Auteur Topic: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen  (gelezen 317857 keer)

Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #260 Gepost op: 13-01-2014, 01:37:15 »
Dat maakt niks uit. Stel JW zit verkeerd, dan weet hij dat pas zeker op het moment dat hij een rood scherm krijgt. En dan is het te laat. Zo lang je er als kandidaat in blijft zitten, weet je niet of dat komt doordat jij goed zit, of doordat anderen fouter zitten dan jij. Daar heb je geen vrijstelling of joker voor nodig.

Wel kan je als je een vrijstelling heb een dag extra kijken of de personen waar je op let ook echt meer acties uithalen. Stel Owen zat er nog in en Sofie had de Zwarte Vrijstelling niet ingezet en JW wel zijn vrijstelling en hij zat volledig op Owen. Dan had die nog 2 extra dagen om op Owen te letten. Stel hij komt er dan achter dat Owen te fanatiek is om de mol te kunnen zijn, kan je nog zogezegd switchen. Dus probeer je opdracht 1 bij Owen in het team te komen om hem te observeren en in opdracht 2 ga je kijken naar een andere die voor jou de mol kan zijn.

Sommige willen ook bij een specifiek iemand in de groep zitten om die persoon weg te strepen, hoe meer je kan weg strepen hoe minder je overhoud hoe eerder je de mol heb. Dat kan ook een tactiek zijn.

Maar in het geval van JW dat ik als voorbeeld gebruikte, zou hij ook tactiek Art kunnen toepassen en zelf flink gaan mollen zodat er andere kandidaten zijn die net iets meer fout hebben, wat dan als een soort vrijstelling kan gelden.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #261 Gepost op: 13-01-2014, 07:08:51 »
Aannames mijnerzijds (naar eigen invulling of je het daarover eens bent ;))

1. De makers stoppen meerdere 'lagen' in de serie om verschillende soorten kijkers tevreden te houden. Sws willen ze meerdere lagen om het grote publiek geboeid te houden maar er worden ook dingen ingestopt voor de echte molfans.

2. Vorig jaar waren we er wel erg vroeg bij met de vondst van de Case-hint.
Los daarvan werd Kees sws al erg verdacht ondanks dat Kees een goede Mol was, mijns inziens.

Waarom zouden de makers dan in S14 voor iemand als Jan-Willem gaan die bovendien vanaf afl 2 zo duidelijk zou zijn?? XD  :-X

Dat lijkt me niet direct logisch, eerlijk gezegd.

Wat wel logisch is volgens mij is dat ze een kleine moeite doen om iets extra's toe te voegen waardoor de echte Molspeurders iemand als JW ineens wel serieus zouden nemen.  :)
Wat moet je doen? Bijvoorbeeld de Mol wel neerzetten in Moltalk, waarvan je weet dat het sws een select publiek bereikt, vooral de echte Molfans.. En zorgen dat er weinig duidelijkheid is over de verdenkingen. Dat kost niet zoveel qua moeite, maar kan wel degelijk een rendement opleveren in dat opzicht.

De serie wordt natuurlijk gemaakt voor het grote publiek, uiteraard, maar er wordt juist ook wel degelijk eea ingestopt voor de echte Molfans. En een herhaling van facetten van vorig jaar (i.e. te voorspelbaar/duidelijk door de vroeg gevonden hint) zullen ze ook niet willen denk ik.
Alleen al het feit dat ze de live verdenkingen uit Moltalk gesloopt hebben lijkt me veelzeggend. :P

Ik zie het dus eerder als een reactie op wat er vorig jaar gebeurd is. Niet heel veel anders dan voordien in de zin dat ook daar sprake was van 'gelaagde edit' , maar getweaked als het ware, om te zorgen dat datzelfde kanonnenvoer 'serieus' genomen wordt door doorgewinterde Molfans. Juist iets als Moltalk kan daarbij bij uitstek worden gebruikt imho.

Er werden hier bijvoorbeeld (begrijpelijkerwijs) vraagtekens gezet bij het feit dat Freek daar in afl 1 met vertrouwenspersoon zat. Maar hij zit daar behoorlijk vaak naar zijn blackberry oid te kijken in diezelfde aflevering, en er is weinig aan hem af te lezen sws. Bluff and then some..? 

