Auteur Topic: Voorkennis  (gelezen 18027 keer)

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Voorkennis
« Gepost op: 26-01-2014, 21:49:24 »
De Mol weet namelijk alles van tevoren!

Het is een objectieve manier om de mol te ontdekken, voorkennis is in de meeste gevallen feitelijk te meten.
De kandidaten kunnen bovendien hier niet de Mol spelen, want zij weten nog niets

Dé manier om de mol te vinden?!
Dus: waar gebruikte de Mol zijn voorkennis?

Bij de opera wist de Mol wie Owen en Susan hadden uitgekozen, en moest dus voor 2 anderen gaan. Onder andere Jan-Willem, Freek en Tygo deden dit. Wie nog meer?
De Mol wist bij de stadsdropping van aflevering 3 waar Aaf en Daphne zich bevonden. Freek wist de groep op het laatste moment te overtuigen om aan de verkeerde kant van de stad de beginnen met beide groepjes.
Het is tactisch voor de Mol om geld te pakken bij de onderhandelingen. Freek en Susan deden dit. Sofie ruilde met Freek.
Wist Jan-Willem of Susan al van tevoren dat er een kajakkampioen op het strand zou zijn?
Tygo vergat precies de woorden Examen en Fopspeen bij de roltrap. Dat waren nou net de woorden die gevraagd werden. (Bovendien kende hij de woorden 2 maanden eerder al ;D)

Vul maar aan! Dit is Voorkennis TV!

...óf niet!

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Voorkennis
« Reactie #1 Gepost op: 26-01-2014, 22:00:51 »
De Mol weet namelijk alles van tevoren!

Het grappige van vorig jaar was dat dit soms helemaal niet het geval was. Kees wist bij het kampvuurspel (weerwolven) niet hoe de kaartjes uitgedeeld zouden worden en wie dus in dat spel de Mol was. Hij heeft het op eigen kracht uitgespeeld. (Natuurlijk wel met de voorkennis dat het spel gespeeld zou worden en hoe het werkt.) En ook wist Kees niet waar de kokers in de supermarkt lagen.

Ik zou het een mooie ontwikkeling en goede zet van de makers vinden als ze de Mol af en toe juist geen voorkennis blijven geven. Juist omdat het gegeven van "de Mol heeft voorkennis" zo ingebakken zit bij de speurders.

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Voorkennis
« Reactie #2 Gepost op: 26-01-2014, 22:13:00 »
Zou dan leuk zijn als de mol bij de traktatietafel ook helemaal niet wist wat er in welke envelop zat, maar dat de opdracht voor de mol alleen maar was: zorg dat de enveloppen gesloten geruild worden zodat niemand doorkrijgt wat de bedoeling is met dat geld.

Offline Shari

  • Forumlid
Re: Voorkennis
« Reactie #3 Gepost op: 27-01-2014, 01:11:13 »
Zou dan leuk zijn als de mol bij de traktatietafel ook helemaal niet wist wat er in welke envelop zat, maar dat de opdracht voor de mol alleen maar was: zorg dat de enveloppen gesloten geruild worden zodat niemand doorkrijgt wat de bedoeling is met dat geld.

Ik zit ook in die lijn te denken. Bovendien maak je jezelf er erg onverdacht mee.
Ook bij de opdracht met de roltrap lijkt het me erg onwaarschijnlijk dat de mol voorkennis heeft gehad (of de mol moet tygo of JW zijn). Zeker nadat Tygo die 2 woorden verandert.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Voorkennis
« Reactie #4 Gepost op: 27-01-2014, 01:46:26 »
Zou dan leuk zijn als de mol bij de traktatietafel ook helemaal niet wist wat er in welke envelop zat, maar dat de opdracht voor de mol alleen maar was: zorg dat de enveloppen gesloten geruild worden zodat niemand doorkrijgt wat de bedoeling is met dat geld.

Lijkt me behoorlijk riskant.. De Mol heeft dan namelijk geen enkele invloed op of de twee met het geld per ongeluk gaan ruilen of niet, want daarmee kon direct 1500 euro worden verdiend. Dat lag in het weerwolven spel anders, daar had de mol in diverse rondes invloed op het spel sws.

