Auteur Topic: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints  (gelezen 24127 keer)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Gepost op: 2-03-2015, 00:50:06 »
Mogelijke molacties van:

Aflevering 1: lezen en schrijven
Opdracht 1.1: treinstation
Rik loopt samen met Evelien het gehele perron af en al wijzend op de foto’s ondervragen ze mensen. Op het moment dat Evelien suggereert dat het al kan zijn dat er mensen weg zijn, vertrokken per trein krijg je een shot te zien van een man met een geldenveloppe die in een deuropening van een treinstel staat die even later vertrekt. Datzelfde gebeurt enkele fragmenten later waarbij een tweede man met geldenveloppe in een treinwagon stapt op het perron van Rik en Evelien. Op 15:40 zegt Rik: daar gaan ze al, net nadat het shot liet zien hoe de trein vertrok met daarin beide mannen aan boord. Evelien zwaait ze uit: "Dag geld, dag vrijstellingen, we houden van jullie!" Gevalletje voorkennis van Rik, als hij zegt: "daar gaan ze al?" Evelien in een voice-over: “Rik en ik zijn niet de hele tijd bij elkaar gebleven, dus ik vind het echt gek en ik sta voor paal als hij de mol is en hij die enveloppe heeft gepakt en stiekem heeft weggegooid met allemaal geld erin. Dat ik er gewoon naast stond maar niet heb gezien.” Mogelijke uitleg over wat een molactie in deze opdracht had kunnen inhouden?

Opdracht 1.2: rode lijnen in verlaten politiebureau
Viktor oppert het idee om een iemand of twee in de controlroom achter te laten. Rik haakt erop in: "Wel wisselen, niet steeds dezelfde mensen in de controlroom want als de mol…" Rik is in de controlroom wanneer Ajouad en Evelien over de porto melden een rode lijn gevonden te hebben. Terwijl Margriet vraagt hoe die eruit ziet, staat Rik, nog steeds in de controlroom en ziet iets gebeuren op een monitor. Rik merkt op dat Evelien/Martine de verkeerde camera (nummer 6) hebben meegenomen. Volgens Pieter hadden ze camera 4 moeten meenemen. Terwijl Evelien en Martine terug in de controlroom komen gaat Rik in discussie met ze om uit te leggen dat ze een andere camera hadden moeten gebruiken.

Viktor en Carolina hebben camera 6 nodig, maar volgens Pieter heeft iemand anders die net meegenomen (we zien Rik klungelen met camerakabels met camera 6 in zijn handen bij Martine en Evelien hun rode lijn) Rik in biecht: "Ja, ik weet wel hoe een camera werkt want ik werk bij de televisie. Maar van deze camera kon ik niet de kabel erin krijgen. Het is ook tijdsdruk weet je, je staat te stressen met zijn allen en je wilt gewoon snel dat plaatje hebben. Zodra Rik te horen krijgt dat hij de camera voor Viktor en Carolina mee heeft zegt hij meteen “OK” om terug te gaan naar de controlroom. Poging tot tijdrekken?

Terug in de controlroom geeft Rik aan dat een camera ergens wel op de juiste plek staat maar niet is aangesloten. Ajouad meldt dat de kabel tekort is van zijn camera. Rik geeft aan dat de kabel in de knoop zit en vertelt Ajouad dat als ie er niet bij kan komen, dat hij dan moet terug komen want ze kunnen de kabel niet langer maken. Poging 2 tot tijd rekken terwijl Ajouad wel de juiste camera op de juiste plek had? Terwijl Rik en Marlijn kibbelen over het feit dat heel wat camera’s niet zijn aangezet vallen 1 voor 1 een aantal beelden weg op diverse monitoren. Rik: "Ga ze maar even aansluiten dan". Marlijn wijst op de uitgevallen beelden, Rik kijkt om zich heen: "wie is er nu, ja jij bent hier" (wijst Ajouad aan?)

Rik geeft later toe verkeerd geteld te hebben > molactie om per ongeluk mensen de verkeerde kant uit te sturen? Terwijl Rik instructies geeft aan Ajouad zodat de camera de lijn weer correct in beeld weergeeft zien we Chris met Marlijn als verkenners. Rik is aan de slag is met de U op zijn kant. Margriet haalt ze eerst door elkaar tot Rik zelf aangeeft: "Nee, dat ben ik". Pas als Pieter tegen Margriet aangeeft dat ze al een half uur tegen Chris aan het praten is over Rik/Pieter hun lijn komt het over en hoor je op de achtergrond “ze loopt te fucken”
Wanneer Pieter zijn rode scherm te zien krijgt schiet Rik meteen (bewust/onbewust) in een schrik-reflex. In een biecht van Rik: “het voelt alsof er iemand weggerukt is uit de groep. Hij staat op, we omhelzen hem en in een keer was hij weg. Je spreekt hem niet meer, vertrokken. Helaas was hij het slachtoffer (deel van molbiecht: … die ik als mol als eerste naar huis stuurde?)

Aflevering 2: scheepsrecht
Opdracht 2.1: Art Gallery
Rik komt met een schilderij aan die hij bij Ajouad zijn wand wil plaatsen “waar hing deze?”. Ajouad voorkomt dit en briest: “eh, eh, eh, eh, nee, nee, die niet!” Rik vraagt nog: “waar hing ie dan, waar hing ie dan? Ik heb hem gezien!” “This is my jurisdiction” besluit Ajouad, Rik loopt weg. Mislukte poging om een schilderij op de verkeerde plek neer te zetten? Viktor wil samen met Margriet kijken, Rik voorkomt dit. Margriet stemt ermee in, “Nee is goed, ga maar in je eentje” Rik stuurt Viktor weg. Rik roept de groep bijeen “even centraal” “Laten we nog 1 iemand terug gaan voor een laatste check voor een deel dat we niet helemaal zeker weten”
« Laatst bewerkt op: 2-03-2015, 11:45:34 door Joost2 »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #1 Gepost op: 2-03-2015, 00:51:06 »
Penningmeester kiezen
Evelien wijst Rik aan, Marlijn haakt in: "Ja, ik vind Rik ook wel een goeie". Rik vindt het prima, Art vraagt of ze het zeker weten want hij ziet mensen ook naar Margriet kijken en hop: Margriet grist 100 euro uit de handen van Art die heel sip kijkt.

Opdracht 2:2 Regal Theater
Marlijn, Carolina en Martine zien in het Regal Theater de Anchor Butter reclame. Als ze een joker nodig hebben moeten ze bellen naar 06-27303288. Er staat een speciale WIDM-roadmovie op het programma. Marlijn stuurt Rik en Margriet telefonisch aan. Ze moeten richting het WTC, voorbij het WTC links aanhouden, als maar rechtdoor bij een weg met gekleurde vlaggetjes en dan moeten ze bij het standbeeld naar rechts. Rik heeft het over een chaotische communicatie in de biecht terwijl Marlijn vervolgt over het maken van een U-turn. Rik heeft het over “hier een schreeuwende dame [wijzend op de smartphone] en hier een schreeuwende dame” [naast hem in de Tuktuk] Oftewel complete chaos in het groepje aldus Rik. Even later komt Marlijn tot het inzicht dat er in de buurt een groot, wit standbeeld staat. “Het is een soort eh, eh, van raar standbeeld. Groot, rond, de vorm is gewoon een, een, het is een eikel.” Rik: “het is een witte eikel” Margriet “daar stonden we toch net?” Rik naar chauffeur: “okay, we have to go back to the buddhist library” > hoe wist Rik dit? Rik naar Marlijn: “dat je daar nou niet op kan komen, een witte eikel.” Wanneer ze in de buurt komen zegt Rik stellig “hier is het, hier is het” De groepjes komen op tijd binnen met 4min30sec over, er is 1500 euro verdiend.

