Eens met de berichten over WIDM 11 boven mij. Ik heb seizoen 11 ook teruggekeken (al is dat al een maandje terug ofzo). Prachtig seizoen, ik denk mijn favoriete ooit. Op de een of andere manier vind ik seizoen 11 sterker dan 12 in het algemeen. Ben er nog niet achter waarom - ik denk met name de kandidatengroep, maar ook de opdrachten lijken "extremer" (de Cerro Negro en de Puerto el Diablo vind ik beide veel overtuigender dan de brug met touwen-opdracht en de zwarte stier-opdracht. Plus het hele idee dat er in 12 met één opdracht de hele pot verdwenen is, halverwege het spel, vond ik echt niet leuk en niet eerlijk (vooral niet de manier waarop).
Daarnaast vind ik vooral in aflevering één van serie 12 dat Art als nieuwe presentator nog niet echt lekker in zijn rol zit. Dat gaat in het verloop van het seizoen veel beter, maar het viel me in de eerste aflevering wel op.
De ontknoping van 11 vind ik persoonlijk ook veel mooier dan die van 12. Allereerst was die nieuw, en die in 12 is er echt een kopie van, maar de echte ontknoping in de bus van 11 vind ik ook veel beter "kloppen" dan die in het vliegtuig van 12. Het exacte moment waarop je ziet dat het Patrick is, is ook bedoeld als het exacte moment waarop je ziet dat het Patrick is. In 12 zie je dat het Anne-Marie is in een verder nietszeggend beeld waarin je haar van achter ziet met een afstandsbediening, waarna de (voor mijn gevoel) "bedoelde" ontknoping pas een seconde later volgt of zo. De ontknoping in 12 "klopt" niet naar mijn idee. Die in 11 wel.
Dus, voor mij is 11 wel de top van WIDM denk ik. Hopen dat 13 dat gaat overtreffen (evenaren zou al heel mooi zijn).
Edit: bovendien vind ik het in 12 toch jammer dat er halverwege een totaal ander klimaat komt. Het voelt een beetje als twee halve delen (komt ook door die onderhandelingsopdracht). 11 is meer één geheel, omdat de twee landen genoeg op elkaar lijken.