Auteur Topic: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden  (gelezen 38907 keer)

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #40 Gepost op: 31-01-2014, 16:51:25 »
Je kan de route ook zelf lopen: http://www.youtube.com/watch?v=akZVCgvrM8Q

Super! ::super:: Hele leuke opdracht ook! (Net als de andere twee opdrachten. Een topaflevering was het. ::jaja:: )

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #41 Gepost op: 31-01-2014, 16:52:44 »
Super! ::super:: Hele leuke opdracht ook! (Net als de andere twee opdrachten. Een topaflevering was het. ::jaja:: )

Mee eens, ouderwets WIDM..
De serie kwam wat moeizaam op gang met alle executie-twists en niet-molbare opdrachten maar afl 4 en 5 waren zeker de sterkste tot nu toe.  ::ok::
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #42 Gepost op: 31-01-2014, 19:41:02 »
Hele leuke opdracht dit, echter miste ik nu net de dimensie waardoor het overduidelijk was dat de mol in de loopgroep zou moeten zitten.

De dimensie (en wellicht les voor de volgende keer): degene met oog voor detail hadden naar mijn mening eerst moeten lopen en zelf 10 boeddha's uit moeten pikken, met wel regels dus niet 10 boeddha's langs mekaar. Daarbij hadden Sofie en Aaf dus kunnen mollen door boeddha's eruit te pikken of details eruit te pikken die veel vaker voor komen. Daarbij kan je ook mollen zonder dat je teamgenoot het door heeft.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #43 Gepost op: 31-01-2014, 19:49:34 »
Ja maar dit is nu typisch het soort opdracht waarbij er een zekere mate van controle moet zijn zodat de Mol zijn/haar voorkennis kan gebruiken om te saboteren.  ;)
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #44 Gepost op: 31-01-2014, 19:53:48 »
Ja maar dit is nu typisch het soort opdracht waarbij er een zekere mate van controle moet zijn zodat de Mol zijn/haar voorkennis kan gebruiken om te saboteren.  ;)

Eigenlijk jammer en bovendien: de mol moet aan de hand van de opdracht de positie kiezen waar hij of zij kan mollen. Als die dimensie erin gezeten heeft, waardoor het voor de kijker en de kandidaten totale mindf*ck wordt waar de mol zich die opdracht bevonden heeft, dan had de mol ook gelijk kunnen kiezen om foto's van de beelden te maken.

Een mol hoort mijns inzien te anticiperen op de situatie en niet andersom. Die hoort niet de middelen in handen te krijgen waardoor het mollen makkelijker wordt.

Mooi moment is bijvoorbeeld Kees, die erg veel anticipeerde op de situatie. Zo ook de kokers van Tim, wat later bijgevoegd was na het ongeluk van Janine. Daar wist Kees niks van, dat Tim die kokers had. Maar hij wist wel wat ermee gebeurde. Of de waterval, waarbij je echt een plek wilt kiezen en anders maar gaat mollen in de minst gunstige positie.

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #45 Gepost op: 31-01-2014, 19:57:30 »
Een mol hoort mijns inzien te anticiperen op de situatie en niet andersom. Die hoort niet de middelen in handen te krijgen waardoor het mollen makkelijker wordt.

Anticiperen en flexibel zijn wel ja, maar als je teveel variabelen gaat toevoegen wordt het wel erg lastig voor de Mol om op niet al te doorzichtige wijze te saboteren.
Vergeet niet dat de Mol sws met 7 andere kandidaten te maken heeft die ook van alles doen, waarop de Mol op geloofwaardige wijze in moet spelen, zoals bijv in dit geval de vingers van de Boeddha van Susan. Dat kan ook een kwestie van opportunistisch mollen geweest zijn in combinatie met voorkennis, bijvoorbeeld.

Het een sluit het ander niet uit, maar als er geen enkele controle is over de opdracht wordt het wel heel lastig en moet de mol adhoc gaan mollen, met veel meer risico op exposure sws.
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #46 Gepost op: 31-01-2014, 20:29:21 »
Het een sluit het ander niet uit, maar als er geen enkele controle is over de opdracht wordt het wel heel lastig en moet de mol adhoc gaan mollen, met veel meer risico op exposure sws.

