Auteur Topic: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen  (gelezen 317487 keer)

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #540 Gepost op: 24-01-2014, 12:40:46 »
Ik vond het erg opvallend hoe Jan Willem switchte tijdens de roltrap opdracht.

Waar hij eerst nog hardop Tygo corrigeert, gaat hij later mee met "Emotie" en "Fagot".

...

Exact! Het nee schudden en de frons. Hij lijkt wel degelijk te weten dat "emotie" fout is.
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline ingmol

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #541 Gepost op: 24-01-2014, 12:44:08 »
Waarom kan passief zijn hier geen molactie zijn? Je kan als tactiek nemen als Mol, dat je pas gaat ingrijpen als er over geld begonnen wordt, of als je merkt dat 2 personen met geld gaan ruilen.
Ik heb al het argument gehoord dat de Mol zeer waarschijnlijk iemand is met het geld, of iemand die ruilde/onderhandelde met iemand met geld. Dit is volgens mij helemaal niet nodig. Je kan er namelijk ook voor kiezen een competetieve sfeer te creeren en vervolgens af te wachten, zoals Lo al zei. Het is dus niet per se onmols wat Jan-Willem doet. Passief zijn kan ook het voordeel hebben dat je minder snel wordt verdacht.

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #542 Gepost op: 24-01-2014, 13:06:09 »
Met het pokerspel is JW als laatste met ruilen. Als Mol wil je het ene halve geld met iets anders dan de andere helft ruilen, als geld met geld ruilt komt er immers geld in de pot. JH en TG vallen, als je zo kijkt snel af als Mol, want waarom ruil je als allereerste duo 3 jokers voor 3 jokers met de kans dat een volgende duo (onbedoeld) geld voor de pot kan verdienen? De Mol zou immers moeten weten wat er in welke enveloppe zit.

JW wacht rustig af en ziet de kandidaten zelf de kans op geld verspillen en hoeft zelf nauwelijks wat te doen en wisselt met wat overblijft.

Met dat afwachten loopt hij wel het risico dat geld tegen geld wordt uitgeruild...

Offline rooz33

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Promise me... Believe me... Mole me!
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #543 Gepost op: 24-01-2014, 13:15:06 »
Ik vond het erg opvallend hoe Jan Willem switchte tijdens de roltrap opdracht.

Waar hij eerst nog hardop Tygo corrigeert, gaat hij later mee met "Emotie" en "Fagot".

Vreemde beslissing ten aanzien van de afloop van het spel ook.

In mijn ogen molwaardig  8)!

In mijn ogen is dit juist slim! Jan-Willem moet natuurlijk kijken naar de juiste woorden om de opdracht te laten slagen, maar als kandidaat is het veel interessanter om te kijken naar waar de woorden veranderen. Als hij dan nog steeds op de juiste woorden blijft zitten, wordt dit veel te ingewikkeld. Ik zie dit niet als een molactie, maar eerder een manier van een kandidaat om te kijken welk woorden er door welke mensen verandert worden.
~Mol

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #544 Gepost op: 24-01-2014, 13:23:23 »
Met dat afwachten loopt hij wel het risico dat geld tegen geld wordt uitgeruild...
Dat ben ik inderdaad met je eens. Even naar de wiskundige kant kijken:
Tygo en Jenniffer staan al buiten spel door hun vroege ruil. Nu zijn er nog 6 kandidaten over waarvan 2 met geld. JW zegt niets meer na zijn eerste "ik heb wat te bieden" opmerking waardoor hij feitelijk ook buitenspel staat. Hierdoor blijven er nog 5 over, waarvan 2 met geld. De kans dat het geld succesvol geruild wordt stijgt hiermee naar 1/4.

@Supernova
Ik ben het dus op dit punt met je eens, en ook dat JW wat te slecht lijkt te kunnen liegen. Toch vraag ik me af waarom je er zo'n punt van maakt dat hij een hele slechte mol zou zijn? (hier en in andere topics) Ben je toch bang dat hij het wel is?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #545 Gepost op: 24-01-2014, 13:47:23 »
Tygo en Jenniffer staan al buiten spel door hun vroege ruil. Nu zijn er nog 6 kandidaten over
Ja maar die ruilen ook razendsnel. Hijgerig bijna. Susan duikt bovenop Daphne als ze ziet dat haar geroep om tussenbeide Tygo en Jennifer te komen niet werkt. Het is allemaal in een vloek en een zucht uitgeruild. JW blijft bijna verbijsterd achter, hij lijkt wel te denken, 'is het allemaal goed gegaan zo'? Zo rap ging het allemaal. Je moet maar net zien wie welk nummer in handen houdt en wie wat wil gaan uitruilen. Ik denk echt dat de beelden die we te zien kregen ook zo'n beetje alle beelden zijn die er zijn. Zelfs nog wat uitgerekt door bijv. Aaf van alle kanten te belichten. Meestal wordt een opdracht ingekort maar aan deze zandloper te zien is dat wel echt alle tijd die eroverheen gegaan is ::)
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Pear

