Auteur Topic: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij  (gelezen 14341 keer)

Offline Stormpie

  • Forumlid
Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Gepost op: 6-03-2014, 09:30:41 »
Bespreek hier alles over aflevering 8, opdracht 1
« Laatst bewerkt op: 6-03-2014, 20:51:10 door Stormpie »
er was eens......

Offline Pac

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • That's Amole!
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #1 Gepost op: 6-03-2014, 21:45:43 »
Wat een geweldige opdracht ::bravo::

Alleen maar genoten. Het 5-op-een-rijen was prachtig voor tactieken, maar de sfeer van het eiland was het allermooiste.
Prachtige beelden, mooie Robinsonverwijzing ;)
...óf niet!

Offline RoyL

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Spelletje? It's a way of life!
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #2 Gepost op: 6-03-2014, 22:29:43 »
Deze opdracht was echt puur Robinson gewoon. Leuk om te zien, vond die verbazing op de gezichten van de kandidaten toen ze hoorden dat ze op het eiland zouden verblijven echt geweldig!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #3 Gepost op: 6-03-2014, 22:41:21 »
Wat wel opviel is dat Susan met groen speelt en dat ook het mol logo naar de kandidaten wijst. Bij de rest is dat niet zo.

Offline Rat

  • Forumlid
  • 罗本是卧底
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #4 Gepost op: 6-03-2014, 22:44:58 »
Wat wel opviel is dat Susan met groen speelt en dat ook het mol logo naar de kandidaten wijst. Bij de rest is dat niet zo.
Hebben de kandidaten niet zelf in de hand hoe ze die schijven er in gooien?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #5 Gepost op: 6-03-2014, 22:46:27 »
Wat wel opviel is dat Susan met groen speelt en dat ook het mol logo naar de kandidaten wijst. Bij de rest is dat niet zo.

Dat zei Miryanna in Moltalk ook maar daar klopt helemaal niets van. Op een heleboel (alle?) fiches wijst het mollogo naar de kandidaten. En Susan speelde niet met groen maar juist met alle andere kleuren.

Offline thorinnl

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #6 Gepost op: 6-03-2014, 22:48:52 »
Het mollogo staat op alle fiches, maar dan met een donkere kleur. Dus gele fiche met donkergeel, groene fiche met donkergroen. Het laatste geeft wel meer contrast.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #7 Gepost op: 6-03-2014, 22:53:07 »
Okay :)
Zover had ik nog niet terug gekeken. Heb de uitzending vanaf de bank liggen kijken dus van die afstand viel dat redelijk op. Zal morgen eens achter mijn pc terugkijken.

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #8 Gepost op: 6-03-2014, 22:58:38 »
Dat zei Miryanna in Moltalk ook maar daar klopt helemaal niets van. Op een heleboel (alle?) fiches wijst het mollogo naar de kandidaten. En Susan speelde niet met groen maar juist met alle andere kleuren.

Scherp, maar Susan stond wel voor groen. :P (Maar ik denk dat je dat zelf ook wel doorhad).
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #9 Gepost op: 6-03-2014, 23:00:43 »
Scherp, maar Susan stond wel voor groen. :P (Maar ik denk dat je dat zelf ook wel doorhad).

Ja precies, maar ik wilde maar aangeven dat Susan niet kon kiezen naar welke kant ze het mollogo zou inwerpen (als er maar op één kant een mollogo zou zitten). ;)

Offline Conejo

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Look at this face..
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #10 Gepost op: 6-03-2014, 23:03:11 »
Ja precies, maar ik wilde maar aangeven dat Susan niet kon kiezen naar welke kant ze het mollogo zou inwerpen (als er maar op één kant een mollogo zou zitten). ;)

Oh zo, ik had niet door dat je het zo bedoelde.  ::schaam:: Maar dan kan de groene kleur voor Susan an sich nog een hint zijn.
WIDM-pool resultaten: '11-#321, '12-#133, '13-#53, '14-#9, '15-#144, '16-#30, '17-#212, '18-#48

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #11 Gepost op: 6-03-2014, 23:04:25 »
Oh zo, ik had niet door dat je het zo bedoelde.  ::schaam:: Maar dan kan de groene kleur voor Susan an sich nog een hint zijn.

Helemaal mee eens.

Offline Juulx1

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #12 Gepost op: 7-03-2014, 00:23:12 »
Had dit ook al in het algemene topic van deze aflevering geplaatst, maar hij is misschien meer op z'n plek hier.

Ik weet niet of dit al geplaatst is maar wat zou er zijn gebeurd met het stemmen voor wie de vrijstelling kreeg wanneer er vorige week wel iemand uit was gegaan? Twee personen die stemmen, lijkt me erg raar.

Online joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #13 Gepost op: 7-03-2014, 10:14:20 »
Ik vond dit echt een geweldige opdracht. De verbazing en verwarring van de kandidaten dat ze opeens aan het Expeditie Robinsonnen waren, briljant! Het is echt tot in de details doorgevoerd, van de bootreis, het krabbetje tot de stemronde aan toe. Echt geweldig! Van tevoren was ik best sceptisch over het ER-idee, maar ik vond het erg goed uit de verf komen. Ook leuk dat het survivalelement uit de eerste paar series weer een beetje terugkomt.

En dan het vijf op een rij. Uit alles bleek dat deze opdracht gemaakt is voor vijf deelnemers: de grootte van het speelveld, het aantal bakjes, maar zeker uit de stemronde. Met drie stemmers krijg je altijd een meerderheid, met twee niet (en dat eilandraad principe met slechts twee stemmen was ook best duf geweest). Ik kan me dus niet echt aan het idee onttrekken dat er sowieso vijf mensen door moesten naar deze aflevering en dat de makers deze keuze het liefste bij de mol neer wilden leggen (een kandidaat als Tygo zou zomaar eens voor het geld kunnen kiezen, wat natuurlijk een groot risico is).

