Auteur Topic: Het puzzel cq reken hoekje  (gelezen 12576 keer)

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Het puzzel cq reken hoekje
« Gepost op: 16-02-2012, 16:50:20 »
Het begint al in aflevering 1, het verzetten van de tijd. Dan die trap oplopen en door de vraagstelling ze 28 treden tekort komen. Dan heb je nog het 1 2 3 verhaal. Om maar niet te gaan praten over al die andere getallen die de revue passeren.
Cijfers die letters kunnen zijn en letters die cijfers kunnen zijn.
Wat moeten we met de tweet van de mol voor aflevering 4 met al die getallen? Iemand daar al uit gekomen? Want de mol zegt of wij het al zien.
Dit topic is dan ook bedoeld om hier met cijfers en letters te knutselen.

Offline EMIBH

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #1 Gepost op: 16-02-2012, 16:52:09 »
Het begint al in aflevering 1, het verzetten van de tijd. Dan die trap oplopen en door de vraagstelling ze 28 treden tekort komen. Dan heb je nog het 1 2 3 verhaal. Om maar niet te gaan praten over al die andere getallen die de revue passeren.
Cijfers die letters kunnen zijn en letters die cijfers kunnen zijn.
Wat moeten we met de tweet van de mol voor aflevering 4 met al die getallen? Iemand daar al uit gekomen? Want de mol zegt of wij het al zien.
Dit topic is dan ook bedoeld om hier met cijfers en letters te knutselen.
Dat is toen bijne meteen ontdekt. De getallen waren de aantallen verdenkingen van links naar rechts op de avro-site.
臥底 是 谁?

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #2 Gepost op: 16-02-2012, 16:53:06 »
Citaat
2821210014362222347123643583. Wie zien het goed? #widm

Het aantal stemmen wat iedere kandidaat had (via de AVRO site), op het moment dat de tweet gepost werd.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Molletje732

  • Forumlid
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #3 Gepost op: 16-02-2012, 16:53:16 »
Die tweet van de Mol met al die getallen na elkaar sloeg volgens mij op het aantal verdenkingen op de avro-site van dat moment.

Dat hadden we al uitgepuzzeld in het topic over de tweets van de Mol toch?

EDIT: O, sorry. Dit was ook al opgemerkt door een aantal anderen

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2012, 22:51:16 »
2 * (5/10 * 4/9 * 3/8) = 16,6% kans op een finale met alleen maar mannen of alleen maar vrouwen..
De kans op plaats een een man is namelijk 5/10, de kans op plaats twee nog een man is dan 4/9 en de kans op plaats drie nog een man is dan 3/8.. Omdat deze kans precies hetzelfde is voor vrouwen (omdat er net zoveel vrouwen als mannen zijn in het beginstadium), kun je deze kans gewoon met twee vermenigvuldigen. Dus de statistische kans is 16,6%.
Dus eigenlijk zouden er al een of twee seizoenen moeten zijn (na deze) die uit allemaal vrouwen of allemaal mannen in de finale bestaat.
Echter is deze statistische kans gebaseerd op het feit dat iedereen de test "random" zou invullen en net zo veel/weinig kans heeft om door te gaan als de ander.
En als de mol een man is (dit staat namelijk voor het spel al vast) kan de finale alleen nog maar uit mannen bestaan als er drie mensen van hetzelfde geslacht in de finale moeten staan. De kans op een eengeslachtige finale is dan ook weer kleiner geworden.

Wss dat 't daarom gewoon eigenlijk nooit voorkomt XD

Het heeft weinig met Hadewych te maken, dus ik ga hier maar verder met de kansberekening over hoe groot de kans is dat er 3 mensen van hetzelfde geslacht in de finale staan.


Het feit dat de mol vastaat maakt voor de berekening niks uit.

Stel dat de mol mol een man is, houd je 9 kandidaten over. Het aantal mogelijke combinaties aan finalisten exclusief de mol is dan 9*8 = 72.

Indien de mol een man is, is het aantal mogelijke combinaties met 3 mannen dus 4x3 =12. 

Het enige wat je doet door vast te stellen dat de mol vaststaat is dat je de som versimpelt en deelt door 10, omdat je 1 vd 10 (de mol) niet eer in je berekening meeneemt.

De kans blijft hoe dan ook 16,67% = 1 op 6 voor 3 mannen of 3 vrouwen.





