Auteur Topic: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel  (gelezen 35544 keer)

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #60 Gepost op: 3-01-2016, 17:41:48 »
Ze kozen zelf. De eerste (KLaas?) boodt zichzelf aan.
Iemand die zich vroeg aanbiedt en een kandidaat op een positie vlak na geld neerlegt zou dus verdacht zijn, maar eigenlijk heeft iedereen wel een prikkel om ver te komen, in ieder geval tot 1.500 euro, wat realistisch haalbaar leek of omdat ze zelf ver van de start liggen.

Maar is het niet onlogisch voor een Mol om het überhaupt ver te willen laten komen? Dus dan zou een sterke persoon vlak na een geldbedrag onlogisch zijn, en zou de Mol hem/haar eerder wat eerder moeten neerleggen, of zie ik dat verkeerd?
Ik ben geneigd te denken dat het de mol om het even is. Nadat iedereen zijn keuze heeft gemaakt, zijn toch alle posities bezet? Er blijven tot het eind mensen over die persoonlijk belang hebben bij doorgaan. Tactisch zou het misschien zelfs slimmer zijn om een sterk iemand meer vooraan te zetten zodat die sneller tevreden is en eerder geneigd niet meer mee te (willen) doen.
De mol heeft wel degelijk belang bij veel vrijstellingen omdat schermen informatie geven aan de kandidaten. Misschien zegt het nu nog niet zoveel, maar als er mensen met bepaalde verdenkingen uitvliegen, dan levert dat in de loop van het spel wel degelijk cruciale informatie op voor de overgebleven kandidaten. De mol wil dus zover mogelijk komen zonder op geld te eindigen.

Om dezelfde reden zou een kandidaat, zeker in het begin van het spel, niet blij moeten zijn met veel vrijstellingen. Vrijstellingen leveren immers geen informatie op en bovendien is de kans om er als kandidaat uit te vliegen aan het begin van het spel nog vrij klein (11%). Maar het sociale aspect speelt ook mee en bovendien zijn mensen risicomijdend (liever veel vrijstellingen en dus minder informatie maar ook een grotere kans dat ze zelf ook een vrijstelling krijgen). Al met al spelen er motieven die maken dat zowel de mol als een kandidaat ver willen komen met de topito (ongeacht of deze op geld eindigt).

Het grappige aan de twee spellen uit de eerste aflevering is dus dat het voor de mol optimaal is om zich voor te doen als kandidaat en de opdrachten zo goed mogelijk uit te voeren. Ook bij opdracht 1 is het optimaal voor de mol om de eigen opdracht zo goed mogelijk uit te voeren, omdat het heel waarschijnlijk is dat kandidaat 1 gokt dat ze het niet halen (ook al zou de mol deze informatie niet doorkrijgen).
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline rooz33

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Promise me... Believe me... Mole me!
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #61 Gepost op: 3-01-2016, 19:20:10 »
De mol heeft wel degelijk belang bij veel vrijstellingen omdat schermen informatie geven aan de kandidaten. Misschien zegt het nu nog niet zoveel, maar als er mensen met bepaalde verdenkingen uitvliegen, dan levert dat in de loop van het spel wel degelijk cruciale informatie op voor de overgebleven kandidaten. De mol wil dus zover mogelijk komen zonder op geld te eindigen.

Dat klopt, maar is het eerste doel van de Mol niet geld uit de Pot houden? Mij lijkt het niet dat in de eerste aflevering al heel veel informatie vergaard kan worden door het zien van het scherm, wat het onlogisch maakt dat de Mol eerder voor meer vrijstellingen dan voor minder geld zou gaan.
In deze fase van het spel zijn vrijstellingen nog geen 1500 euro waard voor de Mol, die daar dus eerder wat tegen zou willen doen dan de vrijstellingen.
En is het voor de mol niet fijn om iedereen er nog even in te houden?

Edit: verkeerd gebruik van interpunctie
~Mol

Offline molton

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Hmmm
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #62 Gepost op: 3-01-2016, 19:33:52 »
Dat klopt, maar is het eerste doel van de Mol niet geld uit de Pot houden? Mij lijkt het niet dat in de eerste aflevering al heel veel informatie vergaard kan worden door het zien van het scherm, wat het onlogisch maakt dat de Mol eerder voor meer vrijstellingen dan voor minder geld zou gaan.
Ja, maar suggereren om bij 500 of 1.000 euro te stoppen zou te veel opvallen, dus dan maar zo ver mogelijk door en zelfs de 1.500 euro (wat realistisch het hoogst haalbare lijkt) voorbij. Degene die niet te veel willen overleggen aan het begin en koste wat koste door willen worden hierdoor wel verdacht, zeker als het personen zijn die op relatief veilige plekken in het midden liggen.

