Poll

Wie is de Mol?

Sofie van den Enk
18 (14.8%)
Susan Visser
89 (73%)
Freek Bartels
15 (12.3%)

Totaal aantal stemmen: 122

Auteur Topic: [POLL] Wie is de Mol?  (gelezen 183784 keer)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #480 Gepost op: 8-02-2014, 15:19:31 »
Aaf zat op Tygo, Susan en JW, maar ik denk dat ze er op JW uit gegaan is
??? ???

Zij heeft nu juist heel duidelijk nooit op JW gezeten maar altijd op Sofie en Freek (3e Tygo). Ze zegt dit ook heel duidelijk in de aflevering. Daarom kan Freek de mol ook nooit zijn...  ::ohno::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #481 Gepost op: 8-02-2014, 15:56:45 »
??? ???

Zij heeft nu juist heel duidelijk nooit op JW gezeten maar altijd op Sofie en Freek (3e Tygo). Ze zegt dit ook heel duidelijk in de aflevering. Daarom kan Freek de mol ook nooit zijn...  ::ohno::

Ik kan me de discussies van vier jaar geleden nog goed herinneren.
Kim kon nooit de Mol zijn anders had Arjen geen groen scherm gekregen.
Klopt dat daar ook zeker iets niet klopte. Bovendien doe jij nu aannames, dus dat is nog veel riskanter mijns inziens.

Ofwel Freek vliegt er wellicht uit, ofwel er komt wel een verhaal voor in afl 7, ofwel we gaan gewoon door op het pad het was Susan en dat kon u eigenlijk al vanaf afl 5/6 wel weten.  ;)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #482 Gepost op: 8-02-2014, 16:44:17 »
Aaf zat op Tygo, Susan en JW, maar ik denk dat ze er op JW uit gegaan is. Dat houdt dus in dat JW ook de mol niet is.

Zij heeft nu juist heel duidelijk nooit op JW gezeten maar altijd op Sofie en Freek (3e Tygo). Ze zegt dit ook heel duidelijk in de aflevering. Daarom kan Freek de mol ook nooit zijn...  ::ohno::

Ik wilde mij eigenlijk niet met deze test & biecht discussie bemoeien - doe ik ook niet - ik geef alleen even mijn gedachte.

Aaf's biecht bij de laatste test en het noemen van de namen zoals ze die noemt gaan ook niet over haar eigen verdenkingen, maar over haar algehele indruk van de verdenkingen in de groep. Ze heeft het gevoel dat heel weinig mensen JW, haar, Susan verdenken en dus blijven Freek, Sofie, Tygo over (die dan kennelijk in de groep meer verdacht worden - volgens het gevoel van Aaf...). Voor zover we dit voor waar aan moeten nemen, want ze begint haar testbiecht ook nog met de uitspraak dat ze helemaal niet meer in de peiling heeft op wie andere mensen zitten.

Kijkend naar Aaf's gedrag/houding tijdens de afleveringen & opdrachten is er geen enkele indicatie geweest dat Aaf altijd op Freek en Sofie zat. Aaf's verdenking ging eerder overduidelijk naar Susan. Haar "grappig" over de slechte communicatie met Susan en het vragen naar Tygo later tijdens de hotelkameropdracht, zijn hier een mooie aanwijzing voor. In aflevering 4 is ze ook niet eerlijk tegen Susan over het inzien door JW van haar molboekje. Vanaf aflevering 5 lijkt haar verdenking inderdaad iets minder op Susan gefocust. Naar wie verder is niet helemaal duidelijk. Het blijft het meest aannemelijk dat ze over Susan en 1 of 2 anderen heeft gespreid. Gegeven haar aanvaring met JW tijdens het rondje om de kerk, de drie jokers bij de processie en het vastlopen van de 4x4 met hem aan het stuur, is het niet zo'n rare gedachte dat JW hier ook bij zit. Voor ons is en blijft het gissen.


 ::ontopic:: Tot slot nog mijn Mol lijstje:

1. Freek

2. -
3. -
4. -
5. -

Susan staat op dit moment bovenaan in de Poll, vind ik mooi. Ik zie in haar een vergelijking met Liesbeth Staats in 2012.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2014, 17:01:56 door lightman »
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #483 Gepost op: 8-02-2014, 17:28:09 »

Susan staat op dit moment bovenaan in de Poll, vind ik mooi. Ik zie in haar een vergelijking met Liesbeth Staats in 2012.