Opdracht 2:3 Volkswijk Pettah
Rik, Margriet en Carolina moeten samen een kar naar de vrachtwagen toebrengen. Rik bekijkt hoe Sri Lankaanse mannen de karren tillen en geeft aan: “Als ik hem nu optil pleurt alles eraf achter” Margriet: “Maar dat weten we niet” Rik dacht: “Ik ben een sterke man, laat mij maar voor” in een biecht. De dames zouden achteraan de kar aanduwen. Op 37:13 waagt Rik de eerste poging, op 37:15 zegt Rik: “Nee, dat gaat niet lukken, dat is veels te zwaar. Misschien moeten jullie hem naar beneden duwen”. (gooide Margriet contragewicht erin om het Rik moeilijk te maken of veinsde Rik dat hij de kar niet kon optillen?)

Een Srilankaans mannetje doet voor hoe het moet in twee seconden. Op 37:35 waagt Rik een tweede poging, op 37:40 zet Rik hem neer want ‘too heavy’ Rik in biecht: “Toen dacht ik, wij doen iets fout”. Met nog 35min40sec te gaan van de 45min is Rik samen met Margriet en Carolina nog niet vertrokken. Pas bij deze derde poging komt er beweging in terwijl er nog 35min35sec te gaan zijn voordat ze binnen moesten zijn. Na 10 seconden roept/beveelt Margriet: “Zet hem neer, zet hem neer!” Rik doet wat hem gevraagd wordt. De verdeling is niet goed, hij is te zwaar aan de achterkant. De groep moet de lading opnieuw indelen, succesvolle poging tot tijd rekken? Na tien seconden vallen de eerste spullen er al af. Op 40:44 valt er een grote zak met rijst van de kar. Op 41:04 na een korte onderbreking weet Rik de kar wel in 1 haal op te tillen. Rond 41:14 vallen er weer lichte spullen van de kar af. Rond 42:38 staat de kar weer stil bij Rik, Margriet en Carolina, rond 42:48 hervatten ze de sjouwopdracht. Met nog 16min37sec te gaan valt er weer wat lichts van de kar, al wordt dit er net zo snel weer opgegooid door de lokale bevolking. Rond 44:53 staat de kar weer stil. Met nog 8min20 op de klok komt ook Rik samen met Margriet en Carolina aan. Ondanks de vele vertragingen is er toch 1500 euro verdiend, niet dankzij Rik of Margriet, maar dankzij de behulpzame bevolking.

Aflevering 3: verraden
Opdracht 3:1 Lasergamen
Martine vooraf bij het etentje: “oké, gokken, wie weet wat we gaan doen zo?” Chris: “Lasergamen” [wijst Rik aan] Marlijn beaamt: “Ja, lasergamen dat vind ik een goeie!” Rik: “Dat was mijn gok, maar ik weet het ook niet maar..” Rik in biecht: “Het is echt allemaal waar wat al die oud-kandidaten zeggen. We zijn begonnen als een stelletje lollige mensen die met elkaar een paar opdrachten gaan uitvoeren, maar eigenlijk sinds het begin van opdracht 1 is het bloedfanatiek geworden. We willen allemaal dat spel spelen, we willen allemaal die opdrachten goed doen, elkaar doorgronden”. Ajouad: “We gaan iets doen waar andere mensen heel jaloers op zijn”

Rik in biecht: “Maar het is niet te doen. Ik heb ontzettend veel moeite al om überhaupt op mezelf te letten, om te zorgen dat ik goed observeer om goed te zien wat er eigenlijk gebeurt. En al die verbondjes, je wordt er gek van. Overal staan mensen te fluisteren. Overal worden pacten gesloten en deals. Ik ben bloednieuwsgierig, ik wil alles weten. Maar dat kan niet. Daar word je echt, echt gek van. Margriet denkt dat de opdracht te maken heeft met hijskranen. En dat die ervoor zorgen dat deelnemers er tussendoor worden geslingerd. Schrijf in de lucht een code en dan daarna ligt er ergens een enveloppe.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2015, 11:52:21 door Joost2 »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #2 Gepost op: 2-03-2015, 00:53:00 »
Rik neemt de opties door: ”we kunnen inderdaad alleen zoeken naar onze eigen naam maar je kunt natuurlijk ook gewoon pakken wat je pakken kan want dat heb je tenminste geld”. (Margriet haar suggestie) Rik heeft niet heel goed opgelet en is door een booby trap afgegaan zonder een enveloppe te pakken. In een biecht van Marlijn geeft ze aan dat Rik juist wel goed had gekeken en haar naamcode had gespot in een tuktuk in het midden van het terrein. Ze pakt haar eigen enveloppe en die van de mol. Ipv 3000 euro te winnen komt Viktor met 100 euro over de streep als enige.

Opdracht 3:2 Bentota
Art is op zoek naar zes aandachtstrekkers, Carolina wijst meteen naar Marlijn. Chris gaf meteen aan wel te willen overblijven bij de twee niet-aandachtstrekkers. Viktor nam de leiding en deelde mensen in de groep aandachtstrekkers of niet. Martine, Marlijn, Carolina, Ajouad en Viktor trekken aandacht. Margriet gebaart wild met de armen in de lucht: ”Jongens, ik kijk over al die mensen heen” en daarmee belandt Margriet als zesde aandachtstrekker in de groep, Rik blijft over met Chris. Ajouad trekt een gele lap stof uit de kast, Marlijn vindt het meteen een goede kleur, Margriet zegt: ”it’s perfect”. Na veel nameten en afdingen door Ajouad loopt het groepje verder. Ze gaan op zoek naar een schaar op Marlijn’s aangeven. Martine ziet paraplu’s en op haar aanraden kopen Carolina, Viktor en Martine paraplu’s. Margriet wil verf kopen, uiteindelijk kopen ze in een verfwinkel twee emmers verf en een schaar. Viktor stelt op het strand voor om van het gele doek meer letters te maken dan een enkele B. Ajouad helpt met het doormidden knippen van de stof in de lengte. Met zand erop gaat veel sneller aldus Martine die Marlijn becommentarieert met haar theekransje. Margriet juicht het alleen maar toe dat Marlijn een kinderdagverblijf gaat beginnen in Sri Lanka en waarschijnlijk heel Azië, maar niet vandaag.

Rik laat het initiatief aan Chris, om zijn mol te kunnen observeren. ”Richting zee zijn ze sowieso niet”, aldus Rik in het vliegtuigje. Chris ”ze moeten op een dak zijn, op een gebouw of groot braakliggend terrein”. Rik kijkt naar hoge gebouwen. Rik kan niet kijken want aan zijn kant is nog enkel zee. Chris merkt op den duur op dat ze bijna bij het strand zijn. Volgens Chris zou het logisch zijn om een aanwijzing op het strand te geven. Chris leest als eerste hardop Bentota. Er waren twee blauwe vlaggen, van Ajouad en Viktor. De andere vier zijn niet herkend en Chris voorop denkt dat ze die bij Bentota tegen zullen komen voor een volgende aanwijzing.