Ik kan me eigenlijk simpelweg niet voorstellen dat ze JW
1. De Mol zouden maken.
2. Dit zo duidelijk zouden maken.
3. Dit niet mooier zouden verpakken als ze zo'n zwakke Mol zouden hebben..  :-\\

Zeker niet na Kees als Mol.... Niet iedereen is een evengoede Mol maar dan zou je toch minstens compensatie verwachten sws (zie S12..)
« Laatst bewerkt op: 13-01-2014, 08:45:01 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #262 Gepost op: 13-01-2014, 11:17:06 »
niet mooier zouden verpakken als ze zo'n zwakke Mol zouden hebben..  :-\\

Zeker niet na Kees als Mol.... Niet iedereen is een evengoede Mol maar dan zou je toch minstens compensatie verwachten

Bij dat tweede heb je wel gelijk, het lijkt nu op een kopie van vorig seizoen en ik zou ook compenserende maatregelen verwachten.

Maar dat eerste zie ik niet zo. Ze verpakken het toch klassiek? Namelijk in de zin dat helemaal niemand JW zou verdenken? Terwijl wij molloten al 50%+ op hem zitten staat hij in de officiele lijstjes overal onder de top en de kandidaten zelf verdenken hem al helemaal 0,0 als je de afleveringen mag geloven.

Ik hoop dat je verhaal uitkomt  :) ::ok:: en dat mijn vrees dat ze het gewoon makkelijker maken om nog meer kijkers te trekken niet waar is (of dat de productie out of ideas is, dus alle manieren om de mol verdekt te houden al gebruikt en uitgeput zijn).
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #263 Gepost op: 13-01-2014, 11:20:52 »
Ik geloof niet zo dat de kandidaten hem 0,0 verdenken. In S12 leek het ook alsof bijna niemand Anne-Marie verdacht, dat was wel zo (en hoe..).
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #264 Gepost op: 13-01-2014, 11:26:31 »
Ik geloof niet zo dat de kandidaten hem 0,0 verdenken. In S12 leek het ook alsof bijna niemand Anne-Marie verdacht, dat was wel zo (en hoe..).
Dat is mijn punt :-* ::ok:: ::jaja::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #265 Gepost op: 13-01-2014, 11:34:03 »
Dat is mijn punt :-* ::ok:: ::jaja::

Iets te snel jouw post gelezen.  ;D Na beter lezen ben ik het wel met je eens.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #266 Gepost op: 13-01-2014, 11:38:00 »
Als ik om me heen vraag bij de "gewone" kijkers, krijg ik de indruk dat ze nog niet eens door hebben dat er een Jan-Willem meedoet? Hij is natuurlijk niet zo bekend. Owen (was) en Tygo is vooral de verdachte.

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #267 Gepost op: 13-01-2014, 13:47:24 »
De "gewone" kijker misschien niet, maar de makers weten heel goed dat de afleveringen ook door een grote groep mensen helemaal binnenstebuiten wordt gekeerd. En door social media is alles in een oogwenk bij het grote publiek bekend. Lijkt me sterk dat ze in afl. 1 al een hint gaan stoppen (bijv. met de zaklamp mol schrijven) van de échte mol. Die houden ze wel lekker onder de radar en al helemaal in het begin lijkt me. 

Offline SomeOne_01

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Au contraire, mon amis
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #268 Gepost op: 13-01-2014, 13:59:33 »
De "gewone" kijker misschien niet, maar de makers weten heel goed dat de afleveringen ook door een grote groep mensen helemaal binnenstebuiten wordt gekeerd. En door social media is alles in een oogwenk bij het grote publiek bekend. Lijkt me sterk dat ze in afl. 1 al een hint gaan stoppen (bijv. met de zaklamp mol schrijven) van de échte mol. Die houden ze wel lekker onder de radar en al helemaal in het begin lijkt me. 
vorig jaar deden ze het ook...

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #269 Gepost op: 13-01-2014, 14:35:20 »
Ik vind eigenlijk dat we hier al een beetje te ver gaan in speculeren en oordelen over JW's 'molschap'. Zó duidelijk is het nu ook weer niet dat hij het is. :D Er zijn een paar goede aanwijzingen, ja, maar niets zo duidelijk als de Priesterhint (gelukkig!).

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #270 Gepost op: 13-01-2014, 17:04:38 »
vorig jaar deden ze het ook...

Daar zullen ze dan toch wel iets van geleerd hebben???
Hoop ik dan maar...

