Auteur Topic: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel  (gelezen 35541 keer)

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #20 Gepost op: 2-01-2016, 23:39:12 »
Dat is wel waar ja, Laura. Ik moest denken aan serie (ik dacht) 2008, waarbij Joris dat ook zo deed (de test expres slecht maken omdat hij toch door was) en daar werkte het. Maar dat was al een stuk verderop in de serie...

Maar, sowieso kun je als niet-mol de test altijd slecht maken door 'm op jezelf in te vullen. Statistisch maak je dan meer fouten dan met willekeurig gokken.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #21 Gepost op: 2-01-2016, 23:46:23 »
Het viel mij op, dat vlak na het moment dat Tim grapte over de twists die Art altijd geeft, een shot te zien is van het schema/bord.
Hiervoor lag het mandje met maar 9 namen? Cécile miste.
Ik weet niet of dit bewust gedaan is of niet, maar toch opvallend.  ::vergroot::
« Laatst bewerkt op: 3-01-2016, 16:03:27 door Molliemoonster »

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #22 Gepost op: 3-01-2016, 00:56:50 »
Ik heb het nog niet terug gekeken maar stond er op alle bordjes "de mol"? Ik zag iig dat het bij een van die kleine bordjes duidelijk in beeld was en ik dacht het op die € teken bordjes niet stond. In dat shot waar "de mol" duidelijk op het bordje in beeld was zag je Ellie boven op het paaltje staan. Wellicht een hint?

Offline Anoniemand

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #23 Gepost op: 3-01-2016, 01:14:04 »
MOLLENVANGER, dat touw dat Klaas om z´n middel verwijderde was echt nodig geweest. Anders werd hij getweeëndeeld als degene achter hem keihard aan de touw trok :o Hij zei ook steeds ´stop stop stop!!´

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #24 Gepost op: 3-01-2016, 01:26:21 »
MOLLENVANGER, dat touw dat Klaas om z´n middel verwijderde was echt nodig geweest. Anders werd hij getweeëndeeld als degene achter hem keihard aan de touw trok :o Hij zei ook steeds ´stop stop stop!!´

Ik snap ook niet hoe dit uberhaupt ook maar 1 seconde had kunnen werken met Rop achter Klaas met dat touw om Klaas heen.

Offline M0LLENVANGER

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • M0LLENVANGER
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #25 Gepost op: 3-01-2016, 01:27:00 »
MOLLENVANGER, dat touw dat Klaas om z´n middel verwijderde was echt nodig geweest. Anders werd hij getweeëndeeld als degene achter hem keihard aan de touw trok :o Hij zei ook steeds ´stop stop stop!!´
Dus als mol moet je het touw om je middel doen?  ;)

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #26 Gepost op: 3-01-2016, 01:29:28 »
Ik heb het nog niet terug gekeken maar stond er op alle bordjes "de mol"? Ik zag iig dat het bij een van die kleine bordjes duidelijk in beeld was en ik dacht het op die € teken bordjes niet stond. In dat shot waar "de mol" duidelijk op het bordje in beeld was zag je Ellie boven op het paaltje staan. Wellicht een hint?

Volgens mij stond op alle borden "De Mol" :/
Hier alle momenten dat de bordjes enigszins zichtbaar in beeld komen










Ik denk dat je het over deze had met Ellie (een halve seconde later staat alleen zij recht boven dit paaltje)


Offline Zuurkool

  • Forumlid
  • Dat vind ik nou wel heel apart..
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #27 Gepost op: 3-01-2016, 02:04:12 »
Annemieke is "blij", omdat ze binnen no-time in het €500,- vak geraken, omdat ze bij de onderste groep zit. Of is ze, concluderende uit haar vingerbewegingen, toch niet zo blij dat ze zo snel richting de hoge bedragen gaan?
« Laatst bewerkt op: 3-01-2016, 02:06:02 door Zuurkool »

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #28 Gepost op: 3-01-2016, 08:36:10 »
Annemieke is "blij", omdat ze binnen no-time in het €500,- vak geraken, omdat ze bij de onderste groep zit. Of is ze, concluderende uit haar vingerbewegingen, toch niet zo blij dat ze zo snel richting de hoge bedragen gaan?

Kan, maar kan ook gewoon zijn omdat ze wisten dat ze weinig grip op deze opdracht hadden: door Arts loterij kon (en werd) het helemaal omgegooid.

