Auteur Topic: [discussie] concept ietsje veranderen  (gelezen 20859 keer)

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
[discussie] concept ietsje veranderen
« Gepost op: 15-03-2011, 20:13:29 »
Het is eigenlijk jammer dat de mol niet wint wat er niet in de pot is gekomen. Dat zou het spel enorm bevorderen lijkt me.

Ik las dit net en ik dacht.... zou het concept beter worden als dit zo was? En ik had zelf nog een toevoeging. Als elke afvaller nou 1/5de zou krijgen van het geld dat hij/zij in de pot heeft gebracht, de verliezend finalist ook, de winnaar de rest uit de pot en dan de mol 1/??ste van het geld wat hij er uit heeft gehouden? Want als je bijvoorbeeld 150.000 euro kan winnen en er wordt 20.000 euro verdiend gaan ze de mol niet 130.000 euro geven.

Het zou wel heel ingewikkeld worden, zeker in de laatste aflevering, maar ik denk wel dat de spelers echt zou bemoedigen om veel geld te verdienen en de mol om geld uit de pot te houden. Lijkt me leuker om naar te kijken dan 1 echte mol en 9 nepmollen. :-\\

Wel een interessante discussie lijkt mij.

Mij lijkt het persoonlijk ietsje te ingewikkeld maar zou er een andere manier zijn die leuker is, om de kandidaten toch écht te motiveren voor het geld te gaan ipv verdenking. Misschien dat kandidaten in het geheim jokers krijgen, gebaseerd op het aantal mensen dat niet op ze zit ofzo. Dus niet 1 joker per persoon die niet op ze zit want dat is een overload maar bijvoorbeeld per 5 of 8 mensen die niet op jou stemmen 1 joker.
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 15-03-2011, 20:15:46 »
De reden dat sommige spelers lopen te nepmollen is niet alleen maar interessant doen. Het is ook een wezenlijk onderdeel van het spel. zorgen dat anderen op jou stemmen zodat zij eruit vliegen en jij erin blijft.
Het geld is gewoon niet zo belangrijk. Ik denk dat mensen daarom niet meer hun best gaan doen. Het belangrijkste doel is denk ik geen rood scherm krijgen.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #2 Gepost op: 15-03-2011, 20:17:33 »
En het idee van jokers dan?
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #3 Gepost op: 15-03-2011, 20:19:49 »
niet te volgen voor de kijker behalve dan als je precies door gaat geven wie op wie zit maar dan krijgen we te veel informatie om tot de goede mol te komen.
En kan verder niet de hele serie volgehouden worden. 5 of 8 mensen die niet op je stemmen kan maar tot aflevering 6 of 3 ;)
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Molow

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #4 Gepost op: 15-03-2011, 20:21:37 »
Hm ja maar als in aflevering 1 4 mensen niet op je stemmen en in aflevering 2 ook 4 niet, heb je ook 8 hea. :) Maar het zou wel beetje raar zijn ja.

Maar misschien is er toch een goed idee om iedereen te stimuleren zijn/haar rol in het spel goed te spelen want ik heb het om eerlijk te zijn wel een klein beetje gehad met nepmollen. :-X
Het is lastig om uit een ingestorte tunnel te komen...

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #5 Gepost op: 15-03-2011, 20:26:37 »
Ik heb 'm al eens bij het Joker topic genoemd en zal 'm hier nog een keer noemen: voor mensen die te veel verdacht worden in de tests zouden er testvragen fout moeten worden gerekend, of mensen die veel geld in de pot brengen worden beloond met jokers (en niet zoals nu wel eens gebeurt door bijv. geld uit de pot te houden of door jokers te kopen).

Dan maak je het spel wat eerlijker en zijn er ook benefits voor kandidaten om juist niet te veel verdacht te worden.

Dit wordt in sommige online WIDM games waar niet om een fysieke pot wordt gestreden ook vaak gedaan, en werkt erg goed!

