Heeft iemand toevallig nog ergens een oude podcast? Ik wil het nog wel een keer horen om me goed voor te bereiden op de hints van dit jaar
Klik voor uitleg hints Wie Is De Mol 2007Muzikale hint: "A time of a love, a time of hate, a time of war, a time of peace" - Turn, Turn, Turn van The Birds
Uitleg: Duidelijkste van allemaal, koerier die langs kwam met Lomed = De Mol, achterkant: 66, omdraaien: 99, 9de letter = I, II = Inge Iepenburg. M.a.w. accent lag op:
Turn, Turn, Turn >> titel. Daarnaast de tekst met haat/liefde, oorlog/vrede ofwel tegengesteld. GTST = Goede Tijden, Slechte Tijden.
Muzikale hint: "Is it getting better, or do you feel the same? Will it make it easier on you now? You got someone to blame" - U2.
Uitleg: Het ging om de abseilopdracht, Inge zorgde ervoor dat de pot leeg bleef omdat ze dacht iedereen te kunnen overtuigen te gaan abseilen. Maar Inge kon de schuld geven aan degene die niet naar beneden gingen. Accent ligt dus op >>
you got someone to blame = Alex, Renate gingen niet, Inge kon de schuld op hen afschuiven.
Muzikale hint: "Come writers and critics, who prophecise with your pen and keep your eyes wide" - Bob Dylan met Times Are Changing.
Uitleg: Trein opdracht, hou je ogen goed open word er gezongen. Stations moest worden opgeschreven worden. Times Are Changing = Goede Tijden, Slechte Tijden. Accent ligt dus op >>
titel van het nummerMuzikale hint: "Mijn horloge zegt me, dat het tijd is voor veranderingen. Goud en zilver hebben mij nooit iets gebracht" van Blof.
Uitleg: Inge bracht geld in de pot met buggies (=goud en zilver) en het verdween met de veiling weer net zo hard (=hebben mij nooit iets gebracht). Daarnaast, tijd voor veranderingen = link naar GTST.
Muzikale hint: "Gonna take my cares away..." Black River van Amos Lee.
Uitleg: de ton waar Inge opstond, die werd door Renate in de rivier gegooid.
Muzikale hint: "Als ik wil helpen, is er niemand die luistert naar mijn wijze raad. Ik spreek de waarheid, de olifant is grijs" -
Uitleg: de opdracht dat ze in de juiste volgorde moeten staan. Ze hadden naar de wijze raad moeten luisteren van Inge: "Misschien is het mastermind" Daarnaast: "Enig speuren opent deuren" van Karel, Enig = anagram voor Inge. En de liftdeuren zouden opengaan en de mol tonen
Oftewel, wederom de tekst die je te horen krijgt: "is er niemand die luistert naar mijn wijze raad. Ik spreek de waarheid".
Muzikale hint "Why can't you see, this boat is sinking. Let's go down to the waters edge, we can cast away those doubts. Somethings are better left unsaid, they still turn me inside out"
Uitleg: Why, was het sleutelwoord. De kandidaten hadden elk hun opdracht uit te voeren. Inge moest elke keer vragen: waarom, waarom = why. En iedereen heeft ongetwijfeld gezien, vlak voor we bij het onbewoonde eiland kwamen dat ik bij dat bootje stond en dat driftig aan het leeg scheppen was en vervolgens kwam er weer een enorme golf in het bootje.
Oftwel, 2 dingen uit de tekst: why en this boat is sinking.
Muzikale hint: "Baby you and me, sounds like a recipe, for disaster" Admiral FreeBee
Uitleg: Ik heb het bouwen van de ladders om de enveloppen te pakken om de thaise zin te maken. Inge wilde ze zover krijgen dat ze kwamen met: "Geef Karel een hand" wat fout is. Maar Renate kwam met: "Geef elkaar de hand" en die was goed. Renate en Inge waren daarvoor een heel goed team in het bouwen van de toren = team for disaster. Dus wederom de tekst.
Muzikale hint: "En toen, bleek alles maar een visioen van een of andere gek te zijn" Ramses Shaffi.
Uitleg: "En toen" Mol in het Thais = toen. Als iemand mol in het Thais had opgezocht had je uit de biechten van Inge kunnen halen dat ze de mol is. Want ze begon elke biecht met: toen.
Ik heb al luisterend naar de uitleg het allemaal mee lopen typen. Vandaar dat de zinnen in het perspectief van Inge geschreven zijn
Maargoed, wat kunnen we hier uit opmaken?
- De hint kan hem zitten in de titel
- De hint kan hem zitten in een woord uit de tekst die je hoort
- De hint kan hem zitten in uit de gehele tekst die je hoort
- De hint kan duiden op iets wat in de aflevering gebeurd is waardoor je de mol eruit kunt filteren
Als we dan kijken naar de huidige eerste hint:
"I see trouble on the way" - Badmoon rising = titel door Creedence Clearwater Revival
Of iets met Badmoon rising of iets met trouble on the way. Creedence Clearwater Revival kan je dus wegstrepen.