Offline Ali Kanarie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #5 Gepost op: 20-02-2012, 22:55:54 »
Nee, dat klopt.. Dat had ik zelf zo ook al uitgerekend.. Ik wist alleen niet zeker of ik het dan wel goed uitgerekend had XD maar wel dan dus.. Dus eik moet het gewoon een keer gebeuren, statistisch gezien.. Als zou het in de praktijk mss altijd wel anders uitdraaien dan in theorie..

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #6 Gepost op: 20-02-2012, 23:04:39 »
Theoretisch zou het ook al lang een keer voor moeten komen dat niemand de mol goed heeft :P

Er zijn nl 4 opties:
- A stemt op B, B stemt op A
- A stemt op B, B stemt op mol
- A stemt op mol, B stemt op A
- A stemt op mol, B stemt op mol

De random kans in de finale dat niemand de mol goed heeft is dus liefst 25%. Maargoed, de betreffende finalisten zijn in de eerste plaats niet voor niets in de finale gekomen, dus die 25% is sowieso vertekend.

Offline Ali Kanarie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #7 Gepost op: 21-02-2012, 00:02:19 »
Jaa, maar stel nou dat helemaal niemand op de mol zit de hele serie, zou het kunnen dus :p

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #8 Gepost op: 21-02-2012, 11:09:55 »
Was dat niet met Dennis zo?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #9 Gepost op: 21-02-2012, 11:16:11 »
Was dat niet met Dennis zo?

Ja. Dus op dat moment had je in de finale 25% kans dat niemand Dennis zou verdenken. Maar over de hele serie bezien gaat die berekening niet op.

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #10 Gepost op: 21-02-2012, 13:47:54 »
Was dat niet met Dennis zo?

Bijna helemaal! Edo heeft toch op het allerlaatste moment de laatste test op Dennis ingevuld. Hij was daarmee de enige in de hele serie 8 die dat ooit deed.
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Rick De Molloot

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • traust enginn!
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #11 Gepost op: 21-02-2012, 19:10:37 »
4263, daar isie weer! Als ik de getallen losmaak kom ik aan 42 & 63.
Nu kan 42 staan voor TIM, T = 20 I = 9 en M = 13 maakt samen 42.
Maar waar staat dan de 63 voor? heb al allerlei opties bedacht: de mol, is de mol, is het etc etc maar kom nog nergens aan 63. wel rond de 60 of net over de 63 maar niet exact 63 nog. Iemand een Idee?
WIDM 2012: Traust enginn!!

Offline Tsubasa

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Who Is The Mole 2015 in Sri Lanka and India!
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #12 Gepost op: 21-02-2012, 19:31:46 »
4263! Op het SMS toetsenblok van een mobiele telefoon kun je met 426 spellen: I AM...  :o

Helaas, wat moeten we met de laatste 3? Dit kan D, E of F zijn.

Zullen we 'm nog een keer omdraaien (van achter naar voren):

3624 - (DEF) (MNO) (ABC) (GHI)

De Mol Blijft Hadewych
De luie molspeurder: Tsubasa! Schot voor de boeg mol: Rik vd Westelaken. Wie is de Mol: Rik vd Westelaken!

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #13 Gepost op: 21-02-2012, 21:21:38 »
4263, daar isie weer! Als ik de getallen losmaak kom ik aan 42 & 63.
Nu kan 42 staan voor TIM, T = 20 I = 9 en M = 13 maakt samen 42.
Maar waar staat dan de 63 voor? heb al allerlei opties bedacht: de mol, is de mol, is het etc etc maar kom nog nergens aan 63. wel rond de 60 of net over de 63 maar niet exact 63 nog. Iemand een Idee?
Ik had gehoopt dat KAMPS zou uitkomen, maar dat wordt 60 helaas.... (11 + 1 + 13 + 16 + 19)

3624 - (DEF) (MNO) (ABC) (GHI)
4263 - (GHI) (ABC) (MNO) (DEF) - Ik Ben Mol .......Frits? ::rofl::

Trouwens we hebben al een 4263-topic :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline yessie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #14 Gepost op: 24-02-2012, 16:14:13 »
Ik had weinig tijd om me bezig te gaan houden met de mol, maar ik weet met zekerheid dat Hadewych de mol is.
Ik ben al druk bezig alles op een rijtje te gaan zetten.
In ieder geval is het zo dat als Hadewych een staart draagt met een strikje erin er een hint volgt.
Plerikna had het over de elfjes die in rotsen leven. Elfendag komt 1x per 100 jaar voor. Als je bij google elfendag intypt dan kom je bij de musical droomvlucht, en wie staat daar onderaan het scherm, het meisje met de staart.

