Auteur Topic: Aflevering 7  (gelezen 94965 keer)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 7
« Reactie #280 Gepost op: 22-02-2011, 21:15:23 »
Voor het lijstje rare woorden:

Art: Een unheimisch landschap.

Die had ik volgens mij nog niet gehoord hier. Zegt die vlak voor zijn sisifys uitspraak...

Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 7
« Reactie #281 Gepost op: 22-02-2011, 21:28:28 »
Valt me ook op dat er een H in stenen ligt in minuut 27...
Kwam op het idee door dat woord Mol in stenen in de volgende aflevering ;)
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 7
« Reactie #282 Gepost op: 22-02-2011, 21:37:01 »
Valt me ook op dat er een H in stenen ligt in minuut 27...
Kwam op het idee door dat woord Mol in stenen in de volgende aflevering ;)
Heb je een seconde-duiding Jelsir?
Zie ze echt niet...:(
Omnia vincit amor

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 7
« Reactie #283 Gepost op: 22-02-2011, 22:19:56 »
Heb nog niemand gehoord over het feit dat er 2.30 OK op de kist staat als Art zijn jokers pakt.
Ik dacht direct aan minuut 2.30 van deze aflevering. Opvallend genoeg is dit het shot dat na de titel Tand om tand komt. Op 2.30 is de titel dan net verdwenen en zie je strand en een ondergaande zon...

Daarnaast nog over de blipverts die we achtereen volgens te zien krijgen in de aanloop van opdracht drie. Dit zijn shots die we even later terug zullen zien tijdens de opdracht.
Ik heb deze foto's even chronologisch verbonden met de persoon die deze jokers krijgt. In dit geval krijg je:

Shot 5 > Karin wint 3 jokers bij eerste keuze
Shot 3 > Art wint 3 jokers bij derde keuze (Mag zelf van kist oppakken)
Shot 2 > Soundos 0 jokers bij eerste keuze
Shot 1 > Soundos wint 3 jokers bij tweede keuze
Shot 4 > Niet te plaatsen...? (Misschien Pepijn 1 joker eerste keuze)
« Laatst bewerkt op: 22-02-2011, 22:22:17 door Jelsir »
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 7
« Reactie #284 Gepost op: 22-02-2011, 22:25:20 »
Heb je een seconde-duiding Jelsir?
Zie ze echt niet...:(

Op 14.00 en op 27.00 is dit shot te zien...
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Aflevering 7
« Reactie #285 Gepost op: 22-02-2011, 22:30:47 »
Dank Jelsir!
Nu gezien, zat onder tijdbalk...
Omnia vincit amor

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: Aflevering 7
« Reactie #286 Gepost op: 22-02-2011, 22:44:30 »
Voor het lijstje rare woorden:

Art: Een unheimisch landschap.

Die had ik volgens mij nog niet gehoord hier. Zegt die vlak voor zijn sisifys uitspraak...



Inderdaad eerder apart om zo'n nogal onbekend woord te gebruiken maar het kan zomaar tot zijn persoonlijke woordenschat behoren.

Maar met enig speurwerk zal je ondervinden dat het woord 'unheimisch' zelfs in het Duits zelden wordt gebruikt. Het zou kunnen wijzen op iemand die veel leest, lijkt me wel dat zulke mensen een uitgebreidere woordenschat hebben en makkelijker zo'n woorden durven gebruiken. Misschien is Art zo'n persoon? Of misschien ook niet en had hij het op voorhand opgezocht om ons nog eens extra te verwarren. ;D De betekenis 'onheilspellend' komt wel vrij dicht in de buurt van het hele molgebeuren. Slim bekeken dus.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 7
« Reactie #287 Gepost op: 22-02-2011, 22:49:21 »
Waarom vinden jullie zoveel woorden zo onbekend? Ik heb nog nooit een woord gehoord in widm dat ik niet kende. Hebben jullie dan echt zo'n minimale vocabulaire? :-\\
The British are not impressed.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7
« Reactie #288 Gepost op: 22-02-2011, 22:55:45 »
Jij bent gewoon hartstikke hoogbegaafd! ::bravo::
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 7
« Reactie #289 Gepost op: 22-02-2011, 23:44:46 »
Ik wil nog een iets zeggen over de versteende man.
Deze man heeft super veel overeenkomsten met Art op de groepsfoto. De groepsfoto die waarschijnlijk enkele minuten voor de opdracht genomen is...

Allebei de 'denkers' houding!
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline FeniXII

  • Forumlid
  • Die Mol is baie wys
Re: Aflevering 7
« Reactie #290 Gepost op: 22-02-2011, 23:56:31 »
Waarom vinden jullie zoveel woorden zo onbekend? Ik heb nog nooit een woord gehoord in widm dat ik niet kende. Hebben jullie dan echt zo'n minimale vocabulaire? :-\\

Ikzelf kende het woord, lees dan ook veel en ben het wel al tegengekomen, maar ik denk dat het met leeftijd te maken heeft. Niet vergeten dat hier ook nog erg veel jonge kijkers tussenzitten. Voor die doelgroep is 'unheimisch' echt wel vreemde woordenschat hoor. Daar hoef je niemand dom voor te bekijken. Wees dan vooral blij dat men het nu wel kent. Voor volgend jaar mag de Mol wel eens wat über-Vlaamse woordjes gaan gebruiken die geen Hollander zal verstaan! ;)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 7
« Reactie #291 Gepost op: 23-02-2011, 00:06:48 »
Opvallend dat er in het dagboek 1 voor 1 en één voor één op twee verschillende manieren is geschreven.
Moest denken aan het tand om tand en al die andere dubbelzinnigheden...

