moeten noemen (dus 1 en 11 niet).
Indien nummer 1 niet mocht, waarom dan niet 10 ook niet, waarom noemt hij 11?

Bij de Chinatown opdracht zit Karel ineens ergens op een stoel met de letters "BAD" boven hem (voluit later in beeld Baber).
Hij gaat Alex bellen, breekt in wanneer Menno zegt dat Alex Siam wel weet, en stuurt de kandidaten lachend weg (brede smile) en zegt: veel plezier!
Dan geeft hij Alex instructies, wanneer de kandidaten komen worden ze voor een keuze gesteld, Karel zegt (op serieuze toon): Alex geeft jullie nu goede raad. (terwijl hij weet dat Alex ze om de tuin gaat proberen te leiden).
Wanneer dat lukt zegt hij: Met de complimenten aan Alex.
Hij zegt ook nog: De mol houdt wel van list en bedrog, de mol houdt dus van Alex.

Karel weet dat Alex niet wil abseilen, echter tegen Inge zegt hij niet: Ik ga je een dilemma voorleggen, maar: Ik ga JOU de kans geven het bedrag te verviervoudigen! Inge: Alex durft niet (gaat de kandidaten na) Karel: Nu ga jij hem zijn verdiende loon geven?
Inge: het zou zo fantastisch zijn voor hem etc. Karel: ja. Inge hapt toe, en al het geld wordt verspeeld.
Karel stuurt weliswaar volkomen overbodig Paul en Eva nog naar beneden, maar houdt het kort met Renate en Alex.

De niet te halen letteropdracht zou worden bepaald wanneer de kandidaten alle letters hadden gevonden en via de Chinese dierenriem de volgorde hadden weten te bepalen, en "Sili" fonetisch "Geef Karel de hand" weten te laten zeggen.
Ondoenlijk, en er zou slechts geld in de pot zijn gekomen indien Karel de hand was geschud, Karel: dat was nou alles wat jullie hadden hoeven doen.

Ook bij de tonnen opdracht duikt Karel weer op. Een ton voor elke deelnemer, én een witte ton extra met vraagteken.
De dag ervoor was al het geld uit de pot gespeeld, dus wat er op het briefje stond kon eigenlijk niet van toepassing zijn op de opdracht zelf, maar wel op die van de dag ervoor "Karel heeft het voor elkaar" De pot was leeg, of wat heeft Karel anders voor elkaar?

Ik meen dat 9 kandidaten toch duildelijk Wat Bandahin op een bord zagen staan, terwijl er Lopburi behoorde te staan op dat station. Ik weet het niet hoor, maar heeft Karel kans gezien om over "Lopburi" een bord met daarop "Wat Bandahin" te spijkeren?
Hij is immers niet echt veel aanwezig, zelfs de opdracht moesten ze vernemen uit de groene envelop.

De enige keer dat ik na de landing op Thailand het woord "Mole" in beeld zag was met Karel pal erachter in beeld (het boek van Nadja)

Meer dan ooit is de presentator de doorslaggevende factor van hoeveel er wel dan niet verdient wordt, hij bewerkt Alex (Chinatown), Inge (abseilen), zijn hand moet geschud worden, een vaag bericht waarin staat dat Karel het voor elkaar heeft (de dag ervoor alles uit de pot) en ik vraag me ook af wie toch die tiende bekende Nederlander is die volgens Karel meedoet aan dit spel.

(niet helemaal serieus bedoelt  ;), maar gezien deze reeks zo afwijkt van voorgaande is alles mogelijk imo)


Offline rustig

  • Forumlid
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #2 Gepost op: 5-02-2007, 08:58:28 »
Hele interessante analyse.
Maar wat moeten we dan met al die schermen tijdens de 20 vragen van de executie bij de vraag: "Wie is de Mol?". Daar staat Karel als keuze niet bij. Is dat dan achteraf gemanipuleerd om het niet meteen duidelijk te laten zijn? Ik denk niet dat ze ons zo bedriegen.