Wat mij betreft het enige wat veranderd kan worden in het format.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #6 Gepost op: 15-03-2011, 20:28:14 »
Dat zou het concept m.i. drastisch veranderen, want dan moeten we ook nog gaan denken "Tja, misschien heeft de Mol hier niet gesaboteerd omdat hij er te weinig geld mee kon verdienen".  ;D

En ik zei net ook al in het Art-topic: Ik denk dat de makers tussendoor nog wel een beetje spelen met de bedragen die gewonnen kunnen worden, omdat ik denk dat het te winnen bedrag van te voren al zo'n beetje vaststaat. Ik zou dat ook wel logisch vinden, want men heeft toch gewoon een budget om mee te werken. De pot mag niet te hoog worden, maar ook weer niet te laag, want dat is ook weer niet leuk.
"En de winnaar is.... Piet! Gefeliciteerd Piet, dit is wat je na 3 weken gewonnen hebt... 75 euro. We hadden dit jaar een geweldige Mol!" :P
Ik denk ook dat dan geen BN-er ooit meer meedoet!  :D

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #7 Gepost op: 15-03-2011, 20:42:43 »
Ik zie persoonlijk geen reden om een succesvol concept aan te passen. Er is een balans tussen 'geld uit de pot houden' en 'niet verdacht worden'. Deze balans hangt samen met de strategie waarmee de mol het spel in gaat. Het belangrijkste vind ik dat deze strategie past bij de persoonlijkheid van de mol, en dat er variatie zit tussen de op een volgende mollen.
Door de mol te belonen op basis van zijn molacties (prestatiecontact), ben ik bang dat dee balans zoek raakt en we meer eentonige mollen krijgen.
Eventueel kan je dit compenseren door de beloning ook af te laten hangen van het aantal keren dat de mol in de test ingevult wordt als mol, maar dan wordt het onnodig ingewikkeld.

Ook de kandidaten moeten de vrijheid hebben om een tactiek te kiezen die hun past. Als een kandidaat er voor kiest om lekker te mollen, moet hij dat lekker doen wat mij betreft. Als iemand hardstikke fanatiek is en zijn best doet, maar er toch uit vliegt, heeft 'ie gewoon pech (of heeft niet goed genoeg opgelet). Dat is nou eenmaal het spelletje.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #8 Gepost op: 15-03-2011, 21:23:04 »
Wat betreft de mol het geld geven wat niet in de pot is gekomen. Dat kan je niet altijd uitrekenen. Bovendien is het vaak lastig om uit te zoeken of een opdracht echt is mislukt door de mol of door een samenloop van domme acties.
Bijvoorbeeld bij het nationaliteitenspel. Iemand zei dat omdat er 103 landen zijn, er hier wel 10.300 euro verdiend kon worden. Dit is natuurlijk larie en volstrekt onrealistisch. Alsof er in een stadje toevallig van alle landen minstens één persoon zit. Maar hoeveel dan wel? Dat weet je niet en daar kan je ook niet achterkomen. En hoe kan je hier nou zeggen dat de mol wel of niet heeft meegeholpen hier duizenden euro's uit de pot te houden? Je bent ook nog zo afhankelijk van al die nationaliteiten die het hele spel niet kennen. Moet je iedereen die daar dan niet is komen opdagen ook maar geld gaan geven?
The British are not impressed.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #9 Gepost op: 15-03-2011, 21:32:51 »
Ik zie persoonlijk geen reden om een succesvol concept aan te passen. Er is een balans tussen 'geld uit de pot houden' en 'niet verdacht worden'. Deze balans hangt samen met de strategie waarmee de mol het spel in gaat. Het belangrijkste vind ik dat deze strategie past bij de persoonlijkheid van de mol, en dat er variatie zit tussen de op een volgende mollen.
Door de mol te belonen op basis van zijn molacties (prestatiecontact), ben ik bang dat dee balans zoek raakt en we meer eentonige mollen krijgen.
Eventueel kan je dit compenseren door de beloning ook af te laten hangen van het aantal keren dat de mol in de test ingevult wordt als mol, maar dan wordt het onnodig ingewikkeld.