Als iemand die destijds Annemarie vanaf aflevering 1 goed had (als één van de weinigen hier), kan ik je vertellen dat Susan in vrijwel niets overeenkomt met Liesbeth Staats. Liesbeth vertoonde namelijk vrij veel onmols gedrag, in tegenstelling tot Susan en, destijds, Annemarie. Waarom zoveel mensen Liesbeth toch verdachten is mij altijd een compleet raadsel geweest. 8)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #484 Gepost op: 8-02-2014, 17:41:28 »
Ik moet wel zeggen dat de productie het goed voor elkaar heeft... het leek weer even een saai jaar te worden met alle stemmen op 1 mol maar ze hebben nu ervoor weten te zorgen dat de 3 finalisten (iig voor mij) ook met gelijke stand aan kop gaan ::bravo:: ::ok::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #485 Gepost op: 8-02-2014, 18:28:51 »
Als iemand die destijds Annemarie vanaf aflevering 1 goed had (als één van de weinigen hier), kan ik je vertellen dat Susan in vrijwel niets overeenkomt met Liesbeth Staats. Liesbeth vertoonde namelijk vrij veel onmols gedrag, in tegenstelling tot Susan

Wat ik bedoel is dat Susan een deelnemer is die al vanaf het begin door veel mensen als Mol wordt gezien, door de edit ook verdacht wordt gehouden, maar niet als de obvious nepmol die er met een 'surprise' exit ergens halverwege uitvliegt. In die zin vertoont ze wel degelijk overeenkomsten met Liesbeth.

Wat betreft dat onmolse gedrag; kennelijk zagen veel mensen destijds ook genoeg mols gedrag in Liesbeth, anders was ze niet zoveel verdacht geweest. Dat is toch vaak allemaal een beetje persoonlijk. De Buddha opdracht van dit jaar is daar ook weer een ultiem voorbeeld van. Totaal verschillende uitleg en interpretatie tussen de verschillende 'tunnels' op basis van dezelfde beelden.

Met haar vele verbazingen zou ik Susan ook kunnen vergelijken met Hadewych, zij werd alleen weer minder breed verdacht. Dat terzijde.
« Laatst bewerkt op: 8-02-2014, 18:41:40 door lightman »
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #486 Gepost op: 8-02-2014, 18:43:34 »
Gegeven haar aanvaring met JW tijdens het rondje om de kerk, de drie jokers bij de processie en het vastlopen van de 4x4 met hem aan het stuur, is het niet zo'n rare gedachte dat JW hier ook bij zit. Voor ons is en blijft het gissen.

Je verwoordt hier eigenlijk precies wat ik ook dacht bij het horen van Aaf's test voice-over.
Ik geloof namelijk niet dat ze helemaal niet meer op Susan gestemd heeft - daarvoor is haar gedrag te consequent geweest gedurende enkele afleveringen, en die verdenking is niet plots verdwenen.
Daarnaast was er JW die in extra beeldmateriaal verklaarde dat Aaf hem helemaal niet meer vertrouwde. Hoe betrouwbaar dat is weten we niet want we krijgen daarover weinig tot niks te horen dus.

Maar puur extrapolerend en kijkend naar gedrag, ook in de jeep opdracht waarin Aaf graag met Susan samengaat (heus niet alleen voor de gezelligheid neem ik aan), vind ik het idd aannemelijk dat Aaf Susan nog wel degelijk in haar test mee heeft genomen, hoewel misschien niet meer zo sterk als voorheen. Maar dat is idd speculatief.
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #487 Gepost op: 8-02-2014, 18:47:42 »
Ik ben sinds mijn aaf tunnel ingestort is aan het zoeken wie dan wel de mol is.

Voel me net een zwevende kiezer  ::rofl:: kan er maar niet in uitkomen want vind ze allemaal kunnen en allemaal niet kunnen *zucht*

of zou Aaf gewoon terugkomen na de OS en stiekem dan toch de mol zijn.
Ik ga komende weken maar eens gebruiken om dingen terug te kijken en weer tot een mol te komen

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #488 Gepost op: 8-02-2014, 21:41:14 »
Wat een heerlijk verhelderend topic is dit! ...NIET DUS. ???

Zo hé. Iedereen vindt wat anders en ik vind het allemaal logisch.
'Freek is absoluut niet de Mol, want Susan zus, hoewel Jan-Willem zo. Daarom is het Jan-Willem, maar dat kan niet, dus het is Freek! Susan heeft wel de meeste molacties, of nee wacht, dat is Freek! Het móet dus wel Jan-Willem zijn.' :-X

Ik zelf blijf voorlopig maar bij Freek hoewel ik 3 weken heb om daarover na te denken.
De vorige keer dat er een OS-pauze was, switchde ik in ieder geval naar de goede Mol. :)
...óf niet!