Citaat
En is het voor de mol niet fijn om iedereen er nog even in te houden?
Ja, dus geen rode schermen en veel vrijstellingen. De informatie die je krijgt door rode schermen is nu nog niet zo veel waard, maar wordt voor de kandidaten naarmate het spel vordert wel relevanter. Als iemand met een bepaalde verdenking er vroeg uitvliegt zegt dat nu misschien nog niet zo weinig, maar als diegene die verdacht wordt ver in het spel komt, wordt de verdenking van de afvaller een stuk bruikbaarder.
"Are you the sort of man who would put the poison into his own goblet, or his enemy's?" -The Princess Bride (1987)

Offline Molloot97

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #63 Gepost op: 3-01-2016, 21:55:14 »
Mijn strategie bij dit spel was vooral te kijken wie er op het geldvak wilde blijven liggen. Ik had het idee dat Klaas veel liever had gezien dat die topito op het 1500 vak was blijven liggen, je hoort hem geen "Dat lukt nooit meer"(niet letterlijk maar iets van dezelfde strekking). Klaas gedraagt zich hier dus heel onmols, net als in opdracht 1 eigenlijk. Voor mij valt Klaas dan ook af als mol.

Verder had mij het leuk geleken, dat alleen de mensen die nog niet veilig waren (in totaal dus 6) de test hadden gemaakt, en allemaal hun scherm te zien hadden gekregen. Mocht hier het rode scherm bij hadden gezeten, had Art dan pas geloot. Zo was het spannender geweest en hadden wij meer info over welke verdenkingen juist waren of niet juist.

Offline annebeth

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Sherlock Moles
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #64 Gepost op: 3-01-2016, 22:35:42 »
Ik vraag me steeds meer af of de kandidaten allemaal wisten hoe het in elkaar zat. Je weet nooit hoe iets gemonteerd is, dat maakt het lastig. Ik zie dit. Het kost ze gemiddeld een minuut (inclusief heuvelop en pauze) om een vak door te komen. Marjolein doet niet bovenmatig haar best om te trekken en spoort de anderen aan om het vak van 1000 te verlaten: "Dat halen we wel".

1. Op ongeveer 3.30 voor einde opdracht trekken ze de topito uit het vak met 1000
2. Vanuit dat vak is het drie vakken verder naar 1500
3. Op twee minuten voor einde opdracht gaat Marjolein rennen om te kijken waar het geld ligt
4. Ze moeten dan al minstens in het vak na 1000 zijn
5. Als ze terugloopt, roept ze iets als: "Daar pas! 1, 2, 3"
6. Iemand vraagt: "3?" Blijkbaar ontstaat hier verwarring
7. Die verwarring leid ik ook af uit de actie van Airen, die gaat checken waar ze nu eigenlijk zijn
8. En uit het feit dat meteen na de opdracht iemand vraag: "Wat hebben we nu eigenlijk?"

Probeert Marjolein de anderen te laten denken dat ze voor het geld een vak verder moeten dan eigenlijk het geval is?

Mee eens :) Kan eventueel nog zijn dat een andere kandidaat nog verwarring heeft lopen zaaien over hoeveel vakken het moesten zijn, en dat de montage het meer naar Marjolein probeert te sturen.
In ieder geval verklaart het waarom de kandidaten zonder te vragen nog een vak verder wilden. Ik vond het wel jammer dat we de nasleep / het nabespreken onderling van deze opdracht niet hebben gezien. Heel misschien komt dat de volgende aflevering nog? Het nabespreken geeft misschien ook te veel prijs?

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #65 Gepost op: 3-01-2016, 22:38:49 »
Ik mis nog iets in deze discussie. Namelijk: Waar zou de mol het bordje van zijn of haar medekandidaat plaatsen.
Dat hangt uiteraard af van wèlke medekandiaat.

Want hoe je het ook wendt of keert, uiteindleijk eindigen er altijd drie medekandiaten direct na een geldvak. Wie die bordjes daar neer heeft gezet is niet belangrijk. Belangrijk is welke namen daar staan. De mol kan alleen tactisch mollen bij het naambordjes kiezen als hij weet hoe de bordjes in de schaal liggen.