Kees was goed voorbereid op het weerwolvenspel sws - de vraag was alleen wie de mollen waren.
In de meeste gevallen heeft de Mol wel degelijk voorkennis, anders kan hij/zij niet goed saboteren. :)

Overigens neem ik dit soort uitspraken van 'het was allemaal toeval' wel met een korrel zout - in eerste instantie werd er namelijk ook beweerd dat de omwisseltruc met het geld in de trein allemaal het idee van Kees was, terwijl Anton Jongstra later in een interview duidelijk heeft gezegd dat het bedacht en geregeld was door de productie.
Ik geloof best dat bepaalde dingen toeval kunnen zijn, maar niet als een hele opdracht erop hangt zoals hier.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2014, 01:49:58 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Voorkennis
« Reactie #5 Gepost op: 27-01-2014, 02:00:23 »
Lijkt me behoorlijk riskant.. De Mol heeft dan namelijk geen enkele invloed op of de twee met het geld per ongeluk gaan ruilen of niet, want daarmee kon direct 1500 euro worden verdiend.

Maar dat is nog maar de vraag. Als er gesloten geld geruild was, was het nog steeds de helft van 1500 euro. Het lijkt erop dat elke kandidaat 2 helften van hetzelfde geldbriefje in handen moest krijgen om daadwerkelijk geld te krijgen. Misschien een goede vraag voor de fandag, was er ook geld verdiend als die geldenveloppen gesloten waren geruild.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Voorkennis
« Reactie #6 Gepost op: 27-01-2014, 02:10:28 »
Maar dat is nog maar de vraag. Als er gesloten geld geruild was, was het nog steeds de helft van 1500 euro. Het lijkt erop dat elke kandidaat 2 helften van hetzelfde geldbriefje in handen moest krijgen om daadwerkelijk geld te krijgen. Misschien een goede vraag voor de fandag, was er ook geld verdiend als die geldenveloppen gesloten waren geruild.

Ik zie niet goed hoe de Mol dat gelukt zou zijn eerlijk gezegd hoor.  ;)
Tenzij Art heel duidelijk erbij had gezegd dat de enveloppen niet geopend mochten worden gingen ze sws open. Dat hoorde mijns inziens juist ook bij het hele psychologische spel. Anders kan iedereen bluffen en is het een blinde gok. Dat levert lang niet zulke interessante beelden en gedachten van de kandidaten op - zeker aan de kant van degenen die veel verliezen, en vervolgens de zwarte vrijstelling in handen krijgen (Sofie).

Dus het lijkt me niet waarschijnlijk dat dit idd de bedoeling was eerlijk gezegd.  :)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Voorkennis
« Reactie #7 Gepost op: 27-01-2014, 02:28:59 »
De enveloppen mochten wel open, daar gaat het niet om, maar er is hier op het forum al enige malen de suggestie gedaan dat het geld open op tafel moest (dus uit de envelop), de geld biljetten te scheuren zodat er hele biljetten van gemaakt konden worden.  Oftewel je kon alleen geld krijgen als er openheid van zaken kwam. En dat dit nu juist de mol moest voorkomen, dat kandidaten openheid gaven van wat zij in hun envelop hadden.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2014, 02:31:18 door tureluurs »

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Voorkennis
« Reactie #8 Gepost op: 27-01-2014, 02:33:14 »
De enveloppen mochten wel open, daar gaat het niet om, maar er is hier op het forum al enige malen de suggestie gedaan dat het geld open op tafel moest (dus uit de envelop), de geld biljetten te scheuren zodat er hele biljetten van gemaakt konden worden.  Oftewel je kon alleen geld krijgen als er openheid van zaken kwam. En dat dit nu juist de mol moest voorkomen, dat kandidaten openheid gaven van wat zij in hun envelop hadden.

Hmm lijkt me een kwestie van interpretatie.
Maar dat zou ik wel erg vaag vinden hoor. Dan moesten de kandidaten
1. Bedenken dat ze geld met elkaar moesten ruilen
2. Dat ze het uit de enveloppen moesten halen en naast elkaar moesten leggen alvorens ze een cent verdienen??

Lijkt me wat overdreven. Er is door Art iig niets over gezegd, die had het alleen maar over 'ruil'. Lijkt me ook wat ver gaan.  :)
« Laatst bewerkt op: 27-01-2014, 02:54:29 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Voorkennis
« Reactie #9 Gepost op: 27-01-2014, 02:50:01 »
Hmm lijkt me een kwestie van interpretatie.
Maar dat zou ik wel erg vaag vinden hoor. Dan moesten de kandidaten
1. Bedenken dat ze geld met elkaar moesten ruilen
2. Dat ze het uit de enveloppen moesten halen en naast elkaar moesten leggen alvorens ze een cent verdienen??

