Auteur Topic: [KANDIDAAT] Freek Bartels  (gelezen 370068 keer)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #540 Gepost op: 8-02-2014, 11:38:41 »
Grappig dat je daarover begint Heinz, want ik houd dat soort dingen ook altijd in de gaten, oa ook in promo's. Alles wat daar breed uitgemeten wordt is sws vaker onmols dan mols.

Over die 'typische mollenactie'.
Ik weet dat sommige mensen dit zien als 'verdachtmaking' van Freek. Het valt sws teveel op natuurlijk als er nooit iets verdachts wordt belicht van de Mol.
Maar het grappige is dat juist hierover de meningen heel duidelijk verdeeld zijn. Sommigen vinden het een risky Mollenactie, anderen betitelen het als 'typisch kandidaats' ivm het veiligstellen van het geld. Daarnaast is het gekoppeld aan zowel Freek als Sofie (die sws door de gemiddelde kijker veel verdachter gevonden wordt) en ook in de serie krijgt Sofie veel meer op haar falie hiervoor dan Freek. Het enige wat die te horen krijgt is Tygo's opmerking die dat onmiddellijk weer terugneemt, en hem een afl later zelfs als vertrouwenspersoon aanwijst.

Bovendien is het Susan's voice over die het als Mollenactie betitelt, wat behoorlijk aan kracht inboet omdat we in de opdracht ervoor Susan veel biechts zien doen waarin ze anderen van mols gedrag beticht. Wat dan vervolgens door velen geinterpreteerd wordt als de Mol die de schuld af wil schuiven op anderen. Het grappige daaraan is dan weer dat zij nooit de typisch molse dubbelslag maakt die Freek wel maakt door niet alleen schuld af te schuiven maar vooral zelf het krediet naar zich toe te trekken.

Alles bij elkaar is het gevolg dat Freek helemaal niet zo verdacht overkomt (getuige de polls) en al helemaal niet na een vrolijke flirt op het strand - velen vinden dat onmols. Maar smokescreens and the Mole, match made in heaven.

Hoe dan ook, sws altijd interessant om dat in de gaten te houden. Vooral ook de non-verbale dingen trouwens zoals Susan die breeduit glimlachend in beeld wordt gebracht bij wat ze zelf een typische mollenactie noemt..  ;) Of het opgelichte momentje waardoor het verdacht lijkt wat ze zegt na het posten van het geld in afl 6.
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #541 Gepost op: 8-02-2014, 11:41:04 »
Ik zit niet op Freek ,maar ik zag toch een paar verdachte dingetjes:

Tijdens de pro6ie staat hij vanuit het camerastandpunt onder het bord GAME MASTER (  ???)
Hij zegt aan het eind van zijn biecht : verder hebben we niemand gezien (dat zegt hij heel ongeloofwaardig trouwens)..maar als Susan fantaseert ,dat ze Aaf hebben gezien..verzint hij snel dat zij achter een wagen liep.
Zou hij toch JW gezien hebben ( of dat geweten hebben ), en (te) snel zijn positie hiermee verraadt ??

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #542 Gepost op: 8-02-2014, 11:46:26 »
..maar als Susan fantaseert ,dat ze Aaf hebben gezien..verzint hij snel dat zij achter een wagen liep.
Zou hij toch JW gezien hebben ( of dat geweten hebben ), en (te) snel zijn positie hiermee verraadt ??

Dat zou best kunnen. En ik denk niet dat Susan zomaar Aaf roept; dit lijkt me duidelijk iets dat Susan en Freek eerder besproken hebben, gezien Freeks uitleg over Aaf "achter een van de wagens met een rood wit gestreept shirt en een zwarte pruik". Ik krijg zelfs de indruk dat Freek dit opperde. Omdat Susan naar hem wijst en Freek dan met deze gedetailleerde omschrijving komt.

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #543 Gepost op: 8-02-2014, 11:56:16 »
Dat zou best kunnen. En ik denk niet dat Susan zomaar Aaf roept; dit lijkt me duidelijk iets dat Susan en Freek eerder besproken hebben, gezien Freeks uitleg over Aaf "achter een van de wagens met een rood wit gestreept shirt en een zwarte pruik". Ik krijg zelfs de indruk dat Freek dit opperde. Omdat Susan naar hem wijst en Freek dan met deze gedetailleerde omschrijving komt.

Heb dit net even nagekijken Heinz...ja je hebt gelijk.
Het lijkt ingestudeerd,,Jammer geen  ::ohno:: hint dus.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #544 Gepost op: 8-02-2014, 11:58:15 »
Heb dit net even nagekijken Heinz...ja je hebt gelijk.
Het lijkt ingestudeerd,,Jammer geen  ::ohno:: hint dus.

