Auteur Topic: Handboek, hoe vang je een mol.  (gelezen 10181 keer)

Offline ishtara

  • winnaar WIDMjr-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Handboek, hoe vang je een mol.
« Gepost op: 15-03-2007, 21:54:33 »
Zo, Inge ook gevangen!  ::trots::
Het lijkt me leuk als inmiddels volleerde mollenvangers eens wat punten op een rij zetten over hoe je een mol vangt. De do's en dont's. Het handboek voor een mollenvanger. Hoe heb jij het gedaan?
Laat ik zelf eens met wat richtlijnen beginnen

1. ga NIET op je gevoel af, niet op biechts, tranen, acteerwerk, hoe iemand overkomt. De mol kan acteren, daar kom je ieder jaar opnieuw achter. 
2. kijk wie het minste geld in de pot heeft gebracht en het meeste geld uit de pot heeft gehaald.
3. kijk wie de meeste 'mollenstreken' heeft uitgehaald
4. kijk naar opvallende zaken die misschien wel iets té toevallig zijn en dus uit voorkennis voort kunnen komen (milouska die 2x -1000 omdraait, elise die precies op tijd binnenkomt met wat lintjes)
5. lees het forum van WIDM.com en leuker nog, praat mee  ::tandpastasmiley::
6. lees de hints die ontdekt zijn of zoek zelf naar hints, maar kijk zelf of je ze overtuigend vind, laat je er niet door leiden, laat je leiden door de pot.
7. heb de moed van mol te veranderen, pas op voor tunnelvisie.
8. mensen die een opdracht doen slagen, veel geld binnenhalen, terwijl ze het makkelijk hadden kunnen mollen, zijn minder waarschijnlijk de mol
9. streep geen mensen weg, houd in je hoofd dat het minder waarschijnlijk is dat diegene de mol is.
10. houd een eigen lijstje bij waarop je molse en onmolse acties bijhoudt
11. mensen op wie is gestemd toen mensen eruit gingen, zijn minder waarschijnlijk de mol, zeker als het vaker gebeurt (Renate).

Toevoegingen??
(met deze techniek heb ik George, Elise, Lottie ::ohno::, Molouska en Inge gevangen. Vaak zat ik halverwege de serie goed)
« Laatst bewerkt op: 17-03-2007, 13:01:08 door ishtara »
'Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen' (Confucius)

Offline -Jutta-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2007, 21:59:00 »
Eh, ik ga juist wel op m'n gevoel af en zat drie van de vier keer juist  :P
En opeens weet je het... Je stemt op Jutta

Offline vveerraak

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2007, 21:59:17 »
Prima ish!

Maar ik wou dat er een echte onfeilbare handleiding bestond, want ik heb die van jou al vaak proberen te volgen, maar liet me uiteindelijk toch altijd afleiden... ::schaam::
Tell me what your telescope says

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2007, 22:00:07 »
Ik heb 0 van de 3 Mollen "goed" ::schaam::

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #4 Gepost op: 15-03-2007, 22:01:08 »
12. Hou in de gaten wie Heinz verdenkt en hou in je hoofd dat het minder waarschijnlijk is dat diegene de Mol is. ;)

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #5 Gepost op: 15-03-2007, 22:01:47 »
12. Hou in de gaten wie Heinz verdenkt en hou in je hoofd dat het minder waarschijnlijk is dat diegene de Mol is. ;)

::rofl:: ::rofl::

Offline -Jutta-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #6 Gepost op: 15-03-2007, 22:02:28 »
12. Hou in de gaten wie Heinz verdenkt en hou in je hoofd dat het minder waarschijnlijk is dat diegene de Mol is. ;)
::rofl:: ::rofl:: ::rofl::
En opeens weet je het... Je stemt op Jutta

Offline ishtara

  • winnaar WIDMjr-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #7 Gepost op: 15-03-2007, 22:10:05 »
Maar Heinz heeft op zijn geweldige site wel altijd goeie overzichtjes als alternatief voor punt 10  ::ok::
'Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen' (Confucius)

Offline -Jutta-

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #8 Gepost op: 15-03-2007, 22:12:44 »
Oja nog één: Ga niet uit van vorige jaren. Dus al is de Mol al drie keer achter elkaar een vrouw geweest, hou de mogelijkheid de Mol is een man/vrouw gewoon 50%
En opeens weet je het... Je stemt op Jutta

Offline tinuzzz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #9 Gepost op: 15-03-2007, 22:18:19 »
Oja nog één: Ga niet uit van vorige jaren. Dus al is de Mol al drie keer achter elkaar een vrouw geweest, hou de mogelijkheid de Mol is een man/vrouw gewoon 50%

