Auteur Topic: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens  (gelezen 10570 keer)

Offline Dolfie

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • aardig zijn kost niets!
Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Gepost op: 27-02-2014, 19:36:34 »
Bespreek hier alles over aflevering 7, opdracht 1
« Laatst bewerkt op: 27-02-2014, 20:39:07 door Dolfie »
Velen leven zo voorzichtig,  dat ze als nieuw sterven.

Offline Alja

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #1 Gepost op: 27-02-2014, 22:53:53 »
Het viel mij op dat Sophie en Jan-Willem in felgekleurde kleren liepen, terwijl de andere drie camouflagekleuren hadden.  ::vergroot::

Offline E-ri-Q

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #2 Gepost op: 27-02-2014, 23:15:30 »
Even een overzichtje:

70 meter afleggen
Susan en Jan Willem is dit gelukt

14 kilo afwegen
-Freek: net iets meer dan 16 kilo
-Jan-Willem: 30 kilo
-Susan: 31 kilo
-Sofie: 25 kilo
-Tygo: 35 kilo

Niemand lukte dit, alhoewel Freek er wel dichtbij zat.

70 seconden tellen
-Tygo: 55 sec.
-Sofie: 62 sec.
-Susan: 69 sec.
-Freek: 69 sec.
-Jan-Willem: 71 sec.


Analyse: Als mol is het (denk ik) slim om de laatste opdracht goed te doen voor vertrouwen bij de groep (zo van: kijk, ik doe dit gewoon goed) en dan kun je daarna een foute windmolen kiezen. Maar de eerste twee opdrachten zou je juist niet goed moeten doen, omdat het de kans vergroot dat iemand de goede windmolen kiest. Jan-Willem zorgt er deze opdracht eigenhandig voor dat er 2000 euro in de pot bijkomt, dus hem kun je afstrepen. Susan zou je op basis van het afleggen van 70 meter ook af kunnen strepen als mol. Dan blijft Freek eigenlijk alleen over als mogelijke mol. Sofie en Tygo falen beiden in alledrie de opdrachten, wat ook als mols gezien kan worden, omdat er dan geen windmolens afvallen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #3 Gepost op: 27-02-2014, 23:19:18 »
Jan-Willem kiest voor windmolen 2 waar het geld ligt en daarmee staat de Mol (als JW het zelf niet is) buitenspel. Susan lijkt een beetje in verwarring als JW "twee" zegt (ze beweegt haar hoofd heen en weer) en Freek houdt een pokerface.

Of hadden de drie al met elkaar besproken wie voor welke windmolen zou gaan? Want Susan zegt in een biecht dat "ze hoopten dat Freek voor 5 zou kiezen" (i.p.v. 18). In dat geval heeft de Mol in dat moment van beslissen dus niet kunnen voorkomen dat de goede molen gekozen werd. (Probeerde Freek met zijn keuze voor 18 iedereen aan de verkeerde kant van de rij molens te laten beginnen?)

Verwarrend. (En pure speculatie wat er aan de beslissing van JW vooraf ging.)
« Laatst bewerkt op: 27-02-2014, 23:21:09 door Heinz »

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #4 Gepost op: 28-02-2014, 00:37:08 »
Ik zat er ook naar te kijken en vroeg me hetzelfde af.

Ik denk dat ze wel even met elkaar gesproken hebben. Dan heb ik 2 theorieen. Voor ieder wat wils zeg maar:

* Freek wil ze naar de andere kant praten, Jan-Willem wijkt af, Susan denkt he, dat hadden we niet afgesproken en Freek z'n plannetje mislukt.

* Susan wilde zelf voor 2 gaan, maar Jan-Willem zet door, zegt als eerste: ik wil 2. Susan schud: nee, van shit, die wilde ik kiezen en haar plannetje mislukt.
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #5 Gepost op: 28-02-2014, 00:54:54 »
En dan vul ik hem nog even aan dat als JW dat inderdaad verteld heeft dat vanuit de windmolen hij de andere goed kon overzien kan Freek ook gedacht hebben dat hij dan naar 18 moest omdat JW het wellicht vanuit de andere kant heeft gezien dus dan is 18 weer logisch.

Ooh ja en wat is het getal 70???

