Auteur Topic: [Kandidaat] ANNA is niet de Mol!  (gelezen 143176 keer)

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #140 Gepost op: 23-01-2011, 19:33:06 »
Ze kan goed Bob-Rossen, á la een imitatie van Bob Ross, een bekend landschapsschilder.
Ik zie op wikipedia dat het een amerikaanse landschapsschilder is. Dat verklaart misschien die amerikaanse vlaggen op de kippenbus? Er zijn 4 kippen en Anna bestaat uit 4 letters, an is gespiegeld na, maakt anna. Als ik dan de bus er bij pak zien we heel veel dingen dubbel. In een spiegel zie je jezelf ook terug. Laat de sleutel van Anna nu toevallig achter een spiegel zitten.
Als de bagage buiten staat en de kandidaten komen aanlopen, dan verstopt Anna zich achter Karin. Alsof ze er mee wil zeggen, jullie zoeken het nu maar lekker uit. Blijkbaar is er veel onenigheid en dan zien we ineens Anna in beeld met de woorden: maar laten we het allemaal doen, laten we geen probleem creeeren. Vervolgens zien we haar weer verscholen achter Karin staan. Hoezo wil ze altijd haantje de voorste zijn, dat is ze zeker maar heel selectief in de opdrachten.

Offline JustEline

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #141 Gepost op: 23-01-2011, 19:57:11 »
Het is mij opgevallen dat er in deze serie WIDM heel veel 3en zitten: in de bus op t-shirts, op het doelklepje op het voetbalveld (afl. 1), enz. En Anna staat de hele tijd als 3e op alle foto's: tot nu toe alle 3 de foto's op het begin en de afvallersfoto. Hint of gewoon toeval?  ???

Offline Joff

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #142 Gepost op: 23-01-2011, 20:18:14 »
Wellicht heeft Anna van de redactie als voorbereiding op het programma een Bob Ross-cursus cadeau gehad. Wel een typische voorbedachte held-is-de-mol-opdracht. Kandidaten dachten: hoe echter wij het doen lijken, hoe beter. In het echt was het: Hoe echter het lijkt, hoe minder geld in de pot. De mol weet dat.

De rol bij de plakopdracht van Anna is natuurlijk een beetje vreemd. Ze lijkt samen met Myrianne en Soundos voor Beatrix te gaan terwijl de mannen Elvis willen. Een argument tegen Anna als mol? Als Anna voor Elvis was gegaan was het immers 3-2 voor Elvis geweest. Ik weet het niet...wellicht wist Anna écht niet wie er opgeplakt was (alleen de vier mogelijkheden) en was ze ervan overtuigd dat het Cruijff of Rembrandt was en heeft ze per ongeluk geld in de pot gebracht...

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #143 Gepost op: 23-01-2011, 23:18:12 »
Dat denk ik niet, want de voorbereiding start al maanden van tevoren en de bezoeken aan het desbetreffende land zijn ook ruim van tevoren. Ik denk dat de opdrachten dan ook al snel vastliggen. Als ze een opdracht uit een buitenlandse serie halen kunnen ze vast wel kijken hoe de mol het daar deed.

Maar is dan bekend hoe lang van te voren de mol wordt benaderd/gekozen? Als dit ook al lang vaststaat, dan is het wél mogelijk om de opdrachten aan te passen aan de mol.
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #144 Gepost op: 23-01-2011, 23:26:37 »
Maar is dan bekend hoe lang van te voren de mol wordt benaderd/gekozen? Als dit ook al lang vaststaat, dan is het wél mogelijk om de opdrachten aan te passen aan de mol.

Dat is bij mij niet bekend. Nu zit ik niet diep in de tv-wereld, maar ik denk dat draaiboeken al lang van tevoren klaar liggen, zeker bij zo'n megaproductie. Daarnaast is het denk ik niet nodig om een opdracht op deze manier af te stemmen op een mol. Ik denk dat die in elke opdracht wel een weg vindt om te mollen. Dat een kandidaat soms voorkennis/cursus krijgt is bekend en dat zou in dit geval best kunnen.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #145 Gepost op: 24-01-2011, 00:40:58 »
Ik denk aan 2 situaties waarin ze voorkennis moet hebben gehad omdat je dat niet zomaar uit je mouw schudt. (denk aan Kim vorig jaar die heel veel van vorige series wist bij het etentje).
Als mol lijkt het me een feest om vuurwerk te mogen afsteken. Wat zegt Anna als ze bij de kast met ontstekigen komen: professor Barabas. Wie verzint zoiets, of het moet zijn om Kuifje aan te vullen met nog een stripfiguur.
Je schudt ook niet zomaar een amerikaanse schilder uit je mouw, dat moet ook voorkennis zijn geweest. En je moet maar toevallig weten dat er vulkanen in El Salvador zijn waarvan er eentje ana heet.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #146 Gepost op: 24-01-2011, 00:56:21 »
Nou, Bob Ross is anders wel heel bekend hoor, hij is echt niet obscuur of zo. Ik zie hem regelmatig op AT5.
The British are not impressed.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #147 Gepost op: 24-01-2011, 02:17:32 »
Nou, Bob Ross is anders wel heel bekend hoor, hij is echt niet obscuur of zo. Ik zie hem regelmatig op AT5.

