Auteur Topic: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen  (gelezen 10623 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Op 5 januari 2012 20:30 begint het spel. Eén uur later ligt Marion uit het spel. Zij is niet de Mol. Resultaat: wat ze ook doet in aflevering 1, er kan niet over gespeurd worden want zij is het toch niet. Over alle andere kandidaten kan tenminste in de eerste week nog alles verdacht gevonden worden. Maar voor Marion duurt het spel eigenlijk zo lang als aflevering 1.

Ik vond het zelf héél fijn dat vorig jaar in aflevering 1 niemand afviel. Dan waren er één week lang, tien verdachten. Dan had je tenminste het idee dat iedereen echt heeft meegedaan aan het spel (waarbij "het spel" ook hele speurtocht naar de mol omvat, niet alleen de afleveringen). Nu vind ik Marion er een beetje bij hangen: in alle analyses komt haar naam - logischerwijs - niet voor. En dat vind ik jammer. Daarom mijn stelling: in aflevering 1 zou er geen afvaller moeten zijn. Hoe denken jullie daar over?
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #1 Gepost op: 20-02-2012, 21:16:38 »
Moeilijk hoor, deze discussie.

Hoe zuur ook, je weet als deelnemer aan het spel waar je aan begint. Je weet dat het een afvalrace is, en je weet dat jij als eerste aan de beurt kan zijn als afvaller.

Wanneer je hier niet tegen kan, dit niet ziet zitten, moet je NEE zeggen, als je benaderd wordt.


WIDM is (bij mijn weten) de ''moeder aller afvalprogramma's''. In de zin maakt het risico dat je als eerste naar huis moet, een wezenlijk deel uit van het spel.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #2 Gepost op: 20-02-2012, 21:20:54 »
Ik heb er niet zo 'n probleem mee, al vind ik het ook wel leuk als ze wel allemaal blijven. Ik hou bij WIDM vooral niet van zekerheid, dus wat mij betreft wisselen ze het lekker af.

Offline Ringklokje

  • Forumlid
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #3 Gepost op: 20-02-2012, 21:21:05 »
vind dat wel een idee. ik vind het nl altijd super sneu voor de mensen die de eerste keer afvallen. dat blijft zo natuurlijk maar 1 aflevering langer is ook wel fijn.

aan de andere kant: wat moet je dan die eerste aflevering, geen test maken? dat zou ook een beetje raar zijn.

beste misschien als je in eerste aflevering altijd kans hebt op een groepsvrijstelling ofzo, wat dan geld kost maar dan heb je waarsch heel veel seizoenen geen afvaller en blijft t toch spannend en kun je de test er ook nog in verwerken mayb. of iets anders waardoor er in de meeste seizoenen geen afvaller is in de eerste aflevering zonder dat dat al vast staat en je geen test hoeft te doen dus.

Offline Lukie4

  • winnaar WIDM-pool 2018
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Als je alles geeft, verlies je niets
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #4 Gepost op: 20-02-2012, 21:25:17 »
Natuurlijk moet er iemand afvallen in de eerste aflevering. Dat hoort toch gewoon bij het spel.
Eén kandidaat minder om bij te speuren...dat is dus een voordeel ;)
Sneu voor de deelnemer..... tja erg vervelend om een reisje te krijgen naar land X  en daarna nog 2,5 week onder de radar te moeten blijven. Ik zie het probleem niet.
Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #5 Gepost op: 20-02-2012, 21:34:04 »
Ik vond het altijd wel leuk als afgevallen kandidaten weer terugkwamen (Gijs, Richard, Paul). Maar je kunt stellen dat die een oneerlijk voordeel hebben. Zo heeft Paul uiteindelijk gewonnen en was hij door zijn rode scherm in elk geval zeker wie het niet was. Dit is wss ook waarom ze dit al 5 jaar niet gedaan hebben. Als je dit gelijk in aflevering 2 doet kan dit nog best. In afl 1 spreidt toch nog (bijna) iedereen.

In Celebrity Mole Hawai komt trouwens een afvaller nog een keer terug. Hij neemt niet meer deel aan het spel, maar krijgt wel een bijrol in een opdracht, waar een andere kandidaat met een metaaldetector geld moet verzamelen om een kano van hem te kunnen huren. Zoiets vind ik op zich ook wel een leuke manier om een (eerste) afvaller nog iets langer te laten nagenieten van het spel. Geef de eerste afvaller gewoon een rolletje in een opdracht van aflevering 2 waardoor diegene iedereen nog even kan zien en een extra opdracht kan bekijken.