En wat mij verder nog opviel (dit heb ik ook al in het Susan-topic geplaatst) is dat Susan met de groene stenen speelde. En waar was het Mollogo het beste leesbaar? Ja, op de groene stenen! Het duurde vrij lang voordat ik ontdekte dat ook op de andere stenen het mollogo stond, want alleen op de groene was het logo heel gemakkelijk leesbaar.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #14 Gepost op: 7-03-2014, 10:23:38 »
In deze opdracht kon Freek (indien hij de mol is) weinig doen om de vrijstelling niet te krijgen.

Het was de gunfactor die meespeelde. Daarbij, ze hadden de kans maar Susan (denk ik) deed een andere zet waardoor Freek er uiteindelijk toch inbleef en won.

Vorig jaar was dat anders, toen kon je je rechtstreeks laten uitschakelen met die draaitafels. Nu had je geen invloed om er zelf uit te gaan (tenzij je je eigen stenen gaat spelen, wat niemand doet).

klaar voor de strijd

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #15 Gepost op: 7-03-2014, 11:55:51 »
In deze opdracht kon Freek (indien hij de mol is) weinig doen om de vrijstelling niet te krijgen.

Vorig jaar was dat anders, toen kon je je rechtstreeks laten uitschakelen met die draaitafels. Nu had je geen invloed om er zelf uit te gaan (tenzij je je eigen stenen gaat spelen, wat niemand doet)


Dat is waar. Begon Freek nou met rood of met geel? Rood toch? Dat pleit weer wel voor hem als mol, meteen de langste en opvallendste kandidaat proberen weg te spelen.

Offline wouterv

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #16 Gepost op: 7-03-2014, 12:09:27 »
Hij begon met geel= Sofie
klaar voor de strijd

Offline tureluurs

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #17 Gepost op: 7-03-2014, 12:14:51 »
Hij begon met geel= Sofie

Dat vind ik wel tegen hem pleiten dan. Als er iemand een kansje had de vrijstelling binnen te brengen is dat toch wel de kleinste kandidaat?

Offline maxporter

  • Forumlid
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #18 Gepost op: 7-03-2014, 14:09:27 »
Vond de opmerking van Susan opmerkelijk. Zoiets als "...ik ben helemaal niet geschikt voor dit...". Met dit spel was een vrijstelling voor de finale te behalen -> ik ben niet geschikt hiervoor -> omdat ze al in de finale zit -> Mol?

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 8 - opdracht 1 - 5 op een rij
« Reactie #19 Gepost op: 8-03-2014, 11:37:58 »
Ik heb vijf op een rij op een rijtje gezet. Interessante momenten vanuit de gedachte "mols of onmols" (en dus niet vanuit de gedachte "kandidaat denkt aan vrijstelling") op chronologische volgorde:

Blauw staat voor Freek, rood voor Jan-Willem, geel voor Sofie, groen voor Susan, oranje voor Tygo.

Freek start het spel met geel
- Onmols als je bedenkt dat de kleine Sofie relatief moeilijk te spotten is.

Freek: rood (speelt indirect JW weg)
JW: geel
Sofie: rood (speelt indirect JW weg)
Susan: rood (speelt indirect JW weg)
Tygo: rood (speelt JW weg)

- Freek zorgt ervoor dat Jan-Willem weggespeeld kan worden. Mols als je bedenkt dat de lange Jan-Willem relatief makkelijk te spotten is wat 2500 op kan leveren.
- Niemand voorkomt het wegspelen van Jan-Willem.

Sofie: blauw
Susan: blauw
Tygo: geel
Freek: geel
(Tygo zegt dat ze nu Freek kunnen wegspelen)
Sofie: groen (om geel rijtje te voorkomen)
Susan: blauw

- Freek zorgt ervoor dat hij weggespeeld kan worden zoals Tygo opmerkt. Mols als je bedenkt dat de Mol in de positie van spotter wil zitten volgens de logica dat dan twee personen (Mol en kandidaat) in plaats van één persoon (Mol) er baat bij hebben dat er geen 2500 euro verdiend wordt.
- Tygo's opmerking dat Freek weggespeeld kan worden zou je als onmols kunnen zien als je bedenkt dat Freek relatief moeilijk te spotten is.
- Susans zet met blauw ("sorry Freek!") is zinloos (en eventueel mols).

Susan: oranje (had indirect Sofie weg kunnen spelen)
Tygo: geel (speelt indirect Sofie weg)
Freek: geel (speelt Sofie weg)

- Dat Susan Sofie spaart kun je zien als mols als je bedenkt dat de kleine Sofie relatief moeilijk te spotten is.
- En dat Tygo en Freek Sofippe eruit wippen als onmols.

Susan: blauw (speelt indirect zichzelf weg)
(Freek zegt -volgens biecht- dat ze nu Susan weg kunnen spelen. Tygo hoort het kennelijk niet.)
Tygo: groen
Freek: oranje
(Tygo snapt niet wat Freek doet. Freek zegt dat ze net al Susan er uit hadden kunnen spelen. Susan reageert er niet op.)
Susan: oranje
Tygo: groen (speelt indirect Susan weg)
Freek: groen (speelt Susan weg)

- Susan laat zichzelf ogenschijnlijk dommig uitschakelen. Mols als je bedenkt dat de Mol in de positie van spotter wil zitten volgens de logica dat dan twee personen (Mol en kandidaat) in plaats van één persoon (Mol) er baat bij hebben dat er geen 2500 euro verdiend wordt.
« Laatst bewerkt op: 8-03-2014, 12:11:25 door Heinz »