Hij leeft inmiddels niet meer maar z'n schildercursussen lijken op TV wel eeuwig door te gaan. Er is bijna geen plaats in Nederland waar je niet kan leren schilderen a la Bob Ross. En volgens Bob Ross zelf : iedereen kan wat hij kan (kon).  Dus waarom Anna niet? Ze is heel creatief en kan best eens een cursusje meegepikt hebben hoor. Het is eigenlijk een trucje dat je leert om snel en simpel een landschapje te maken, en dat wordt dan, een beetje neerbuigend, Bob-Rossen genoemd.

Offline Marijee

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #148 Gepost op: 24-01-2011, 02:32:59 »
Dat is bij mij niet bekend. Nu zit ik niet diep in de tv-wereld, maar ik denk dat draaiboeken al lang van tevoren klaar liggen, zeker bij zo'n megaproductie. Daarnaast is het denk ik niet nodig om een opdracht op deze manier af te stemmen op een mol. Ik denk dat die in elke opdracht wel een weg vindt om te mollen. Dat een kandidaat soms voorkennis/cursus krijgt is bekend en dat zou in dit geval best kunnen.

Als ik het me goed herinner wordt er meestal bij een 'haha kijk wat de mol al in nederland leerde'-filmpje iets gezegd in de trant van 'het is nu een week/drie dagen voor vertrek'.. Niet al te lang dus.. Denk ook niet dat de mol het te horen krijgt. Vind dat eigenlijk ook wel de perfecte timing, zoiets.
Misschien een leuke vraag voor het vragenvuur?

Daarbij is Anna volgens mij een erg creatief type (zo werd zij ook benoemd toch?), zou het niet heel erg raar vinden als zij dit gewoon al vanuit zichzelf kan/doet ;)

Offline hulpdakdekker

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Babbelt maar wat
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #149 Gepost op: 24-01-2011, 12:55:17 »
Bob Ross was zo'n held  ::rofl:: En om hem dan tot werkwoord te verheffen.. ja natuurlijk
Heb hem alleen zelf al in geen jaren meer op tv gezien  :(
Ik wil me bij deze distantiëren van bovenstaande post en wens niet op enige manier in verbinding te worden gebracht met dat idiote inhoudsloze gezwam.

Offline Muldvarpen

  • Forumlid
  • Trust nobody - niet alleen in dit spel
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #150 Gepost op: 24-01-2011, 13:56:53 »
BobRossen is echt een gewone uitdrukking, wel een verzonnen woord maar niks opvallends, ik kan me voorstellen dat iemand dat op die manier zegt.
Ik vind t veeeel opvallender dat ze precies een vulkaan maakt.
De St Ana vulkaan. Te toevallig.
En het hele spiegelen/kopieren komt veel terug, in de molhints, in de stillevenodracht, etc. Anna's naam is te spiegelen.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #151 Gepost op: 24-01-2011, 15:03:36 »
Toevallig viel vannacht in het radioprogramma Nacht van het Goede Leven het woord 'BobRosserig'. Luister op http://adelinevanlier.nl/ , fragment Realismebeurs 2011. Zit ergens in de tweede helft van het fragment.
Directe link naar de betreffende mp3 vind je ook [hier].

Is verder niet van belang, laat alleen maar zien dat Bob Ross een algemeen bekend schilder is.
The British are not impressed.

Offline JustEline

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #152 Gepost op: 24-01-2011, 18:49:20 »
Waarom is iedereen toch zo bezig met het Bobrossen?
Zoals eerder al gezegd is, is Bob Ross een bekende schilder, en als daar dan een werkwoord van gemaakt word is dat heel normaal.
Kijk naar het woord Sonjabakkeren, das toch ook niet normaal?
Bovendien: de theorie met de spiegels geloof ik wel. Ook denkend aan de St Ana vulkaan en het stadje Santa Ana/Anna vind ik dit wel heel erg vreemd. Als Anna eruit vliegt komende donderdag, ben ik radeloos.  ;D

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #153 Gepost op: 24-01-2011, 19:41:12 »
Yessie poste een aantal dagen geleden in het aflevering 3 topic dat er iets niet klopt met de flashback van Anna m.b.t. de executie van Hanna die tijdens het introductiepraatje van PJH te zien is aan het begin van aflevering 3.