Na de landing kon er geld gevonden worden, volgens Chris houdt dat verband met een nieuwe aanwijzing van de overige 4 aandachtstrekkers. Eenmaal geland vraagt Chris zich af: “en nu?” Rik borduurt erop voort: “dan moeten we nu gaan zoeken naar een aanwijzing” Rik in biecht: “het kan niet zo simpel zijn dat we landen, en dat daar dan een enveloppe met geld ligt” > zo simpel was het dus wel. Mol die een kandidatenbiecht inspreekt? Chris wijst Rik op een aanmerend bootje en beide kandidaten lopen pal langs de boei met daarop de enveloppe. Na een expeditie naar de mangrove-bossen voor een leguaanvaraan keren ze zonder enveloppe terug bij het restaurant waar de andere kandidaten aan het eten zijn. Rik in biecht: “alle dingen die we gedaan hebben kwam door het initiatief van Chris. Chris heeft keihard lopen mollen. Die informatie wilde ik graag voor mezelf houden. Voor het eerst ga ik informatie niet delen, want informatie is macht”

Opdracht 4:1 Galle
Rik trekt samen op met Carolina en Ajouad. Margriet, Martine en Chris komen bij het historisch huis waar muis, spruitje en kukelpapa op de foto moeten. Rik ontbreekt, de eerste genomen foto is fout. Rik, Carolina en Ajouad staan bij de Nederlandse hervormde kerk. Iedereen met minder dan 2 tattoo’s moeten op de foto. Rik en Ajouad worden gefotografeerd, terwijl er meer kandidaten op horen te staan met minder dan 2 tattoo’s. Mensen met NY als lievelingsstad moeten naar het Moon-bastion. Marlijn legt duidelijk uit waar het Moon-Bastion is (bij de Grote Klok) Rik herhaalt dit fout: “Ik ben samen met Carolina nu naar de vuurtoren aan het lopen” omdat hij ervan maakt dat het Moon Bastion tegenover de vuurtoren ligt. Rik gaat samen met Viktor, Margriet, Carolina en Marlijn op de foto.

De foto bij de Nederlands hervormde kerk waar Rik op staat is fout bij gebrek aan meerdere mensen. De foto van het Middelpunt/Moon Bastion is fout want 1 teveel. Bij beide foto’s is Rik betrokken.

Opdracht 4:2 Dagoba
Rik pakt uit bakje X 3 jokers. Rik zegt tegen Martine dat zij de macht heeft ook al heeft ze de ZV niet. Hij gooit het op een akkoordje met Martine. In ruil voor het inlichten van Rik wanneer Martine de ZV gaat inzetten, dan zet hij zijn jokers niet in en krijgt Martine er eentje na de test.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2015, 11:56:39 door Joost2 »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #3 Gepost op: 2-03-2015, 00:54:02 »
Opdracht 4:3 Taprobane / Meet&Greet
Rik zou samen met Ajouad op pad, maar Ajouad kiest voor zichzelf en zijn harem aan prinsessen. Rik staat bij de tasjes om de namen die hij onthouden heeft uit te delen. Hij kan verkeerde tasjes uitreiken en zo het raden van het juiste aantal bemoeilijken. Ajouad roept als eerste 30-50, dat is ook het gevoel van Rik. Marlijn denkt dat ook. Viktor en Margriet vinden dat veel. Ajouad zegt zelfs 50-75. Margriet en Chris denken dat ook. Martine denkt een treetje lager. Margriet vindt dat ze er echt veel goed hadden. Viktor polst de stemmen voor 30-50. Ajouad, Viktor en Martine stemmen hiervoor. Margriet, Chris en Ajouad stemmen voor 50-75. Rik telt 3 handen, ”Dus we doen 30-50” (en drukt hierdoor het foute antwoord als groepsantwoord door?) Margriet en Ajouad wisten het zeker. 1000 euro is er niet verdiend. ::art:: verdiend.

NB: op de mededeling dat er bij de foto’s een tussen zat van de mol biecht Rik: “Waarom let ik nou nooit op als het moet?” zonder echt teleurgesteld te klinken of demonstratief zijn handen voor zijn ogen te slaan. Rik sluit de deal met Martine en geeft Marlijn een joker.

Aflevering 5 – schaalvergroting

Opdracht 5:1 Tempelrondleiding
Rik heeft zijn best gedaan omdat hij het als penningmeester leuk vindt dat er eindelijk eens wat geld in de pot komt. Rik nadert Marlijn op een meter afstand terwijl ze een joker gapt. Bij de eerste quizvraag antwoordt Rik in koor met Martine ”40 meter”. Unaniem spelen ze de eerste joker weg. Als de tweede vraag ook correct is beantwoordt door Chris, vraagt Rik: ”nog 1 joker”? Na een korte wisseling van blikken met Chris besluit Rik: nog 1 joker eruit halen. Als Art zegt dat er nog steeds geen geld verdiend is grapt Rik: ”vanaf nu geld?” met een grijns van oor tot oor.
Rik overlegt met Vik en Chris en besluiten tot 550 verhalen, Margriet en Martine mengen zich niet in de discussie en blijven zich stil houden tot nu. Rik checkt wat de groep wil: ”Zullen we de meerderheid dan maar volgen?” Martine en Margriet zijn vastberaden: joker wegstrepen. Maar alleen omdat Rik het balletje opgooit, ze namen geen initiatief. Rik legitimeert de keuze ”want ja de meerderheid beslist”. Op de laatste vraag antwoorden Margriet en Rik in koor: ”3 schilders”. De vierde joker wordt weggespeeld.

De verklaring waarom Rik voor de pot wilde gaan geven Viktor en Carolina. Carolina zag Rik even smoezen met Marlijn, waaruit Carolina begreep dat Marlijn van plan was de buit met Rik te delen. Rik voelde dit feilloos aan (vorige aflevering gaf hij dit expliciet aan: ”de volgende keer doe je wat voor mij terug Marlijn”) en wilde weten waar het om ging. Zo heeft Rik genoeg redenen om voor de pot spelen te opperen ipv een joker wegspelen.

Opdracht 5:2 liegen of de waarheid / Habaraduwa strand
Rik beantwoordt 1 vraag (wie is de Mol?) naar waarheid en 1 vraag (voornamen van De Mol) liegt hij (leugentje om bestwil?). Rik graaft in zijn eigen vak (nr. 7) en houdt zo door te graven in het juiste vak de schat bij de kandidaten weg door te veinzen dat ie hem niet vindt?

Opdracht 5:3 Nederland op het water
Rik zit samen met Margriet in een bootje. Ze varen naar Haring en pakken een pakketje mee. Ze varen richting Achter het Klooster. Vanuit daar moeten ze richting Muggenbeet, om daarna (on)bewust Klutsdorp omver te varen. Ze leveren een pakket af in Hongerige Wolf. Rik doet aan cherry picking net zoals in Galle, door de aanwijzing van Chris (Marlijn bij Galle) verkeerd uit te leggen. Ze moesten naar Duur, Rik maakt ervan dat ze niet richting Enschede om bij Duur uit te komen, maar naar Enschede zelf moeten ipv Duur. Er wordt door #teamMargriet&Rik 1 pakket in Geldrop afgeleverd, maar dit (b?)lijkt niet het juiste pakketje te zijn (dreef het juiste pakketje op 39:35 na de dijkdoorbraak in Klutsdorp en de lokale waternoodsramp weg?). Ze eindigen hun serieuze pakketdienst door in Poolland een pakketje af te leveren terwijl de klok nog 9 seconden te gaan had. NB: rond 44:50 in de aflevering zie je bij Rik/Margriet in de boot nog zeker 2 pakketjes die niet afgeleverd zijn? Op 45min precies doet Rik in de biecht een ::art:: > voorbode voor geen geld in de pot door de mol?

