Auteur Topic: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel  (gelezen 35545 keer)

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #40 Gepost op: 3-01-2016, 11:29:06 »
Dat is in mijn beleving niet zo. Door het parcours om te draaien liepen ze niet van start (0) naar 2000, maar van 2000 naar 0. Hoe dan ook... Ze lagen op geld, maar ik heb niemand in de laatste halve minuut horen voorstellen om te stoppen.

Zucht. Hier, kijk zelf. Ze liepen alsnog van 0 tot 2000 en ze waren net over de 1500 heen...


Speelveld omgedraaid. Remy, Ellie, Taeke, Marjolein, Tim, Airen en Cecile vrijgespeeld. Rop net niet. En ook net niet de 1500e tussen Rop en Cecile!

Dus in dit spel was de beste optie (ik zeg niet dat het haalbaar was) ook gewoon om door te lopen naar het 2000e veld: iedereen vrij gespeeld, ongeacht hoe om het gedraaid is, en 2000e in de pot, ongeacht hoe het gedraaid is.
« Laatst bewerkt op: 3-01-2016, 11:32:19 door vlees »

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #41 Gepost op: 3-01-2016, 11:29:32 »
Aub ophouden met deze misinformatie over het geldbedrag. Wanneer ze niet nog over de rand naar het "Taeke-veld" (later het "Rop-veld") getrokken hadden, hadden zij gewoon 1500e gehad. Ja, de geldbedragen zijn omgedraaid. Het start veld ook. Dus tellen vanaf start -> geldbedragen op dezelfde vlakken. Zo moeilijk is het niet.
Ik snap wat je bedoelt. Alleen de kandidatenvelden worden omgekeerd. Lijkt me, bij nader inzien, inderdaad een stuk logischer. "Start" heet nog steeds start in de rode variant. Anders had er wel 0 euro gestaan in plaats van start en was er wel meer nadruk op gelegd in de uitzending.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #42 Gepost op: 3-01-2016, 11:32:59 »
Snap wat jullie bedoelen. Essentieel blijft de vraag hoe het kan dat ze een vak met geld verlaten, zonder de kans te hebben een volgend geldvak te halen.

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #43 Gepost op: 3-01-2016, 11:38:38 »
Wie was vóór het begin van de opdracht (bij het overleg) degene die zei: 'Jongens, we gaan niet te lang discussiëren, we hebben maar tien minuten!' ?
Die tien minuten waren nog niet ingegaan, dus ze hadden best wat langer kunnen overleggen. Maar is het niet in het belang van de Mol dat de kandidaten nog wat in verwarring zijn over de uitleg van de opdracht en dat ze (net) niet helemaal de essentie van het spel snappen? Zonder een echt goede gezamenlijke strategie heeft de Mol het makkelijker, dus zal de Mol niet zo lang willen overleggen.

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #44 Gepost op: 3-01-2016, 11:40:32 »
Wie was vóór het begin van de opdracht (bij het overleg) degene die zei: 'Jongens, we gaan niet te lang discussiëren, we hebben maar tien minuten!' ?

Annemieke. Ze wil de 2000 halen en direct beginnen.

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #45 Gepost op: 3-01-2016, 11:43:49 »
Annemieke. Ze wil de 2000 halen en direct beginnen.

Oké, dank je!  ::ok:: Dank houd ik Annemieke toch ook maar een beetje in de gaten.  ;)

Offline Incognito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #46 Gepost op: 3-01-2016, 12:24:00 »
Ik vind Airen hier echt een verdachte move maken. Ze kijkt bij welk vak ze zijn(Wanneer Remy zijn veters strikt volgens mij?) en loopt dan terug zonder wat te zeggen. Volgens mij stond er toen nog ongeveer 1 minuut op de klok. Is 1 persoon daadwerkelijk 1500 euro waard? Ik weet niet uit me hoofd welke positie zij had in het bord, maar als ze een goede kandidaat is blijf je staan. Dan heb je 1500 euro in de pot en de kans dat er iemand uitvliegt is groter. Dan ga je toch de groep overtuigen om te blijven staan? In 1 minuut haal je de overkant echt niet meer..
Incognito is the way to go..

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #47 Gepost op: 3-01-2016, 12:29:13 »
Ik vind Airen hier echt een verdachte move maken. Ze kijkt bij welk vak ze zijn(Wanneer Remy zijn veters strikt volgens mij?) en loopt dan terug zonder wat te zeggen. Volgens mij stond er toen nog ongeveer 1 minuut op de klok. Is 1 persoon daadwerkelijk 1500 euro waard? Ik weet niet uit me hoofd welke positie zij had in het bord, maar als ze een goede kandidaat is blijf je staan. Dan heb je 1500 euro in de pot en de kans dat er iemand uitvliegt is groter. Dan ga je toch de groep overtuigen om te blijven staan? In 1 minuut haal je de overkant echt niet meer..