Ik heb daar vervolgens dit screenshot bij gezocht:


Dit is in elk geval geen weergave van executie 1 en 2, maar lijkt op een shot van de executie van aflevering 3 waar Anna voor is geplakt. Ik vindt het raar dat wij hier een shot van Anna zien die ik nog niet terug heb kunnen vinden in de uitzendingen (al zie ik ook in waarom ze het gedaan kunnen hebben).
Ik ben benieuwd of iemand dit shot van Anna wel tegen is gekomen, of een andere verklaring weet.

Offline Marijee

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #154 Gepost op: 24-01-2011, 20:42:46 »
Yessie poste een aantal dagen geleden in het aflevering 3 topic dat er iets niet klopt met de flashback van Anna m.b.t. de executie van Hanna die tijdens het introductiepraatje van PJH te zien is aan het begin van aflevering 3.

Ik heb daar vervolgens dit screenshot bij gezocht:

Dit is in elk geval geen weergave van executie 1 en 2, maar lijkt op een shot van de executie van aflevering 3 waar Anna voor is geplakt. Ik vindt het raar dat wij hier een shot van Anna zien die ik nog niet terug heb kunnen vinden in de uitzendingen (al zie ik ook in waarom ze het gedaan kunnen hebben).
Ik ben benieuwd of iemand dit shot van Anna wel tegen is gekomen, of een andere verklaring weet.

Is het niet Horace naast Anna? Dan is het dus sowieso afl. 1, 2 of 3 geweest.. Als in ; het kan geen toekomstshot (meer) zijn. Maar indd zou het vreemd zijn wanneer het niet gewoon het bedoelde shot is.. Of er wordt wat mee bedoeld.. Maar wat dan?!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #155 Gepost op: 24-01-2011, 20:50:02 »
Is het niet Horace naast Anna? Dan is het dus sowieso afl. 1, 2 of 3 geweest.. Als in ; het kan geen toekomstshot (meer) zijn. Maar indd zou het vreemd zijn wanneer het niet gewoon het bedoelde shot is.. Of er wordt wat mee bedoeld.. Maar wat dan?!
Dat vraag ik me dus ook af. In de afleveringen heb ik Anna nog nooit zo piekerend zien kijken.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #156 Gepost op: 24-01-2011, 21:02:22 »
Ik blijf ook maar piekeren en weer valt me iets op, nu bij de bagageopdracht.
Iedereen heeft een cameraman in de kamer en een camera om mee te communiceren. Wat wil het toeval dat alleen in de kamer van Anna en Soundos er ook beeld wordt vertoont vanuit de camera waar ze mee communiceren. Verder is het opvallend dat Anna de letter P spiegelt.

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #157 Gepost op: 24-01-2011, 21:43:20 »
Als ik bij wikipedia kuifje het stripfiguur kies dan zie ik helemaal onderaan de pagina bij referenties: "schilders moeten schilderen, anders is er geen kunst meer" - Ole Ahlberg. De grens tussen plagiaat en parodie.
Degene die het best kan schilderen is Anna.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #158 Gepost op: 24-01-2011, 22:29:46 »
Als ik bij wikipedia kuifje het stripfiguur kies dan zie ik helemaal onderaan de pagina bij referenties: "schilders moeten schilderen, anders is er geen kunst meer" - Ole Ahlberg. De grens tussen plagiaat en parodie.
Degene die het best kan schilderen is Anna.
Ik denk niet dat er echt een hint met Kuifje is... maar ik vindt het wel een mooie vondst. Anna's schilderingen zitten ook op de grens van plagiaat (en parodie). Ze leent een vulkaan van de ene schildering, een mannetje van de ander en een bloem van weer een derde muur.

Offline Erphon

  • Forumlid
Re: [Kandidaat] ANNA is (niet) de Mol!
« Reactie #159 Gepost op: 25-01-2011, 14:24:20 »
Heb het fragment met 'Anna is de mol' even op Youtube gezet.. Oordeel zelf!

http://www.youtube.com/watch?v=n8laRwepJRc
« Laatst bewerkt op: 25-01-2011, 14:29:26 door Erphon »