Maar wel weer een mooie mogelijke molactie van Freek. Zogenaamd Aaf spotten en dat Susan laten zeggen.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #545 Gepost op: 8-02-2014, 12:00:58 »
 ::rofl::

Spreken en verstaan worden. Altijd leuk.  ;D

Nog iets wat me opviel in het Mollendagboek van afl 5 en 6:
Vaak verwijzingen naar de Filippijnen en de Filipino's. Niet vreemd na de oversteek maar het staat 5x in 2 dagboeken, dus een beetje overdadig. (In het kader van ABC ..F(=6)).
« Laatst bewerkt op: 8-02-2014, 12:03:40 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #546 Gepost op: 8-02-2014, 13:41:35 »
Waarschijnlijk omdat de kans daarmee het grootst was dat de joker enveloppen vergeven waren. Als Mol wil je langs de kant van de weg staan lijkt me.
Hoezo is die kans het grootst? Alleen de mol weet welke enveloppen de jokers bevatten. Voor de rest is de kans 2 op 6. Dus als je als laatste gaat is de kans het grootst dat je met een envelop zit die je eigenlijk niet wilde.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #547 Gepost op: 8-02-2014, 15:13:16 »
Ik denk het niet. Als er maar 2 enveloppen met jokers zijn en 4 met niks, dan is de kans altijd groter dat je een envelop met niks hebt. Of je nou als eerste een willekeurige pakt of als er als laatste nog een willekeurige over is, maakt dan niet uit.
The British are not impressed.

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #548 Gepost op: 8-02-2014, 17:15:24 »
Ik denk het niet. Als er maar 2 enveloppen met jokers zijn en 4 met niks, dan is de kans altijd groter dat je een envelop met niks hebt. Of je nou als eerste een willekeurige pakt of als er als laatste nog een willekeurige over is, maakt dan niet uit.
klopt hoor ...

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #549 Gepost op: 8-02-2014, 17:17:04 »
Ja, klopt als je als eerste een willekeurige envelop pakt. Maar de mol pakt, neem ik aan, niet een willekeurige, maar een specifieke envelop ;)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #550 Gepost op: 8-02-2014, 17:40:41 »
Ja, klopt als je als eerste een willekeurige envelop pakt. Maar de mol pakt, neem ik aan, niet een willekeurige, maar een specifieke envelop ;)
Wat jij zegt is natuurlijk waar. :) (was jij ook geen wiskundige?)

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #551 Gepost op: 8-02-2014, 17:45:41 »
Ja, klopt als je als eerste een willekeurige envelop pakt. Maar de mol pakt, neem ik aan, niet een willekeurige, maar een specifieke envelop ;)
Dan is jouw kans nog steeds 1 op 5, nog kleiner dus

Offline Toupeira

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #552 Gepost op: 8-02-2014, 17:54:39 »
Dan is jouw kans nog steeds 1 op 5, nog kleiner dus
Natuurlijk niet. Klopt. De Mol weet in welke enveloppen jokers zitten en in welke niet. Als er ook maar één envelop ligt zonder jokers op het moment dat de Mol kiest, kiest de Mol die. Hoe langer de Mol wacht, hoe kleiner de kans dat er nog een envelop ligt zonder jokers.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2014, 18:13:59 door Toupeira »

Offline Molle Pietje

  • Forumlid
  • Back to the roots in 2015
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #553 Gepost op: 8-02-2014, 17:56:26 »
Natuurlijk niet. De Mol weet in welke enveloppen jokers zitten en in welke niet. Als er ook maar één envelop ligt zonder jokers op het moment dat de Mol kiest, kiest de Mol die. Hoe langer de Mol wacht, hoe kleiner de kans dat er nog een envelop ligt zonder jokers.
zeg ik

Offline Toupeira

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #554 Gepost op: 8-02-2014, 18:12:58 »
zeg ik
Ah, sorry. Ik zie het nu ook. :-X Je hebt helemaal gelijk.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #555 Gepost op: 8-02-2014, 18:34:58 »
Maar wat schieten we er precies mee op, met deze constatering?  :P

- JW trok als eerste, een van de jokerkaarten. Dat is nu juist geen gunstige molspositie.
- Sofie trok als tweede, geen jokerkaart, maar saboteert duidelijk niet door JW te spotten.
- Tygo pakt ook een jokerkaart, idem voor JW, en verdient ook geld.
- Daarna Susan, Aaf (die dus zeker de mol niet is), dan Freek.