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #546 Gepost op: 24-01-2014, 21:16:35 »
Het is 1400 euro zo te zien (te zien op 39:10 in afl. 2):

Ik denk toch dat het wél € 1500,- is. Anders is dat ene briefje van € 100,- wel erg lang. Of zie ik dat verkeerd?

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #547 Gepost op: 24-01-2014, 21:18:32 »
Ik denk toch dat het wél € 1500,- is. Anders is dat ene briefje van € 100,- wel erg lang. Of zie ik dat verkeerd?

Post 533 van Heinz is een screenshot. Daar zie je duidelijk 2x 500 en 4x 100 euro.
klaar voor de strijd

Offline Pear

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #548 Gepost op: 24-01-2014, 21:20:52 »
Post 533 van Heinz is een screenshot. Daar zie je duidelijk 2x 500 en 4x 100 euro.

Ik had breed moeten zeggen.



Zou dit niet uit verhouding zijn? Of ligt dat voorste briefje van € 100,- voor een deel onder de edelstenen? Ik denk dat dat briefje, waarbij ik de rand rood heb gemaakt, eigenlijk twee briefjes zijn.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #549 Gepost op: 24-01-2014, 22:37:08 »
Heeft iemand trouwens die Chinese tekens op dat geld al kunnen vertalen? Zou toch erg zijn als er gewoon ".... is de mol" op staat!  ;D

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #550 Gepost op: 24-01-2014, 23:18:47 »
Dat eerste teken, 香, lijkt 'geurtje' te beteken: http://en.wiktionary.org/wiki/香
 (Google Translate doet het niet op de iPad)

Offline Bob De Mol

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #551 Gepost op: 24-01-2014, 23:35:13 »
Ja, dat is ook de derde term van Wiktionary.
Lijkt me niet echt makkelijk aan iemand te knopen, maar het is wel een rare term waar óf een aanwijziging gaat óf dit is een random teken.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #552 Gepost op: 24-01-2014, 23:56:15 »
Hong Kong betekent volgens Art "geurige haven", misschien heeft het daar iets mee te maken? Nou ja, vooralsnog niks dat aan een kandidaat linkt dus.

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #553 Gepost op: 25-01-2014, 00:16:48 »
Kijk eens wat Hong Kong in die taal is. Misschien krijg je dan wel dat teken :D

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #554 Gepost op: 25-01-2014, 00:22:26 »
Daar hoef je niet ver voor te zoeken: https://zh.wikipedia.org/wiki/%E9%A6%99%E6%B8%AF
The British are not impressed.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #555 Gepost op: 25-01-2014, 00:23:07 »
Ik heb over de hint in het molboekje "groen is het nieuwe rood" al wel iets langs zien komen over de groene broek van JW in aflevering 1. Maar is het al gelinkt aan Hans Schiffers, de vorige radio dj die de molafvallers interviewde? De grootste bijdrage van Hans deelname aan WIDM was toch dat hij in zijn rode broek door een fabriekshal sloop. Vandaar is groen het nieuwe rood. Of dat dan betekend dat JW de mol is weet ik niet. :P

Offline Contraspion

  • Forumlid
  • To betray, you must first belong. Kim Philby
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #556 Gepost op: 25-01-2014, 00:28:53 »
Volgens mij had er alleen geld verdiend kunnen worden, als de twee met het geld niet de HELE envelop hadden geruild, maar ze 1 half briefje hadden gegeven aan de ander, en de ander 1 half briefje (uiteraard een andere helft dan hij ontvangt) terug geeft. Dan hebben ze geruild, EN ze hebben ineens hele briefjes. De één 500 en de ander 1.000.

Om dat voor elkaar te krijgen, moet de groep overleggen, anders bedenk je dat niet. De mol hoeft er dus alleen maar voor te zorgen dat de discussie niet gaat over het geld, maar over onderhandelen! En dat doet JW heel goed. :)

Er was immers nog onwijs veel tijd over. Dus, genoeg tijd om dit concept te bedenken, zou je niet zeggen?