Aflevering 6: kantelen

Opdracht 6:1 DACV Hambantota
Rik draagt een t-shirt met kentekenplaten erop. De kandidaten krijgen de opdracht om zo snel mogelijk in te parkeren. Rik parkeert als een-na-laatste zijn vrachtwagentje in. Chris en Caro waren het snelste, zij mogen dan ook de helicopter in. Marlijn vraagt zich af wat de gemakkelijkste cijfers zijn. Rik antwoordt: ”1 en 7”. 9 lijkt Rik veel auto’s, Margriet vult aan: ”maar wel een hoog bedrag!” Een 8 heeft veel auto’s nodig om rond te krijgen, een 7 heeft er maar drie stuks nodig uitgedrukt in digitale cijfers. Als groep besluiten ze voor 1974 euro te gaan als bedrag.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2015, 12:00:58 door Joost2 »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #4 Gepost op: 2-03-2015, 00:54:54 »
Martine neemt de 1 voor haar rekening, Marlijn de 7 met hulp van Martine, Margriet maakte de 9 in orde en Rik de 4. Marlijn begeleidt de andere kandidaten en vindt vrachtwagenchauffeur wel wat hebben. Als Martine vraagt of een setje vrachtwagens erbij horen roept Rik: ”dat is mijn 4!” Ze lopen de cijfers bij langs. Rik: ”dat is een 1, duidelijk, een 9, 7 en 4”. Marlijn en Rik willen aan het ,- beginnen maar wanneer iedereen klaar zit komt Margriet met ‘ik denk dat we een €-teken moeten maken’. Rik sputtert niet tegen maar vraagt: ”en ik dan?” qua rol in het €-teken. Marlijn legt het uit. Op 14:50 van de aflevering wijst Rik, ‘daar komt ie! Daar komt de helikopter!’ De mol heeft in het molboekje in zijn interview laten weten dat hij/zij er moeite mee had om zijn voorkennis te verbergen. Anekdote of niet, als voorbeeld gebruikt de mol: ”ik wist dat er een helikopter aan zou komen”. Slaat dit op Rik, nu hij het in de aflevering als flapuit meteen uitgooit? Carolina en Chris lezen desondanks A L D I alsof het letters moeten voorstellen. Martine molt een vrachtwagentje, Margriet stelt voor om een reserve vrachtwagentje te lenen bij de bouwvakkers. Bij een tweede keer overvliegen zien ze E1974 juist. Chris maakt er na veel overpeinzingen van: Edo1974. Dit antwoord is fout, geen geld in de pot.

Bij terugkomst in hun slaapkamer treffen Rik en Marlijn post van de mol op het bed aan. Rik in een biecht: ”Het was niet eens een vraag of ik het zou delen want Marlijn stond er gewoon naast”. In hoedanigheid van penningmeester krijgt hij het aanbod om twee jokers te kopen. De eerste kost 250 euro, de tweede 500 euro. Marlijn is resoluut: ”Je gaat niet voor 750 euro uit de pot 2 jokers kopen. Ben je gek geworden?” Wanneer Rik aangeeft Marlijn niet nog een keertje een joker te geven geeft Marlijn aan dat jokers op zich wel gewenst zijn. Op 28:54 zegt Rik in een voice-over: ”Mijn medekandidaten doen alles voor een joker, liegen, bedriegen… gooi 1 joker op tafel en ze vechten elkaar de tent uit” > de mol legt uit?. Marlijn haalt Rik over, op voorwaarde dat Marlijn het geld achterlaat aan de ontbijttafel. Aldus geschiedde.

Opdracht 6:2 touwtje trekken op het strand
Art somt een hele rij met cijfers op. Rik in biecht: ”Zo’n eindeloze rij met cijfers, wat moet je ermee? Ik ben er gewoon niet goed in. Trek een touw omhoog die niet genoemd was en je had geld. Trek een touw omhoog die genoemd was en je had pech.” Rik en Marlijn gaan samen op pad, Caro en Chris ook. Rik vraagt tweemaal: ”is 14 genoemd?” Niemand reageert, dus hij trekt +250 omhoog. Martine levert 2 kokers in, Margriet 1, Rik 1, Carolina 5, Marlijn 2.
Art telt de kokers. Getallen die gepakt hadden moeten worden: 3, 4, 7, 8, 9, 12, 14, 15, 19 en 21.
1e koker +250, 6e koker +250,
2e koker  +250, 7e koker +250
3e koker -250, 8e koker +250
4e koker +250, 9e koker -250
5e koker -250, 10e koker +250.
11e koker +250. Netto: 1250 euro.

Aflevering 7: Spoorloos

Opdracht 7:1 treinreis vanaf Bandarawela
De groep stapt met koffers de trein in. Ze doen als eerste Diyatalawa aan, Rik maakt zijn koffer open voor de eerste vraag: hoeveel zitplaatsen voor monniken zijn er in deze trein? <13, ga naar de derde wagon gerekend vanaf de locomotief. >13, ga naar de vierde wagon gerekend vanaf de locomotief. Rik stapt samen met Chris uit en krijgt te horen: 2 per wagon. Ze tellen 4 wagons, dus minder dan 13 zitplaatsen is hun antwoord. Dit antwoord is fout, want er zijn meer dan 2 zitplaatsen per wagon blijkt later. Rond 10:10 in de aflevering zie je het opschrift “For clergy” Rik in biecht: ”Wellicht bedoelde de man 2 bankjes per wagon en dat er dus 4 zitplekken per wagon zijn. Dat zou betekenen dat we het antwoord fout hadden” > molactie door 2 bankjes van 2 aan te zien voor 2 zitplekken?

Ze doen als tweede Haputale aan, de koffer van Marlijn met een omgekeerde negen met ananas op zijn hoofd. Kost een derde klas kaartje van Haputale naar Ambewela meer dan 60 rupee? Ga naar de eerste wagon gerekend vanaf de locomotief. Kost een kaartje minder dan 60 rupee? Ga dan naar de vierde wagon gerekend vanaf de locomotief. Terwijl Marlijn die tweede optie voorleest zie je Rik wegsluipen op 11:00 – 11:03, rond 11:04 is hij buiten beeld en dus Spoorloos? Hij kan ongemerkt naar de laatste coupé waar de kandidaten uiteindelijk in terecht komen om de enveloppe met geld op het spoor te lozen in de wc? Pas op 11:34 komt Rik weer in beeld, hij is dus 30 seconden spoorloos geweest in de trein, iets waar Chris op hint later rond 13:44 als de trein een tunnel in gaat.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2015, 12:04:00 door Joost2 »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #5 Gepost op: 2-03-2015, 00:57:54 »
Martine maakt haar koffer open in Idalgashina. ”Is de volgorde v/d wagons, bekeken vanaf de locomotief: loco – expo rail – derde klas – tweede klas – observation saloon? Indien ja: ga naar de tweede wagon gerekend vanaf de locomotief. Indien nee: ga naar de ? wagon”. De groep gaat door naar de tweede wagon, waarbij Rik & Marlijn hun koffers hebben achtergelaten bij het startpunt. Ze arriveren in Ohiya. Chris maakt zijn koffer open. ”Welk cijfer staat er op de voorkant v/d locomotief?” Marlijn rent naar voren & ziet 796, ze moeten naar de expo rail gerekend vanaf de locomotief. Ze mogen de coupé niet binnen maar gaan staan in het tussenstukje waar men alle koffers opstapelt.

De groep komt aan in Patipola, Margriet maakt haar koffer open. ”Is de volgorde v/d wagons die de kandidaten bezocht hebben: 3-4-2-1-expo rail, als dit juist is dan ligt er geld in de 2e wagon gerekend vanaf de locomotief. Als het niet juist is, ligt het geld in de 3e wagon.” De groep gaat terug naar de derde wagon en Marlijn oppert rond 17:37 of ze de koffers niet beter ergens neer kunnen leggen buiten de derde wagon. Rik geeft het ‘goede’ voorbeeld door de lokale bevolking te vragen of zij een molenveloppe gezien hebben. Margriet volgt z'n voorbeeld. Martine zoekt het op de grond onder de bankjes, Margriet wil door de tassen gaan zoeken. Op 18:34 focust de camera op een vierkantig doosje in het bovenste rek. Er is een logo afgeplakt, zat hier het geld in die Rik tussen 11:04 en 11:34 heeft verdoezeld? Chris verdwijnt op 18:50 in een wc-hokje, op 19:10 vraagt Margriet af waar Chris is, rond 19:20 zegt Rik dat ze 1 wc hebben onderzocht, de ander was op slot. De groep stapt uit in Ambewela, komen Art tegen & die vertelt hen dat er geen geld is verdiend ondanks de juiste coupé.

