Auteur Topic: Roltrap opdracht aflevering 4  (gelezen 15043 keer)

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Roltrap opdracht aflevering 4
« Gepost op: 23-01-2014, 23:49:35 »
Ik heb geprobeerd van de roltrap opdracht een schema te maken. De woorden die uiteindelijk geld opleveren zijn groen gemarkeerd. Wellicht weet de mol van te voren welke woorden dit zijn. Wanneer iemand een fout maakt, hetzij een woord verkeerd doorgeeft of niet zegt, is dit met een rood kruis gemarkeerd. Bedenk wel dat middels montage het kan zijn dat sommige woorden wellicht pas later uit het spel zijn gegaan.
Op het einde is nog een overzicht met goede en foute antwoorden en het geld dat kon worden verdiend. Hopelijk klopt het  ::tandpastasmiley::

Overwegingen:
Tygo: alfabet door de war, maakt het zo lastiger voor Susan. Tygo heeft echter relatief weinig woorden verloren die geld waard zijn. Hij verzint twee woorden erbij: kan molactie zijn, maar kan ook zijn dat hij wilde dat het alfabet 'compleet' bleef.
Susan: geeft 5 woorden niet door: juist al deze 5 waren uiteindelijk geld waard.
Sofie: geeft 1 woord niet door: deze was geld waard. Nu blijven nog maar 2 correcte woorden over die geld waar zijn.
Jennifer of Freek maakt van juweel, juwelen. Woord is echter geen geld waard.
Daphne: maakt geen fouten, maar Daphne is ook niet de mol.
Aaf: vult test goed in: van de 10 woorden die ze door heeft gekregen, stonden 6 al op het bord. De vier ontbrekende vult ze in zoals die waren doorgegeven.
Jan-Willem luistert mee. Maakt qua geld verdienen de beste keuze. Mocht hij de mol zijn, had hij beter voor Susan of Sofie, of onopvallend voor Tygo kunnen kiezen: Tygo had, gezien de tijd die verstreken is, wellicht meer fouten kunnen maken. (Zie schema voor potentiële geldbedragen, uitgaande dat iedereen zijn woorden zoals doorgegeven nog wist)

Molpositie?
- Mensen aan het begin hadden het moeilijker met veel woorden: dan is het ook niet gek dat je er meer vergeet. Aan het begin kan de mol echter veel schade doen en toch doen alsof ie z'n best doet.
- De mol weet waarschijnlijk welke woorden er toe doen: Susan verliest opvallend alleen maar woorden die geld waard zijn.
- Na de eerste drie (na Sofie) blijven de twee woorden die nog geld kunnen opleveren de rest van het spel er nog in.
- De mol zou juist tactisch ergens in het midden kunnen zitten, om aldaar nog enkele woorden die geld waard zijn, uit het spel te halen.

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #1 Gepost op: 23-01-2014, 23:54:24 »
Grappig, ik had deze analyse precies op hetzelfde moment gemaakt, en kom ook globaal gezien tot dezelfde conclusies :)

http://www.wieisdemol.com/forum/index.php?topic=51918.msg1652380#msg1652380

Kunnen we er in ieder geval vanuit gaan dat we feitelijk beide een correct overzicht hebben.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #2 Gepost op: 23-01-2014, 23:58:19 »
Jullie zijn beide helden! En zo snel! ::ok::

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #3 Gepost op: 23-01-2014, 23:59:23 »
Supertof dat je zo'n mooi overzichtelijk schema gemaakt hebt. Mooi werk! De keuze van Jan-Willem vind ik zelf ook de meest logische, gezien dat hij gehoord had dat de E en de F niet zijn veranderd, had hij waarschijnlijk de overtuiging dat die gewoon goed waren.

Ik blijf het opvallend vinden dat Tygo de E en F vergeet. Precies de E en de F - de belangrijkste twee eigenlijk.