Offline Koemba

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re:
« Reactie #29 Gepost op: 3-01-2016, 09:40:50 »
@Vlees ja die bedoelde ik idd. Maar als op alle bordjes Mol staat dan zal het niks zijn ;) Thanks for check up :)

Offline Juulx1

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #30 Gepost op: 3-01-2016, 10:08:07 »
Mij viel het vooral op dat, tijdens de opdracht, niemand meer leek te denken aan de kans dat het speelveld nog omgekeerd zou worden.. De tactiek 'we pakken de 2000, veel geld en iedereen safe' werd meteen door iedereen aangenomen, maar als dit echt zou zijn gebeurd zou alsnog iedereen zijn scherm te zien krijgen. Het leek ook echt alsof ze hier pas weer aan dachten toen Art al het rode blokje uit het houten bakje pakte.

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #31 Gepost op: 3-01-2016, 10:13:06 »
Mij viel het vooral op dat, tijdens de opdracht, niemand meer leek te denken aan de kans dat het speelveld nog omgekeerd zou worden.. De tactiek 'we pakken de 2000, veel geld en iedereen safe' werd meteen door iedereen aangenomen, maar als dit echt zou zijn gebeurd zou alsnog iedereen zijn scherm te zien krijgen. Het leek ook echt alsof ze hier pas weer aan dachten toen Art al het rode blokje uit het houten bakje pakte.
Dacht ik in eerste instantie ook, maar wat er daadwerkelijk werd gedaan werd dat er geteld werd hoe ver ze waren gekomen vanaf de andere kant. In dit geval 7 kandidaten veilig en 3 niet. De "middelste" 4 waren dus sowieso veilig.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #32 Gepost op: 3-01-2016, 10:21:26 »
Het schema van Mollenvanger klopt niet helemaal. Het vakje 'start' ontbreekt. Daardoor zou in de rode rij alles een positie naar onderen moeten schuiven.

1000 wordt dan het 'veilige' midden: 1000 euro verdiend en de helft van de kandidaten veilig. Daarna doorgaan of eerder stoppen is hoe dan ook een blinde gok. Het vak met 1500 kan immers net zo goed 500 zijn en andersom. Sterker nog... Achteraf had helemaal niet beginnen ze 2000 opgeleverd en iedereen meteen vrijgesteld... Voor 2000 gaan op het groene parcours was dezelfde gok als niet beginnen, alleen met veel meer inspanning...

Overigens ga ik er voor het gemak vanuit, dat Art niet zeker wist dat het parcours nog zou veranderen. Hij zegt ook iets als dat die laatste halve minuut ze 1500 euro kost. Dat is achteraf niet zo, het is slechts 500.

Mijn conclusie... De mol wilde liefst buiten een vak met geld eindigen en anders... Van de vakken met geld was die met 1000 het minst aantrekkelijk voor de mol.
« Laatst bewerkt op: 3-01-2016, 10:25:02 door Tarballs »

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #33 Gepost op: 3-01-2016, 10:29:36 »
Volgens mij worden de geldbedragen niet omgedraaid. Ze zijn zeven kandidaten vrijgesteld en waren voorbij 1500. Als de route wordt omgedraaid (en dat gebeurde) dan tel je diezelfde afstand vanaf de bovenkant, en kom je ook voorbij 1500 en zeven kandidaten vrijgespeeld, alleen zitten daar andere namen bij. Het is dus niet zo dat 1500 ineens 500 wordt.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #34 Gepost op: 3-01-2016, 10:35:11 »
Voor het geld gold dit (volgens mij) wel, dus 1.500 euro zou net zo goed 500 euro kunnen zijn. Voor de vrijgestelde kandidaten niet (zie mijn eerdere reactie, het gaat om het aantal vrijgestelde kandidaten). Wat dat betreft is slepen tot 1.000 euro het veiligste, slepen tot 1.500 euro een grotere gok en slepen tot 2.000 euro een nog grotere gok. De verwachte waarde van ieder geld vak is immers 1.000 euro:

start (0 euro) kan ook 2.000 euro worden (beiden 50% kans)
500 euro kan ook 1.500 euro worden (beiden 50% kans)
1.000 euro is zeker 1.000 euro
1.500 euro kan ook 500 euro worden (beiden 50% kans)
2.000 euro kan ook 0 euro worden (beiden 50% kans)

