Poll

De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?

Ja
11 (15.7%)
Nee
59 (84.3%)

Totaal aantal stemmen: 70

Auteur Topic: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?  (gelezen 20076 keer)

Offline D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #20 Gepost op: 14-03-2014, 01:48:05 »
Wie dan de meeste antwoorden goed heeft of het snelst is gewoon. Dat de mol wint zou niet eerlijk zijn. Dan zou de mol ook gewoon het hele seizoen niet kunnen gaan mollen en kandidaat spelen zodat niemand hem verdenkt en er een grote pot is die hij/zij dan mee naar huis neemt. Dus nee, de mol kan niet de échte winnaar zijn. Wel de figuurlijke als ie beide finalisten heeft misleidt. Maar de pot kan ie niet winnen ::ohno::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline Regis Filia

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #21 Gepost op: 14-03-2014, 02:34:21 »
Het zou in theorie kunnen dat beide kandidaten elkaar verdenken en álle vragen fout beantwoorden in de laatste test. Er zijn immers minstens twee antwoorden per vraag waar ze uit kunnen kiezen en slechts één daarvan slaat steeds op de mol.
Maar de mol kan het geld niet winnen. Dan gaat het erom wie het snelste gedaan heeft over het foutief beantwoorden van álle vragen (dat zou dan wel meteen de slechtste winnaar in de geschiedenis van WIDM zijn  ::rofl:: ).
Brevis esse laboro, obscurus fio.

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #22 Gepost op: 14-03-2014, 13:47:27 »
Ik kan me toch niet voorstellen dat uiteindelijk echt niemand op de mol zou zitten. Zou ik me ook afvragen of de mol wel wat gedaan heeft eigenlijk...
No Milk today???

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #23 Gepost op: 14-03-2014, 13:52:54 »
Ik kan me toch niet voorstellen dat uiteindelijk echt niemand op de mol zou zitten. Zou ik me ook afvragen of de mol wel wat gedaan heeft eigenlijk...

Als Freek de mol was had hij zeker genoeg gedaan om een mol te zijn zegmaar.
Heeft veel molactief uitgehaald.

Maar in theorie kan de mol nooit de pot winnen.
Dat is onzin...
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #24 Gepost op: 14-03-2014, 13:55:38 »
Als Freek de mol was had hij zeker genoeg gedaan om een mol te zijn zegmaar.
Heeft veel molactief uitgehaald.

Maar in theorie kan de mol nooit de pot winnen.
Dat is onzin...

Hij is het niet.  Ik geloof daar niet in, daar zouden ze niet mee wegkomen. Das een mindfuck teveel.

Maar als een mol we zonder verdenkingen en met goede molacties weg zou komen zou de AIVD/CIA/KGB al klaar staan om die persoon in te lijven denk ik  ;D
No Milk today???

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #25 Gepost op: 14-03-2014, 14:00:45 »
Ik vind het grappig dat iedereen 'Nee' stemt maar het in theorie 'Ja' is en de meesten dit beamen in dit topic. De Mol kan de winnaar zijn, maar zal de pot nooit winnen. Maar de definitie van winnaar is in dit geval discutabel.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #26 Gepost op: 14-03-2014, 14:04:15 »
Hij is het niet.  Ik geloof daar niet in, daar zouden ze niet mee wegkomen. Das een mindfuck teveel.

Maar als een mol we zonder verdenkingen en met goede molacties weg zou komen zou de AIVD/CIA/KGB al klaar staan om die persoon in te lijven denk ik  ;D

Ik zeg, als hij de mol was geweest.
Hij zou genoeg molacties hebben gehad en toch zou niemand hem verdenken.

Ik vind het grappig dat iedereen 'Nee' stemt maar het in theorie 'Ja' is en de meesten dit beamen in dit topic. De Mol kan de winnaar zijn, maar zal de pot nooit winnen. Maar de definitie van winnaar is in dit geval discutabel.

De winnaar wint toch altijd de pot in dit programma?
En de winnaar heeft toch altijd in de finale de meeste vragen over de mol goed?
Dan is de mol niet de winnaar  :-*
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Milk

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Vacht up!
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #27 Gepost op: 14-03-2014, 14:07:12 »
Ik zeg, als hij de mol was geweest.
Hij zou genoeg molacties hebben gehad en toch zou niemand hem verdenken.


Ik snap je, maar ze verdenken hem niet omdat hij de mol ook niet is. Het zegt toch wel iets dat hij haast geen verdenkingen op zich had eigenlijk. Tsja, wensmollen he. Strooien onbedoeld ook zand in de ogen ;)
No Milk today???