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #489 Gepost op: 8-02-2014, 22:17:56 »

Wat betreft dat onmolse gedrag; kennelijk zagen veel mensen destijds ook genoeg mols gedrag in Liesbeth, anders was ze niet zoveel verdacht geweest.
Zelf vind ik mols gedrag niet zo interessant. Iedereen kan mols gedrag vertonen. De mol, maar kandidaten ook, uit klunzigheid of een poging zich verdacht te maken.
Echter, alléén kandidaten vertonen af en toe ook ónmols gedrag. Uit fanatisme, maar vaak ook wegens gebrek aan voorkennis en die laatste categorie is w.m.b. de interessantste. Die kleine dingetjes waaruit je kunt opmaken dat iemand duidelijk geen voorkennis had bij een opdracht. Noem het mijn 'methode' als je wilt, zoals jij ook de jouwe hebt om de Mol te vinden. ;) En op basis van onmols gedrag was Liesbeth duidelijk niet de Mol en Susan m.i. wel.

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #490 Gepost op: 9-02-2014, 00:36:44 »
Echter, alléén kandidaten vertonen af en toe ook ónmols gedrag. Uit fanatisme, maar vaak ook wegens gebrek aan voorkennis en die laatste categorie is w.m.b. de interessantste. Noem het mijn 'methode' als je wilt, zoals jij ook de jouwe hebt om de Mol te vinden. ;) En op basis van onmols gedrag was Liesbeth duidelijk niet de Mol en Susan m.i. wel.

Uitstekend  ::ok::  Ik heb respect voor iedereen die duidelijk onderbouwd op zijn/haar eigen wijze naar de Mol speurt. Dat is ook één van de redenen waarom ik hier op het forum ben, die lees ik graag.

Jouw methode op basis van onmols gedrag concludeert dat Susan deze het minst (of helemaal niet) vertoont en daarom de Mol is. Interessant dat je daar ook het begrip voorkennis bij gebruikt. Mijn methode, die uitgaat van gezichtsexpressies & emoties, concludeert (bij herhaling) dat ze juist geen voorkennis heeft en daarmee dus kandidate is. Om er even een cliché tegenaan te gooien; de tijd zal leren wie er gelijk heeft. Mooi toch  8)
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline m0l

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #491 Gepost op: 9-02-2014, 09:41:45 »
Molkandidaten:
1. Susan
2. Sofie
3. Freek

Uitslag:
1. Sofie (winnares)
2. Tygo (verliezend finalist)
3. Susan (mol)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #492 Gepost op: 9-02-2014, 10:52:09 »
'Freek is absoluut niet de Mol, want Susan zus, hoewel Jan-Willem zo. Daarom is het Jan-Willem, maar dat kan niet, dus het is Freek! Susan heeft wel de meeste molacties, of nee wacht, dat is Freek! Het móet dus wel Jan-Willem zijn.'
Ja heerlijk he, gelukkig hebben we nog zowat maanden om de mol te vinden :D

Nu kijken of de productie hier helemaal naar toe heeft gewerkt en het inderdaad zo is dat eerst Sofie en daarna Tygo afvallen. Dat zou ik toch eigenlijk best knap vinden. Dat moeten we toch kleur bekennen vanuit een verhouding 1/3 - 1/3 - 1/3  ::regenboog:: ::regenboog:: ::regenboog::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #493 Gepost op: 9-02-2014, 12:09:15 »
Het is opvallend, omdat je normaal gesproken een verhaal hebt waar de finalisten wel deels op de juiste mol zitten maar ook nog op 1 of 2 andere verdachten die als potentiele andere Mol opgezet zijn parallel eraan. Zie S13, S11, S10. Dat gebeurt hier helemaal niet, deze twee hebben duidelijk 1 hoofdverdachte.

Hier is dus een andere dynamiek gaande. We moeten nu feitelijk tussen drie verschillende scenario's kiezen, waar de rest ergens als logisch gevolg omheen zal vallen, als het ware.

Dan heb je de complicerende factor van iig nog twee vrijstellingen die in het spel komen en waarvan Tygo er in ieder geval van eentje afweet - die van afl 7 om precies te zijn.

Ik geloof gewoon niet in het scenario dat we nu al zo duidelijk zouden weten wie de finale zouden halen op basis van Suus is de Mol. Qua edit zou ik eigenlijk verwachten dat het toch Sofie is die er als volgende uitgaat - met Tygo die wellicht een vrijstelling wint?
JW of Freek zou er ook uitkunnen natuurlijk omdat we van JW niet weten op wie hij gespreid heeft en Freek elke keer heel expliciet vermeldt niet op Susan te zitten (waarom eigenlijk?  :P ).

Dus voor het spanningseffect en de opbouw lijkt me idd de finale Freek-Susan-JW het meest logisch. Met name omdat Susan's andere verdachten er dan uitvliegen (voor zover we te horen krijgen) en JW ook geen tunnelvisie heeft kunnen ontwikkelen. Als Susan wel de mol is (aka het voorspelbare scenario) dan zullen JW en Freek er waarschijnlijk uitgaan tenzij een van hen een vrijstelling wint.
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #494 Gepost op: 9-02-2014, 12:27:27 »
deze twee hebben duidelijk 1 hoofdverdachte
Iedereen met maar 1 hoofdverdachte is er behalve JW toch uit? Freek en Susan stemmen allebei op 2 mensen: Sofie en Tygo. Verder eens met je betoog. Gezien de opgebouwde spanningsboog zal Sofie wel gaan.