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #557 Gepost op: 25-01-2014, 00:30:38 »
Daar hoef je niet ver voor te zoeken: https://zh.wikipedia.org/wiki/%E9%A6%99%E6%B8%AF

香港 is dus Hong Kong
香 is het eerste teken op het geld. Ik denk dat ik dan ook wel weet wat het tweede teken is, zonder het na te checken. Er staat gewoon Hong Kong op.

Offline boudewijnk

  • Forumlid
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #558 Gepost op: 25-01-2014, 18:55:01 »
1)

In Afl. 2 op 24:54 zegt Aaf "He jongens de oplossing ligt in de controle kamer.". En dat is inderdaad zo.

Je ziet de groep reageren en een paar mensen draaien zich om, met de intentie om te zoeken...

...Maar dan zegt Jan Willem een paar halve zinnen iets in de strekking van "We moeten ze door het labyrint loodsen".

Waarop de groep besluit om niet te gaan zoeken.

Persoonlijk denk ik dat de oplossing op dat moment alleen nog maar verwarring kan brengen, maar het is natuurlijk wel het doel van de mol om ze die oplossing niet te laten vinden.

samenvatting molactie: Jan Willem zorgt ervoor dat ze oplossing van het labyrint niet vinden

EDIT: excuus voor de berichten achter elkaar. zie hieronder voor volgende berichten

2)

Ik zit nogmaals aflevering 2 te bekijken en Jan Willem heeft van de uitspraken die perfect overeenkomen met de afleveringstitels.

Op 31.20 in Afl. 2 zegt hij: "Ik kan er geen touw aan vast knopen." Op zich best grappig gevonden omdat hij met dat touw in de weer is, waarmee ze een emmer omhoog moeten hijsen. Maar...

... "ik kan er geen touw aan vast knopen" is het tegenovergestelde van "vindingrijkheid" (de titel van de aflevering)

Dit was volgens Art het seizoen van tegenstellingen, dus dat matcht goed, maar zelfs als Art dat niet gezegd zou hebben, is vindingrijkheid een waarde. En zegt het niet per se of je wel of niet vindingrijk bent. Dus hoe dan ook, geen touw aan vast kunnen knopen staat synoniem voor vindingrijk.


samenvatting hint: Jan Willem zegt "Ik kan er geen touw aan vast knopen" en dan matcht met de afleveringstitel "vindingrijkheid"

3)

Ach laat dat laatste deel dan maar weg. Ik bedoelde te zeggen dat of het nou een seizoen van tegenstellingen is of niet, dat vindingrijkheid een bepaalde eigenschap is. Je kan het wel hebben of niet hebben. En Jan willem blijkbaar niet.

Jan Willem zegt heel duidelijk: Ik kan er geen touw aan vast knopen.

Ik heb nu net iets verder in de uitzending ook gehoord dat ie zegt: "Ik moet op zoek naar jokers, vrijstellingen, en een test. De mol test. IK ZOEK OP AL DIE PLEKKEN, die allemaal op elkaar lijken. Steentjes, rotsjes, groene dingen, blauwe dingen, gele dingen, zwarte dingen. DIT IS ZO NIET MIJN DING." Wederom over zoeken/vinden. Kan eventueel ook gekoppeld worden aan niet vindingrijk. Al vind ik deze wat minder sterk.

De overige titels kan je vast ook koppelen aan jan willem, alleen ben ik er voor "de zware keuze" nog niet uit.

schijnbeweging: jan willem zegt in afl. 1. 43:03 "Ik maak me kenbaar" (en dat doet ie met een schijnbeweging)
vindingrijkheid: zie hierboven
zware keuze:
jennifer: is al meerdere malen genoemd op het forum, maar kan op heel veel andere dingen slaan. jennifer zegt volgens mij dat de mol best bovenaan de trap kan staan.

misschien een tunnel.... maar ik heb een nieuwe verdachte
« Laatst bewerkt op: 25-01-2014, 19:36:22 door boudewijnk »

Offline Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [KANDIDAAT] Jan-Willem Roodbeen
« Reactie #559 Gepost op: 25-01-2014, 23:49:57 »
Volgens mij vliegt Jan-Willem er volgende week uit (muziekhint).

Maar alle gekheid op een stokje Jan Willem is toch de mol niet? Als ik uit zo'n groep een mol moest kiezen dan denk ik niet dat dat Jan-Willem zou worden. Vind hem meer een type dat aangeeft de mol niet te willen zijn. Toen hij als vertrouwenspersoon werd uitgekozen leek hij dat vreselijk te vinden. Hij besluit ook alles te laten zoals het is terwijl hij een sleutelpositie heeft. Lijkt me geen molactie. Eigenlijk helemaal geen actie. Hij is iemand die graag op safe speelt en niet graag risico's neemt. Helemaal geen moltype dus.