Ook de kandidaten moeten de vrijheid hebben om een tactiek te kiezen die hun past. Als een kandidaat er voor kiest om lekker te mollen, moet hij dat lekker doen wat mij betreft. Als iemand hardstikke fanatiek is en zijn best doet, maar er toch uit vliegt, heeft 'ie gewoon pech (of heeft niet goed genoeg opgelet). Dat is nou eenmaal het spelletje.
Ja, hier ben ik het geloof ik wel zo'n beetje mee eens.  ::ok::

Ik ben zelf trouwens ook geen groot voorstander van jokers, topito's of dat soort dingen (behalve de klassieke vrijstelling dan). Aan de ene kant voegt het wel wat toe door de handel tussen kandidaten onderling, maar het haalt toch ook wat weg van het oorspronkelijke doel van het spel: achter de identiteit van de mol komen.
Ik snap wel dat het voor de makers wel handig is dat dit element er in zit. Ten eerste vanwege dat aspect van handel en strijd dus (spannende televisie!) en ook omdat het spel daardoor voor zowel de kandidaten als de kijker moeilijker wordt. Zit iemand er nog in omdat hij weet wie de Mol is of omdat hij zijn jokers slim heeft gebruikt?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #10 Gepost op: 15-03-2011, 22:10:19 »
Eén van de krachten van WIDm vind ik eiegnlijk juist de eenvoud van het concept. Als je wint, win je de pot, en anders krijg je niets. Simpeler kan het niet. Door allerlei compensatieregelelingen in te voeren maak je het alleen maar ingewikkelder zonder dat je een spannender spel krijgt volgens mij.

Bovendien, kandidaten belonen voor geld dat ze individueel hebben opgebracht, werkt volgens mij egoïsme in de hand. Liever één vogel in de hand dan tien in de lucht, dus beter nu 50 euro pakken, dan straks iemand anders 500 euro kunnen laten pakken, zal een kandidaat dan denken.

Daarnaast vereist het belonen van spelers voor individuele opbrengst, dat die individuele opbrengst berekend wordt. Aan de topic [theorie] Follow the money kunnen we allemaal zien hoe meerduidig die bepaling is. Hoe je het ook verdeelt, gaan er altijd mensen mee oneens zijn. Hoe moet je dat bijvoorbeeld verdelen in de foto-opdracht (waarbij Anna het gedicht moest leren)? Welk deel van de opbrengst van die opdracht moet aan Anna worden toegekend, en waarom dat deel?

Ik denk dat de voorgestelde conceptwijziging het spel minder spannend maakt en ingewikkelder, en dat het een zekere speelstijl oplegt, en dus vrijheid wegneemt en daardoor eentonigheid in de hand werkt. Terwijl ik niet zo veel voordelen zie.

Dat voordeel is er namelijk pas als je vindt dat "kandidaatmollen" iets verkeerds is. Ik denk echter dat het dat niet is.

En niet alleen dat. Het primaire doel van WIDM is niet om zo veel mogelijk geld in de pot te krijgen, maar om uit te zoeken wie de mol is. De voorgestelde conceptwijziging richt de aandacht op het geld, en trekt dus aandacht weg van de zoektocht naar de mol (althans, voor de kandidaten).
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Ycaris

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #11 Gepost op: 15-03-2011, 22:29:05 »
Dat voordeel is er namelijk pas als je vindt dat "kandidaatmollen" iets verkeerds is. Ik denk echter dat het dat niet is.

En niet alleen dat. Het primaire doel van WIDM is niet om zo veel mogelijk geld in de pot te krijgen, maar om uit te zoeken wie de mol is. De voorgestelde conceptwijziging richt de aandacht op het geld, en trekt dus aandacht weg van de zoektocht naar de mol (althans, voor de kandidaten).
Het probleem van het niet 'bestraffen' van nepmollen is nu juist dat te veel mensen dit ongelimiteerd (kunnen) gaan doen met als gevolg dat de zoektocht naar de mol onmogelijk wordt gemaakt. Als iedereen molt, hoeft de mol zelf niets meer te doen en kun je hem dus ook niet vinden.