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #28 Gepost op: 14-03-2014, 14:09:02 »
De winnaar wint toch altijd de pot in dit programma?
En de winnaar heeft toch altijd in de finale de meeste vragen over de mol goed?
Dan is de mol niet de winnaar  :-*

Dat begrijp ik, daarom is het begrip 'winnaar' discutabel. Het punt dat ik wil maken is dat in theorie beide finalisten fout kunnen zitten en daardoor dus misschien met maar 1 of 2 vragen 'goed' toch 'winnaar' kunnen worden terwijl ze het hoofddoel 'de mol ontmaskeren' niet hebben volbracht. Ze hebben immers het merendeel van de finaletest verkeerd beantwoord. Kun je je zelf dan een winnaar noemen, dat is de vraag? Het concept zou 'nee' moeten zeggen, maar de realiteit 'ja'. Daarom dus mijn punt dat de Mol in zo'n situatie beter de 'winnaar' genoemd kan worden, hij is immers niet ontmaskerd.
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #29 Gepost op: 14-03-2014, 14:12:52 »
Dan denk ik dat dit het antwoord op de vraag weet.
Als je de mol een winnaar wil noemen mag dat,
als je dat niet wil, hoeft het niet.
Want het maakt eigenlijk helemaal niks uit  :)
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #30 Gepost op: 14-03-2014, 14:16:43 »
Dan denk ik dat dit het antwoord op de vraag weet.
Als je de mol een winnaar wil noemen mag dat,
als je dat niet wil, hoeft het niet.
Want het maakt eigenlijk helemaal niks uit  :)

Dat is waar. Maar ik vraag me gewoon af wat het te weeg brengt als het gebeurd zou zijn of ooit zal gebeuren.  8)
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline Bjorrn

  • Winnaar Sequester
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #31 Gepost op: 14-03-2014, 14:20:27 »
Dat is waar. Maar ik vraag me gewoon af wat het te weeg brengt als het gebeurd zou zijn of ooit zal gebeuren.  8)

Dat mag natuurlijk ook  ::hug::
Het leven is als een neus. Je moet eruit halen wat erin zit.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #32 Gepost op: 14-03-2014, 14:32:39 »
Wanneer je de stelling vertaalt naar "het minst slecht", in plaats van "het best",  zul je altijd een verschil gaan krijgen.

De "range" loopt van 0 goede antwoorden tot 40 goede antwoorden. Zelfs als die gelijk zijn, heb je nog altijd de tijd die dan een rol speelt, en dat kan absurde vormen aannemen, zoals we in Sotchi bij het schaatsen en de afdaling hebben gezien.

Als we het extreem gaan stellen, zou je bij de tijd ook tot duizendsten van seconden kunnen gaan. Wat dan? Je zou daarna kunnen gaan kijken naar de tijd die beide finalisten, niet zijnde de mol, voor de 8 eerdere tests nodig hebben gehad. Een eventuele vrijstelling van de een speelt dan geen rol, de tijd die de andere finalist voor die test nodig had, telt niet mee.

Wat ik probeer aan te geven, is dat er "in extremis" een verschil zal zijn. En dus een winnaar en verliezer.

Jelsir, ik moest even lachen, toen ik zag dat jij met deze stelling kwam. Ik begrijp tegelijkertijd dat je dit zuiver theoretisch bedoelt, en snap daarom ook dat je naar argumenten zoekt om deze theorie te ondersteunen.

En je hebt een punt, beide finalisten die niet de mol zijn, kunnen de test vol op elkaar invullen. Beiden hebben de mol dus niet ontmaskerd. Maar dan gaat het criterium "minst slecht ingevuld" een rol spelen.

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #33 Gepost op: 14-03-2014, 14:43:35 »
Wanneer je de stelling vertaalt naar "het minst slecht", in plaats van "het best",  zul je altijd een verschil gaan krijgen.

De "range" loopt van 0 goede antwoorden tot 40 goede antwoorden. Zelfs als die gelijk zijn, heb je nog altijd de tijd die dan een rol speelt, en dat kan absurde vormen aannemen, zoals we in Sotchi bij het schaatsen en de afdaling hebben gezien.

Als we het extreem gaan stellen, zou je bij de tijd ook tot duizendsten van seconden kunnen gaan. Wat dan? Je zou daarna kunnen gaan kijken naar de tijd die beide finalisten, niet zijnde de mol, voor de 8 eerdere tests nodig hebben gehad. Een eventuele vrijstelling van de een speelt dan geen rol, de tijd die de andere finalist voor die test nodig had, telt niet mee.

Wat ik probeer aan te geven, is dat er "in extremis" een verschil zal zijn. En dus een winnaar en verliezer.

Jelsir, ik moest even lachen, toen ik zag dat jij met deze stelling kwam. Ik begrijp tegelijkertijd dat je dit zuiver theoretisch bedoelt, en snap daarom ook dat je naar argumenten zoekt om deze theorie te ondersteunen.