70 meter lopen
14 kilo per zak is 5 * 14 = 70 kilo
70 seconden tellen.

Offline Edeholland

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #6 Gepost op: 28-02-2014, 00:56:22 »
Zo hoog waren de windmolens  ;)

EDIT: ik denk dat ik als mol voor de goede toren zou gaan, maar dan gewoon niks pakken, of dramatisch in de lucht gooien. Dan weet je zeker dat een andere kandidaat het niet pakt. Dus is er iemand die ook voor molen 2 wilde gaan?
« Laatst bewerkt op: 28-02-2014, 00:59:47 door Edeholland »
Noem twee willekeurige kandidaten. Één van deze is niet de mol!

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #7 Gepost op: 28-02-2014, 11:05:45 »
Jan-Willem kiest voor windmolen 2 waar het geld ligt en daarmee staat de Mol (als JW het zelf niet is) buitenspel. Susan lijkt een beetje in verwarring als JW "twee" zegt (ze beweegt haar hoofd heen en weer) en Freek houdt een pokerface.

Of hadden de drie al met elkaar besproken wie voor welke windmolen zou gaan? Want Susan zegt in een biecht dat "ze hoopten dat Freek voor 5 zou kiezen" (i.p.v. 18). In dat geval heeft de Mol in dat moment van beslissen dus niet kunnen voorkomen dat de goede molen gekozen werd. (Probeerde Freek met zijn keuze voor 18 iedereen aan de verkeerde kant van de rij molens te laten beginnen?)

Verwarrend. (En pure speculatie wat er aan de beslissing van JW vooraf ging.)

Het lijkt erop dat er wat geknipt is in het moment van beslissen wie welke gaat pakken. Dat baseer ik op de opmerking van Susan. JW had vertelt wat hij in het filmpje zag. Volgens Susan was JW degene die meteen daarom 2 wilde pakken. En Susan leek het daar mee eens te zijn, waardoor zij ook aan die kant zou beginnen. Het lijkt erop dat Freek als laatste een nummer koos, helemaal aan andere kant. Als mol zou je zeggen: je weet dat de goede gepakt is, dus waarom dan nog helemaal aan andere kant willen starten. Dan had ik gewoon 5 gepakt om vertrouwen te winnen. Helaas weten we echter niet hoe het gesprek precies gegaan is.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #8 Gepost op: 28-02-2014, 11:12:14 »
Ik denk dat de mol sowieso een windmolen zou willen beklimmen.

Jw, Susan en Freek deden dit, echter

Freek deed echter de laatste opdracht juist (tijdinschatten)
terwijl Susan en JW er 2 goed deden.
De mol zou er denk ik maar 1 goed uitvoeren, want dat is maar één windmolen weg. (Wat Freek deed)

Maar de enige opdracht die een mol zeker zou kunnen laten slagen is de 70 meter (het 5de paaltje dat je tegenkomt is het goede ofzoiets)

Tijd en gewichtinschatten is minder zeker dat je dat zou kunnen laten slagen.
Dus dat vind ik dan wel raar.

Damn, ik ben helemaal in de war.

(Waarom Art, heb je nr 1 vermeld als foute windmolen. Dan kon ik nu nog in mijn tunnel blijven)
 
klaar voor de strijd

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #9 Gepost op: 28-02-2014, 11:19:51 »
Wat ik nog steeds wel vreemd vind is dat de windmolen met het geld in het toekomstfilmpje verder weg lijkt dan degene die JW kiest.  ???

Hij heeft het daar al over 'de meest rechter' maar dat lijkt niet te stroken met het beeld dat wij in het toekomstfilmpje te zien krijgen. Toch zei Art duidelijk dat er maar een plek was waar geld lag? In het toekomstfilmpje dat wij zagen zijn er 5 molens te zien en zie je aan de backdrop ook dat dit verder weg is.  ???

Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline Badmotor

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #10 Gepost op: 28-02-2014, 11:37:59 »
Ik vind het slim van Freek om windmolen 18 te nemen nadat JW nummer 2 neemt.
Freek gelooft JW dat hij in het filmpje heeft gezien dat het de eerst windmolen moet zijn (nr.1).
Windmolen 1 valt daarna af en JW kiest dan voor nr.2.
Ik denk dat Freek zo slim is dat hij denkt dat het filmpje van JW ook gespiegeld weergegeven had kunnen zijn.
Dus hij pakt de nr.2 windmolen vanaf de andere kant. Aangezien molen nr.19 ook afgevallen is ga je gelijk van nr.20 naar molen nr.18.
Dat geeft iets meer kans op het geld in plaats van zomaar een willekeurige windmolen te kiezen.
« Laatst bewerkt op: 28-02-2014, 12:02:06 door Badmotor »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #11 Gepost op: 28-02-2014, 21:38:54 »
Ik had dan 20 gekozen, JW had het over de meest rechtse, niet over de één na meest rechtse.

Maar erlijk gezegd vond ik nummer 2 op dat moment ook een hele stomme keus, dus tja ::rofl::
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #12 Gepost op: 28-02-2014, 21:40:39 »
Wat ik nog steeds wel vreemd vind is dat de windmolen met het geld in het toekomstfilmpje verder weg lijkt dan degene die JW kiest.  ???

Hij heeft het daar al over 'de meest rechter' maar dat lijkt niet te stroken met het beeld dat wij in het toekomstfilmpje te zien krijgen. Toch zei Art duidelijk dat er maar een plek was waar geld lag? In het toekomstfilmpje dat wij zagen zijn er 5 molens te zien en zie je aan de backdrop ook dat dit verder weg is.  ???



Is dat niet gewoon omdat in foto 1 gekeken wordt naar rechts (J-W denkt dus de een-na-rechtste windmolen te moeten hebben) terwijl de cameraman zich in foto 2 naar links begeeft met de camera en de voorgaande windmolens (1 t/m 17) meeneemt in het shot? En dus molens 19/20 weg laat?
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Supernova

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #13 Gepost op: 28-02-2014, 21:47:52 »
Is dat niet gewoon omdat in foto 1 gekeken wordt naar rechts (J-W denkt dus de een-na-rechtste windmolen te moeten hebben) terwijl de cameraman zich in foto 2 naar links begeeft met de camera en de voorgaande windmolens (1 t/m 17) meeneemt in het shot? En dus molens 19/20 weg laat?

Als ik je goed begrijp:
Nee. Op foto twee zie je de eerste 5 turbines. Dat kan je nagaan door de achtergrond, het paadje dat er langs loopt (op google maps) en het cafe dat zich daar bevindt.
De latere turbines lopen in een bocht mee (de laatste 5 zijn pas in een fase twee bijgebouwd) vanaf waar de blik op de achtergrond heel anders is.  :) (kijk maar naar de 'knik' in de achtergrond).
Love takes off masks that we fear we cannot live without and know we cannot live within. :)

Offline reinier3

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #14 Gepost op: 1-03-2014, 01:46:54 »
Wat ik nog steeds wel vreemd vind is dat de windmolen met het geld in het toekomstfilmpje verder weg lijkt dan degene die JW kiest.  ???

Hij heeft het daar al over 'de meest rechter' maar dat lijkt niet te stroken met het beeld dat wij in het toekomstfilmpje te zien krijgen. Toch zei Art duidelijk dat er maar een plek was waar geld lag? In het toekomstfilmpje dat wij zagen zijn er 5 molens te zien en zie je aan de backdrop ook dat dit verder weg is.  ???
Je kijkt naar het verkeerde shot uit het filmpje. Er zijn 2 shots vanuit 2 verschillende windmolens. De windmolen met het geld is rond 0.30s te zien en na het draaien van de camera zie je onderstaand beeld.

Offline reinier3

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #15 Gepost op: 1-03-2014, 02:10:52 »
Ik vind het opvallend dat Susan nee schudt op het moment dat JW de tweede windmolen kiest. Ik vermoed dat ze hadden afgesproken 1, 2 en 3 te kiezen. Met JW de eerste en Susan de tweede.

Susan schudt even nee als JW haar keuze overneemt. Als ze de mol is, kan ze nu niet meer mollen. Al zou ze dan wel even uit haar rol vallen. (Voor JW wel slim om haar keuze over te nemen, hij kan er tenslotte niet op vertrouwen dat Susan niet gaat mollen.)