Ik ben nog niet toe gekomen aan al dat gereken.
Wel heb ik al vele letters van haar naam gezien.

PS --> let op haar oorbellen !!!!!!
« Laatst bewerkt op: 24-02-2012, 16:22:38 door yessie »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #15 Gepost op: 24-02-2012, 16:20:01 »
Yessie...sorry, ik ben niet overtuigd. Niet alleen is je hint ongeveer de vergezochtste op het hele forum (wáárom Elfendag), maar als Hadewych de mol is, waarom beantwoordt ze dan de vraag hoeveel bruggen er zijn op het plein, correct voor 500 euro en haalt ze bovendien zonder kleerscheuren het eind van het doolhof? Als dat (allebei) niet onmols is dan wat wel?

Acties tijdens opdrachten > hints. Je kan nog zo'n toffe hint vinden, iemand die twee keer onnodig 500 euro verdient is de mol niet. :-X

Trouwens, wat de pot betreft (en aangezien we in een rekentopic zitten)...
het palindroom 10101 is deelbaar door het palindroom 111 ;D
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #16 Gepost op: 28-02-2012, 22:47:21 »
Moeder Mol, doel je op Santa Maria del Pi? Staat er daadwerkelijk Pi boven Maria?
Goed gezien  ::ok::
St Mary of the Pine Tree...

Hebben we de pijnboom meer gezien?

Morgen heel veel terugkijken:)

Edit; kun je aangeven waar (welke afl. en wellicht tijd?) je het prachtig tegelwerk van Maria zag?
Thnks:)
« Laatst bewerkt op: 28-02-2012, 22:49:46 door Loebas »
Omnia vincit amor

Offline Loebas

  • Forumlid
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #17 Gepost op: 28-02-2012, 23:03:35 »
Yep aflevering 7, (31.23 min) in Sevilla als Tim onderweg is naar Art in de Citroenbar
Dank  :D
Omnia vincit amor

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #18 Gepost op: 29-02-2012, 00:56:03 »
Ik weet even niet waar dit zou moeten, dus maar hier.
Dit jaar had ik niets gedaan aan de Avrobode-puzzels (geen zin/geen tijd). Maar vandaag kwam de nieuwe met de laatste puzzel en daar staat bij deze laatste puzzel "met een aanwijzing voor wie de Mol kan zijn". Om de puzzel te maken heb je alle voorgaande puzzels nodig. Lekker dan weer met de meeste Avrobodes bij het oude papier ::)

Je kon ze nog downloaden bij  Avrobode.nl en op die manier heb ik ze toch allemaal nog opgelost.

Ik zet in een spoiler alle oplossingen en als iemand kan bedenken wat die aanwijzing nu zou kunnen zijn? Want ik zie het niet maar misschien heeft iemand toch een idee erbij.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: Het puzzel cq reken hoekje
« Reactie #19 Gepost op: 29-02-2012, 01:31:28 »
Ik weet even niet waar dit zou moeten, dus maar hier.
Dit jaar had ik niets gedaan aan de Avrobode-puzzels (geen zin/geen tijd). Maar vandaag kwam de nieuwe met de laatste puzzel en daar staat bij deze laatste puzzel "met een aanwijzing voor wie de Mol kan zijn". Om de puzzel te maken heb je alle voorgaande puzzels nodig. Lekker dan weer met de meeste Avrobodes bij het oude papier ::)

Je kon ze nog downloaden bij  Avrobode.nl en op die manier heb ik ze toch allemaal nog opgelost.

Ik zet in een spoiler alle oplossingen en als iemand kan bedenken wat die aanwijzing nu zou kunnen zijn? Want ik zie het niet maar misschien heeft iemand toch een idee erbij.

Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Toreador is een stierenvechter. Enkel Hadewych heeft in aflevering 3, tijdens de executie in beeld spraak gezegd, dat ze de stier is die op toreador William afstormt.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)