Auteur Topic: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark  (gelezen 24635 keer)

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #20 Gepost op: 18-02-2017, 22:40:37 »
Citaat
Ben al ruim een uur aan het nadenken hoe deze opdracht had kunnen slagen.

Niet.

Het is een cirkel waar je alle vijf schakels nodig hebt. Als je aanneemt dat er eentje niet meewerkt, wordt die cirkel steeds weer onderbroken.

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #21 Gepost op: 18-02-2017, 22:44:28 »
Niet.

Het is een cirkel waar je alle vijf schakels nodig hebt. Als je aanneemt dat er eentje niet meewerkt, wordt die cirkel steeds weer onderbroken.

Ja. Maar als de mol dat constant doet gaat dat erg in de gaten lopen. Achteraf bij het napraten val je dan zo door de mand.
Iets meer tijd (half uur) had de opdracht op weg kunnen helpen.

Offline hagriddler

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • carpe f*cking diem !
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #22 Gepost op: 18-02-2017, 22:45:42 »
Dan ook nog vragen die voor meer uitleg vatbaar zijn :
"Wie heeft Diederik als Mol ingevuld" kan betekenen
Welk antwoord heeft Diederik zelf gegeven of
Door wie werd hij verdacht...
carpe f*cking diem !
莫尔·内森

Offline IkBenMol

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #23 Gepost op: 18-02-2017, 22:52:21 »
Ze trekken meer tijd uit voor de veiling om de pot leeg te trekken dan een gelinkte porto opdracht om geld te verdienen. Zolang de etherdicipline is zoals we het programma kennen is dat toch wel onrechtvaardig.

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #24 Gepost op: 18-02-2017, 22:59:43 »
Ben al ruim een uur aan het nadenken hoe deze opdracht had kunnen slagen.
Zelfs al hadden ze geweten dat het een keten van communiceren was, dan nog was het onmogelijk het goed te organiseren. Vooral in dit tijdsbestek

Het is juist een doodeenvoudige opdracht als het duidelijk was geweest dat ze in een keten moesten communiceren.

Keten: Jochem --> Thomas --> Imanuelle --> Diederik --> Sanne --> Jochem

Dan moet er 25 keer een vraag rond, waarbij onderweg een antwoord wordt toegevoegd.

Voorbeeld: Jochem heeft een vraag voor Imanuelle
- Jochem stelt vraag aan Thomas
- Thomas geeft vraag door aan Imanuelle
- Imanuelle geeft vraag + antwoord door aan Diederik
- Diederik geeft vraag + antwoord door aan Sanne
- Sanne geeft vraag + antwoord door aan Jochem

En dit dus 25 keer en dat kan ook gewoon door elkaar en enige wat je moet doen is dat wat je binnen krijgt direct doorgeven (+ eventueel antwoord toevoegen als de vraag aan jou is)

Is binnen 3 minuten klaar, als je het zonder mol zou spelen. Met mol zou het achteraf heel duidelijk worden waar het de hele tijd fout is gegaan.

Nu, zonder duidelijkheid van de keten, is het een grote chaos en lijkt het een onmogelijke opdracht. Echter weet Jochem toch 4 goede antwoorden te scoren, wat duidelijk maakt dat het niet onmogelijk is om de keten meerdere keren goed rond te krijgen.

« Laatst bewerkt op: 18-02-2017, 23:01:49 door Jayq »

Offline Mollenmania

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #25 Gepost op: 18-02-2017, 23:01:49 »
Ze trekken meer tijd uit voor de veiling om de pot leeg te trekken dan een gelinkte porto opdracht om geld te verdienen. Zolang de etherdicipline is zoals we het programma kennen is dat toch wel onrechtvaardig.

 ::ok::

Offline BigBoots

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #26 Gepost op: 18-02-2017, 23:06:08 »
Is binnen 3 minuten klaar, als je het zonder mol zou spelen. Met mol zou het achteraf heel duidelijk worden waar het de hele tijd fout is gegaan.
3 minuten? voor 25 vragen? Elke vraag moet 4 keer doorgegeven worden (+ een aantal keer het antwoord). Als je dan ook nog moet verplaatsen tussen de paaltjes, denk ik dat je al blij mag zijn als elke vraag in een minuut lukt, te weinig tijd dus.
Je zou dus meerdere vragen tegelijk in het rondje moeten laten circuleren, maar dat wordt alleen maar meer chaos
« Laatst bewerkt op: 18-02-2017, 23:07:44 door WIDM uncovered »
Met beide voeten op de grond, kom je geen stap vooruit

Offline ikwilmolletje

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #27 Gepost op: 18-02-2017, 23:15:00 »
Ik snap eerlijk gezegd niet hoe die opdracht had kunnen slagen. Met een mol die onzichtbaar is en blijft is het wel lastig om te achterhalen waarom het fout gaat. Het is vrij gemakkelijk als mol lekker achterover te leunen. Niemand die je ziet of weet wat je doet. Lekker bij de verkeerde porto zitten, of precies praten op het moment dat de persoon aan de andere kant even weg is.