Dat zeker! ::ok::

Offline ishtara

  • winnaar WIDMjr-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #10 Gepost op: 15-03-2007, 22:23:11 »
ja, goeie! Daar heb ik ook al drie jaar last van, dat ik ervan uit ga dat de kans op een man wat groter is.
'Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen' (Confucius)

Offline Risjaar

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Eenmaal in een tunnel is 't maar beter doorgassen.
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #11 Gepost op: 16-03-2007, 14:46:55 »
Zo, Inge ook gevangen!  ::trots::
Het lijkt me leuk als inmiddels volleerde mollenvangers eens wat punten op een rij zetten over hoe je een mol vangt. De do's en dont's. Het handboek voor een mollenvanger. Hoe heb jij het gedaan?
Laat ik zelf eens met wat richtlijnen beginnen

1. ga NIET op je gevoel af, niet op biechts, tranen, acteerwerk, hoe iemand overkomt. De mol kan acteren, daar kom je ieder jaar opnieuw achter. 
2. kijk wie het minste geld in de pot heeft gebracht en het meeste geld uit de pot heeft gehaald.
3. kijk wie de meeste 'mollenstreken' heeft uitgehaald
4. kijk naar opvallende zaken die misschien wel iets té toevallig zijn en dus uit voorkennis voort kunnen komen (milouska die 2x -1000 omdraait, elise die precies op tijd binnenkomt met wat lintjes)
5. lees het forum van WIDM.com en leuker nog, praat mee  ::tandpastasmiley::
6. lees de hints die ontdekt zijn of zoek zelf naar hints, maar kijk zelf of je ze overtuigend vind, laat je er niet door leiden, laat je leiden door de pot.
7. heb de moed van mol te veranderen, pas op voor tunnelvisie.
8. mensen die een opdracht doen slagen, veel geld binnenhalen, terwijl ze het makkelijk hadden kunnen mollen, zijn minder waarschijnlijk de mol
9. streep geen mensen weg, houd in je hoofd dat het minder waarschijnlijk is dat diegene de mol is.
10. houd een eigen lijstje bij waarop je molse en onmolse acties bijhoudt
11. mensen op wie is gestemd toen mensen eruit gingen, zijn minder waarschijnlijk de mol, zeker als het vaker gebeurt (Nadja).

Toevoegingen??
(met deze techniek heb ik George, Elise, Lottie ::ohno::, Molouska en Inge gevangen. Vaak zat ik halverwege de serie goed)

Volgens mij heb j ehelemaal gelijk! Ik ga al drie seizoenen de fout in doordat ik regel 1 al niet uitvoer :D
C'est le Fruit!

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #12 Gepost op: 16-03-2007, 15:15:18 »
Houd rekening met de "Gelijke kansen theorie"
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #13 Gepost op: 16-03-2007, 15:16:59 »
Houd rekening met de "Gelijke kansen theorie"

Conclusie: de gelijkekansentheorie eindigt de 2007-reeks met de voorspelling dat Renate de Mol is.
The British are not impressed.

Offline Gotcha

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Don't analyze.. It will paralyze your evolution
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #14 Gepost op: 16-03-2007, 15:18:11 »


Ja, maar lees even in het topic...
Inge reeds vroegtijdig en langdurig aangeduid als Mol.
Enkel Mol-af omdat renate en Inge niet zo goed met elkaar konden opschieten en daarom veelal gescheiden opdrachten gingen uitvoeren.
Ik weet alles...maar durf af en toe te liegen

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #15 Gepost op: 16-03-2007, 15:30:32 »
Zo, Inge ook gevangen!  ::trots::



1. ga NIET op je gevoel af, niet op biechts, tranen, acteerwerk, hoe iemand overkomt.

Op de eerste plaats: Ish, je bent tenminste niet een van de velen die slechts 1 bericht plaatst, met de inhoud: ''zie je wel, ik heb het steeds geweten'', zonder daar verder iets aan toe te voegen.

Op de tweede plaats: laat die biecht nou net dit seizoen een van de gekste hints bevatten uit de geschiedenis.

Ik ben blij dat ik door middel van wegstrepen nu eens bij de juiste mol terecht kwam.