Lijkt me wat overdreven. Er is door Art iig niets over gezegd, die had het alleen maar over 'ruil'. Lijkt me ook wat ver gaan.  :)

Vandaar dat ik zei dat het een vraag voor op de fandag zou zijn want er is veel onduidelijkheid over.
Toch hadden de kandidaten het kunnen bedenken als ze 2 helften van geldbiljetten van verschillende waarde zien dat ze op zoek moeten naar de andere helften om geld te krijgen. Echter dat vraagt tijd om door te denken en overleg en dat zou nu precies datgene kunnen zijn dat de mol moest zien te voorkomen.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Voorkennis
« Reactie #10 Gepost op: 27-01-2014, 02:57:08 »
Tja ik vind het persoonlijk te ver gaan, en ik zou het ook een wat flauwe 'molactie' vinden.
Kandidaten moeten zich in allerlei bochten wringen om een cent te verdienen, en de mol hoeft alleen maar aan te sturen op iets wat sws al gebeurt - namelijk kandidaten die snel iets 'goeds' voor zichzelf in de wacht willen slepen.  ::)

Dus stel dat de kandidaten per ongeluk wél geld hadden gewisseld (waarop de Mol dus geen enkele invloed had in dat scenario), kregen ze nog steeds niks omdat ze het niet op tafel legden.. Ik denk dat je dan wel stuiterende kandidaten had gekregen ook eerlijk gezegd.  :D

Maar goed, uit te sluiten is het niet nee.. Dus we zien wel.  :)
« Laatst bewerkt op: 27-01-2014, 03:02:25 door Supernova »
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Voorkennis
« Reactie #11 Gepost op: 27-01-2014, 07:57:51 »
Hmm lijkt me een kwestie van interpretatie.
Maar dat zou ik wel erg vaag vinden hoor. Dan moesten de kandidaten
1. Bedenken dat ze geld met elkaar moesten ruilen
2. Dat ze het uit de enveloppen moesten halen en naast elkaar moesten leggen alvorens ze een cent verdienen??

Lijkt me wat overdreven. Er is door Art iig niets over gezegd, die had het alleen maar over 'ruil'. Lijkt me ook wat ver gaan.  :)


Het was wel vrij duidelijk dat er op het geld scheurranden zaten. Dat kon je heel duidelijk zien. De ene helft was een bedrag en de andere helft een ander bedrag. Dat zat aan elkaar met van die scheur of kniplijntjes in het midden. Een paar mensen in mijn woonkamer zeiden meteen dat er gescheurd en geruild moest worden. Dus zo ver gezocht vonden wij het niet thuis. Maar we deden niet mee he dus dat scheelt altijd..

Re: Voorkennis
« Reactie #12 Gepost op: 27-01-2014, 08:40:34 »
Bij de opera wist de Mol wie Owen en Susan hadden uitgekozen, en moest dus voor 2 anderen gaan. Onder andere Jan-Willem, Freek en Tygo deden dit. Wie nog meer?

Ik denk eerlijk gezegd niet. Je heb hier 2 mogelijkheden:
1. Susan is de mol en probeerde een onmogelijke persoon te kiezen wat ze niet konden raden.
2. 1 van de toeschouwers is de mol en probeert slechts verwarring te zaaien door bijvoorbeeld 2 mannen te kiezen. Dan weet je bij voorbaat al dat het fout is omdat Susan dan nooit een man gaat kiezen als degene die zij wel eens zou kunnen zijn.

Offline Miek37

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Voorkennis
« Reactie #13 Gepost op: 27-01-2014, 08:54:05 »
De Mol weet namelijk alles van tevoren!

Het is een objectieve manier om de mol te ontdekken, voorkennis is in de meeste gevallen feitelijk te meten.
De kandidaten kunnen bovendien hier niet de Mol spelen, want zij weten nog niets

Dé manier om de mol te vinden?!
Dus: waar gebruikte de Mol zijn voorkennis?