Ze doen er 8 minuten over om te achterhalen hoe het precies zit met de keten. Mol kan in die tijd lekker uitrusten en de kat uit de boom kijken. Pas als iedereen het kijkt door te hebben kun je als mol een beetje meedoen, maar niet te fanatiek. Gemiddelde kandidaat spelen omdat er toch al veel tijd op zit. Beetje vaag zijn in je antwoorden en doorgeven van vragen.

Ik vind het als opdracht ook matig vanwege de lage slagingskans en weinig tijd mijns inziens.

Offline Leek

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #28 Gepost op: 18-02-2017, 23:35:00 »
Ben het wel eens met Jayq. Als ze gewoon 1 vragenlijst hadden afgehandeld en daarna de volgende waren ze waarschijnlijk verder gekomen. De hele opdracht tot een goed einde brengen was echter inderdaad een "mission impossible".

Kon er verder ook maar weinig mee.

Gaf Jochem nou door dat Ima de vorige test Sanne als mol had, of had Ima dat zelf door gegeven? Zij zat toch om Diederik. Ze was in ieder geval wel goed op de hoogte van zijn tattoos.
Verder wel opvallend dat Diederik vervolgens zei dat Ima die antwoorden niet mocht geven, maar dat mocht volgens mij wel. Kandidaten mochten via de porto doorgeven aan elkaar wat ze wilden, maar niet rechtstreeks met elkaar praten (voor de opdracht).

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #29 Gepost op: 18-02-2017, 23:35:54 »
prachtig ::bravo::

Ja, leuke opdracht ::ok::
...maar soms even niet :)

Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #30 Gepost op: 18-02-2017, 23:36:41 »
Het leek ook of sommigen de hele tijd bij dezelfde porto bleven staan.. vond dat een beetje gek of ik heb het verkeerd gezien, of montage. Bij ima zag je duidelijk dat ze heen en weer renden en diederik in het begin ook wel.

Offline grasisgroen

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #31 Gepost op: 18-02-2017, 23:39:22 »
Het leek ook of sommigen de hele tijd bij dezelfde porto bleven staan.. vond dat een beetje gek of ik heb het verkeerd gezien, of montage. Bij ima zag je duidelijk dat ze heen en weer renden en diederik in het begin ook wel.

Ja, dat viel mij ook op en snapte ik ook niet, net alsof de één wel én kon praten én kon luisteren met dezelfde porto.
...maar soms even niet :)

Offline Lama1997

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #32 Gepost op: 18-02-2017, 23:41:00 »
Ja, leuke opdracht ::ok::
Mee eens. Iets meer tijd was zeker geen overbodige luxe geweest, maar over het algemeen een heerlijke opdracht.
Moet het wel even terugkijken voor eventuele molacties haha

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #33 Gepost op: 18-02-2017, 23:54:20 »
3 minuten? voor 25 vragen? Elke vraag moet 4 keer doorgegeven worden (+ een aantal keer het antwoord). Als je dan ook nog moet verplaatsen tussen de paaltjes, denk ik dat je al blij mag zijn als elke vraag in een minuut lukt, te weinig tijd dus.
Je zou dus meerdere vragen tegelijk in het rondje moeten laten circuleren, maar dat wordt alleen maar meer chaos

Nou ja, misschien is 3 minuten wat overdreven snel, maar het is echt een eitje als het duidelijk is uitgelegd.

Ik zou zeggen, zoek 10 porto's en 5 vrienden en probeer uit.
Je zult ontdekken dat het echt heel gemakkelijk is. Je hoeft niets te onthouden, alleen vragen (+ antwoorden) doorgeven, dan kan gewoon aan een stuk door. Het enige waar je van bewust moet zijn, zijn de vragen die zelf op je lijst hebt staan, die moet je niet 'blind' nog een keer doorgeven (maar noteren natuurlijk).

Het enige puntje is natuurlijk dat de porto's op een afstandje hangen. Maar zoals al wordt gemeld hier, lijkt het wel of sommige niet op en neer hoeven te lopen, ik denk dan ook dat de porto's op een metertje of 10 gewoon prima hoorbaar waren.