Opdracht 7:2 Mol-verkiezingen voor de Tamil-th€€plukkers
De kandidaten mogen bij Pundulu Oya de lokale Tamils ervan zien te overtuigen dat zij de mol zijn. Art op 26:26 als ze kiezen voor de echte mol, 26:27: close-up van Rik wanneer Art ‘echte mol’ uitspreekt. Is Rik de echte mol? Hij knikt kort op 26:28. Terwijl Chris enthousiast bezig is, loopt Rik op 28:04 tegen een tolk aan. Op 28:09/30:17/30:33/30:43 zegt Rik: ”Stem op mij, want ik ben de mol!” De tweet van WIDM-account was: 5x Ik ben de Mol! De vijfde keer benadrukt Rik dit in zijn molspeech in de tempel. Als journalist is het Rik’s werk om de waarheid te vertellen. Rik presenteert het achtuurjournaal. Maar dat is ook een goede dekmantel voor de mol (vijfde maal genoemd door Rik, 4x op campagne, 1x bij speech) Margriet in voice-over: ”dit is een slimme, ik ben de betrouwbare nieuwslezer, ik ben een man van de feiten, zo ben ik. Zou het nou niet geweldig zijn als ik de man ben die de feiten gaat verdraaien?” Rik: ”Als je kijkt naar wat we als groep verdiend hebben is dat niet veel. Maar ik heb helemaal niks verdiend voor de groep” > mol die opbiecht de mol te zijn en gesaboteerd te hebben? ”Ik ben het schoolvoorbeeld van een Mol”.

Groepsvrijstelling: Rik krijgt de optie, voor geld uit de pot x aantal groene enveloppen & 1 rode. 1 groen/1 rood: 500 euro, 2 groen/1 rood: 750 euro, 3 groen/1 rood: 1000 euro, 4 groen/1 rood: 1250 euro.  Hij kiest voor 2 groene enveloppen en 1 rode enveloppe, kans 2 uit 3 voor 750 euro. Hij pakt de groene enveloppe, iedereen is door. Als leugentje om bestwil legt hij de groep uit voor 1500 euro een groepsvrijstelling gekocht te hebben.

Aflevering 8 – onderaan

Opdracht 8:1 Th€€ plukken
“We kunnen moeilijk eerst alles plukken & dan gaan tellen toch?” aldus wat Rik bij aanvang inbracht als strategie om niet te volgen gebeurt toch. Marlijn oppert om iemand bij de tafel te laten staan die alles gaat tellen. Ondanks dat Chris hiervoor aangesteld wordt gaat ie net als de rest meteen helpen met plukken. “Laat de kleine bedragen maar hangen” Rik lijkt zich in tegenstelling tot Margriet niet mols op te stellen. “Ik heb mij geprobeerd te focussen op bedragen boven de 1 euro” Een paar seconde na deze voice-over schreeuwt Martine: “Yo, 65 euro!” In vergelijking daarmee zijn briefjes van 2 tot 5 euro ook kleingeld & kost het tellen van die briefjes meer tijd dan meteen 1 briefje van 65 euro pakken. Martine is nog onmolser dan Rik hier. Margriet haar ‘als pakken wat je pakken kan ook een tactiek is, desnoods gooien we al die kleine bedragen zo de schutting over & doen we er niks mee’ voice-over & het feit dat wanneer de camera in helicopterview over het theeveld heen zwenkt waarbij Margriet onderaan de plantage te zien valt een aanwijzing? Eerst tijd verdoen met 0,13 euro briefjes plukken onderaan en als het uitkomt in 1 keer al die briefjes van tafel gooien?

”Het groen van de theeplantage, zo groen heb ik het gras nooit in Nederland gezien. Zo helder en zo mooi diepgroen, molgroen”. [geluid zwelt aan] tussen 8:00 & 8:06 v/d aflevering terwijl Rik in beeld is. Hint naar Rik als mol? Op 15:15 gaat Chris pas tellen, vrij snel meldt Rik zich bij de tafel.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2015, 12:29:53 door Joost2 »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #6 Gepost op: 2-03-2015, 00:58:49 »
Rik dringt aan op het maken van stapeltjes van dezelfde bedragen. Met veel van dezelfde bedragen kan je stapeltjes in tienvoud makkelijker optellen. Een mogelijke molactie kan zijn, teveel tijd kwijt zijn aan sorteren zonder tijd te hebben om alles te tellen. Rik is continu aan het sorteren, maar van het uiteindelijk optellen komt het niet. Met 7min30 nog te gaan gaat Marlijn hardop tellen ‘hier een vijfje, nog een vijfje” Chris raakt er van in een lachstuip uiteindelijk. Rik maant hem tot het stoppen met lachen rond 11:11. Rik als mol die de serieuze kandidaat uithangt? Hij geeft 106,18 euro door aan biljetten die hij net geteld heeft. Om zo verdenkingen weg te halen bij Margriet? De tijd is voorbij en ze komen tot 1212,37 ipv 1851 euro.

Intermezzo:op 15:02 vraagt Rik aan Marlijn: “op welke kamer zit de mol?” Marlijn: “202” -> kamer van Rik en Marlijn. [moment van stilte] Marlijn: “203” Rik: “EH!” “Ohoooo, dat is onze kamer!” Marlijn: “Weet ik, 203 bedoelde ik” Rik: “Ga je me toch nog op het laatste moment stress aanjagen?” lees: gaat Marlijn op het laatste moment Rik als mol toch nog verdenken?

Opdracht 8:2 op logo-jacht in Colombo Street Kandy City
Marlijn: “Als je de letters achter elkaar zet heb je de naam van…” Rik: “of het adres!” Rik gaat samen met Chris en Martine op zoek, Marlijn met Margriet. Margriet vindt de eerste, het logo van Atlas. Chris is in zijn eentje gaan slenteren, zelfstandig van Rik en Martine. Margriet vindt het tweede logo, het poppetje van Dulux let’s colour. Martine vindt een logo van Asian Paints/Raja Trading, een lelie/lotusbloem. Na vijf minuten zoeken veroorzaakt Martine een flinke discussie over de vermollemaande stift. Chris loopt weer alleen rond. Martine/Rik staan in bijzijn van het gifgroene 34-logo maar zien hem niet. Martine: het zijn er nog al veel. Gaat Rik weer mee zoals met Chris bij Bentota in het veinzen een logo niet te zien?

Martine spot het rode 68-logo, Rik spot de gekleurde streepjes met letter P, dit is de beginletter. Martine merkt op dat er overal puntjes staan en het dus P. moet worden. (close-up rond 22:28) Rik wijst naar de overkant van de straat en geeft aan dat het inderdaad om een afkorting gaat en geeft Martine gelijk. Martine ziet Rik lummelen, ze ziet niet altijd het fanatisme/de eagerness tijdens opdrachten. Margriet oppert om de mannetjes te vragen, want die lopen al hun hele leven over deze straat. Het groepje van Rik/Martine/Chris vinden het logo met V, zodat er staat P.V. waar ze zich dan ook op focussen. Chris geeft aan dat het vragen aan de lokale bevolking geen zin heeft omdat je ze niet duidelijk kunt maken waar je naar op zoek bent. Niettemin probeert Marlijn het tevergeefs.

Rik geeft met nog 4 minuten te gaan aan zich enkel te focussen op J.V., Chris corrigeert hem. Poging om te mollen verijdeld door de fanatieke kukelpapa? Rond 25:22 arriveert Chris als eerste, die stil gaat staan om te constateren dat ze bij P.V. Dayananda de notaris zijn aanbeland. Hij houdt zich zichtbaar in, om te observeren wie nog meer door heeft dat ze er zijn. Rik en Marlijn komen als laatste aan, Chris maakt aanstalten om verder te lopen tot Martine begint te wijzen “wacht eens!” Margriet en Martine roepen om het hardst in koor: “PVD, PVD!” Marlijn brengt uit: “Jeetje! Gewoon het eerste waar we voor staan” Margriet en Rik zijn het snelste binnen in het kantoor van de notaris. Met nog 1 minuut 15 seconden te gaan vraagt Margriet of hij een enveloppe heeft of geld. Ze herhaalt haar vraag, Rik valt haar bij. Na 7 seconden zegt de notaris: “Pak maar!” ;D en out of the blue grist Rik de enveloppe uit de stapel met notariële aktes.