Bij de opera wist de Mol wie Owen en Susan hadden uitgekozen, en moest dus voor 2 anderen gaan. Onder andere Jan-Willem, Freek en Tygo deden dit. Wie nog meer?
De Mol wist bij de stadsdropping van aflevering 3 waar Aaf en Daphne zich bevonden. Freek wist de groep op het laatste moment te overtuigen om aan de verkeerde kant van de stad de beginnen met beide groepjes.
Het is tactisch voor de Mol om geld te pakken bij de onderhandelingen. Freek en Susan deden dit. Sofie ruilde met Freek.
Wist Jan-Willem of Susan al van tevoren dat er een kajakkampioen op het strand zou zijn?
Tygo vergat precies de woorden Examen en Fopspeen bij de roltrap. Dat waren nou net de woorden die gevraagd werden. (Bovendien kende hij de woorden 2 maanden eerder al ;D)

Vul maar aan! Dit is Voorkennis TV!



Dan zouden die kajakkampioenen daar dus door de productie zijn neergezet?

Offline Lo

  • Forumlid
Re: Voorkennis
« Reactie #14 Gepost op: 27-01-2014, 10:22:28 »
op het geld scheurranden
Ik zoek de voorkennis altijd meer in molflaters. Zoals Kim op de trap, en Kees (maar buiten beeld) over de buggy's. En Milouska blijk gaf van uitnemend spelinzicht aan de tafel bij Karel&Angela.

Dat laatste was nu weer het geval bij JW die meteen actief met een goede opmerking kwam. Goed in de zin: hij snapt en speelt het spel (kakelt niet). En goed in de zin van een molactie want hij speelt direct in op de hebberigheid van de mooiste prijs, de vrijstelling, en haalt meteen de focus op het geld weg (terwijl daar een simpele clou lag). De rest was in hun mind nog lang niet zo ver dat ze het spel helemaal doorgrondden.

Voorkennis kan je hem ook verwijten dat hij op het strand sterke jongens werft, heel logisch de sportieve straatjongens, terwijl bijv. Freek met niks thuiskomt want alleen de mooiboys probeert te versieren.

De Waarzegster voorspelde toch de Toekoms goed door Anna te volgen :)

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Voorkennis
« Reactie #15 Gepost op: 27-01-2014, 10:38:51 »
Dan zouden die kajakkampioenen daar dus door de productie zijn neergezet?
Dat zou kunnen, hoeft niet. We horen het wel.

Verder eens met wat Supernova hierboven zegt, de Mol moet gewoon meestal voorkennis hebben, anders valt er niet te saboteren. Of in ieder geval valt er niet slim te saboteren, want dan gaat de Mol zich gedragen als een nepmollende kandidaat. Ik heb zelf ook geen probleem met voorkennis, eigenlijk. Ik neem aan dat de Mol alles weet en neem aan dat de kandidaten daar ook vanuit gaan.



Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Voorkennis
« Reactie #16 Gepost op: 27-01-2014, 11:11:16 »
Ik ben het eens met dat de mol niet álles hoeft te weten. Alleen strikt nodige info, geen details. Bijv bij de laseropdracht hadden ze de mol alleen de code hoeven geven en dat die doorgeseind moest worden. Dat dat in hartje Hong Kong by night ging gebeuren had de mol niet hoeven weten. Hoe minder de mol weet hoe minder hij hoeft te acteren (ik vond de reactie van Freek op de opdrachtuitleg van Art in opdracht 2 erg fake  ;D) dus hoe minder kans dat hij dáárop betrapt wordt.
« Laatst bewerkt op: 27-01-2014, 11:23:20 door Mollenmania »

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Voorkennis
« Reactie #17 Gepost op: 27-01-2014, 11:16:33 »
Zoals anderen elders al aangehaald hebben, is het bijvoorbeeld bij de roltrappenopdracht helemaal niet handig voor de Mol om van te voren alle woorden te weten. Hij/zij loopt dan het risico een goed woord te noemen, terwijl die helemaal niet aan hem/haar doorgegeven is. Maar mogelijk wist de mol wel de beginletters van de woorden die geld op zouden leveren, of iets dergelijks.

Offline Avogadro

  • Forumlid
  • Iene miene mutte
Re: Voorkennis
« Reactie #18 Gepost op: 27-01-2014, 11:42:47 »
Een voorkennis-hintje zou kunnen zijn dat Freek in het gesprek aan de telefoon met Art van 'geniet' 'gunt' maakt.

Online wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Voorkennis
« Reactie #19 Gepost op: 27-01-2014, 11:50:16 »
Een voorkennis-hintje zou kunnen zijn dat Freek in het gesprek aan de telefoon met Art van 'geniet' 'gunt' maakt.

Maar daarna vertelde hij toch aan de groep dat het vertrouwen heeft van de groep was. Dat is toch hetzelfde als geniet
klaar voor de strijd