1 voor 1 is eigenlijk weer 11. (cryptisch : zet een 1 voor een 1, dan staat er dus 11)

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 7
« Reactie #292 Gepost op: 23-02-2011, 00:12:04 »
Vlaamse woorden ben ik voorstander van.
Goed, niet iedereen kent alle woorden, maar het is een beetje onzinnig om achter de woorden die je zelf niet kent meteen een theorie te vermoeden. De makers weten niet welke woorden wij wel of niet kennen, dus daar kunnen ze ook geen hint van maken.
"Dom veel raden" was bijvoorbeeld een echte hint, daar zitten toch geen extravagante woorden bij, wel? :P
The British are not impressed.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Aflevering 7
« Reactie #293 Gepost op: 23-02-2011, 00:18:44 »
Oog om oog en tand om tand. (Exodus 21:24, Leviticus 24:19-20, Deuteronomium 19:21, daartegenover Mattheüs 5:38)Wraak nemen, verbitterd vechten.
(Dit spreekwoord refereert aan de oudtestamentische wet die zegt dat elk vergrijp met iets even zwaars zal worden vergolden. Met andere woorden: indien iemand je een oog uitsteekt, heb je het recht die persoon eveneens een oog uit te steken. Het betekent dus: ik een oog minder, jij een oog minder; bij mij een tand eruit, bij jou een tand eruit.)

(Tand om tand, een spiegelgevecht is tevens de titel van een toneelstuk van Hugo Claus.)
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Leek

  • Forumlid
Re: Aflevering 7
« Reactie #294 Gepost op: 23-02-2011, 08:19:39 »
Daarnaast een montage technisch grapje. Als PJ zegt dat ze 10 seconden de tijd krijgen om op de kaart te kijken zien we de groep naar de kaart rennen. Het grappige is dat Art, die een bodycam draagt, bij de speluitleg het tuigje nog niet aan heeft, maar 10 seconden later, bij de kaart hem wel om heeft.
Of te wel, voor de show deden ze alsof het een verrassing was maar eigenlijk zat er een veel langere tijd tussen de spel uitleg en het bekijken van het bord... Montage  ::bravo:: haha

Tja, als ik zo naar de diverse filmpjes kijk heb ik wel meer het gevoel dat (soms) het een en ander in scene (geoefend?) is gezet. Zo ook het zwaaien van Patrick en Karin in de "sneakpreview" van afl. 8. En dan krijgen we Soundos ook nog te zien in een interview waarin ze zo mooi zegt dat er niets wordt gezegd door de spelleiding.

Ik vraag me alleen af hoeveel dat gebeurd. Zonder uitleg, wordt dan immers toch wel het e.e.a. duidelijk voor de kandidaten.

Offline Leek

  • Forumlid
Re: Aflevering 7
« Reactie #295 Gepost op: 23-02-2011, 08:53:16 »
Karin en Art hebben nog 1 joker en Patrick heeft nog 3 jokers.
Zoals al gezegd wordt je er nooit veel wijzer van als je de mol mag ontmoeten. Ik gok er op dat Patrick hier wel een joker voor over heeft.

Het kan natuurlijk dat ik niet zo heel goed heb opgelet, maar Art heeft toch ook nog 2 jokers uit een eerdere aflevering? Volgens mij eindigde hij aflevering 6 met 2 jokers en begon hij dus aflevering met 2 jokers en daarbij komen er 3 van het spel. Daarna zet hij er 2 in, dus blijven er toch nog 3 jokers in zijn bezit  ??? Kan iemand zeggen wat ik over het hoofd heb gezien. 

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7
« Reactie #296 Gepost op: 23-02-2011, 09:37:08 »
Ik vind backstage filmpjes soms jammer. In 1 filmpje zag je hoe ze uit de auto kwamen, toen bepaalde ze de positie etc, toen gingen ze terug naar de auto en kwamen ze er nog een keer lachend en spontaan uit. In de aflevering lijkt het net alsof het echt is maar blijkbaar niet.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Re: Aflevering 7
« Reactie #297 Gepost op: 23-02-2011, 19:25:22 »
Inderdaad eerder apart om zo'n nogal onbekend woord te gebruiken maar het kan zomaar tot zijn persoonlijke woordenschat behoren.

Maar met enig speurwerk zal je ondervinden dat het woord 'unheimisch' zelfs in het Duits zelden wordt gebruikt. Het zou kunnen wijzen op iemand die veel leest, lijkt me wel dat zulke mensen een uitgebreidere woordenschat hebben en makkelijker zo'n woorden durven gebruiken. Misschien is Art zo'n persoon? Of misschien ook niet en had hij het op voorhand opgezocht om ons nog eens extra te verwarren. ;D De betekenis 'onheilspellend' komt wel vrij dicht in de buurt van het hele molgebeuren. Slim bekeken dus.
Dit woord wordt wel vaker in Limburg gebruikt. Dus niet erg verwonderlijk dat Art dit nu zegt.

Offline kabouter

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7
« Reactie #298 Gepost op: 23-02-2011, 19:47:26 »
Dit woord wordt wel vaker in Limburg gebruikt. Dus niet erg verwonderlijk dat Art dit nu zegt.


En ook hier in Gelderland!

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 7
« Reactie #299 Gepost op: 23-02-2011, 19:55:57 »
Ook in Groningen... (ik in elk geval wel.)