Wat ik nog miste was dat de mol imho geen verdenkingen heeft, zij het Freek maar in elk geval JW. Dat vooral vind ik opvallend. Ook dat deze 2 juist de andere kant van het spectrum bewandelen:

* Zij krijgen steeds te horen dat zij de mol zeker niet zijn (Susan, Jennifer op beiden, Aaf op JW etc.)

* Freek krijgt het vertrouwen als potbeheerder / JW als vertrouwensman

Dit is inderdaad anders dan andere seizoenen. Verder heb je het geklooi met jokers en vrijstellingen waarbij ik toch wel typisch vind dat Freek de vrijstelling pakt... als mol wil je juist dat een ander die pakt, liefst degene die jou het minst verdenkt. JW strooit met jokers, echt mols. Maar ja, als je toch totaal onverdacht bent ::) ???
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #495 Gepost op: 9-02-2014, 12:36:09 »
Met 'hoofdverdachte' bedoel ik niet 'enige verdachte'.  :)

Tygo benoemt in afl 5 duidelijk dat Susan zijn hoofdverdachte is, en bevestigt dit in afl 6 ('Susan is mijn Mol, Sofie is een molletje').

Sofie heeft het over riskanter spel met twee verdachten. Maar door de manier waarop ze met Tygo omgaat, en hoe beiden op Susan reageren krijg ik sterk de indruk dat Susan haar hoofdverdachte is, Tygo een tweede. Van Aaf is niet helemaal duidelijk in hoeverre ze haar verdacht, maar ze noemde haar al aarzelend in test afl 5 'twijfel in welke mate Aaf mee moet nemen. Maar Aaf is zeker niet haar hoofdverdachte omdat ze op het spoor Susan en Tygo door wil, zegt ze in afl 6.

Vandaar dat ik het had over hun 'hoofdverdachte'.  ;)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #496 Gepost op: 9-02-2014, 12:41:33 »
Ohh je hebt het over DIE twee ::rofl::
ze noemde haar al aarzelend in test afl 5 'twijfel in welke mate Aaf mee moet nemen
Nee dat klopt, die valt voor Sofie af, maar dan behoudt ze dus 2 hoofdverdachten; ze was altijd op het spoor van 3, en kromp naar 2. Verstandig op zich in deze fase van het spel. Als ik moet gokken zou ik ook denken dat zij Susan op 1 heeft staan maar zo duidelijk als Tygo het verwoordt is het natuurlijk niet :-X
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #497 Gepost op: 9-02-2014, 12:50:58 »
Ah ja ik begrijp nu de verwarring.  ;D

Ik bedoelde idd de 'finalisten' zoals ze nu geschetst worden volgens het meest voordehandliggende scenario in de serie, i.e. het plaatje van Susan is de Mol waarin alles 'keurig past'.  ;)

En ja Sofie is minder uitgesproken dan Tygo, maar ik denk wel dat Susan haar hoofdverdachte is.
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #498 Gepost op: 10-02-2014, 11:45:56 »
Zoals gewoonlijk zo halverwege het seizoen ga ik twijfelen aan mijn mol (als ik die gevonden heb tenminste). Alles in me blijft zeggen : Het is JW.
M'n verstand zegt : Freek, maar ik kan het er toch maar niet echt in geloven.
Susan zou leuk zijn (gezellige tunnel met overtuigende hints wel) echter....

Ellen (Jantien), Chandrika, Lottie, Frederique, Eva, Regina, Vivienne, Sanne, Soundos, Liesbeth, Carolien

De mol is altijd een vrouw   ;)

Het rijtje van mijn lief, sinds een paar weken aangevuld met Susan, in volle overtuiging en zonder enige onderbouwing, zoals gewoonlijk : "dat zie je toch zo!"
Mmm, als je het "zo ziet" is het meestal niet zo...

Enfin, 2 weken de tijd om alles eens goed te laten bezinken, maar voorlopig nog : Jan-Willem  ;D

Offline Lo

  • Forumlid
Re: [POLL] Wie is de Mol?
« Reactie #499 Gepost op: 10-02-2014, 12:21:27 »
Alles in me blijft zeggen : Het is JW.
M'n verstand zegt : Freek, maar ik kan het er toch maar niet echt in geloven.
Susan zou leuk zijn
Ja kan er helemaal in meekomen,heel herkenbaar ::jaja:: ::hug::
De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)