Dat hebben we in seizoen 12 inderdaad gemerkt. Anne-Marie die mee mag luisteren en zo haar besluit makkelijker kan maken wat ze met haar kleur keuze doet waardoor de kans voor haar groter is dat het geld eruit gaat.

Het lijkt er haast op of de mol niet alles onder controle wil hebben, maar de regie die dat wilt. In feite kan je net zo goed iedere kandidaat een blaadje meegeven wat hij of zij moet doen in welke opdracht en wat hij of zij moet invullen in hoeveel tijd zodat je van tevoren al de regie heb over hoe de opdrachten verlopen, wie er afvallen en dus welke beelden je moet schieten.

Nee de mol is een spel en een spel is spontaan. Als er een goede mol is, dan doel ik op Dennis en Kees, dan weten die wel bepaalde handelingen uit te voeren waarvan de regie achteraf zegt: zo dat heeft goed uitgepakt.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #47 Gepost op: 31-01-2014, 20:41:03 »
Dat hebben we in seizoen 12 inderdaad gemerkt. Anne-Marie die mee mag luisteren en zo haar besluit makkelijker kan maken wat ze met haar kleur keuze doet waardoor de kans voor haar groter is dat het geld eruit gaat.

Het lijkt er haast op of de mol niet alles onder controle wil hebben, maar de regie die dat wilt. In feite kan je net zo goed iedere kandidaat een blaadje meegeven wat hij of zij moet doen in welke opdracht en wat hij of zij moet invullen in hoeveel tijd zodat je van tevoren al de regie heb over hoe de opdrachten verlopen, wie er afvallen en dus welke beelden je moet schieten.

Nee de mol is een spel en een spel is spontaan. Als er een goede mol is, dan doel ik op Dennis en Kees, dan weten die wel bepaalde handelingen uit te voeren waarvan de regie achteraf zegt: zo dat heeft goed uitgepakt.
Ik snap wel wat je bedoeld. Dennis en Kees zijn ook twee van m'n favoriete mollen. Maar feitelijk denk ik dat de Mol voorkennis heeft over opdrachten. En dan kan je niet concluderen dat de loper in de loopgroep moet zitten. Dat is dan wel weer mooi.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Jayne

  • Winnaar VRT Pool!
  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddhabeelden
« Reactie #48 Gepost op: 31-01-2014, 20:51:19 »
Ik ben juist een fan van voorkennis en het liefst ook voorbereidingen voor vertrek. Ik heb juist het gevoel dat er steeds minder van is en dat dat in de vroege seizoenen (ook in Vlaanderen) veel meer gebeurde. Kijk, het moet niet zo ver gaan dat een opdracht onhaalbaar wordt (Patrick Stoof in dat bootje ::)), maar voorkennis en een beetje 'hulp'... prima wat mij betreft!

Maar goed, het is een beetje offtopic hier. Ik begrijp trouwens niet waarom er niet te mollen zou zijn in de postie van Aaf en Sofie? Slechte beschrijvingen geven is toch ook sabotage?

Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #49 Gepost op: 31-01-2014, 21:10:23 »
Mollen hebben sowieso alle voorkennis, mee eens. Om even ontopic te blijven, zou de mol dan meegekregen hebben welke beelden allemaal op elkaar lijken om een opdracht moeilijker te maken. Dat zal de mol nu ook wel meegekregen hebben, welke beelden op de foto staan en welke beelden erop lijken. Maar juist met een openheid heb je nog betere televisie.

Kijk Dennis wist ook van een casettebandje en een recorder. Op het moment hem dat bandje door een kandidaat werd aangereikt, is hij op zoek gegaan naar een casetterecorder. Ja die wist hij al te vinden, maar om te mollen ging hij naar buiten en met succes.

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #50 Gepost op: 31-01-2014, 21:25:11 »
Gekke is dat ik Aaf minder verdenk dan vroeger, maar dat dit juist een opdracht is waar ik haar gedrag verdacht vind. Zo duidelijk, zo gedetailleerd. Ik heb het loopje gedaan en van dat beeld staan er 5. En als ik gehoord had van een ketting had ik waarschijnlijk dezelfde foto's gemaakt als de loopgroep. Een makkelijke heeft ze ook gegeven, omdat dat weer lekker inspeelt op de twist: het geld gaat verloren als er een gemist wordt. Dat is controle op basis van voorkennis! Op basis van deze opdracht had ik zeker Aaf aangewezen als mol.

Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Pharos

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #51 Gepost op: 1-02-2014, 10:51:50 »
Is dat beeld dat Freek uitkiest als Boeddha met de kralen ketting niet eigenlijk het beeld met de twee vingers. Dat is wel een dikke molactie, ware het niet dat de rest van de groep er al voorbij is. Een ideale manier om natuurlijk de aandacht van de twee vingers af te leiden. ::vergroot::
Je hebt helemaal gelijk!!

Er is iets vreemd aan de hand met de "twee vinger" Boeddha, te weten:

Op de foto's welke Aaf en Sofie beschikbaar hebben om de aanwijzingen door te geven aan de groep is namelijk op die bewuste foto alleen een rechterhand met twee vingers te zien. Wat in ieder geval impliceert dat er maar 1 Boeddha zijn hand zo zou moeten houden tijdens de route. Duidelijk te zien op 7:58 bij uitzending gemist (voeg ook screenshots toe, maar brakke kwaliteit).

Susan loopt gedurende een tijd duidelijk met maar twee vingers in beeld, de nadruk wordt door de montage op twee vingers gelegd. 8:15 van de aflevering zegt Susan nog: "ik ben tot nu toe maar 1 beeld tegengekomen met twee vingers aan de rechterhand". Waarop Sofie ietwat bijdehand antwoordt dat ze daar dan een foto van hadden moeten maken - is gedaan en daar kiezen ze later dan ook voor. Direct daarna 8:20 van de aflevering zegt Freek out of the blue: "wacht volgens mij is dit de mijne" en Freek en Tygo maken een foto van de Boeddha waarbij volgens Freek de kralen ontbreken in de ketting - zijn opdracht. Maar toch duidelijk is te zien dat dat de Boeddha is met de twee vingers in de rechterhand...?

Het vreemde is dat niemand van de groep dit ziet en/of opmerkt, Freek en Tygo lopen ook beide achteraan. Controleert niemand Freek zijn bevindingen of is dit omdat Susan gezegd heeft dat ze natuurlijk een foto genomen hebben van een eerdere Boeddha met die vingers? Of komt dit omdat Freek zo de nadruk legt dat het zijn Boeddha is met de ontbrekende kralen... Mijn gevoel zegt het laatste, helemaal omdat hij naar rechts kijkt en direct zegt dat het volgens hem zijn Boeddha is. Perfecte molactie, deze foto zorgt er namelijk voor dat er in ieder geval 2 antwoorden fout zijn en Tygo gaat er lekker in mee.

Want, Tygo zegt later nog in een biecht dat hij 2 Boeddha's heeft gezien met die 2 vingers aan de rechterhand, dat zou dan die zijn waarvan Susan een foto van gemaakt heeft en deze. Hij maakte immers samen met Freek de foto, verder was er niemand anders van de groep bij. Overigens wel een perfecte, alleen het hoofd en de ketting zijn zichtbaar. Wanneer de gemaakte foto's dan in geld omgezet kunnen worden zegt Tygo zeker te weten dat de foto van de Boeddha met de ketting goed is, Freek houdt zich stil. Volgens mij weet Tygo op dat moment wel met zekerheid dat het een foute foto is en wil hij alleen Freek observeren. 

Op de onderstaande screenshot zijn de foto bij Aaf en Sofie, de hand van die Boeddha waarvan Freek zegt dat het de zijne is, die Boeddha helemaal, het moment dat Freek die Boeddha aanwijst, het moment dat Tygo en Freek de foto maken en de gemaakte foto van Tygo te zien.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2014, 11:02:09 door Pharos »
Weet je het niet, antraciet

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #52 Gepost op: 1-02-2014, 11:04:29 »
Klopt bijna helemaal Pharos. Alleen zou het kunnen dat Tygo wel denkt dat de kralenketting die gekozen wordt goed is. Want de foto die Tygo maakt is niet de foto van het beeld van Susan. Vergelijk de screenshots maar: derde van boven en onderste. (Al eerder ontdekt door Zwanee.)