Op het moment dat Airen gaat kijken ligt de topito misschien met een puntje in het geldvak. Het ding moest dus nog helemaal in het geldvak gesleept worden om 1500 euro te verdienen. (Vervolgens gaat het mis omdat de topito nog verder gesleept wordt, het vak uit.)

Offline Incognito

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #48 Gepost op: 3-01-2016, 12:34:58 »
Op het moment dat Airen gaat kijken ligt de topito misschien met een puntje in het geldvak. Het ding moest dus nog helemaal in het geldvak gesleept worden om 1500 euro te verdienen. (Vervolgens gaat het mis omdat de topito nog verder gesleept wordt, het vak uit.)
Wanneer de topito net in het geldvak ligt, snap ik waarom ze niks zegt en helpt trekken. Maar als ze daarna verder gaan verwacht je toch dat ze iets gaat zeggen?
Incognito is the way to go..

Offline Heinz

  • Forumlid
  • Proost, Heinz!
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #49 Gepost op: 3-01-2016, 12:36:26 »
Wanneer de topito net in het geldvak ligt, snap ik waarom ze niks zegt en helpt trekken. Maar als ze daarna verder gaan verwacht je toch dat ze iets gaat zeggen?

Ja, maar dat geldt niet specifiek voor Airen natuurlijk. Ik neem aan dat meerdere kandidaten op de hoogte waren wat ze ongeveer aan het doen waren.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #50 Gepost op: 3-01-2016, 12:56:16 »
Ik vraag me steeds meer af of de kandidaten allemaal wisten hoe het in elkaar zat. Je weet nooit hoe iets gemonteerd is, dat maakt het lastig. Ik zie dit. Het kost ze gemiddeld een minuut (inclusief heuvelop en pauze) om een vak door te komen. Marjolein doet niet bovenmatig haar best om te trekken en spoort de anderen aan om het vak van 1000 te verlaten: "Dat halen we wel".

1. Op ongeveer 3.30 voor einde opdracht trekken ze de topito uit het vak met 1000
2. Vanuit dat vak is het drie vakken verder naar 1500
3. Op twee minuten voor einde opdracht gaat Marjolein rennen om te kijken waar het geld ligt
4. Ze moeten dan al minstens in het vak na 1000 zijn
5. Als ze terugloopt, roept ze iets als: "Daar pas! 1, 2, 3"
6. Iemand vraagt: "3?" Blijkbaar ontstaat hier verwarring
7. Die verwarring leid ik ook af uit de actie van Airen, die gaat checken waar ze nu eigenlijk zijn
8. En uit het feit dat meteen na de opdracht iemand vraag: "Wat hebben we nu eigenlijk?"

Probeert Marjolein de anderen te laten denken dat ze voor het geld een vak verder moeten dan eigenlijk het geval is?
« Laatst bewerkt op: 3-01-2016, 12:58:23 door Tarballs »

Offline Qper

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #51 Gepost op: 3-01-2016, 14:22:55 »
Ik mis nog iets in deze discussie. Namelijk: Waar zou de mol het bordje van zijn of haar medekandidaat plaatsen.

De mol wil niet in een geldvak eindigen, dus als je als mol nog keuze hebt, zou ik mijn medekandidaat altijd boven  een geldvak plaatsen zodat de kans groot is dat de betreffende medekandidaat dat vak voorbij wil.


Zo zien we Remy die als 4e mag kiezen de fanatiek Taeke precies boven de 1500 leggen. Diezelfde Taeke is vervolgens één van de aanstichters van de 1500 euro voorbij gaan. Zou Remy de mol zijn, heeft hij zijn bordje heel tactisch geplaatst.

Ook Taeke (2e) en Airen (3e) leggen hun bordje net voorbij een geldbedrag.


Klaas die als eerste mag kiezen en Airen onder de 1000 legt, is hierdoor voor mij een stuk minder waarschijnlijk als mol. Ook Rob (5e) legt Marjolein direct onder de 1500. Hierbij moet ik echter wel opmerken dat Rop minder keus had dan de 1e 4. De 3 vakken direct voorbij een geldbedrag waren al vergeven.







Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #52 Gepost op: 3-01-2016, 14:25:13 »
Ik mis nog iets in deze discussie. Namelijk: Waar zou de mol het bordje van zijn of haar medekandidaat plaatsen.
Bij de laatste drie inderdaad, waarbij het vakje net voorbij de 1.500 euro inderdaad het meest verdacht is.