Voor de voorspelbaarheid vind ik trouwens niet dat het regel moet worden dat de eerste aflevering wel of niet iemand afvalt. Dat moet gewoon lekker willekeurig per seizoen verschillen


Offline Agnes22

  • Forumlid
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #6 Gepost op: 20-02-2012, 22:09:19 »
Naar mijn mening hoef het geen vaste regel te worden dat er in de eerste aflevering niemand naar huis gaat. Juist de willekeur en het onverwachte is het leuke aan WIDM. Misschien is een pre-aflevering wel leuk zodat je de ( voor jou ) onbekende kandidaten beter leert kennen.  Bijvoorbeeld op schiphol of een willekeurige ( wat is willekeurig bij WIDM..) plaats in Nederland waar misschien al jokers te verdienen zijn ! Of draaf ik nu door ?

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #7 Gepost op: 20-02-2012, 22:43:21 »
Ik vind het wel een goede stelregel, de eerste afvaller krijgt inderdaad wel erg weinig aandacht. Dan moet wel ieder seizoen 11 afleveringen, om het verder spannend te houden of er nog eens niemand afvalt.
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Marijee

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #8 Gepost op: 20-02-2012, 22:44:53 »
Naar mijn mening hoef het geen vaste regel te worden dat er in de eerste aflevering niemand naar huis gaat. Juist de willekeur en het onverwachte is het leuke aan WIDM. Misschien is een pre-aflevering wel leuk zodat je de ( voor jou ) onbekende kandidaten beter leert kennen.  Bijvoorbeeld op schiphol of een willekeurige ( wat is willekeurig bij WIDM..) plaats in Nederland waar misschien al jokers te verdienen zijn ! Of draaf ik nu door ?

Nou dat is geprobeerd bij Die is de Mol, in 2008. Was niet echt een succes :')

Maar verder ben ik het eens met de algemene tendens; gewoon lekker de onvoorspelbaarheid; ene jaar wel, volgende jaar niet :Y

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #9 Gepost op: 20-02-2012, 22:46:26 »
Misschien een cliffhanger bij de eerste executie?
...óf niet!

Offline Agnes22

  • Forumlid
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #10 Gepost op: 20-02-2012, 22:53:11 »
Nou dat is geprobeerd bij Die is de Mol, in 2008. Was niet echt een succes :')

Maar verder ben ik het eens met de algemene tendens; gewoon lekker de onvoorspelbaarheid; ene jaar wel, volgende jaar niet :Y
Mee eens : bij Die is de mol ( 4 uitzendingen ?) werd het te langdradig, maar een enkele introductie uitzending ?



Offline Tunnelbouwer

  • Forumlid
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #11 Gepost op: 21-02-2012, 02:12:15 »
Op 5 januari 2012 20:30 begint het spel. Eén uur later ligt Marion uit het spel. Zij is niet de Mol. Resultaat: wat ze ook doet in aflevering 1, er kan niet over gespeurd worden want zij is het toch niet. Over alle andere kandidaten kan tenminste in de eerste week nog alles verdacht gevonden worden. Maar voor Marion duurt het spel eigenlijk zo lang als aflevering 1.

...

Als dit een 'probleem' is zou er een simpele oplossing zijn: de kandidaten maken gewoon de test, maar wie deze test het slechtste maakt en dus het spel verlaat zien wij pas aan het begin van aflevering 2.

Offline Marijee

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #12 Gepost op: 21-02-2012, 03:10:32 »
Mee eens : bij Die is de mol ( 4 uitzendingen ?) werd het te langdradig, maar een enkele introductie uitzending ?




Vijf geloof ik zelfs  ::jaja::
Maar als die eerste aflevering alleen introductie is, als in wat nu heel kort tussendoor gebeurd ("William is een schoorsteenveger!") denk ik niet dat het wat toe zal voegen aan de discussie.
Echter vind ik het zoals eerder gezegd niet kloppen voor mijn gevoel als er een aflevering zonder test zou zijn. Juist de test is altijd een goed discussiepunt. Een vrijstelling winnen/kopen kan dat eventueel vervangen, maar simpelweg geen discussie vind ik niet kunnen!  ::ohno::

De cliffhanger zou een idee zijn, maar dan heb je twee afvallers in een aflevering :o

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #13 Gepost op: 21-02-2012, 03:53:08 »
Ik vond het altijd wel leuk als afgevallen kandidaten weer terugkwamen (Gijs, Richard, Paul). Maar je kunt stellen dat die een oneerlijk voordeel hebben. Zo heeft Paul uiteindelijk gewonnen en was hij door zijn rode scherm in elk geval zeker wie het niet was. Dit is wss ook waarom ze dit al 5 jaar niet gedaan hebben. Als je dit gelijk in aflevering 2 doet kan dit nog best. In afl 1 spreidt toch nog (bijna) iedereen.

In Celebrity Mole Hawai komt trouwens een afvaller nog een keer terug. Hij neemt niet meer deel aan het spel, maar krijgt wel een bijrol in een opdracht, waar een andere kandidaat met een metaaldetector geld moet verzamelen om een kano van hem te kunnen huren. Zoiets vind ik op zich ook wel een leuke manier om een (eerste) afvaller nog iets langer te laten nagenieten van het spel. Geef de eerste afvaller gewoon een rolletje in een opdracht van aflevering 2 waardoor diegene iedereen nog even kan zien en een extra opdracht kan bekijken.