Offline Lola-aapje

  • Forumlid
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #3 Gepost op: 5-02-2007, 09:38:23 »
Zo jij hebt je zondagavond nutteloos besteed, hihi.

Online Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #4 Gepost op: 5-02-2007, 11:03:16 »
Leuk verhaal, alleen ik heb het idee dat je het niet echt serieus bedoelt.

Offline Flogging Molly

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #5 Gepost op: 5-02-2007, 12:19:52 »
het enige dat Belgisch aan Eva is, is dat ze daar is geboren. Ze heeft in Amsterdam gestudeerd en heeft aan Nederlandse films en tvprogramma's meegewerk. Je hoeft geen Nederlander te zijn om een BN'er te zijn.

Neemt niet weg dat je theorie leuk bedacht ik natuurlijk  ;D

Offline MacGyverMagic

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mollen is een Olympische sport, dus ...
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #6 Gepost op: 5-02-2007, 12:20:16 »
Dat van de veiling is simpel. Het eennalaatste bod geld omdat de mol anders maar kan blijven opbieden en de anderen dus geen kans hebben om iets te winnen als ze voorzichtig zijn met de pot en eigenlijk dus goed spelen.

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #7 Gepost op: 5-02-2007, 12:22:16 »



(niet helemaal serieus bedoelt  ;), maar gezien deze reeks zo afwijkt van voorgaande is alles mogelijk imo)



Jammer dat je dit erbij zet, had wel serieuze reacties willen lezen ;)
No Milk today???

Offline Mol_en_Co

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #8 Gepost op: 5-02-2007, 12:36:54 »
Ik was toch even aan het twijfelen. 8)

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #9 Gepost op: 5-02-2007, 16:19:24 »
Hele interessante analyse.
Maar wat moeten we dan met al die schermen tijdens de 20 vragen van de executie bij de vraag: "Wie is de Mol?". Daar staat Karel als keuze niet bij. Is dat dan achteraf gemanipuleerd om het niet meteen duidelijk te laten zijn? Ik denk niet dat ze ons zo bedriegen.

Indien het Karel is zou het iets zijn wat de kandidaten (en kijkers) gaandeweg moeten ontdekken, door hem als keuze antwoord bij "Wie is de mol?" te plaatsen zou deze eventuele kunstgreep wel erg opvallen.

Maar Karel past wel in veel andere vragen; bv in welke groep bevond de mol zich tijdens de letteropdracht (als hoeveelste groep etc.) is er bv de keuze: "de mol bevond zich reeds in de controlekamer", ipv de mol bevond zich in het control team).

Of; droeg de mol een hoofddeksel bij de sudoku opdracht, Karel was daarbij aanwezig (met hoofddeksel).

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #10 Gepost op: 5-02-2007, 16:34:55 »
Dat van de veiling is simpel. Het eennalaatste bod geld omdat de mol anders maar kan blijven opbieden en de anderen dus geen kans hebben om iets te winnen als ze voorzichtig zijn met de pot en eigenlijk dus goed spelen.

Dan zou het moeten zijn geweest; de een na laatste bieder ipv het een na laatste bod (om dat te voorkomen).


Offline Cosma

  • Forumlid
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #11 Gepost op: 5-02-2007, 16:47:50 »
Zo jij hebt je zondagavond nutteloos besteed, hihi.

 ;)..... 8)

Offline garfreek

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #12 Gepost op: 8-02-2007, 18:33:49 »
kan dit dan eigenlijk niet meteen is het eva is de mol topic???

Offline molmark

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • P.A. van Momfert (de Mol)
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #13 Gepost op: 8-02-2007, 18:35:08 »
kan dit topic niet dicht? Lijkt mij persoonlijk onzinnig om te discussiëren of Karel wel of niet de mol is...

