Auteur Topic: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark  (gelezen 24630 keer)

Offline Marimol

  • Forumlid
  • 10 kilo bananen......bananen zijn gezond.
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #80 Gepost op: 20-02-2017, 18:58:12 »
Als ik me goed herinner, klopt dit niet helemaal. Art zei volgens mij dat enkel antwoorden die over de porto gegeven werden telden. En zodra jij de antwoorden niet mag geven, moet de vraag (en antwoord) de hele cirkel rond. Alle vragen van vb. Ima moeten langs Diederik, Sanne, Jochem en Thomas, onafhankelijk van wie het antwoord weet.

Dat klopt dat werd tijdens spel ook gezegd:

IMA: Laat iemand het antwoord opschrijven over de tatoeages van Diederik.
Hij heeft er een op zijn bovenbeen en op zijn enkel
Einstein en een wetenschappelijk symbool.

DIEDERIK: Imanuelle vertelde mij dat ik twee tatoeages heb.
Maar alleen ik mag dat antwoord geven, het moet via de porto's gezegd worden.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #81 Gepost op: 20-02-2017, 20:41:05 »
Ik kijk vooral naar het eindresultaat en naar de verklaring daarvoor.

Het wordt mij volstrekt niet duidelijk wat wanneer vastloopt. De keten moest 25 keer rond, dat is 17 keer mislukt. Wat ik wel weet, is dat Jochem vier goede van de vijf goede antwoorden opschrijft. Die vragen zijn eerst naar Thomas gegaan en als laatste via Sanne weer naar Jochem. Diederik heeft niets. Als Thomas de Mol is, is dat volgens mij volstrekt logisch.

1) De vragen van Jochem zijn voor Thomas het minst gevaarlijk om door te spelen, ze zitten nog maar aan het begin van de keten en het is maar de vraag of ze het einde halen. Hetzelfde geldt voor zijn eigen vragen
2) Diederik heeft niets, dus ook niets van Imanuelle gekregen. Imanuelle is niet de Mol. Ze heeft hier per ongeluk gemold of domweg die antwoorden niet gekregen omdat de keten al verbroken was. Voor Imanuelle zitten Thomas, Jochem en Sanne.

Sanne als Mol is niet logisch. Ten eerste omdat ze het gewoon niet is  ::rofl:: en ten tweede omdat ze vier keer als laatste schakel het goede antwoord aan Jochem geeft en twee (?) keer als een na laatste schakel naar Thomas fungeert. Jochem is niet logisch, omdat hij dan vier keer een goed antwoord opschrijft en op die manier een score van 80% haalt, de helft van het totaal. Bovendien bezorgt hij Thomas twee (?) goede antwoorden. Totaal zes van de acht. Diederik zou als Mol de vier goede antwoorden voor Jochem ook hebben doorgegeven aan Sanne, wetende dat zij de laatste schakel naar Jochem is. Daar komt nog het ene goede antwoord van Sanne bij, hij is dus vijf keer in de laatste fase betrokken bij een goed antwoord.

De enige logische verklaring die ik zie voor het verschil in eindresultaat tussen Jochem en Diederik is in mijn ogen Thomas. Het gaat mis tussen Diederik en Jochem en aangezien het een cirkel is betekent dat: bij Sanne òf bij Thomas en Imanuelle. Sanne sluit ik uit als Mol, blijft Thomas over.
« Laatst bewerkt op: 20-02-2017, 22:13:00 door Tarballs »

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #82 Gepost op: 21-02-2017, 06:34:21 »
Zelf ben ik eerlijk gezegd nog steeds overtuigd dat Ima per ongeluk het meest gemold heeft. Ze haalt van alles door elkaar, heeft een antwoord opgeschreven omdat ze het wist en geeft antwoorden over Diederik door die van Diederik moeten komen. Overigens telt dat antwoord dus niet, wat betekent dat Thomas het nog iets beter heeft gedaan dan gedacht.

Eigenaardig is ook dat Imanuelle compleet overtuigd is dat ze antwoorden aan Diederik heeft gegeven. De etheropdracht lijkt haar ernstig te bevestigen dat Diederik de kink in de kabel en de mol is. De regie maakt er gebruik van. We zien Diederik zijn eigen vragen helemaal niet doorgeven (logisch dat hij dan geen antwoorden krijgt) maar wel de tijd doden door stenen van de heuvel af te gooien.