Voor de voorspelbaarheid vind ik trouwens niet dat het regel moet worden dat de eerste aflevering wel of niet iemand afvalt. Dat moet gewoon lekker willekeurig per seizoen verschillen


Afvallers die weer terug in het spel komen, vind ik toch altijd een smet op zulke programma's.
Weg is weg. Eén keer flink de mist in gaan en dan hoor je gewoon geen tweede kans te krijgen.

Ik vond het vorig jaar wel fijn dat je alle kandidaten minstens 2 afleveringen kon zien, maar het moet niet standaard worden, want dan is het niet meer spannend.
Wel vind ik dat afleveringen waarbij iedereen in het spel blijft, tot en met het moment dat er nog vijf kandidaten over zijn mogen.
Anders is het voor de laatste kandidaten te makkelijk om de mol te vinden.
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline molvankaas

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • pineapples are evil
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #14 Gepost op: 21-02-2012, 12:13:48 »
ik zou het eigenlijk eerlijker vinden om de eerste aflevering niemand eruit te laten gaan of ten minste een vrijstelling mogenlijk te laten maken. want soms kan je dan gewoon nog niks over de mol weten (als de mol bijvoorbeeld de eerste aflevering niet heeft gemold) al hoewel in het als kijker leuker vind als er direct iemand afvalt.
Geweld is nooit het antwoord, behalve bij de vraag: "wat is nooit het antwoord?"

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #15 Gepost op: 21-02-2012, 12:33:59 »
Ik vind het ook leuker als er niemand afvalt, omdat ik graag de hele groepsdynamiek zou willen zien, met alle deelnemers. Maar valt er wel iemand af, ook goed.
No Milk today???

Offline invmat

  • Forumlid
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #16 Gepost op: 21-02-2012, 15:15:26 »
Vijf geloof ik zelfs  ::jaja::
Maar als die eerste aflevering alleen introductie is, als in wat nu heel kort tussendoor gebeurd ("William is een schoorsteenveger!") denk ik niet dat het wat toe zal voegen aan de discussie.
Echter vind ik het zoals eerder gezegd niet kloppen voor mijn gevoel als er een aflevering zonder test zou zijn. Juist de test is altijd een goed discussiepunt. Een vrijstelling winnen/kopen kan dat eventueel vervangen, maar simpelweg geen discussie vind ik niet kunnen!  ::ohno::

De cliffhanger zou een idee zijn, maar dan heb je twee afvallers in een aflevering :o

Ik zou het eigenlijk wel een geweldig idee vinden om ALTIJD een cliffhanger te hebben aan het einde van een aflevering :) Dat we telkens pas volgende week zien wie afvalt. Dat houdt de spanning lekker erin. Ze zouden eventueel eerst nog door kunnen gaan met een aantal groene schermen te laten zien en dan als er nog 2 of 3 personen over zijn waarvan er eentje naar huis moet, te zeggen "U ziet het, volgende week!  >:D "

Offline Agnes22

  • Forumlid
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #17 Gepost op: 21-02-2012, 16:39:37 »
Ik zou het eigenlijk wel een geweldig idee vinden om ALTIJD een cliffhanger te hebben aan het einde van een aflevering :) Dat we telkens pas volgende week zien wie afvalt. Dat houdt de spanning lekker erin. Ze zouden eventueel eerst nog door kunnen gaan met een aantal groene schermen te laten zien en dan als er nog 2 of 3 personen over zijn waarvan er eentje naar huis moet, te zeggen "U ziet het, volgende week!  >:D "
Gruwelijk!!!  >:D

Offline Marijee

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #18 Gepost op: 22-02-2012, 15:57:15 »
Ik zou het eigenlijk wel een geweldig idee vinden om ALTIJD een cliffhanger te hebben aan het einde van een aflevering :) Dat we telkens pas volgende week zien wie afvalt. Dat houdt de spanning lekker erin. Ze zouden eventueel eerst nog door kunnen gaan met een aantal groene schermen te laten zien en dan als er nog 2 of 3 personen over zijn waarvan er eentje naar huis moet, te zeggen "U ziet het, volgende week!  >:D "

Hou op, straks breng je ze bij de avro nog op ideeën :P

Offline Lautjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • I survived WIDM 1999 - 2014 (& 5 Televiziergala's)
Re: [Discussie] In de eerste aflevering zou niemand moeten afvallen
« Reactie #19 Gepost op: 22-02-2012, 16:03:43 »
Het zou wel heel voorspelbaar zijn als je weet dat in de eerste aflevering niemand naar huis gaat. Vind een onvoorspelbare exit in de eerste aflevering veel leuker!