Opdracht 8:3 verlaten th€€-fabriek Roslin Hill
De kandidaten krijgen elk 10 minuten de tijd om de fabriek ongezien door te komen terwijl ze vijf enveloppen onderweg kunnen oppikken. Als ze zonder op de foto te zijn vastgelegd hierin slagen valt er maximaal €500 te verdienen voor de pot per persoon. Volgorde: Martine, Margriet, Marlijn, Rik en Chris. Na drie enveloppes gepakt te hebben wordt Martine geflitst in de overgang naar de tweede ruimte. Ze pakt nog een vierde enveloppe en levert ze in. Geen €500 voor de pot want geflitst.

Margriet wordt niet geflitst en levert ongezien haar 3 enveloppen in, hierin zit: 500 euro voor de pot. Marlijn pakt 3 enveloppen, is rond 5:40 bij de bak, maar is onderweg wel geflitst. (een mooi blauwwerkje) Rik loopt voorbij de eerste enveloppe, pakt de tweede en finisht met 7min30 op de klok met 1 ingeleverde enveloppe. Bij terugkomst beweert Rik heel rustig het parcour doorlopen te hebben en geen andere enveloppes gezien te hebben. Dat is gek, gezien hij langs de eerste enveloppe loopt en geen blijk van herkenning geeft. Bovendien toont Art bij het einde hoe Rik, met gezicht naar de camera, nog net niet met een grijns van oor tot oor geflitst is. Chris pakt 3 enveloppes/€250 mee zonder geflitst te zijn.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2015, 12:37:25 door Joost2 »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #7 Gepost op: 2-03-2015, 00:59:50 »
Aflevering 9: Zinloos
“Nu ik al een paar weken WIDM aan het spelen ben is de realiteit ver weg. De waarheid spreken, eerlijk zijn en moreel verantwoordelijk bezig zijn. Ja ook ik ben diep gezonken, ook ik ben maar een mens. Ik heb alles gedaan om dit spel te overleven. Tja, het is WIDM, het is niet de echte wereld dus in dat geval mag het wel vind ik.”

Opdracht 9:1 jokertafel
Art: ”De komende tien minuten kunnen alles bepalend zijn. Kan de winnaar een verliezer worden” > close-up Marlijn. ”En de verliezer een winnaar” > close-up Margriet. ”Een foute timing kan het verschil betekenen tussen wel of niet de finale halen”, close-up Rik (wel) en Chris (niet de finale gehaald). Er liggen twee stapeltjes van 3 jokers naast elkaar in het bakje van Art. Chris pakte de eerste twee jokers die Art aanbied. Rik: “èèn ding wat ik heb geleerd van al die keren WIDM kijken is dat je nooit als eerste moet toeslaan, dat komt je altijd duur te staan want je weet niet wat er nog meer op tafel komt” > biecht Rik in deze voice-over op dat hij als mol weet dat het Chris duur komt te staan omdat Rik als mol natuurlijk voor de post met ? gaat?

Margriet grist de volgende twee jokers weg. Art biedt geld aan: 500 euro. Marlijn pakt dit. Tot slot biedt Art een enveloppe met vraagteken aan. Rik gaat hier op in en leest: je mag 2 jokers afpakken van je medekandidaten. Hij is resoluut in het afpakken van 2 jokers die Chris als eerste te pakken had gekregen. Later deelt hij een joker met Marlijn terwijl ze aan het pootje baden zijn. (”voor de zoveelste keer hé, heb je het door?”)

Opdracht 9:2 schreeuwdictee
Rik, Marlijn en Margriet krijgen van Art elk een enveloppe overhandigd. Er is 1500 euro te verdienen, 500 euro per persoon en in elke enveloppe zitten 5 zinnen. Per goede zin dus 100 euro, maar enkel het geheel aan vijf zinnen levert 500 euro op. Rik staat in het midden, Marlijn rechts en Margriet links. Rik is in de middelste positie zoals hij het zelf zegt: het communicatieknooppunt. Hij verstaat de eerste zin voor Margriet van Marlijn niet. “Ik kan alle informatie beheren aangezien ik in het midden zit. Als ik de zinnen niet doorgeef, komen ze ook niet goed terecht bij Marlijn [veelzeggende blik]” Ondanks die biecht geeft Rik de zin die hij van Marlijn kreeg die voor Margriet bedoeld was wel correct door aan Margriet.

Rik verspreekt zich (leugentje voor bestwil, terwijl hij in eerste instantie wanneer Marlijn het niet goed hoort wel leugentje om bestwil zegt), houdt een zin achter die van Marlijn aan Margriet geadresseerd was. Hij zat in het spil van de opdracht, cruciaal voor het slagen van alle verhaaltjes. Resultaat: Marlijn 6 zinnen, Margriet 3 zinnen, Rik 5 zinnen met 1 op zak die hij ‘vergeten’ door te schreeuwen is. Laatste zin van Rik is niet voor hem bedoeld, Marlijn zin teveel en laatste zin niet voor Marlijn, Margriet met drie zinnen zinloos (al zou het zinnenloos moeten zijn want 2 tekort ipv 1)
« Laatst bewerkt op: 2-03-2015, 12:40:37 door Joost2 »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #8 Gepost op: 2-03-2015, 01:10:06 »
Lezen en schrijven
Het zit ook in een uitdrukking : "Met ... kan ik lezen en schrijven", dat betekent dat je met die persoon meteen op 1 lijn zit. Het kan dus ook slaan op de duootjes die meteen een klik met elkaar hebben.
Rik en Marlijn zitten met elkaar op 1lijn al geeft alleen Marlijn dit expliciet aan in haar biecht (ik heb dus een bondje met Rik, of het andersom ook zo is weet ik niet, maar..)

Scheepsrecht
Bij gebrek bij enig idee over de mol na aflevering 2, heb ik dit nog even aan mijn mol van aflevering 1 proberen te knopen. Rik lukt het pas bij de derde poging (die wij te zien krijgen) om de kar op te tillen.
Poging 1 - Rik: "Nee, dat gaat niet lukken."
Poging 2 - Rik: "Too heavy."
Poging 3 - Rik: "OK. Kan 'ie?"
(Een meter verder stoppen ze overigens alweer omdat het voor Carolina & Margriet te zwaar is geworden.)

Beide gecombineerd:
scheepsrecht kan ook verwijzen naar schip => Anker. Wat is Rik van het Journaal? juist ja...Ankerman => Anchorman!
lezen en schrijven is dan een verwijzing naar zijn werk, hij leest het nieuws, hij schrijft blogs...dingen die journalisten doen.
Ergens las ik ook dat die twee titels beide te maken hebben met gezegden (3 maal is scheepsrecht, ik kan lezen en schrijven met die vent)

Op een rij:
Ook op Rik zijn de afleveringstitels van toepassing:
1. Lezen en Schrijven: Rik las mee uit een andere kandidaat z'n mol boekje en schreef vervolgens direct iets in z'n eigen boekje.
2. Scheepsrecht: Rik lukte het pas bij de derde poging om de kar op te tillen = Driemaal is Scheepsrecht.
3. Verraden: Rik verraadde Marlijn met het verbond. Ook (ver)-raadde Rik wat ze gingen doen (lasergamen) ook moest Rik vanuit het vliegtuig van veruit raden.
4. M acht: M kan staan voor: Mol (en voor Muis, Rik was muis) en Rik presenteert het 8 uur journaal, kortom: Mol = 8 uur journaal.
5. Schaalvergroting: Rik had de cijfers 7 en 14, kortom: schaal 1:2 = schaalvergroting.
Anyway, wat me ook opviel en een betere link zou zijn is bij schaalvergroting dat Rik bij zijn gesprek met Marlijn in kleermakerszit zit, net als de boeddha van de eerste opdracht. Met als verschil dat die boeddha een tikkeltje groter is.



