Auteur Topic: Groepjesverdeling - Iedereen gelijke kansen?  (gelezen 6194 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Groepjesverdeling - Iedereen gelijke kansen?
« Gepost op: 21-01-2014, 22:05:19 »
Lang, lang geleden was er ooit een theorie genaamd Iedereen gelijke kansen en die was uitgevoerd door Erik TKS en bedacht door Gotcha (dank Heinz). Die theorie heb ik de laatste jaren niet meer gezien en ik vond 'm altijd wel intrigerend, omdat die gegevens gebruikt die in andere theorieën niet worden ingezet - de groepjesverdeling.

Helaas heb ik de berekeningen die Erik destijds maakte nooit begrepen, maar de achterliggende gedachte van zijn theorie was: de mol geeft iedereen gelijke kansen om hem/haar aan het werk te zien. Oftewel, de mol zit zo veel mogelijk met verschillende mensen in groepjes.

Interessant genoeg zijn de opdrachten in de eerste drie afleveringen van 2014 eigenlijk bijna allemaal opdrachten waarbij deelnemers verdeeld worden in kleine groepjes. Tweetallen, drietallen. En dat is het geschiktst voor het analyseren van de theorie van gelijke kansen. Dus ik heb zo op mijn eigen manier eens alle groepjes genoteerd - zie de afbeelding hieronder.

De beslissingen die ik genomen heb bij het wel of niet meetellen van elk groepje staan in onderstaande spoiler (vanwege de relatieve saaiheid van dergelijke data):
Spoiler: lijst met data (klik om te tonen/verbergen)
En daar komt het volgende uit:



Het eerste dat mij opvalt aan de afbeelding is dat eigenlijk iedereen wel heel erg met allerlei verschillende mensen gaat. Er is eigenlijk niet echt een opvallend tweetal dat altijd met elkaar gaat. Ik vind dat eigenlijk wel een mooi resultaat.

Nu is de vraag, hebben we hier iets aan als het gaat om het vinden van de mol?
Zit de mol in met meeste verschillende mensen in groepjes? Dan maken Sofie en Susan meer kans.

Kunnen we misschien iets afleiden uit de twee afvallers (met grijze lijnen gemarkeerd)? Heeft diegene die in groepjes zit met de afvallers, een grotere kans de mol te zijn? (als in, de mol werkt iedereen het spel uit door iedereen te misleiden?) Met die gedachte is Susan het verdachtst.
Of juist niet?
Doet de mol aan pactjes of intensieve samenwerkingen? Kunnen we dan Freek en Tygo een kleinere kans geven vanwege de driedubbele lijn tussen hen? Zou het slim zijn om pactjes buiten de opdrachten om die we in beeld zien, mee te nemen in de gegevens? (zoals we een stukje Susan-Daphne vinden in het terugblik op aflevering 3)?
« Laatst bewerkt op: 21-01-2014, 22:35:10 door Erik Leppen »
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Groepjesverdeling - Iedereen gelijke kansen?
« Reactie #1 Gepost op: 21-01-2014, 22:07:16 »
Lang, lang geleden was er ooit een theorie genaamd Iedereen gelijke kansen en die was uitgevoerd door Erik TKS (verbeter me als de theorie door iemand anders is bedacht).

Door Gotcha. Ik had het er vanmiddag nog over in het topic van Susan. Toevallig zeg! ::rofl::

Mooi dat je het oppakt! En prachtig weergegeven ook. ::ok::
« Laatst bewerkt op: 21-01-2014, 22:16:24 door Heinz »

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Groepjesverdeling - Iedereen gelijke kansen?
« Reactie #2 Gepost op: 21-01-2014, 22:18:10 »
[..] de achterliggende gedachte van zijn theorie was: de mol geeft iederen gelijke kansen om hem/haar aan het werk te zien. Oftewel, de mol zit zo veel mogelijk met verschillende mensen in groepjes.
Wat vinden Patrick Stoof en onze huidige presentator van deze theorie?
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Groepjesverdeling - Iedereen gelijke kansen?
« Reactie #3 Gepost op: 21-01-2014, 22:25:29 »
Leuk Erik!  ::ok::  *notificatie aan heeft gezet*

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Groepjesverdeling - Iedereen gelijke kansen?
« Reactie #4 Gepost op: 21-01-2014, 22:34:35 »
Wat vinden Patrick Stoof en onze huidige presentator van deze theorie?
Daar heb je een puntje... ;)

@Heinz, bedankt, ik pas het aan :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline JPMOL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Groepjesverdeling - Iedereen gelijke kansen?
« Reactie #5 Gepost op: 21-01-2014, 22:50:12 »
Goeie theorie lijkt me! Ik zie getallen en met een economie toets op de planning lijkt het me niet handig voor mij om hier naar te kijken  ::rofl:: Maar ik denk dat het met de groepjesverdeling toch meer van op het moment is n de mol de kansen niet echt spreid  :-\\
v.a. afl. 6: Susan Visser      1 januari 2015 20.30, ik zit er klaar voor!

Offline Ruud2003

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Groepjesverdeling - Iedereen gelijke kansen?
« Reactie #6 Gepost op: 21-01-2014, 23:13:37 »
Ik denk dat de mol niet zozeer een planning maakt om iedereen "eerlijk" een gelijke kans te gunnen,
maar dat hij graag bij elke opdracht in een ander groepje wil zitten, zodat iedereen 'm maar een enkele keer bezig ziet
en dat daardoor zijn (vreemde) acties minder opvallen.