Ik zie wel iets in het jokerconcept. Je zou bij een paar opdrachten (niet te veel) beloningen uit kunnen delen. Denk bijvoorbeeld aan de koeienopdracht: 1 joker per koker. Krijg je meteen dat men elkaar gaat beconcureren om een koker, wat de chaos weer kan vergroten. Is dus dubbel positief  ::ok::

Een andere mooie optie vind ik het voorstel van Tsubasa:
voor mensen die te veel verdacht worden in de tests zouden er testvragen fout moeten worden gerekend

En dan met zijn allen afspreken om één persoon als mol te noemen, zodat die er gegarandeert uitvliegt  ::rofl::
The problem is not the problem. The problem is your attitude about the problem. Do you understand?

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #12 Gepost op: 15-03-2011, 22:51:02 »

Een andere mooie optie vind ik het voorstel van Tsubasa:
En dan met zijn allen afspreken om één persoon als mol te noemen, zodat die er gegarandeert uitvliegt  ::rofl::
Oh jee, Big Brother meets The Mole!  ::rofl::

Maar ik ben bang dat ik dan toch ga afhaken, hoor. :P

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #13 Gepost op: 15-03-2011, 23:52:51 »
Oh jee, Big Brother meets The Mole!  ::rofl::

Maar ik ben bang dat ik dan toch ga afhaken, hoor. :P

Ik geloof dat de vijfde Australische serie (die slechte ratings kreeg) een liveshow met sms enzo had, en de Italiaanse talpa had ook een stem-achtig iets wat eerder deed denken aan Survivor enzo.

Ik kon dat niet aanzien en heb het na een aflevering of wat opgegeven, was gewoon geen widm meer imho  :-\\
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #14 Gepost op: 16-03-2011, 00:37:09 »
'bestraffen' van nepmollen

Ik snap hier niets van, waarom zou je ze willen bestraffen? Ik ben wereldje zo blij dat er eindelijk eens kandidaten zijn die WIDM ook echt SPELEN en niet alleen maar opdrachtjes netjes volgens het spelregelboekje gaan zitten uitvoeren (Gaap).

Deden maar meer mensen dit ongelimiteerd, prachtig toch, dan wrdt de zoektocht naar de mol alleen maar interessanter. Heel knap als een kandidaat ter plekke hoort wat de bedoeling is en meteen iets moet bedenken hoe hij zich verdacht kan maken.

De ware mol pik je er echt wel uit, vooral ook uit beeldmateriaal tussen de opdrachten door en bijv. uit blinde opdrachten. Zo kon je uit het boobytrap parcours al meteen halen dat Patrick verdacht was maar bijv. Karin niet die heel wat obstakels/draadjes doorknipte en ver kwam.

En Art hebben we ook al snel kunnen schrappen doordat je uit het beeldmateriaal tussen de opdrachten door wel opmerkte dat iedereen die vol op hem de test inging meteen rood kreeg. Er blijven speurmogelijkheden te over!
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline tdietz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • too hot to be true
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #15 Gepost op: 16-03-2011, 00:44:25 »
ik vind het wel een verademing om kandidaten te hebben die wel fanatiek bezig zijn met opdrachten
maar concept veranderen is niet nodig
Wat Lo zegt zit wat in, het maakt het moeilijker en dus leuker

ik vind dat er een evenwicht hoort te zitten tussen de kandidaten
De wereld wordt draaiende gehouden door mij, dat jullie het maar weten!!

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #16 Gepost op: 16-03-2011, 01:36:15 »
Wat ik graag veranderd zou zien worden in WIDM, zijn de deuntjes die je hoort voordat iemand z'n scherm te zien krijgt.
Nu kun je soms al aan het deuntje, of aan de duur daarvan, afleiden of iemand rood of groen krijgt.
Maar dat moet natuurlijk achteraf gebeuren als het programma al is opgenomen.