Offline Navadni

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #16 Gepost op: 1-03-2014, 06:57:10 »
Best case scenario in deze opdracht is dat elke opdracht perfect wordt uitgevoerd (5 op 5), en dat er dus 15 windmolens weggestreept kunnen worden en er vijf mensen kunnen klimmen, zodat het geld sowieso gevonden wordt.(tenzij je, zoals Susan, beslist niet te klimmen)

Dat Susan halverwege stopt heeft niks met mollen te maken; ik geloof 100% dat zij zich er niet goed bij voelde. En ze hoeft zich er ook niet schuldig over te voelen, want ze weet als mol natuurlijk dat Jan-Willem toch al de juiste windmolen heeft gekozen. Als ze dat truukje had uitgehaald bij de juiste windmolen had 't natuurlijk wat anders geweest.

Als Mol wil je in de eerste plaats zo weinig mogelijk windmolens wegstrepen. Het moet maar eens gebeuren dat er bij die laatste opdracht 5 deelnemers vlakbij de 70 seconden zitten. De keuze moet dus zo groot mogelijk zijn. Je wil echter wel dat je bij de klimmers zit, want dan kan je mee beslissen welke windmolens er beklommen worden of niet.

Jan-Willem wordt hier dus uitgeschakeld als Mol. Als hij toch de Mol blijkt te zijn, dan is hier een compleet foute keuze gemaakt. Naar mijn mening moet een Mol nooit geld binnenbrengen als hij even goed zonder argwaan te wekken geld kan laten liggen. Dan is een Mol meer bezig met zichzelf "niet verdacht maken" dan met Mol te spelen, en dat is niet de bedoeling.
Zou iemand het Jan-Willem kwalijk genomen hebben als hij naar beneden kwam zonder envelop? De groep weet hoogstens dat hij de windmolens gezien heeft op zijn filmpje. Voor mij is het al meteen onduidelijk hoe hij uberhaupt weet op welke windmolen het geld ligt. Er zijn nog 12 onbeklommen windmolens, dat zijn er genoeg om deze opdracht zonder wantrouwen te laten falen.

Wat Freek doet, is inderdaad logisch. Als kandidaat is het logisch te denken dat de informatie van Jan-Willem misschien gespiegeld is (niet "de meest rechtse", maar "de meest linkse", want hoe weet je dat nou zo zeker?), en als Mol is het op dat moment logisch om te kiezen voor eender welke andere molen. Als het niet gelukt is om Jan-Willem op andere gedachten te brengen, kan er niet meer verder gemold worden.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #17 Gepost op: 1-03-2014, 15:37:34 »
Ik kon even niet terugvinden welke kleuren welk geld was. Heb dit beeld even uit het filmpje in de toekomst geplukt.

Donkerblauw was 250 volgens mij. Maar wit was toch 500??
Want als ik het geld op de jademarkt ga vergelijken met het geld bovenop de toren is dan dat eerste briefje op de windmolen ook 500 euro?

Offline Joss

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #18 Gepost op: 1-03-2014, 16:39:40 »
Ik ben toch wel benieuwd naar hoe het gesprek is gegaan voordat ze windmolens kozen.

Ik zou namelijk verwachten dat de volgende windmolens in de Top 4 staan:

2, 4, 20 en 18.

Vanuit de Susan tunnel: Susan zegt: "JW, neem jij de meest linkse (20)? Dan kies ik wel één van de andere drie en Freek ook.

Jan-Willem kiest 2. Susan baalt en schud Nee. Susan kiest 4. Freek kiest 18. In de biecht gaat Susan een verhaaltje ophangen dat ze 2,4 en 5 had afgesproken. Vingertje wijzen naar Freek.

Iemand ideeen hierover?
Jij hebt zeker ook geen All Risk op je auto...

Offline Daedalus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie de Mol is?
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - windmolens
« Reactie #19 Gepost op: 1-03-2014, 18:55:03 »
Donkerblauw was 250 volgens mij. Maar wit was toch 500??
Want als ik het geld op de jademarkt ga vergelijken met het geld bovenop de toren is dan dat eerste briefje op de windmolen ook 500 euro?
Volgens mij is dat ander geld. In Hongkong lagen Chinese briefjes en op de windmolen lagen Filipijnse.
The British are not impressed.