Offline Leek

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #34 Gepost op: 18-02-2017, 23:58:40 »
Je hoeft niets te onthouden, alleen vragen (+ antwoorde) doorgeven, dan kan gewoon aan stuk door. Het enige waar je van bewust moet zijn, zijn de vragen die zelf op je lijst hebt staan, die moet je niet 'blind' nog een keer doorgeven (maar noteren natuurlijk).

Normaal zou dit kloppen, maar bij "WIDM" kan het toch interessant/handig zijn om de verschillende antwoorden ook te onthouden, zeker de antwoorden die naar de (jouw) mol leiden.

Offline FS

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #35 Gepost op: 18-02-2017, 23:58:46 »

Ik zou zeggen, zoek 10 porto's en 5 vrienden en probeer uit.
Je zult ontdekken dat het echt heel gemakkelijk is.

Moet je wel 1 van die vrienden de opdracht geven de boel te saboteren  ;) Kijken of het dan nog steeds zo makkelijk is

Offline Jayq

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #36 Gepost op: 19-02-2017, 00:11:45 »
Normaal zou dit kloppen, maar bij "WIDM" kan het toch interessant/handig zijn om de verschillende antwoorden ook te onthouden, zeker de antwoorden die naar de (jouw) mol leiden.

Helemaal eens, maar het ging mij om de haalbaarheid van de opdracht, als de uitleg volledig en duidelijk was geweest.

Moet je wel 1 van die vrienden de opdracht geven de boel te saboteren  ;) Kijken of het dan nog steeds zo makkelijk is

Klopt, maar die saboteur is achteraf wel heel makkelijk te ontdekken, dus zou een goede uitleg het mollen onmogelijk maken.

Nadeel van de onvolledige uitleg was dat er chaos ontstond en mollen in de eerste minuten niet nodig was. En daarna is de onduidelijkheid in het begin de schuld dat het daarna nog altijd niet vlotjes verliep, om daarmee de molacties te kunnen ontkennen.

Conclusie is ook dat je in de zoektocht (die het voor mij niet meer is --> Thomas) naar de mol niets hebt gehad aan deze opdracht. Alleen Jochem die 4 antwoorden scoort, zou je kunnen afstrepen

Offline ikwilmolletje

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #37 Gepost op: 19-02-2017, 00:21:48 »

Conclusie is ook dat je in de zoektocht (die het voor mij niet meer is --> Thomas) naar de mol niets hebt gehad aan deze opdracht. Alleen Jochem die 4 antwoorden scoort, zou je kunnen afstrepen


En Sanne, die vier goede antwoorden doorgeeft, terwijl zij als ze de mol is waarschijnlijk weet dat Jochem die antwoorden nodig heeft om geld te verdienen. Dan kun je er best één of twee weglaten. Voor mij blijven bij deze opdracht alleen Thomas en Diederik over.

Offline molecula

  • Forumlid
  • I'm gonna rope you
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #38 Gepost op: 19-02-2017, 01:05:23 »
Ik vond het een leuke opdracht en volgens mij is er veel meer uit te halen dan we tot nog toe doen. Het is duidelijk dat de montage op volle toeren draaide om het voor ons zo verwarrend mogelijk te maken, maar als we weten hoe het cirkeltje liep en wie welke vragen aan wie doorspeelde, en wie daar weer op antwoordde, kunnen we toch best wel iets 'wijzer worden'?
« Laatst bewerkt op: 19-02-2017, 01:07:07 door molecula »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #39 Gepost op: 19-02-2017, 03:08:45 »
Nadeel van de onvolledige uitleg was dat er chaos ontstond en mollen in de eerste minuten niet nodig was. En daarna is de onduidelijkheid in het begin de schuld dat het daarna nog altijd niet vlotjes verliep, om daarmee de molacties te kunnen ontkennen.

Conclusie is ook dat je in de zoektocht (die het voor mij niet meer is --> Thomas) naar de mol niets hebt gehad aan deze opdracht. Alleen Jochem die 4 antwoorden scoort, zou je kunnen afstrepen

Integendeel zou ik denken. Deze opdracht heeft mij doen switchen naar Thomas. Die is de duidelijke kink in de kabel waardoor degenen na hem (Ima en Diederik) geen een antwoord krijgen maar Jochem en Sanne 4 antwoorden kunnen noteren. Vond juist dat voor het eerst molgedrag zichtbaar werd met deze opdracht. Voor de kijker althans. Maar de deelnemers kunnen het volgens mij ook wel uitvogelen naderhand.

En ik vond het erg oneerlijk dat ze weinig tijd hadden voor de opdracht. Maar het feit dat enkelen