Want kan de afleverings-titel 'Kantelen' niet een verwijzing zijn naar het kantelen van de letters?
Rik drong aan op het getal 1974. Het is wel opmerkelijk als je de onderstaande letters kantelt er (indirect, bij husseling!) de letters 'H, P en J' te zien zijn. Hendrik Peter Johan van de Westelaken is Rik zijn volledige naam, wat toevallig zeg! En die 'I' ervoor kan dan misschien staan voor 'Ik' is dus = Ik, Hendrik Peter Johan? Rik z'n voornamen!
De letters en bijvoorbeeld de 'P' moet je wel omdraaien, apart of husselen maakt niet uit lijkt me, het gaat erom wat eruit komt. De naam van de afleveringstitel is 'kantelen' dus mij lijkt het zo'n onlogische redenatie nog niet, dat het kan slaan op het 'kantelen' van de letters.
Zie bijlage hieronder, de letters 'IPJH' = Ik Peter Johan Hendrik:
Heb ze net zelf ook even op andere diverse manieren proberen te kantelen en 'Ik Ben, Jan Hendrik' zou trouwens ook kunnen, achterstevoren gelezen = dus kantelen:

Kantelen
6. kantelenRik zegt: 'Hij begon met 30, 1'. Als je de 30 kantelt, krijg je Mol. zie

Spoorloos
'spoorloos' -> Chris grapt als de trein door een tunnel rijdt "dat ineens iemand weg is".

Het was Rik die voor 30 seconden uit beeld verdween en spoorloos was tussen 11:04 – 11:34

Onderaan
Op 06:25 staat Rik helemaal onderaan de heuvel. Hij word ook terug geroepen want hij zegt :"Moet ik weer terug naar boven"?

Zinloos
 ‘Zinloos’ -> als Mol is het voor Rik zinloos om jokers af te pakken, de finale bereikt ie toch wel.
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #9 Gepost op: 2-03-2015, 01:23:43 »
Mogelijke hints naar Rik als mol

Anchor


In de Regal bioscoop krijgen Martine, Carolina en Marlijn tig reclames te zien. Een daarvan is die van het botermerk: Anchor. Rik is nieuwslezer, presenteert het achtuurjournaal en heeft op zijn Linkedin pagina staan als beroep: anchor. Daarnaast draagt Rik meerdere keren in afleveringen een marine t-shirt met daarop een anker. Anchor = anker, maar ook de anchor van het nieuws.

Mol is blind



Rik heeft wat met enveloppen die hij over het hoofd ziet. Niet alleen op Colombo Street in Kandy City als hij samen met Margriet bij de notaris binnen staat. Het duurt tien seconden, tot Rik out of the blue de enveloppe met geld uit de stapel met aktes grist. Maar ook bij de verlaten theefabriek Roslin Hill. Rik loopt de eerste enveloppe voorbij, alsof hij hem negeert. Rik kijkt de kant uit van de enveloppe, maar laat hem liggen? De mol is blind, dus ziet de enveloppes niet? Bij het controleren of Rik geflitst is, kijkt Rik op zijn foto recht de camera in. Hij lacht nog net niet van oor tot oor, maar hij ziet er aardig verblind uit.  ;)

Mollogo



In aflevering 9 bij de jokertafel is de molenveloppe met vraagteken bedekt opgesteld wanneer Rik hem van tafel grist. Zijn vingers bedekken het logo even, maar je kunt dit lezen als: Rik [demol]? Tijdens het schreeuwdictee toont Rik zijn enveloppe met zinnen en bedrukt met Mollogo zo dat alleen bij hem het logo zichtbaar is.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2015, 14:37:20 door Joost2 »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Offline keesisdemol

  • winnaar WIDM-pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #10 Gepost op: 2-03-2015, 07:36:31 »
Wat een geweldig overzicht, complimenten! Vroeg me al af wanneer iemand een overzicht maakte van Rik.

Ik zelf wist het zeker nadat Rik in zijn eerste poging de kar niet op kon tillen. Denk dat we aanstaande donderdag van Rik te horen krijgen dat dat klein iel mannetje hem bijna ontmaskerd had. (Margriet zat er bovenop en dit was misschien het moment waar margriet Rik ging verdenken).

Je zou denken dat in de eerste poging je juist alles geeft om te kijken of je het uberhauot op kon tillen. Ik vind alles gewoon niet kloppen bij Rik, hetzelfde gevoel had ik bij Kees, want Rik is zeker niet dom. Journaallezer word je niet voor niets. Nogmaals mijn complimenten en mijn tweebaans tunnel is hierbij af.

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #11 Gepost op: 2-03-2015, 08:31:12 »
Dit doe je om mij te pesten, he? ;)
Nee maar, mooi en overtuigend overzicht! Ik switch zo wat ieder uur van Rik naar margriet en vice versa.

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #12 Gepost op: 2-03-2015, 10:35:24 »
Super overzicht Joost2! Wat een werk  ::ok::

Alles bij elkaar opgeteld ben ik inmiddels overtuigd. Sinds hij het vliegtuig naar Bentota instapte en zogenaamd Chris eens goed in de gaten ging houden, zit ik op Rik.
Het ging me opvallen dat hij anderen na/tijdens opdrachten verdacht maakte. Ik vind het geweldig als een mol dat doet  ::tandpastasmiley::

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #13 Gepost op: 2-03-2015, 12:01:06 »
Heel mooi overzicht :D

Hoe leggen jullie deze dan uit:

Zouden ze wel een anchor reclame als hint in de bioscoop laten zien als er maar 3 kandidaten zijn die dit zien???
Kan me voorstellen dat daardoor kandidaten spontaan op Rik gaan zitten omdat ze die hint snappen en daarmee, als Rik de mol is, deze meteen ontdekt wordt??

Offline Molletjuh

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #14 Gepost op: 2-03-2015, 12:33:13 »

Zouden ze wel een anchor reclame als hint in de bioscoop laten zien als er maar 3 kandidaten zijn die dit zien???
Kan me voorstellen dat daardoor kandidaten spontaan op Rik gaan zitten omdat ze die hint snappen en daarmee, als Rik de mol is, deze meteen ontdekt wordt??

De "C is the Mole" hint was ook een hint die in principe alleen door de eerste kandidaten die het eerst de kerk binnen kwamen opgemerkt kon worden? Ik bedoel kandidaten die als 3e, 4e, 5e en nog later binnen kwamen hadden dus al te veel zinnen gemist om deze hint mee te krijgen.
Dus dat kan hier net zo zijn. Maar denk dat ze uiteindelijk vooral de hints erin stoppen voor de kijkers thuis.
En als de kandidaten goed hadden opgelet en de link gelegd hadden met Rik had er zomaar iemand een voorsprong kunnen hebben op de rest. Maar dat is duidelijk niet gebeurd.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2015, 12:34:58 door Molletjuh »

Online Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #15 Gepost op: 2-03-2015, 12:39:08 »
Mooi overzicht Joost 2! Ben ik net overgestapt naar de Margriettunnl lees ik dit.En mijn neef heeft nog een hele goede hint gevonden naar Rik met beeldmateriaal.Ik heb gezegd zet op het forum dus ik hoop dat hij dat doet en anders ga ik het doen! 8).Ik zou het echt een verrassing vinden als Rik daar als mol staat te lachen naast Art......