Hoe heb je precies gemeten, en hoe moet ik het lezen? Een rood kruis bij een deelnemer, betekent dat dat die deelnemer de laatste was die het woord uitgespreoken heeft, of die het woord zeker weten gehoord heeft? Want er vallen opvallend veel woorden af bij Susan. Dat kan daar zijn gebeurd, mar ook later, en uit beeld zijn gehouden. (Maar dat bekijk ik vanuit de Sofie-tunnel, dus dat is alleszins gekleurd door mijn verdenkingen...)

Hoe dan ook een mooi inzichtelijk schema :)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #4 Gepost op: 24-01-2014, 00:10:49 »
Prachtig schema maar kleine vraag

Je zegt dat er van tygos woorden maar 8 aangekomen zijn en dat hij er 200 euro had verdiend indien hij was gekozen.  Maar had hij dan niet 14x25 kunnen verdienen dus 350?
klaar voor de strijd

Offline lightman

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #5 Gepost op: 24-01-2014, 00:12:08 »
 ::ok::

Susan zat wel op de lastigste positie. De keuze van JW blijft opvallend, kan toch zo'n € 200,- verschil gemaakt hebben.
Facial expression, body language, context, interpretation!

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #6 Gepost op: 24-01-2014, 00:12:40 »
Prachtig schema maar kleine vraag

Je zegt dat er van tygos woorden maar 8 aangekomen zijn en dat hij er 200 euro had verdiend indien hij was gekozen.  Maar had hij dan niet 14x25 kunnen verdienen dus 350?
Nee, want de helft van de woorden telden niet mee. Tygo had er waarschijnlijk 8x25 = 200 kunnen verdienen.
The British are not impressed.

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #7 Gepost op: 24-01-2014, 00:13:12 »
Hoe heb je precies gemeten, en hoe moet ik het lezen? Een rood kruis bij een deelnemer, betekent dat dat die deelnemer de laatste was die het woord uitgespreoken heeft, of die het woord zeker weten gehoord heeft? Want er vallen opvallend veel woorden af bij Susan. Dat kan daar zijn gebeurd, mar ook later, en uit beeld zijn gehouden. (Maar dat bekijk ik vanuit de Sofie-tunnel, dus dat is alleszins gekleurd door mijn verdenkingen...)
Rood kruis betekent inderdaad dat die persoon het woord voor het laatst gehoord heeft op het zegt op de roltrap. Als het woord niet wordt doorgegeven (tenminste, voor ons zichtbaar), dan staat er een rood kruis.
En inderdaad, middels montage kan het zijn dat Susan die worden bijvoorbeeld wél heeft doorgegeven, maar Sofie bijvoorbeeld al die vijf ook nog eens vergeten is.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #8 Gepost op: 24-01-2014, 00:21:54 »
Bedankt voor dit inzichtelijke schema!  ::ok::

Het meest opvallend vind ik dat JW in een sleutelpositie komt en die dus niet gebruikt heeft.
Susan valt ook op, dat kan je zoals gebruikelijk op meerdere manieren interpreteren. Je kunt sws maar zoveel opslaan in je geheugen in drie minuten tijd, zeker als je de woorden niet ziet.

Dat ze de middelste woorden niet onthoudt is ook logisch, ivm primacy/recency effect. Dus dat het uitgerekend de woorden zijn die geld opleveren die fout gaan is ook wel te verklaren op die manier.

Maar het zou natuurlijk ook Mols kunnen zijn, met een mooi dekmanteltje voor de gemaakte fouten.  :)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #9 Gepost op: 24-01-2014, 00:22:55 »
Toen ik het gepost had viel mijn frank
klaar voor de strijd

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #10 Gepost op: 24-01-2014, 00:27:03 »
Toen ik het gepost had viel mijn frank

Is dat de Vlaamse versie van 'viel het kwartje bij mij'?  ;D
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #11 Gepost op: 24-01-2014, 00:31:28 »
Yep.

Of moderne versie viel de euro

Maar over jw sleutelpositie,  was het niet te opvallend indien hij gewisseld had? 

En als die het bord mocht zien, is ook een vraag.
« Laatst bewerkt op: 24-01-2014, 00:36:38 door wouterv »
klaar voor de strijd

Offline MissTinie

  • Forumlid
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #12 Gepost op: 24-01-2014, 00:42:22 »
Lekker overzicht!
Als ik dit overzicht goed lees/interpreteer had Susan hier wel een cruciale rol, 4/5 woorden niet doorgeven die wel geld waard zijn...