Verder had mij het leuk geleken, dat alleen de mensen die nog niet veilig waren (in totaal dus 6) de test hadden gemaakt, en allemaal hun scherm te zien hadden gekregen. Mocht hier het rode scherm bij hadden gezeten, had Art dan pas geloot. Zo was het spannender geweest en hadden wij meer info over welke verdenkingen juist waren of niet juist.
Dat zou niet eerlijk zijn. Degene met het rode scherm kan dan namelijk niet meer de mol zijn, en zou dus nooit meer verdacht worden, en dat zou in die persoon zijn nadeel zijn.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #66 Gepost op: 3-01-2016, 23:13:46 »
uiteindleijk eindigen er altijd drie medekandiaten direct na een geldvak
Bij 2 geldvlakken zijn er maar 2 namen direct achter.

Dat zou niet eerlijk zijn. Degene met het rode scherm kan dan namelijk niet meer de mol zijn, en zou dus nooit meer verdacht worden, en dat zou in die persoon zijn nadeel zijn.

Juist.

Offline Molloot97

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #67 Gepost op: 3-01-2016, 23:44:05 »

Dat zou niet eerlijk zijn. Degene met het rode scherm kan dan namelijk niet meer de mol zijn, en zou dus nooit meer verdacht worden, en dat zou in die persoon zijn nadeel zijn.

ja sorry vergeten. maar dit werd bij aflevering 1 van 2014 toch ook gedaan? toen kreeg Dafne een rood scherm aan begin van aflevering?

Offline vlees

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #68 Gepost op: 3-01-2016, 23:45:33 »
ja sorry vergeten. maar dit werd bij aflevering 1 van 2014 toch ook gedaan? toen kreeg Dafne een rood scherm aan begin van aflevering?

Ja, hier op 't forum was daar ook niemand blij mee.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #69 Gepost op: 4-01-2016, 19:38:09 »
De beste positie is vooraan. Je kunt daar tegenhouden of krachtzetten. Wat je achteraan kunt, hangt af van wat de mensen voor je doen. Je ziet dat aan het eind, als Rop bijna Klaas in tweeën deelt. Wat Rop daar doet, heeft geen invloed op de kracht die op de topito wordt uitgeoefend.

Bij Airen heb ik het idee dat ze in het begin vooraan meer zijwaarts aan het touw hangt, dan dat ze echt trekt. Daardoor heeft alles wat achter haar gebeurt al minder zin. Links vooraan kun je ook makkelijk dit doen: met je rechterhand de achterkant van het touw strak houden en met je linkerhand flink aan de topito trekken. Ziet er heel enthousiast uit maar een iemand die met een hand trekt, schiet niet op. Meende dat ik dat in het begin ook zag, weet niet zeker of het Klaas was.

Marjolein doet natuurlijk helemaal amper iets. Je ziet haar het touw een beetje aaien. Alleen helemaal op het laatst staat ze opeens middenin en meer vooraan en lijkt ze wel echt kracht te zetten.

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #70 Gepost op: 4-01-2016, 19:49:37 »
Ja, hier op 't forum was daar ook niemand blij mee.
Daar was een rood scherm echter geen enkel probleem voor de mol. Er hoefde daar namelijk 100% zeker niemand naar huis.
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #71 Gepost op: 4-01-2016, 21:59:38 »
Onvoorstelbaar hoe zo'n spel weer in je hoofd kan gaan zitten. Nu moet ik zeggen... Ik kijk het spel en amper de rest omdat ik eigenlijk nooit iemand zie die dankzij de ultieme geheime hint al snel iets oplost. Of überhaupt op die wijze het spel eerder oploste dan een ander.

De vraag is bij mij steeds... Wie heeft welk belang? De middelste spelers op het bord hadden in het vak van 1500 geen persoonlijk belang meer. Zij waren veilig, ook als het speelveld omgekeerd zou worden. Ze konden dat weten want het was uitgelegd. Dus: Airen, Marjolein, Tim en Cécile hadden geen persoonlijk belang. Als zij daar doorgaan zijn ze of heel sociaal, of de mol of heel dom.

Door door te gaan, hadden twee mensen belang: Taeke en Rop. Taeke want ze kwamen in zijn vak. Rop omdat bij omkeren het vak van Taeke dat van hem werd.