Verder heb ik geen problemen met nepmollen. Er is in al die jaren maar één nepmol geweest die zo irritant was dat ik echt tegen m'n beeldscherm ging schelden, en dat is Nadja Hüpscher in 2007.
Zolang het maar niet zo erg wordt als dat, vind ik het prima.
Als je, door te nepmollen, minder geld in de pot hebt, maar daardoor wel meer kans hebt om de pot te winnen, dan doe je dat toch gewoon?
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #17 Gepost op: 16-03-2011, 02:48:28 »
Er is in al die jaren maar één nepmol geweest die zo irritant was dat ik echt tegen m'n beeldscherm ging schelden, en dat is Nadja Hüpscher in 2007.
Ja, mee eens. Maar dat kwam ook omdat ze af en toe gewoon niet mee leek te doen met de opdrachten. Eigenlijk niet eens echt saboteren, maar meer een soort desinteresse. Althans, zo kwam het bij mij over.

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #18 Gepost op: 16-03-2011, 10:31:34 »
Wat mij betreft hoeft dit gouden concept zeker niet te veranderen! Gewoon het geld dat is binnengehaald voor de winnaar, en de verliezers niks.

Jokers bij een goedgedane opdracht zou op zich wel leuk zijn, alleen zou je dat dan tot de eerste paar afleveringen (en tot een minimum) moeten beperken. Overmatig mollen straffen daarentegen vind ik helemaal niks. Denk je echt dat het programma nog interessant zou zijn als de 9 kandidaten braaf allemaal hun best doen, en de mol de enige is die zou mollen?
Ich bin ein Bärliner!

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [discussie] concept ietsje veranderen
« Reactie #19 Gepost op: 16-03-2011, 11:09:20 »
Ik heb 'm al eens bij het Joker topic genoemd en zal 'm hier nog een keer noemen: voor mensen die te veel verdacht worden in de tests zouden er testvragen fout moeten worden gerekend, of mensen die veel geld in de pot brengen worden beloond met jokers (en niet zoals nu wel eens gebeurt door bijv. geld uit de pot te houden of door jokers te kopen).

Dan maak je het spel wat eerlijker en zijn er ook benefits voor kandidaten om juist niet te veel verdacht te worden.

Dit wordt in sommige online WIDM games waar niet om een fysieke pot wordt gestreden ook vaak gedaan, en werkt erg goed!

Wat mij betreft het enige wat veranderd kan worden in het format.


Het bestraffen van mensen die teveel verdacht worden lijkt me geen goed idee. Dit ten eerste omdat je het mogelijk maakt om mensen uit te schakelen door met een aantal mensen af te spreken allen op dezelfde persoon te stemmen (wat mogelijk is in de fase dat iedereen nog spreidt).

Maar vooral ook omdat je mensen benadeeld die vaak een opdracht samen doen met de mol of vaak bij de mol op een kamer slapen e.d. Patrick en Art hebben veel met elkaar opgetrokken, dus waarschijnlijk is er meerdere malen op hun beiden gespreid. Een van hen had er dan al uit kunnen liggen, niet omdat ze nep-mollen, maar omdat een van hen toevallig veel met de mol heeft opgetrokken.



Belonen vind ik dan wel weer een goed idee. Vaak is er ergens in het spel de keuze tussen geld en jokers of de keuze tussen geld en een vrijstelling. Dat zou je allicht anders moeten verdelen. Bijvoorbeeld als de groep een opdracht haalt, wordt er in een vervolgopdracht binnen de groep een vrijstelling verdeeld.  Of je zou bij een opdracht als de krateropdracht jokers kunnen geven voor elke 200 euro die een kandidaat vind. Dan ga je het niet meer expres en opzichtig laten liggen om jezelf verdacht te maken.
« Laatst bewerkt op: 16-03-2011, 12:52:27 door Qper »