Je moest zo blind zijn als een kwartel, om dat niet te zien. ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 16-03-2007, 20:05:47 door Bodejos »

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #16 Gepost op: 16-03-2007, 15:35:44 »
Je moest zo blind doof zijn als een kwartel, om dat niet te zien horen. ::rofl::

1. Het spreekwoordelijk gezegde luidt zo :P
2. Inge liet in haar biecht continue het woord: "Toen" vallen. Zoiets zie je niet, zoiets hoor je in haar biecht :P

::hypocriet::

Ik moest dit gewoon even verbeteren...
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #17 Gepost op: 16-03-2007, 16:19:00 »
YIDM, ik weet uiteraard hoe het spreekword luidt, maar het woord MOL was al zo vaak gevallen.

Ik heb trouwens nog een extra punt voor het handboek:

13. Vraag behalve aan Heinz, ook aan Laafje wie de mol is. Je kunt er vervolgens zeker van zijn, dat hun kandidaat OF de verliezer is, OF (in het geval van Laafje al voor de 4e keer op rij) de winnaar van het spel.


Door te elimineren kom je dan nog op 8 kandidaten die de mol zouden kunnen zijn.

Offline MrJasper

  • Forumlid
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #18 Gepost op: 16-03-2007, 16:46:19 »
Verplaats je elke opdracht weer in een bepaalde molvisie. Bedenk bij jezelf: op welke positie moet je als mol bij deze opdracht vooral NIET zitten?
Voorbeeldje: bij de Ayutayya opdracht moet de mol echt niet als eerste gaan, dat is onlogisch en onmols.
Als je dit alle opdrachten doet zul je zien dat een paar mensen een stuk sneller afvallen als mol, omdat ze de "positie" niet hadden.
Kijk daarnaast welke positie je als mol in opdrachten het best aan kan nemen. Zie je 1 persoon vaak pleiten voor die positie of die positie aannemen, houdt die persoon dan maar goed in de gaten.


*had persoonlijk Elise, Milouska en Inge goed. Bij Yvon zat ik ook op Lottie  ::ohno::

Offline ishtara

  • winnaar WIDMjr-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Handboek, hoe vang je een mol.
« Reactie #19 Gepost op: 17-03-2007, 12:53:12 »
Het lijstje wordt steeds vollediger:

1. ga NIET op je gevoel af, niet op biechts (al kunnen daar wel weer hints in zitten), (mollen-/krokodillen-)tranen, acteerwerk, hoe iemand overkomt. De mol kan acteren, daar kom je ieder jaar opnieuw achter.
2. kijk wie het minste geld in de pot heeft gebracht en het meeste geld uit de pot heeft gehaald.
3. kijk wie de meeste 'mollenstreken' heeft uitgehaald
4. kijk naar opvallende zaken die misschien wel iets té toevallig zijn en dus uit voorkennis voort kunnen komen (milouska die 2x -1000 omdraait, elise die precies op tijd binnenkomt met wat lintjes)
5. lees het forum van WIDM.com en leuker nog, praat mee  ::tandpastasmiley::
6. lees de hints die ontdekt zijn of zoek zelf naar hints, maar kijk zelf of je ze overtuigend vind, laat je er niet door leiden, laat je leiden door de pot. Het is niet verstandig Zeer Overtuigende Hints (zoals de handenhint, maar dat is wat mij betreft de eerste) te negeren.
7. heb de moed van mol te veranderen, pas op voor tunnelvisie.
8. mensen die een opdracht doen slagen, veel geld binnenhalen, terwijl ze het makkelijk hadden kunnen mollen, zijn minder waarschijnlijk de mol
9. streep geen mensen weg, houd in je hoofd dat het minder waarschijnlijk is dat diegene de mol is. Als je iedereen behalve één kan 'wegstrepen', zou die de mol kunnen zijn.
10. houd een eigen lijstje bij waarop je molse en onmolse acties bijhoudt (of lees lijstjes van anderen, bijv. Heinz of hier bij de overzichten)
11. mensen op wie is gestemd toen mensen eruit gingen, zijn minder waarschijnlijk de mol, zeker als het vaker gebeurt (Renate).
12. Ga niet uit van vorige jaren, de kans op een man of vrouw blijft hetzelfde en de mol molt anders en stelt zich anders op in de groep dan vorige mollen.
13. Houd rekening met de beste molpositie. Wie doet z'n best om op de beste molpositie te komen en wie laat zich vaker in een positie manouvreren waarin weinig te mollen valt?
14. houd rekening met de gelijke kansen-theorie
15. ga niet af op sommige mede-forummers  ::)  ;)
« Laatst bewerkt op: 17-03-2007, 13:00:44 door ishtara »
'Mensen struikelen niet over bergen, alleen over molshopen' (Confucius)