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #13 Gepost op: 24-01-2014, 01:07:53 »
Wat ikzelf vooral verbazend en verhelderend vind aan het overzicht, is dat ik tijdens de uitzending helemaal niet het idee had dat Susan het zo slecht deed in die opdracht. En ze is nog wel mijn mol! :o :D

Offline Timbles

  • Forumlid
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #14 Gepost op: 24-01-2014, 01:10:08 »
Alle 6e letters van de 10 woorden die opgeschreven moeten worden:
nedsliirmo
Hierin zit de code:
(rin) is de mol
of
De mol is in r

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #15 Gepost op: 24-01-2014, 01:11:49 »
Maar over jw sleutelpositie,  was het niet te opvallend indien hij gewisseld had? 

Nou ja wat ik ermee bedoelde is: Als je als mol al een sleutelpositie verovert door veel vertrouwen te winnen (wat hem kennelijk gelukt is) verwacht je een opdracht waarin dat de Mol ten goede komt.

Daarom vind ik het ook weer vreemd dat als Freek de Mol is, hij een van de mensen is die aanbiedt om het te zijn. Misschien wist hij dat er geringe kans op was dat men hem zou kiezen maar dan nog.

Moet hier nog eens even goed over nadenken..  ::)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Yaco

  • Forumlid
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #16 Gepost op: 24-01-2014, 01:22:58 »
Wat ikzelf vooral verbazend en verhelderend vind aan het overzicht, is dat ik tijdens de uitzending helemaal niet het idee had dat Susan het zo slecht deed in die opdracht. En ze is nog wel mijn mol! :o :D

Datzelfde dacht ik bij het maken van mijn overzicht ook. Dit kan er natuurlijk aan liggen dat je tijdens het kijken niet weet welke woorden er op het bord staan. Als je dat buiten beschouwing laat doet Tygo het net zo slecht.
Verder leidt ook dat hele gebeuren met de bruiloft van Jenniffer natuurlijk ook behoorlijk af. (terwijl ze blijkbaar wel alle woorden onthoudt)

Alle 6e letters van de 10 woorden die opgeschreven moeten worden:
nedsliirmo
Hierin zit de code:
(rin) is de mol
of
De mol is in r

6e letter? bedoel je niet de 5e? of heb ik wat gemist?

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #17 Gepost op: 24-01-2014, 09:33:28 »
Ik weet niet meer precies waar ik het gelezen heb, maar ik ben het wel eens met degene die zei dat het helemaal niet handig voor de Mol is om die lijst woorden van te voren te weten en uit zijn/haar hoofd te leren. Je loopt dan als mol het risico dat je een goed woord gaat noemen, terwijl die helemaal niet aan je doorgegeven is. Dat maakt het alleen maar moeilijker.
Wat wel kan is dat de Mol bijvoorbeeld de beginletters wist van de woorden die wel/niet op het bord zouden staan. Dat lijkt mij een stuk logischer.

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #18 Gepost op: 24-01-2014, 09:35:47 »
Je loopt dan als mol het risico dat je een goed woord gaat noemen, terwijl die helemaal niet aan je doorgegeven is. Dat maakt het alleen maar moeilijker.

Of de productie houdt hier rekening mee en verteld de mol dat er een opdracht met woorden onthouden komt en dat het heel belangrijk is dat hij/zij vooral op de woorden die met A, B, C, D, etc. beginnen onthoudt, en dingen als E, F, etc. wel vergeten mogen worden.

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Roltrap opdracht aflevering 4
« Reactie #19 Gepost op: 24-01-2014, 09:37:26 »
Of de productie houdt hier rekening mee en verteld de mol dat er een opdracht met woorden onthouden komt en dat het heel belangrijk is dat hij/zij vooral op de woorden die met A, B, C, D, etc. beginnen onthoudt, en dingen als E, F, etc. wel vergeten mogen worden.
Dat zeg ik toch eigenlijk ook? ;)