Het is dat met de test Diederik de mol niet kan zijn (of we worden wel extreem gemanipuleerd door alles en iedereen), anders zou je hem verdenken. Bovendien als Imanuelle doorgeeft dat het niet goed gaat (Thomas krijgt zijn antwoorden blijkbaar niet), zegt Diederik "Ja ik weet het. Ik doe mijn uiterste best" Wat nogal verdacht klinkt.

Ik denk dat Thomas het meest gemolt heeft, Jochem is ook nog goed mogelijk. Maar het blijft me wel dwars zitten dat de regie zo duidelijk weggeeft in de testen dat Diederik de mol niet is.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #83 Gepost op: 21-02-2017, 09:25:02 »
Citaat
De etheropdracht lijkt haar ernstig te bevestigen dat Diederik de kink in de kabel en de mol is.

Kan, maar dan vind ik het onloogisch dat hij Sanne een goed antwoord geeft en haar vier goede antwoorden voor Jochem geeft, wetende dat zij de laatste link naar Jochem is. Vervolgens zelf met niks terugkomen maakt hem hoogst verdacht en dat zal hij dan ook wel weten en proberen te voorkomen.

Offline Molest

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #84 Gepost op: 21-02-2017, 10:26:51 »
We zien Diederik zijn eigen vragen helemaal niet doorgeven (logisch dat hij dan geen antwoorden krijgt) maar wel de tijd doden door stenen van de heuvel af te gooien.
Ja, sterk aangezet door de regie, behalve eentje dan. Diederik's vraag met welk dier Ima zich kan identificeren wordt nog doorgegeven door Sanne, maar strandt bij Jochem of Thomas (of Ima). Diederik zal buiten beeld meer vragen hebben doorgegeven, die vervolgens allemaal zijn geblokkeerd door Jochem of Thomas (ik denk niet dat Ima zo structureel per ongeluk kan mollen). Waarmee de mol hem toch wel geraffineerd verdacht maakt.

Maar het blijft me wel dwars zitten dat de regie zo duidelijk weggeeft in de testen dat Diederik de mol niet is.
Ja, 't valt op dat de regie hem in één uitzending eerst nog eens extra verdacht maakt (met niet laten zien van zijn eigen vragen, steentjes gooien, etc), en vervolgens totaal onverdacht. Maar misschien ging het hen gewoon om die spanningsboog in deze ene aflevering? Zodat iedereen steil achterover zou slaan bij de testuitslag? Dan mogen we blijkbaar nu van hen concluderen dat Ima fout zat, en iedereen die op Diederik zat dus ook.

En dan zal hij inderdaad volgende keer wel afvallen. Maar wie weet welke groene aap er nog uit de mouw komt  ;).

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #85 Gepost op: 22-02-2017, 02:42:00 »
Kan, maar dan vind ik het onloogisch dat hij Sanne een goed antwoord geeft en haar vier goede antwoorden voor Jochem geeft, wetende dat zij de laatste link naar Jochem is. Vervolgens zelf met niks terugkomen maakt hem hoogst verdacht en dat zal hij dan ook wel weten en proberen te voorkomen.

Imanuelle zal toch weten of ze wel of geen antwoorden voor Diederik heeft doorgegeven. Hoewel, ze was danig ::rofl:: in de war. Van Diederik zou het niet eens zo vreemd zijn als molactie. De mol zorgt er voor dat hij zelf goede antwoorden geeft en voor anderen de dingen verkeerd doorgeeft. Of zorgt er voor dat anderen antwoorden van hem krijgen en vult zelf niets in. In beide gevallen kan je iemand anders de schuld geven. Diederik pakt een foutje van Ima meteen aan om te verklaren waarom hij géén enkel antwoord heeft gekregen.

Denk zelf ook dat Thomas de werkelijke kink in de kabel kan zijn/is maar dit zijn toch ook vreemde zaken.

Ja, sterk aangezet door de regie, behalve eentje dan. Diederik's vraag met welk dier Ima zich kan identificeren wordt nog doorgegeven door Sanne, maar strandt bij Jochem of Thomas (of Ima). Diederik zal buiten beeld meer vragen hebben doorgegeven, die vervolgens allemaal zijn geblokkeerd door Jochem of Thomas (ik denk niet dat Ima zo structureel per ongeluk kan mollen). Waarmee de mol hem toch wel geraffineerd verdacht maakt.

Is ook prima mogelijk geef ik toe.