En je hebt een punt, beide finalisten die niet de mol zijn, kunnen de test vol op elkaar invullen. Beiden hebben de mol dus niet ontmaskerd. Maar dan gaat het criterium "minst slecht ingevuld" een rol spelen.

Daar heb je wel een punt ja, maar ik zou wel eens een Moldebat willen houden met molloten en dan gaan we zaken zoals dit bediscussiëren en stellingen zoals De Mol kan geen rood scherm krijgen of geld verdienen als Mol om vertrouwen te winnen zou niet mogen etc. Ik zie het voor me!  ::rofl::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline m0ll0m

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #34 Gepost op: 14-03-2014, 14:59:33 »
Knap dat zo'n topic toch al twee pagina's kan duren.... Wie Is De Mol is een spel waarin 9 kandidaten proberen 1 mol te ontmaskeren. De winnaar is de _kandidaat_ die dat het beste doet. De Mol is dus nooit winnaar. De winnaar kan in theorie helemaal op de verkeerde zitten, maar dan toch als beste "de mol ontmaskeren". Zou dat gebeuren, dan ik ik je wel garanderen dat dat de montage niet haalt...

m0ll0m

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #35 Gepost op: 14-03-2014, 15:02:38 »
Daar heb je wel een punt ja, maar ik zou wel eens een Moldebat willen houden met molloten en dan gaan we zaken zoals dit bediscussiëren en stellingen zoals De Mol kan geen rood scherm krijgen of geld verdienen als Mol om vertrouwen te winnen zou niet mogen etc. Ik zie het voor me!  ::rofl::
maar dan wel met jou als panel-voorzitter.

Dan mag jij geen standpunt innemen...

Offline Jaapie

  • Forumlid
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #36 Gepost op: 17-03-2014, 00:15:33 »
NIET DAT IK DENK DAT FREEK HET NOG IS!

De stelling:
Sophie en Susan vullen de test op elkaar in (beiden vrouw). De Mol is Freek (een man).
Geen van de beiden vrouwen heeft hierdoor een testvraag 'goed' beantwoord.
Wint de Mol dan ook de pot? Immers de Mol is niet ontmaskerd? Wat gebeurd er dan met de pot?
Of wint de persoon die het snelst alle vragen foutief beantwoord heeft?

Niet iedere vraag zal drie keuzes hebben, dus er is altijd wel een vraag goed...

Offline Jelsir

  • Forumlid
  • Hij/hem
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #37 Gepost op: 17-03-2014, 00:26:15 »
Ik had het zo bruut gevonden als Art dat laatste zinnetje "Freek is niet de Mol" niet uitgesproken had. Dan had iedereen nu in de waan gezeten deze week dat de Mol mogelijk de winnaar was of in ieder geval de discussie was heviger opgelaaid hier.
Misschien volgend jaar!  ::tandpastasmiley::
Mol NL Pool Record: 2021 (17e) & 2019 (18e)
Mol BE Pool Record: 2020 (16e) & 2021 (16e)

Offline wieowie

  • Forumlid
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #38 Gepost op: 17-03-2014, 00:43:45 »
de theorie lijkt me niet zo relevant
ik geloof er gewoon niet in dat er in de finale niet altijd minstens 1 kandidaat op de mol stemt
het hoort er gewoon bij dat de mol ontmaskerd wordt dus de productie zal er altijd op aansturen dat iig 1 kandidaat de mol ontmaskert, mocht dit nodig zijn

als je de mol als winnaar aanwijst bij 0 verdenkingen valt het hele format sowieso in elkaar, de mol kan dan gewoon de hele serie zoveel mogelijk geld binnenhalen en daarmee geen verdenkingen op zich krijgen en intussen lekker de pot spekken

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: [STELLING] De Mol kan in theorie ook de winnaar zijn?
« Reactie #39 Gepost op: 17-03-2014, 08:16:04 »
Een aantal mensen oppert hier dat als de 2 kandidaten op elkaar zitten dat dan degene met de meeste antwoorden goed wint. Dit is naar mijn mening nog veel oneerlijker dan dat de mol wint. De test moet denk ik zo gemaakt worden dat het voor het aantal correct beantwoorde vragen niet uitmaakt op welke verkeerde mol je zit.
Dat de mol dan de pot wint is ook onlogisch, zoals een aantal hier terecht opmerken, want dan kan de mol net zo goed geld gaan verdienen.
Ik denk dat het het eerlijkst is als de productie in zo'n geval de testresultaten uit alle eerdere tests mee zou nemen in het bepalen van de winnaar
« Laatst bewerkt op: 17-03-2014, 08:17:35 door Mollenmania »