Ik ben er nog niet aan toegekomen om de andere uitgekozen Boeddha's (zoals de drie golven van Tygo, de verbaasde wenkbrauwen van Susan) te vergelijken met de foto's. Is iemand anders daar mee bezig (geweest) voordat ik dubbel werk doe? :)
« Laatst bewerkt op: 1-02-2014, 11:08:14 door Heinz »

Offline Blieb2013

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #53 Gepost op: 1-02-2014, 11:40:36 »
Ook in deze opdracht weer cijfers: 34 foto's gemaakt van de boeddha's volgens Freek (3+4=7). 431 traptreden bij de boeddha's. Alleen geen idee of het iets betekent.  ???

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #54 Gepost op: 1-02-2014, 11:52:21 »
Klopt bijna helemaal Pharos. Alleen zou het kunnen dat Tygo wel denkt dat de kralenketting die gekozen wordt goed is. Want de foto die Tygo maakt is niet de foto van het beeld van Susan. Vergelijk de screenshots maar: derde van boven en onderste. (Al eerder ontdekt door Zwanee.)

Hier moet ik op terugkomen zie ik nu. Onderste foto van jou, die getoond wordt, is toch de foto die Tygo maakt op verzoek van Freek. En dit is niet het beeld van Susan met de twee vingers, ook al wordt dat in de montage wel gesuggereerd! Vergelijk de wenkbrauwen maar. De foto is weliswaar fout (mogelijke molactie Freek) maar een dubbele molactie (als het beeld van Susan was geweest) zit er niet meer in.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2014, 12:02:38 door Heinz »

Offline Blieb2013

  • Forumlid
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #55 Gepost op: 1-02-2014, 12:10:42 »
De tweede tweevingersboeddha wijst naar zijn kralenketting: Jade/juwelen, wat dus opnieuw terug komt. Wie draagt opvallende sieraden? Tygo. Een van de eerste dingen die aan hem opvallen. Maar wie zocht in aflevering 1 naar Jade? JW. Kettinkje? SOfie. Voor meerdere uitleg vatbaar dus.

Een kandidaat als boeddha nagemaakt? Dat daat een beetje te ver denk ik.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #56 Gepost op: 1-02-2014, 12:37:52 »
Waar Susan zo overtuigd "ik heb 'm" roept (beeld verbaasde wenkbrauwen) heeft ze niet het juiste beeld.
« Laatst bewerkt op: 1-02-2014, 12:42:36 door Heinz »

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #57 Gepost op: 1-02-2014, 13:13:36 »
Waar Susan zo overtuigd "ik heb 'm" roept (beeld verbaasde wenkbrauwen) heeft ze niet het juiste beeld.

Maar dit komt ook doordat Sophie later pas vermeld dat het beeld ook wimpers heeft. Dit zegt Jan-Willem later in de biecht.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #58 Gepost op: 1-02-2014, 13:15:25 »
Maar dit komt ook doordat Sophie later pas vermeld dat het beeld ook wimpers heeft. Dit zegt Jan-Willem later in de biecht.

Dat ging over het Skunk Anansie-beeld van Jan-Willem. Bij dit beeld zegt Susan ook drie wimpertjes te zien.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 5 - opdracht 1 - Boeddha beelden
« Reactie #59 Gepost op: 1-02-2014, 13:33:29 »
Haha! Ik heb het beeld van Susan met de twee wijzende vingers gespot in het YouTube filmpje: hier. En wat denk je? Drie beelden verderop staat het beeld met de ketting waar Freek door Tygo de foto van laat nemen! Susan is op dat moment dus wel langs het juiste beeld gelopen. (En zouden dan toch beide beelden gekiekt zijn? Edit: Nee, zo te zien niet. Freek zegt "wacht volgens mij is dit de mijne" pas bij het tweede beeld. Maar wacht eens: dat is megaverdacht! Waarom ziet hij het eerste kralenkettingbeeld niet, en het tweede er pal naast wel? Omdat het eerste het beeld van Susan was? :D)

Ik heb er een klunzig plaatje van geknutseld (waarvoor ik nog steeds Paint gebruik):

« Laatst bewerkt op: 1-02-2014, 23:12:17 door Heinz »