Citaat
Ja, 't valt op dat de regie hem in één uitzending eerst nog eens extra verdacht maakt (met niet laten zien van zijn eigen vragen, steentjes gooien, etc), en vervolgens totaal onverdacht. Maar misschien ging het hen gewoon om die spanningsboog in deze ene aflevering? Zodat iedereen steil achterover zou slaan bij de testuitslag? Dan mogen we blijkbaar nu van hen concluderen dat Ima fout zat, en iedereen die op Diederik zat dus ook.

En dan zal hij inderdaad volgende keer wel afvallen. Maar wie weet welke groene aap er nog uit de mouw komt  ;).

Nou ja, hopelijk komt er in elk geval een duidelijke uitleg waarom Diederik nu plots in de prullenbak beland.

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #86 Gepost op: 22-02-2017, 23:18:41 »
Citaat
Nou ja, hopelijk komt er in elk geval een duidelijke uitleg waarom Diederik nu plots in de prullenbak beland.

Ik weet niet hoe plots dat is. Ik verdacht hem al niet. Het bod bij de veiling (4500?) was al ontzettend hoog. Dat is bijna niet meer uit te leggen als stimuleren om te bieden. Bij de opdracht met de posters heb ik hem zelf volledig afgeschreven als mol. Misschien dat er eens een kleurtje net niet helemaal oké was, maar uiteindelijk vonden ze bijna alle posters en pakte hij zelf de laatste om 2000 te verdienen.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #87 Gepost op: 23-02-2017, 03:48:31 »
Ik weet niet hoe plots dat is. Ik verdacht hem al niet. Het bod bij de veiling (4500?) was al ontzettend hoog. Dat is bijna niet meer uit te leggen als stimuleren om te bieden. Bij de opdracht met de posters heb ik hem zelf volledig afgeschreven als mol. Misschien dat er eens een kleurtje net niet helemaal oké was, maar uiteindelijk vonden ze bijna alle posters en pakte hij zelf de laatste om 2000 te verdienen.

Plots in de zin dat het ineens in aflevering zeven volkomen zonneklaar is, als je de testen en biechten mag geloven.

Ik heb hem alle zes de afleveringen verdacht en vind het daarom misschien extra curieus dat de regie hem lijkt weg te geven. Overigens bood hij 3500 voor de jokers. Kan dat het gemiddelde omhoog trekken opdat daar een psychologisch effect vanuit gaat. Onder de 1000 euro vrije ruimte maakt mensen bewust dat het weinig is, 1300 daarentegen lijkt veel ruimer dan het in werkelijkheid is. Vervolgens pakt hij de eerste joker voor 2700, iets wat zelfs Sanne overhaalt toch een (geslaagde) poging te wagen ook een joker binnen te halen. Vond het vooral frappant hoe Diederik telkens reageerde "er stond een ramp van de eerste categorie te gebeuren". Heel Dik Jol-achtig, zoals naar verwezen in het dagboek van de Mol.

Het is niet dat ik het prijs opdrijven van Thomas helemaal niet verdacht vond, hij is de eerste zes afleveringen mijn nummer twee verdachte geweest. Maar ik denk wel dat er wel eens teveel vanuit gegaan wordt dat elke molactie tot in detail is uitgedacht en dan exact verloopt zoals geplant. Dat hoeft niet zo te zijn. Bv de mol kan niet elke opdracht als laatste of eerste aan de beurt komen, dat valt op. Voor hetzelfde geld heeft Diederik gedacht dat mensen na hem hoger zouden bieden en vond hij 3500 geen opvallend bedrag. Of hadden zijn voorgangers niets geboden en besloot hij het gemiddelde op te trekken om de veiling wel door te laten gaan en vrije ruimte te schenken zodat mensen los konden gaan. Of dacht Thomas veel te kunnen mollen bij de ondergrondse door als eerste te gaan maar viel dat tegen omdat Sanne hem erg in de gaten hield. Je zoekt naar voldoende acties en voldoende hints om iemand te verdenken, waterdicht werd het alleen bij Klaas en dat vond niemand leuk.

De posteropdracht molde niemand. Dat ene kleurtje verkeerd kan zelfs de misser van Jochem verklaren of misschien raakte Jochem wat teveel in paniek en zag de poster echt niet. Diederik was verder niet bijzonder verdacht, de anderen echter net zo min. Voor de mol was er denk ik geen optie echt te mollen omdat ieder ander het zo goed deed. Zou onnoemelijk opvallen.


Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #88 Gepost op: 23-02-2017, 04:27:36 »
Citaat
Diederik was verder niet bijzonder verdacht, de anderen echter net zo min. Voor de mol was er denk ik geen optie echt te mollen omdat ieder ander het zo goed deed. Zou onnoemelijk opvallen.