De andere vakken waren te ver. Remy, Klaas, Ellemieke en Ellie hadden geen persoonlijk belang daardoor. Ze hadden allemaal 50% op een scherm.

En dat is tegelijk het probleem met dit spel... Twee mensen hadden persoonlijk belang, de derde (als het niet een van die twee is) is de mol. Kortom... Zeven of acht mensen staan daar gewoon te kloten.

Blijft de vraag over... Wie had geen belang (die zeven of acht dus) en ging toch hard door?

Offline Mevo

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #72 Gepost op: 5-01-2016, 14:00:06 »
Ik mis in dit hele verhaal nog 1 mol cliché: Een mol wil graag graven.
Bij Annemarie Jung was dit een hint.

De topito graaft zichzelf in, Marjolein roept: "Hij graaft zichzelf in."
Vervolgens begint Tim te graven en helpen Ellie en Rop mee, later ook Klaas.

Misschien is het niks, maar ik wil het toch even melden  ;)

Offline GraafKaasschaaf

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #73 Gepost op: 5-01-2016, 14:43:36 »
Doorgaande op wat Bjorklund zei over de mogelijkheid van een toonladder in de topic over aflevering 1

Geplaatst door: bjorklund
Voeg citaat toe
De titel van de eerste afl. was "Wijsmaken". Rode draad is dus muziek.
Bij het tweede spel ligt er een bord cq parcours met iedere keer 3-2 2-3. In de muziek is een toonladder ook verdeeld met 2 en 3 verlaagde tonen (die heten mollen), dat zijn de zwarte toetsen op de piano. In de toonladder do-re-mi vormen plaats 2 en 3 de naam Remi!


Volgens mij is het speelbord een gespiegeld klavier en dus een sterke hint naar muziek en een muzikant. Heb het afgebeeld in een pdf

Daarnaast dacht ik dat de geldbedragen op het bord misschien nog een hint zouden kunnen zijn, de namen van de noten of 'do re mi etc.' maar kwam daar verder niet uit. Misschien iemand anders wel.

E
C
F
C

Mi
Do
Fa
Do

Offline Crysus

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #74 Gepost op: 5-01-2016, 15:36:24 »
Doorgaande op wat Bjorklund zei over de mogelijkheid van een toonladder in de topic over aflevering 1

Geplaatst door: bjorklund
Voeg citaat toe
De titel van de eerste afl. was "Wijsmaken". Rode draad is dus muziek.
Bij het tweede spel ligt er een bord cq parcours met iedere keer 3-2 2-3. In de muziek is een toonladder ook verdeeld met 2 en 3 verlaagde tonen (die heten mollen), dat zijn de zwarte toetsen op de piano. In de toonladder do-re-mi vormen plaats 2 en 3 de naam Remi!


Volgens mij is het speelbord een gespiegeld klavier en dus een sterke hint naar muziek en een muzikant. Heb het afgebeeld in een pdf

Daarnaast dacht ik dat de geldbedragen op het bord misschien nog een hint zouden kunnen zijn, de namen van de noten of 'do re mi etc.' maar kwam daar verder niet uit. Misschien iemand anders wel.

E
C
F
C

Mi
Do
Fa
Do

Daarom houd ik zoveel van dit forum. Erg sterke beargumentatie, top werk!

Offline fijnhoor

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #75 Gepost op: 5-01-2016, 16:21:02 »
super goed bedacht !erg knap, had ik niet zo gezien.
De piano volgorde is wel 3,2,3,2 en niet 3,2,2,3 zoals op je foto.
door jou ga in wel de remy tunnel in.... ::rofl::

Offline Moritz

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • 'Maurice' maar dan anders..
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #76 Gepost op: 5-01-2016, 16:54:56 »
Doorgaande op wat Bjorklund zei over de mogelijkheid van een toonladder in de topic over aflevering 1

Geplaatst door: bjorklund
Voeg citaat toe
De titel van de eerste afl. was "Wijsmaken". Rode draad is dus muziek.
Bij het tweede spel ligt er een bord cq parcours met iedere keer 3-2 2-3. In de muziek is een toonladder ook verdeeld met 2 en 3 verlaagde tonen (die heten mollen), dat zijn de zwarte toetsen op de piano. In de toonladder do-re-mi vormen plaats 2 en 3 de naam Remi!


