Olifanten: Probeer de andere kandidaten op een subtiele manier over te halen om de onderste kisten (die zijn het moeilijkst) met elkaar te verwarren. Het leukste zou zijn, als je wat extra ballast aan een kist toe kunt voegen, maar dat lijkt me bijna niet op een stiekeme manier te doen.
Vlot: Probeer om de kandidaat, die bij jouw op het vlot staat, te wijzen op alle tonnen. Zo zal er wel eens een ton verloren kunnen gaan in je pogingen om je eigen ton te pakken te krijgen – zoals de ton van Inge, die door Dick en Renate is kwijt gemaakt. Win een beetje vertrouwen met het binnenhalen van je eigen ton, zodat de anderen je niet verdenken (250 euro is niet zo veel).
Mastermind: Sluit je aan bij de minst fitte groep, zodat je als eerste ter plaatse bent en het heft in eigen hand houdt. Wacht daar op de fitte groep, zodat er een tijdslimiet geldt. Als de anderen nog geen idee hebben van de juiste oplossing, ga dan eerst op de goede plaats staan: geen enkele kandidaat op de goede plaats is namelijk nuttiger dan één op de goede plaats, waarvan niemand weet wie.
Lift: Valt weinig te saboteren.
Foto-opdracht: Laat je niet als eerste op de foto zetten, omdat er dan nog meer kandidaten in de buurt zijn, die het zouden kunnen opmerken. Probeer kandidaten af te leiden, zodat de fotograaf meer gelegenheid krijgt om foto’s te maken. Laat je echter wel op de foto zetten, voordat het begint op te vallen.
Flessen zoeken: Vind zoveel mogelijk flessen, om fanatiek over te komen. Zorg ervoor dat je in de gelegenheid komt om dat stuk van het strand af te zoeken, waar de meeste flessen liggen (draag slippers als de meeste flessen in de zee liggen, of juist stevige schoenen als er meer flessen op de rotsen liggen).
Tenten verdelen: Het leukst lijkt het mij, als de Mol diep in de nacht alle borden verwisselt. Hierdoor ontstaat er zoveel achterdocht de volgende ochtend, dat ieder voor zijn eigen belang gaat, in plaats van het groepsbelang. Ik weet alleen niet of dit mag.
Phuket: Voer je eigen opdracht goed uit, om vertrouwen te winnen, maar probeer er ook wat andere opdrachten bij te doen. Ga zelf achteraan lopen, geef geen antwoord op vragen of ben een tijdje stil. Neem wel geen taken van andere kandidaten over; als zij hun taak vol overtuiging doen, dan worden deze dingen toch wel geraden, en het valt alleen maar meer op.
Torren: Zorg er in ieder geval voor, dat je nooit al je uitdagingen wint! Op die manier geef je alles uit handen. Probeer toch om een stukje tor op te eten, maar geef het kokhalzend op, om niet op te vallen. Je kunt zelfs de fanatieke kandidaat uithangen door te beweren dat je hem wel helemaal hebt opgegeten: het bewijs is toch opgenomen waardoor het geld toch wel van de pot af gaat, en je wint er misschien nog wat vertrouwen mee.
Ladders bouwen: Probeer tijd te rekken door in discussie te gaan over de manier van bouwen. Maak niet iedere knoop even stevig, zodat er een aantal over gedaan moeten worden (maak er ook een aantal wél stevig, anders gaat het opvallen). Treuzel wat als je zelf moet klimmen. En opper vooral géén suggesties voor het goede antwoord; je zou eens per ongeluk iemand op ideeën brengen!
Schatkamer van de Mol: Ervan uitgaande dat de Mol van tevoren weet wat de anderen van hem verwachten, moet hij vooral het tegenovergestelde doen. Een smoes is altijd gemakkelijk te verzinnen: zo vreemd is het niet dat je een joker wilde hebben voordat je de laatste test moet maken. Of: je had al zo’n vermoeden dat er iets niet klopte.
Probeer over het algemeen fanatiek en oprecht over te komen. Ga niet opzettelijk verdacht of dom doen, of openlijk verwarring zaaien door mysterieus gedrag. Je wilt tenslotte gewoon met de groep de pot spekken en het spel leuk spelen. Het is ook aan te raden dat je de sympathie van de overige kandidaten voor je weet te winnen. Als ze je mogen, dan is de kans dat ze je verdenken misschien wat kleiner, en kun je met meer dingen weg komen, omdat ze weten dat je toch wel goed je best doet.