 8)
het leven is als een molshoop: je ziet het liggen maar je tuint er altijd weer in

Offline >>Tommie<<

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #14 Gepost op: 8-02-2007, 19:10:50 »
Ik snap dit topic niet zo goed  ::ohno::

beetje te ingewikkeld  ::rofl:: ::jaja::
Every single day, Every word you say, Every game you play, Every night you stay,  I'll be watching you... DE MOL !

Offline Niuno

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Sla is zeg maar echt mijn ding
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #15 Gepost op: 8-02-2007, 19:22:54 »
kan dit topic niet dicht? Lijkt mij persoonlijk onzinnig om te discussiëren of Karel wel of niet de mol is...

 8)


Ik zie geen reden om dit topic te sluiten. Beetje humor tussendoor mag wel. En wie weet, krijgt Cosma uiteindelijk nog gelijk ook.

 ::vergroot::

Neen, ik zit niet in een tunnel. Het is gewoon aXel!

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #16 Gepost op: 12-02-2007, 04:18:06 »
Karel die het voor elkaar schijnt te hebben in aflevering 6.

Voor de "weet je plaats/foto" opdracht:

Het eerste wat jullie moeten doen is MIJ vinden.

Aan het einde van de opdracht:

"Onze kandidaten kozen liever al kakeld voor het chaos model etc.
Kreunend en steunend zijn ze terug gestrompeld door het smoorhete oerwoud, op eentje na natuurlijk, die liep in zijn EENTJE heel erg vrolijk te wezen".

Eentje liep niet terug door het smoorhete oerwoud?  8)

Offline romy de mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • dick geeft rood!!!
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #17 Gepost op: 12-02-2007, 15:54:23 »
jeetje hoe kan 8)nou de mol zijn??? nou het kan maar dan snap ik het hele progamma niet
want de kandidaten horen toch de mol te zijn en het geld uit de pot weg zien te krijgen!!
 ::zwaai:: ::zwaai:: ::zwaai::
nadja is mijn mol

Offline Cosma

  • Forumlid
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #18 Gepost op: 12-02-2007, 19:38:48 »
jeetje hoe kan 8)nou de mol zijn??? nou het kan maar dan snap ik het hele progamma niet
want de kandidaten horen toch de mol te zijn en het geld uit de pot weg zien te krijgen!!
 ::zwaai:: ::zwaai:: ::zwaai::

Nee 1 kandidaat moet de mol zijn en geld wegspelen Karel: "een van die 10 bekende Nederlanders is een bedrieger, een van hen is de mol").

Tot op heden is Karel daar het best in geslaagd.
Hij haalde Inge over, Alex, Nadja etc, om geld uit de pot te spelen.
Daarnaast mochten wij de laatste bieder niet zien bij het bied-spel, we konden dus niet controlen of er wel iemand een bod uitbracht wanneer Karel dat zei, hij kon op die manier al het geld uit de pot spelen.

Ook de lift opdracht wijst naar Karel, "wanneer je de drie vragen goed beantwoord zie je de mol" (Karel stond tegenover hen na het beantwoorden van de vragen) ..."op de ... verdieping".
Karel stapte uit bij Dick, maar in hoeverre is het mogelijk dat hij de kandidaat met 3 goede antwoorden vergezelde naar de laatste verdieping? Waarom anders dat cryptische "het motto van deze opdracht is, enig speurwerk opent deuren" waar bestond dat speuren uit? Hij legde na het motto heel simpel uit wat de bedoeling was, dus vrij onnodig dat motto, behalve wanneer de kandidaten iets meer moesten doen dan alleen kijken naar de kandidaat die op de verdieping stond.

Offline Rormo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Karel is (niet) de mol?
« Reactie #19 Gepost op: 12-02-2007, 20:03:53 »
Cosma, ik zou een tijdje van de alcohol en de pillen af blijven, dan krijg je misschien weer enig gevoel voor de realiteit. Sorry, maar dit topic slaat echt alles.