Wat kunnen we hieruit precies concluderen dan volgens jullie? Susan heeft een iets gunstiger positie dan Freek qua kansen (gesteld dat geen van degenen voor haar de mol zijn), maar tegen die tijd maakte het feitelijk niet meer uit. Sws wordt er niet direct toegeslagen door degenen die een gunstiger positie voor de mol krijgen, of als dat al gedaan wordt is die niet benut (Sofie).  ::)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #556 Gepost op: 8-02-2014, 19:17:51 »
Als je als mol graag invloed hebt op de positie waar je staat, wil je volgens mij niet als een van de twee laatste een envelop kiezen. Er bestaat dan een kans dat er geen keuze meer is.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #557 Gepost op: 8-02-2014, 19:42:39 »
De mol week welke envelop hij/zij wilt pakken. En dus als eenmaal Tygo en Jan-Willem hun envelop hebben gepakt, dan ziet de mol dat er alleen nog niet-joker-kaarten liggen. Het is volgens mij ook zo dat als men willekeurig een kaart pakt, de meeste mensen de voorlaatste kaart pakken. Men is minder geneigd om de allereerste of de allerlaatste in een stapel te nemen. De jokerkaarten lagen op positie 2 en 5.

Als je als mol in de processie wilt staan, moet je dus als eerste of tweede een kaart kiezen. Ga je later, dan is er mogelijk geen keus meer.
Wil je als mol juist niet in de processie zitten, dan moet je opletten of kaart 2 of 5 al getrokken zijn. Indien die weg zijn, wat gebeurt na de derde trekking door Tygo, dan maakt de volgorde van kiezen niet meer uit. Je zit sowieso dan in het spot-team.

Dus:
Uitgaande dat de mol in de processie wilt zitten: dan heeft alleen Jan-Willem en Sophie de beste volgorde gekozen in het kiezen, alleen daar heb je 100% kans als mol om de jokerkaart te trekken. Tygo heeft als mol dus niet een goede positie, want die ging dan als derde. Tygo 'verdiend' ook geld voor de pot doordat hij gezien wordt. Tygo is volgens mij dan ook niet de mol. Sophie heeft wel keus, maar die pakt dus niet de jokerkaart. Dus is niet de mol indien ze in de processie wilt. Sophie verdiend ook geld door Jan-Willem te zien. Jan-Willem kiest als eerste en zorgt voor geen geld in de pot, hij heeft het als mol-die-in-de-processie-wilt dus goed gedaan.

Uitgaande dat de mol juist niet in de processie wilt, maar wilt gaan spotten: Jan-Willem en Tygo zijn dan niet de mol, want die kiezen voor de jokerkaart. Sophie is niet de mol, want die zorgt dat er uberhaupt geld in de pot komt. Aaf, Susan en Freek kunnen wel de mol zijn: zij zien al dat de jokerkaarten weg zijn nadat Tygo zijn kaart heeft gepakt. Dus is de kans om een niet-jokerkaart te trekken op dat moment al 100%. De volgorde maakt dan niet meer uit. Aaf is niet de mol, want die is naar huis. Susan of Freek kunnen het dan dus alleen maar zijn.

Kortom:
Indien de mol in de processie wilt: Jan-Willem is dan de mol.
Indien de mol niet in de processie wilt: Susan of Freek is de mol.
Als het niet uit maakt: alledrie kunnen dan de mol zijn.

Persoonlijk zou ik zelf als mol kiezen om niet in de processie mee te lopen. De plek in de processie moet ook nog worden afgesproken met de andere kandidaat. Wat als Tygo perse niet in de brassband wilde meelopen? Dan zou Jan-Willem daar moeten gaan lopen, en dat is geen goede mol-plek. Ook heb je als spotter meer kans om iemand expres niet te zien, dan als duwer van een kar om juist wel gespot te worden. Jan-Willem werd tenslotte gezien door Sophie, zij zag hem zelfs van achteren...

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #558 Gepost op: 8-02-2014, 21:59:57 »
De mol wil spotten volgens mij, want dan heb je dubbel leverage zeg maar. Als loper is je inzet identiek aan een kandidaat en kan je dus niet mollen.

Je ziet niet wat een ander pakt. Betekent dat je bij de eerste vier een 'niks' wil gaan pakken.

1e JW: pakt loper: onmols
2e Sofie: spot JW: onmols (voorkennis heeft grenzen)
3e Tygo: pakt loper: onmols
4e Susan: mols
5e en 6: onmols, Aaf en Freek.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Freek Bartels
« Reactie #559 Gepost op: 8-02-2014, 23:22:39 »
Je vergeet de optie dat de mol ingeseind kan zijn van: De lopers zijn er uit, je kunt wachten. Of het plan was om te wachten en er zit nog 1 niet loper in, dat de mol dan op een of andere manier een seintje krijgt... Zoiets kan makkelijk geregeld worden...