Hoe werd de volgorde van bordjes leggen eigenlijk bepaald?
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Luc

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #53 Gepost op: 3-01-2016, 14:29:36 »
Volgens mij is het de bedoeling dat er niemand in de eerste aflevering zou afvallen. De mol heeft geen vat op de posities van de kandidaten op het bord maar wist wel van tevoren dat de volgorde op het bord omgekeerd kon worden.
De mol zou in dit geval de topito voorbij het 1500-vak willen zodat de kandidaten in het midden altijd safe zijn en terecht komen buiten een vak met geld of tussen twee vakken (zoals nu het geval is): geen geld in de pot en ten hoogste 3 kandidaten die hun scherm te zien krijgen (Art weet welke kandidaat een rood scherm zou krijgen en heeft in functie daarvan het rode of groene bord getrokken).
Taeke lijkt erg verdacht omdat hij snel uit het 1500-vak wilde maar als gewone kandidaat is het ook goed te begrijpen: hij zat op het volgende vak en wilde in het spel blijven.
« Laatst bewerkt op: 3-01-2016, 14:41:54 door Luc »

Offline rooz33

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Promise me... Believe me... Mole me!
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #54 Gepost op: 3-01-2016, 14:29:54 »
Bij de laatste drie inderdaad, waarbij het vakje net voorbij de 1.500 euro inderdaad het meest verdacht is.

Behalve als je een persoon pakt die je niet erg sterk vindt. Bij een Taeke is het logisch dat hij de kracht heeft om dat ding nog wat verder te brengen, net als de mensen die makkelijk anderen overtuigen om nog even verder te tillen.
Maar is het niet onlogisch voor een Mol om het überhaupt ver te willen laten komen? Dus dan zou een sterke persoon vlak na een geldbedrag onlogisch zijn, en zou de Mol hem/haar eerder wat eerder moeten neerleggen, of zie ik dat verkeerd?

Hoe werd de volgorde van bordjes leggen eigenlijk bepaald?

Ze kozen zelf. De eerste (KLaas?) boodt zichzelf aan.
~Mol

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #55 Gepost op: 3-01-2016, 14:33:57 »
Ik ben geneigd te denken dat het de mol om het even is. Nadat iedereen zijn keuze heeft gemaakt, zijn toch alle posities bezet? Er blijven tot het eind mensen over die persoonlijk belang hebben bij doorgaan. Tactisch zou het misschien zelfs slimmer zijn om een sterk iemand meer vooraan te zetten zodat die sneller tevreden is en eerder geneigd niet meer mee te (willen) doen.

Offline joligmolletje

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #56 Gepost op: 3-01-2016, 14:35:40 »
Ik denk dat de mol erg verbaasd was door het gedrag van zijn medekandidaten, die de betekenis van het spel echt totaal niet leken te begrijpen. Waarom zou je je medekandidaten een goede positie geven waardoor je je eigen kansen op een vrijstelling verkleint? Als ik kandidaat was geweest, had ik mijn medekandidaten direct aan de uiteinden geplaatst om zo zelf een grotere kans te te hebben. Ik heb het sterke vermoeden dat deze opdracht niet helemaal ging zoals de mol (en productie) had verwacht, waardoor deze heeft moeten improviseren. De move van Remy (en later Taeke en Airen) is dan ook nogal tactisch te noemen, al vraag ik me af of de mol zo'n opvallende rol zou willen aannemen.

Offline Roooozz

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #57 Gepost op: 3-01-2016, 14:39:43 »
Iedereen was heel erg lief voor elkaar bij deze opdracht, zonder echt na te denken over de betekenis en strategie van het plaatsen van de naambordjes. Zou dit bij deze groep zo blijven of zou het komen doordat ze pas net samen zijn en samen moeten werken?

Vraagje nog: Weet iemand wanneer de herhaling op tv is? Kan het nergens vinden ::schaam::

Offline Iris_77

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #58 Gepost op: 3-01-2016, 14:41:17 »
Ik ben geneigd te denken dat het de mol om het even is. Nadat iedereen zijn keuze heeft gemaakt, zijn toch alle posities bezet? Er blijven tot het eind mensen over die persoonlijk belang hebben bij doorgaan.

Dit wilde ik dus net gaan typen.  :D
Er is altijd iemand die net voorbij de 1500 euro komt te liggen (en dus de motivatie heeft om door te gaan), daar hoeft de Mol niet voor te zorgen.
Een kandidaat die het spel begrijpt, zou zijn medekandidaten helemaal bovenaan of onderaan hebben gelegd, zodat de kans dat hij/zij zelf in het midden zou komen (en dus waarschijnlijk veilig zou zijn) groter zou worden.

Eigenlijk het enige wat de Mol hier hoefde te doen was zorgen dat de mojito/topito niet in z'n geheel in een (geld)vak kwam te liggen, de rest is allemaal bijzaak. Ik denk dat het de Mol niks kan schelen of er nou 5 of 6 of 7 mensen hun scherm niet te zien krijgen en welke mensen dat dan zijn.
« Laatst bewerkt op: 3-01-2016, 14:44:28 door Iris_77 »

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #59 Gepost op: 3-01-2016, 14:54:17 »
Vraagje nog: Weet iemand wanneer de herhaling op tv is? Kan het nergens vinden ::schaam::

Is er niet. Uitzending Gemist of downloaden.