De mol hoopt natuurlijk ook dat de kandidaten onderling weinig met elkaar overleggen na afloop van een (mislukte) opdracht.

Maar wat de beweegreden ook is, de uitwerking van deze theorie is interessant.
Ik hoop dat het ook na 5 afleveringen nog een overzichtelijk schema is...
Goede jacht!

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Groepjesverdeling - Iedereen gelijke kansen?
« Reactie #7 Gepost op: 21-01-2014, 23:16:32 »
Kun je misschien wat info quote (of via pm naar me toe sturen) over de berekening? Ik neem aan dat het ooit wel uitgelegd is? In het topic waar Heinz naar link, zie ik zo snel niet iets wat op een berekening lijkt. Mogelijk dat ik de berekening wel snap en je op die manier kan helpen.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Groepjesverdeling - Iedereen gelijke kansen?
« Reactie #8 Gepost op: 21-01-2014, 23:36:13 »
Zie Iedereen gelijke kansen 2006 voor de topic voor 2006 NL; het startbericht daarvan bevat weer links naar de vorige seizoenen.

Ik denk dat de mol niet zozeer een planning maakt om iedereen "eerlijk" een gelijke kans te gunnen,
maar dat hij graag bij elke opdracht in een ander groepje wil zitten, zodat iedereen 'm maar een enkele keer bezig ziet
en dat daardoor zijn (vreemde) acties minder opvallen.
Da's ook wel een goede manier om er naar te kijken.

Citaat
Ik hoop dat het ook na 5 afleveringen nog een overzichtelijk schema is...
Ik reken erop van niet, maar ik had ook niet gedacht dat het na aflevering 3 nog duidelijk was geweest, en dat valt ook alleszins mee :) Hangt helemaal van de opdrachten af. Een opdracht met twee viertallen zal meer chaos veroorzaken dan een opdracht met vier duo's :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Groepjesverdeling - Iedereen gelijke kansen?
« Reactie #9 Gepost op: 21-01-2014, 23:53:16 »
Citaat
Hoewel de eerdere reeksen hebben aangetoond dat de theorie vaker de verkeerde dan de juiste persoon aanwijst als Mol, wil ik hem toch weer bijhouden voor de nieuwe reeks.

Ook even topic door gelezen en hij was finaal fout. De mol had in de finale 15% om de mol te zijn, terwijl een andere finalist 70% kans had ofzo.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Groepjesverdeling - Iedereen gelijke kansen?
« Reactie #10 Gepost op: 21-01-2014, 23:58:20 »
Ik denk dat de mol niet zozeer een planning maakt om iedereen "eerlijk" een gelijke kans te gunnen,
maar dat hij graag bij elke opdracht in een ander groepje wil zitten, zodat iedereen 'm maar een enkele keer bezig ziet
en dat daardoor zijn (vreemde) acties minder opvallen.

De mol hoopt natuurlijk ook dat de kandidaten onderling weinig met elkaar overleggen na afloop van een (mislukte) opdracht.

Maar wat de beweegreden ook is, de uitwerking van deze theorie is interessant.
Ik hoop dat het ook na 5 afleveringen nog een overzichtelijk schema is...
QFT!
Ik vind het ook veel leuker om uit te gaan van de 'Evil' gedachte van de Mol, dan de geregisseerde gewenst sociaal gedrag vertoonde programmering.

Hoe sneaky is de mol ofzo... En dan een cijfer geven aan iets van 'niet dezelfde ogen te lang op je gericht'.

Ook kunnen we zo altijd achter de theorie staan. Patrick Stoof niet ontdenkt door deze theorie?? Gewoon een slechte mol!
« Laatst bewerkt op: 22-01-2014, 00:22:54 door Jos1978 »
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Groepjesverdeling - Iedereen gelijke kansen?
« Reactie #11 Gepost op: 22-01-2014, 00:09:16 »
Denk dat dit ook meer vanuit de crew geregeld wordt onder het mom van 'iedereen moet even vaak de mol aan het werk kunnen zien en dus even vaak bij de mol in het groepje gezeten hebben.


Ik heb trouwens zelf wel een ander idee voor een berekening gebaseerd op de groepsindelingen, maar zou dat eerst uit moeten werken en heb geen idee of ik daar wel voldoende tijd voor heb en of het een beetje het gewenste resultaat heeft. Of dan ook Sofie en Susan inderdaad wel boven komen drijven, iets dat je wel verwacht op basis van de afbeelding.

Offline G-root

  • Winnaar De Mol pool 2022
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Poolwinnaar EK '12, Tour '19, Giro '20
Re: Groepjesverdeling - Iedereen gelijke kansen?
« Reactie #12 Gepost op: 22-01-2014, 18:59:45 »
Inderdaad leuk weergegeven Erik. Ik gebruikte dit in eerste instantie ook als ingrediënt voor de taarten, maar klopte eigenlijk nooit, dus ik had dit (hoewel het een erg leuk idee is) afgeschreven  ::) .
Spelletje ?! - It's a way of life !

Offline Fabiann

  • winnaar WIDM-pool 2008
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Groepjesverdeling - Iedereen gelijke kansen?
« Reactie #13 Gepost op: 23-01-2014, 07:30:41 »
Erik, bij opdracht 3.1 heb je Jan-Willem en Tygo verwisseld. ::vergroot::
🜃