Volgens mij is het speelbord een gespiegeld klavier en dus een sterke hint naar muziek en een muzikant. Heb het afgebeeld in een pdf

Daarnaast dacht ik dat de geldbedragen op het bord misschien nog een hint zouden kunnen zijn, de namen van de noten of 'do re mi etc.' maar kwam daar verder niet uit. Misschien iemand anders wel.

E
C
F
C

Mi
Do
Fa
Do

Scherp!  ::vergroot::
Ik vond persoonlijk de manier waar op de plankjes waren ingedeeld ook maar raar. Waarom niet tussen elk plankje even veel ruimte? Daarom vind ik jouw theorie echt heel sterk. Het accent wordt namelijk wel gelegd op de 3 - 2 - 2 - 3, en dus de toonladder wat dan weer naar Remy verwijst.

Maarja, ik heb mijn schep inmiddels uit de schuur gehaald en graaf mijn tunneltje richting Remy  ;)
Mijn molletje: Rémy

Offline Erik Leppen

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Follow the molpunten
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #77 Gepost op: 5-01-2016, 16:58:09 »
De vraag is, zou de opdracht anders zijn als Remy niet de mol is.

Dat moet je bedenken bij elke hint. Is dit er bewust ingestopt, of komt het toevallig mooi uit? Alles dat toevallig mooi uitkomt, is geen hint.

Tuurlijk, ze hadden het ook kunnen verdelen met 2000 = 5 x 400 en dan dus 2,2,2,2,2 als verdeling van de naamvakken, maar 2000 is een logisch getal en 500/1000/1500/2000 is gewoon best wel een logische verdeling en dan komen er dus vier blokken. En 10 kandidaten verdelen over vier blokken, tja, dat wordt automatisch twee blokken van 2 en twee blokken van 3.
De combinaties zijn dan: 2,2,3,3 of 3,3,2,2 of 2,3,3,2 of 3,2,2,3 of 3,2,3,2 of 2,3,2,3 (dat zijn alle combinaties). Als ze dàn een klavierhint willen doen, dan hadden ze wel gekozen voor 2,3,2,3 of 3,2,3,2, want dàt is de volgorde. Dat hebben ze niet gedaan. Dus het is geen hint.

(En dat is nog los van het feit dat Remy natuurlijk niets heeft met pianoklavieren, maar met harpsnaren. Echter, daar kun je ook een 2,3,2,3 verdeling in terugzien, namelijk in de witte snaren.)
Maar ze gaan natuurlijk niet zeggen van, de mol is, eh, Klaas

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #78 Gepost op: 5-01-2016, 18:31:51 »
Dat klopt, maar is het eerste doel van de Mol niet geld uit de Pot houden?
Dat is het inderdaad! Dus voor de mol was het het belangrijkst om bij dit spel absoluut niet in een geldvak terecht te komen. En dan zijn in mijn ogen Marjolein en Taeke degenen die dit het opvallendst hebben gedaan.
Ich bin ein Bärliner!

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 1 - opdracht 2 - duinenspel
« Reactie #79 Gepost op: 5-01-2016, 19:55:08 »
De clou van deze hele opdracht is denk ik inderdaad dat voor de mol alles goed is, behalve een geldvak. De rest zal hem/haar niet het meeste uitmaken. De 1000 leek me sowieso haalbaar, ongeacht of de mol zijn best doet of niet.

Ik weet daarom nog niet of ik veel waarde hecht aan de passiviteit van deze of gene. Want wat maakt het eigenlijk uit? Als de mol niets doet en 90% gaat voluit... Is die ene nietsnut (en dan ga ik er vanuit dat die net zo sterk is als de sterksten van de negen kandidaten) dan zo invloedrijk? Denk dat dat wel meevalt.

Is er iets gebeurd dat we over het hoofd zien? Tegenwerking in plaats van passiviteit? Iemand die de topito ingraaft in plaats van uitgraaft? Het maximale dat ik er uit kan halen is dat er verwarring is over het vak waarin ze nu eigenlijk zijn. Dat is ook het meest logisch, gezien het feit dat ze met zijn allen het vak van 1500 ruim binnen de tijd halen.

Hoe is het mogelijk dat er van de negen kandidaten niet een bovenop die topito gaat zitten om te zeggen: tot hier en niet verder? Van Rop en Taeke snap ik dat, maar dan blijven er nog zeven over.