Offline Moljet

  • Forumlid
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #16 Gepost op: 2-03-2015, 12:47:33 »
Mooi overzicht Joost 2! Ben ik net overgestapt naar de Margriettunnl lees ik dit.En mijn neef heeft nog een hele goede hint gevonden naar Rik met beeldmateriaal.Ik heb gezegd zet op het forum dus ik hoop dat hij dat doet en anders ga ik het doen! 8).Ik zou het echt een verrassing vinden als Rik daar als mol staat te lachen naast Art......

Hou ons niet langer in spanning!  ;)

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #17 Gepost op: 2-03-2015, 13:05:55 »
De mol heeft voorkennis:

Opdracht 1:1 treinstation Colombo
Op 15:40 zegt Rik: daar gaan ze al, net nadat het shot liet zien hoe de trein vertrok met daarin beide mannen aan boord. Voorkennis, de mol weet wanneer het geld niet meer te vinden is?
Opdracht 2:2 Regal theater
Wanneer Marlijn het beeld omschrijft als een witte eikel zegt Rik naar de chauffeur: “okay, we have to go back to the buddhist library” > hoe wist Rik dit, voorkennis?
Opdracht 3:1 Lasergamen
Martine vooraf bij het etentje: “oké, gokken, wie weet wat we gaan doen zo?” Chris: “Lasergamen” [wijst Rik aan] Marlijn beaamt: “Ja, lasergamen dat vind ik een goeie!” Rik: “Dat was mijn gok, maar ik weet het ook niet maar..”
Opdracht 3:2 Bentota
Rik in biecht: “het kan niet zo simpel zijn dat we landen, en dat daar dan een enveloppe met geld ligt” > de mol heeft hieromtrent voorkennis, die weet waar de enveloppe hangt. Deze biecht van Rik riekt dan ook naar een stukje van een molbiecht met voorkennis als mol.
Opdracht 4:1 Galle
De mol weet welke kandidaten bij welke foto erop moeten staan om geld te verdienen. Mensen met NY als lievelingsstad moeten naar het Moon-bastion. Aangenomen wordt dat Viktor deze foto heeft doen mislukken door zijn twijfel. Maar heeft Rik (of Margriet/Marlijn) wel NY als lievelingsstad? De mol weet uit voorkennis bij welke foto hij de boel kan verstieren.
Opdracht 5:2 liegen of de waarheid / Habaraduwa strand
De mol weet in welk vak precies iets waardevols ligt. Hebben Rik/Marlijn/Margriet daarom in hun eigen vak gegraven en heimelijk iets waardevols over het hoofd gezien uit voorkennis?
Opdracht 5:3 Nederland op het water
De mol weet dat de pakketjes met geld in Geldrop afgeleverd moeten worden. Rik/Margriet hebben een pakketje afgeleverd, maar niet noodzakelijkerwijs met geld erin. Voorkennis door de mol: een serieuze pakketdienst runnen voor de bühne zonder überhaupt geld te verdienen?
Opdracht 6:1 DACV Hambantota
De mol weet dat er een helikopter aan komt met de tweede beste chauffeurs erin. Rik floept dit er zelf uit. Voorkennis? De mol weet dat voor een getal onder de 2000 euro vanuit kandidaten bezien snel gekozen wordt voor 19xx, voorkennis van de mol: goed je best doen uit voorkennis dat degene in de heli het bedrag als jaartal ziet?
Opdracht 7:1 treinreis vanaf Bandarawela
De mol weet hoe de route in elkaar steekt, weet in welke wagon het geld te vinden is. Rik is op beeld toch echt 30 seconden weg, uit voorkennis alvast in de juiste coupé het geld vermollemaand?
Opdracht 8:1 Th€€ plukken
De mol weet waar het briefje met 1851 euro ligt OF de mol weet uit voorkennis waar de hogere bedragen liggen van 50/100 euro. Uit voorkennis raapt de mol of veel briefjes met 0,13 euro (ala Margriet) gaat hardop tellen (ala Marlijn/Rik) of besteed teveel aandacht aan sorteren en niet tellen (praktisch iedereen)
Opdracht 8:2 op logo-jacht in Colombo Street Kandy City
De mol weet dat de geldenveloppe bij het startpunt, de notaris te vinden is. Vindt zo min mogelijk logo's en het is lastig de vindplaats te spotten. (Chris die alleen rondloopt, Martine die een stift vermollemaand + discussie veroorzaakt)
Opdracht 8:3 verlaten th€€-fabriek Roslin Hill
De mol weet waar de vijf enveloppen te vinden zijn, maar ziet ze of pakt ze niet of laat zich eenvoudig fotograferen terwijl ie t.o.v. de groep de held uithangt (kan dus iedereen zijn hier)
Opdracht 9:1 jokertafel
De mol weet wat er op tafel gaat verschijnen en in welke volgorde. Jokers zijn zinloos voor de mol, dus die pakken is onnodig. De enveloppe met vraagteken maakt dit toch ongedaan.
Opdracht 9:2 schreeuwdictee
De mol weet alle 15 zinnen uit zijn hoofd, welke 5 er bij welke kandidaat horen. Hij weet uit voorkennis dat zinnen achterhouden (Rik) of woorden verkeerd doorgeven (Rik) of gewoon in het midden staan (Rik) cruciaal is voor het slagen van de opdracht.
« Laatst bewerkt op: 2-03-2015, 13:08:21 door Joost2 »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan

Online Lonneke*L

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #18 Gepost op: 2-03-2015, 14:05:23 »
Hou ons niet langer in spanning!  ;)
Loos alarm! Mijn neef heeft me in de maling genomen en het bootje waar Rik en Margriet in zaten gemanipuleerd...o.a iets met NOS.Het was behoorlijk overtuigend :P.

Joosts overzicht is volgens mij wel compleet  ::ok::

Het wordt toch nog spannend donderdag...
« Laatst bewerkt op: 2-03-2015, 16:05:10 door Lonneke14 »

Offline Joost2

  • winnaar pool pelgrimscode 2013
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Overzicht mogelijke molacties Muismol Rik + hints
« Reactie #19 Gepost op: 2-03-2015, 14:27:03 »
Vijfde hint: Follow the Money
De mol wil voorkomen dat er zoveel mogelijk geld verdiend wordt en zal er alles aan gelegen zijn om de opdrachten te saboteren. Naast voorkomen van geld verdienen kan de mol het uiteindelijke resultaat ook beïnvloeden door geld te verbrassen uit de pot, of een combinatie van beide. In beide gevallen valt Follow the Money te herleiden naar Rik, of ik nu Qper, Widmfan6, Pacmol of anderen hun overzicht erop na sla in het aparte topic over follow the money, Rik staat soeverein bovenaan het lijstje.

Totaal niet verdiend geld:
- Rik: 3641
- Martine: 2448
- Chris: 2385 (+ of – 2000)
- Marlijn: 2296
- Margriet: 1406

Een nieuwe aflevering, en hoever Rik onder de rest staat wordt alleen maar duidelijker...



Voor deze aflevering tel ik zo

Opdracht 1: Marlijn +500, maar er was nog een briefje van 500. Dus ook -500
al de rest geef ik -1000

Opdracht 2: er was geen bedrag gezegd, ik ga dus voor 500 p.p.

Marlijn=  - 9395 euro + 500 -500 -500= -9895 euro

Margriet=   - 8505 euro -1000 -500= -10.005 euro

Rik=      - 12.205 - 1000 -500= -13.705 euro.

Rik blijft dus koploper, maar voornamelijk door het watervliegtuig.

Interessant om te zien hoe verschillende rekenmethodes zulke verschillen hebben!

Rik staat in ieder geval bij alle rekenmethodes hoog.

« Laatst bewerkt op: 2-03-2015, 14:32:09 door Joost2 »
Petra, Sigrid, John, Astrid, Lottie, Fré/Peggy, Dick, Dunya, Viv, Arjen, Anna, Hade, Janine/Carolien, Sophie, Chris, Ellie, Sigrid, Jan, Sarah, Nathan