Door helemaal naar het eind proberen te slepen maximaliseer je dus alleen het aantal vrijstellingen. Voor het geld lijkt het beter om in het midden (met zekerheid 1.000 euro) te blijven en dat lijkt iedereen die voor geld wil gaan even te vergeten...
« Laatst bewerkt op: 3-01-2016, 10:45:56 door molton »
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #35 Gepost op: 3-01-2016, 10:39:50 »
Voor de zekerheid even gekeken nog... De bedragen zijn wel omgedraaid, net zoals de vakken 2000 en start van plaats wisselen... Door het parcours te draaien, begonnen ze achteraf op 2000 en sleepten richting nul. Punt is alleen, dat niemand dat vooraf kon weten.

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #36 Gepost op: 3-01-2016, 11:05:04 »
Ik vind het overigens vreemd dat de opdracht in "niemandsland" kan eindigen. Je zou zeggen dat ze een regel konden maken dat de topito altijd helemaal uit het vak moet zijn. Als de mol wist dat een gestrande topito op de lijn tussen twee vakken niets zou opleveren dan heeft de mol goed werk geleverd door hierop uit te komen.

Er was toch geen 'niemandsland'? Volgens mij sluiten alle vakken op elkaar aan. En Art heeft aan het begin uitgelegd dat de mojito VOLLEDIG in een vak moet eindigen om te tellen.
Dus de mol wist dat de toplto op een lijn niks zou opleveren, net zoals de rest van de groep dat wist.
Dus eigenlijk het enige wat de Mol hoefde te doen was zorgen dat de topito aan het eind niet VOLLEDIG in een vak was, ongeacht welk vak dat dan ook zou zijn.

Offline KrakenNLD

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Mol de hele dag!
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #37 Gepost op: 3-01-2016, 11:15:45 »
Ow zeker hadden ze dit kunnen weten, dit zegt Art namelijk ook bij het uitleggen van de opdracht:
Spoiler (klik om te tonen/verbergen)
Dus ze wisten al dat de richting kon worden omgedraaid van het parkour, iedereen ging wel vanuit dat het geld hetzelfde bleef (lijkt mij) en dat was achteraf wel naďef. Maar ze wisten wel dat de deelnemers sowieso konden worden omgedraaid.

Ik vind deze opdracht Marjolein het meest verdacht, opzich staan ze in 1500 euro, goed... geaccepteerd, maar de mol zou weten dat er dan 500 euro minimaal in de pot zou belanden, dat is natuurlijk iets dat die niet wilt laten gebeuren. Marjolein was al 100% veilig, ze hield de tijd in de gaten, als kandidaat zou ze dan moeten zeggen dat ze stoppen in dat vak.

Mensen verdenken ook Taeke waarover ik even wil melden is wat zou jij doen als kandidaat in die situatie? Ik zou door blijven trekken al moet ik zelf dat hele ding in mijn eentje onder de grond door (omdat het zat in te graven xD) vooruit trekken zodat ik mijn scherm niet hoef te zien.

Daardoor vind ik Remy ook een beetje verdacht dat die Taeke gewoon zo hoog plaatst, zodat die toch wel een motivatie krijgt om door te gaan. En Marjolein verdacht omdat ze ongeacht dat ze veilig was door wilde gaan met trekken, maar de rest het werk liet doen.
Soms vind ik een hint zo makkelijk, dat het gewoon geen hint meer is.

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #38 Gepost op: 3-01-2016, 11:20:27 »
Aub ophouden met deze misinformatie over het geldbedrag. Wanneer ze niet nog over de rand naar het "Taeke-veld" (later het "Rop-veld") getrokken hadden, hadden zij gewoon 1500e gehad. Ja, de geldbedragen zijn omgedraaid. Het start veld ook. Dus tellen vanaf start -> geldbedragen op dezelfde vlakken. Zo moeilijk is het niet.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #39 Gepost op: 3-01-2016, 11:25:24 »
Dat is in mijn beleving niet zo. Door het parcours om te draaien liepen ze niet van start (0) naar 2000, maar van 2000 naar 0. Hoe dan ook... Ze lagen op geld, maar ik heb niemand in de laatste halve minuut horen voorstellen om te stoppen.