Maar toch wel een heel verschil hoor de priesterhint of mol schrijven met een lamp.
Kan me indenken dat ze niet hadden verwacht dat de Priesterhint zo snel ontdekt zou worden. Daarom kan ik echt niet geloven dat ze dit nogmaals zouden flikken en dan ook nog eens met een "hint" die er dubbeldik bovenop ligt. Voor de priesterhint moest tenminste nog wat moeite worden gedaan.
« Laatst bewerkt op: 13-01-2014, 17:10:56 door Molletjuh »

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #271 Gepost op: 14-01-2014, 00:11:08 »
Ik haal toch deze foto weer even terug (zet ze steeds in de spoiler omdat het forum nu ook weer niet steeds met foto's gevuld hoeft te worden)
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Op 23:38 kijken we naar de rug van  JW die in de portofoon lijkt te praten: "Zien jullie ons lopen op het dak, daar gaat het even om, dan weten we dat we op het goede punt van het dak zitten". Vervolgens Owen die zegt bezig te zijn met de anderen. JW zie je grijnzen, maar ondertussen met zijn linkerhand rommelen bij die porto. Ik heb nooit met een portofoon gespeeld, maar zit er soms een aan/uit knopje aan de zijkant?
Dit vind ik dus typisch zo'n beeld wat we in aflevering 10 terug krijgen te zien, het laat mij niet los: lijkt wel alsof hij doet dat hij in die portofoon praat, maar dat hij dat ding gewoon uit gezet heeft ofzo. Zal toch niet dat ze dat beeld nú al weggeven??  ???
Edit: op 29:33 begint Daphne in de porto te praten, maar Sofie lijkt haar niet te horen....   

Ik sta in spreidstand in de tunnel van Freek en JW....  ::nieuwsgierig::      

               
« Laatst bewerkt op: 14-01-2014, 00:14:35 door Zwanee »

Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #272 Gepost op: 14-01-2014, 00:26:36 »
Ik haal toch deze foto weer even terug (zet ze steeds in de spoiler omdat het forum nu ook weer niet steeds met foto's gevuld hoeft te worden)
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)

Op 23:38 kijken we naar de rug van  JW die in de portofoon lijkt te praten: "Zien jullie ons lopen op het dak, daar gaat het even om, dan weten we dat we op het goede punt van het dak zitten". Vervolgens Owen die zegt bezig te zijn met de anderen. JW zie je grijnzen, maar ondertussen met zijn linkerhand rommelen bij die porto. Ik heb nooit met een portofoon gespeeld, maar zit er soms een aan/uit knopje aan de zijkant?
Dit vind ik dus typisch zo'n beeld wat we in aflevering 10 terug krijgen te zien, het laat mij niet los: lijkt wel alsof hij doet dat hij in die portofoon praat, maar dat hij dat ding gewoon uit gezet heeft ofzo. Zal toch niet dat ze dat beeld nú al weggeven??  ???
Edit: op 29:33 begint Daphne in de porto te praten, maar Sofie lijkt haar niet te horen....   

Ik sta in spreidstand in de tunnel van Freek en JW....  ::nieuwsgierig::      

               

Knopje aan de zijkant moet je indrukken en ingedrukt houden om wat te kunnen zeggen. De porto staat altijd aan. Sterker nog, als je de knop ingedrukt houdt kan de ander niks meer zeggen door de porto. Dat is ook een bekend fenomeen maar ook de porto negeren (2010 door Kim tijdens de Dutch Town opdracht en bij de autosloperij opdracht in 2009 door ???, die drukte het knopje in en begon gelijk met praten maar dat was geen mol).

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #273 Gepost op: 14-01-2014, 00:35:46 »
Knopje aan de zijkant moet je indrukken en ingedrukt houden om wat te kunnen zeggen. De porto staat altijd aan. Sterker nog, als je de knop ingedrukt houdt kan de ander niks meer zeggen door de porto. Dat is ook een bekend fenomeen maar ook de porto negeren (2010 door Kim tijdens de Dutch Town opdracht en bij de autosloperij opdracht in 2009 door ???, die drukte het knopje in en begon gelijk met praten maar dat was geen mol).

Het zou dus ook kunnen dat hij bijv. iets kleins er tussen propte (snipper papier, splintertje hout van pallet, etc) zodat de knop niet (goed) ingedrukt kon worden?
Want hij zat eerst in zijn broekzak en toen aan de zijkant van de portofoon.

Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #274 Gepost op: 14-01-2014, 00:41:44 »
Het zou dus ook kunnen dat hij bijv. iets kleins er tussen propte (snipper papier, splintertje hout van pallet, etc) zodat de knop niet (goed) ingedrukt kon worden?
Want hij zat eerst in zijn broekzak en toen aan de zijkant van de portofoon.

Dat is een mogelijkheid, maar dan zouden ze feitelijk alles kunnen horen wat Jan-Willem en Daphne zeggen, omdat zij continu aan het woord zijn dan. Ook hoor je even later dat Owen eindelijk tijd voor hun heeft en dat hij JW en D probeert te bereiken. JW negeert dit en praat met D alsof er niks aan de hand is.

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #275 Gepost op: 14-01-2014, 00:52:28 »
Dat is een mogelijkheid, maar dan zouden ze feitelijk alles kunnen horen wat Jan-Willem en Daphne zeggen, omdat zij continu aan het woord zijn dan. Ook hoor je even later dat Owen eindelijk tijd voor hun heeft en dat hij JW en D probeert te bereiken. JW negeert dit en praat met D alsof er niks aan de hand is.

Wat ik bedoel is het tegenovergestelde: stel dat hij bij die pallet geweest is en daar een dun houtsnippertje af heeft weten te halen. Dun genoeg om een klein stukje onder die knop te schuiven. Daarmee kan de knop dan dus juist niet volledig ingedrukt worden. Als hij hem er goed in wegwerkt, zou Daphne het ook niet moeten voelen. Ze kunnen dan praten als brugman, maar ze worden in de controlekamer niet gehoord. Zij kunnen dan dus nog wél een oproep krijgen van Owen, wat ze uiteindelijk ook kregen. Daarop zegt hij tegen Daphne "we negeren de portofoon" en gaan verder met dat touw. We zien Daphne daarna wel weer met die portofoon in haar handen, maar niet meer of ze er zelf nog in praten.

Maar goed, dan nog kan ik het niet rijmen met de vraag "waarom zouden we dit dan nu al te zien krijgen?" mócht hij de mol inderdaad blijken te zijn.

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #276 Gepost op: 14-01-2014, 01:07:12 »
stel dat hij bij die pallet geweest is en daar een dun houtsnippertje af heeft weten te halen. Dun genoeg om een klein stukje onder die knop te schuiven.
Nee, dat kan niet. Die porto's zijn gemaakt om in alle weersomstandigheden te gebruiken en die knop zit verstopt onder een rubberen laag. Het is niet mogelijk om iets onder de knop te stoppen, zonder de hele porto uit elkaar te halen. Dan weet je wel zeker dat hij niks meer doet, maar ja, is misschien iets tè obvious.

Aan/uit knopje en kanaal schakelaar zit trouwens aan de bovenkant. Geeft een piepje als je van kanaal wisselt.
The British are not impressed.

Offline Clauzwa

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #277 Gepost op: 14-01-2014, 01:15:05 »
Nee, dat kan niet. Die porto's zijn gemaakt om in alle weersomstandigheden te gebruiken en die knop zit verstopt onder een rubberen laag. Het is niet mogelijk om iets onder de knop te stoppen, zonder de hele porto uit elkaar te halen. Dan weet je wel zeker dat hij niks meer doet, maar ja, is misschien iets tè obvious.

Aan/uit knopje en kanaal schakelaar zit trouwens aan de bovenkant. Geeft een piepje als je van kanaal wisselt.

Duidelijk, thanks beide!
Ik laat JW los, maar niet uit het zicht  ;D

Offline Bennie de Mol

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 我是摩尔
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #278 Gepost op: 14-01-2014, 02:01:09 »
Duidelijk, thanks beide!
Ik laat JW los, maar niet uit het zicht  ;D

 De porto's waar ik dagelijks mee werkte gaf alleen een piepje als je de knop indrukt. Wanneer je van kanaal wisselde juist niet.
我是摩尔

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #279 Gepost op: 14-01-2014, 02:05:40 »
...en kanaal schakelaar zit trouwens aan de bovenkant. Geeft een piepje als je van kanaal wisselt.
Zelfs daar hebben ze dit jaar een robuuste oplossing voor gevonden. Duct tape!

(Plaatje is overigens de porto van Sofie, niet die van het dak duo, maar ik ga er vanuit dat ze daarmee hetzelfde hebben gedaan.)