Klopt. Nog even voor we op onze donder krijgen omdat we in het verkeerde topic zitten  ;) Diederik was daar zo centraal dat we tenminste iets hadden moeten zien voor mijn gevoel. Een haperende porto of zo. Of dat hij niet rechtstreeks ruim binnen de tijd de goede poster vond. Eerst naar achteren lopen. Niets zeggen over de letters. Ik noem maar wat dingen. Niet alleen vond ik hem niet verdacht, ik vond juist dat hij de hele actie daar in goede banen leidde. In mijn herinnering ging het om 2000 euro? Dat is wel heel veel voor een vlekkeloze opdracht en een, nogmaals, zo centrale positie.

3500 scheelt inderdaad 1000, moest het uit mijn hoofd doen, maar vind het nog steeds aan de hoge kant.

Citaat
Bv de mol kan niet elke opdracht als laatste of eerste aan de beurt komen, dat valt op.

Dat ben ik op zich met je eens. Aan de andere kant is de kans dat het de Mol overkomt even groot als de kans dat het een kandidaat overkomt. Als hij/zij maar niet al te verdacht is in de groep en dat lijkt/leek hier het geval. Overigens had Thomas deze rol in aflevering 1 niet, bij de rechtbank niet (en nam hij die ook niet) en op het strand bijvoorbeeld ook niet.

Offline cinner

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #89 Gepost op: 23-02-2017, 05:43:30 »
Klopt. Nog even voor we op onze donder krijgen omdat we in het verkeerde topic zitten  ;) Diederik was daar zo centraal dat we tenminste iets hadden moeten zien voor mijn gevoel. Een haperende porto of zo. Of dat hij niet rechtstreeks ruim binnen de tijd de goede poster vond. Eerst naar achteren lopen. Niets zeggen over de letters. Ik noem maar wat dingen. Niet alleen vond ik hem niet verdacht, ik vond juist dat hij de hele actie daar in goede banen leidde. In mijn herinnering ging het om 2000 euro? Dat is wel heel veel voor een vlekkeloze opdracht en een, nogmaals, zo centrale positie.

Maar waarom zou Diederik als mol per se zichzelf verdacht moeten maken en kan het niet zo zijn dat hij heeft ingeschat dat deze opdracht niet te mollen was zonder wel erg in het oog te springen maar wordt dat Thomas compleet vergeven? Thomas heeft toch ook niets gedaan om het geld uit de pot te houden. De enige conclusie is dan dat er niet gemold is. Of beter gezegd, de conclusie kan natuurlijk niet zijn dat als Diederik de mol is hij zich maar wel verdacht had moeten maken maar als Thomas de mol is het een snuggere actie is zich niet verdacht te maken.

Citaat
3500 scheelt inderdaad 1000, moest het uit mijn hoofd doen, maar vind het nog steeds aan de hoge kant.

Is het ook maar ik benoemde meer zaken waarom ik Diederik toen niet resoluut heb afgevoerd of mijn blik niet alleen op Thomas heb gericht.

Citaat
Dat ben ik op zich met je eens. Aan de andere kant is de kans dat het de Mol overkomt even groot als de kans dat het een kandidaat overkomt. Als hij/zij maar niet al te verdacht is in de groep en dat lijkt/leek hier het geval. Overigens had Thomas deze rol in aflevering 1 niet, bij de rechtbank niet (en nam hij die ook niet) en op het strand bijvoorbeeld ook niet.

Dat is een onnodige relativering lijkt me. Het ging mij erom dat beide eigenaardigheden als molactie bestempeld zou kunnen worden. De ene die enorm vertraagd, dan goed doorgeeft maar zelf niets opschrijft dus niets binnen haalt of de ander die zelf wel opschrijft maar verkeerd doorgeeft om geld uit de pot te houden (en toch ook dingen goed heeft doorgegeven, anders had Jochem net zo goed geen vier juiste antwoorden gekregen).

Zijn we weer vol on topic  ;D
« Laatst bewerkt op: 23-02-2017, 05:47:22 door cinner »

Offline Waardenburg

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #90 Gepost op: 23-02-2017, 10:08:12 »
Citaat
Zijn we weer vol on topic

Hulde! Knap gedaan!  ;D

We zullen het zien!

Offline JannekeSDG

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #91 Gepost op: 24-02-2017, 13:34:54 »
Soms denk ik, je kunt als mol ook minder opvallen als je zelf geld in de pot brengt ( jochem) maar tegelijk zorgt dat dat de anderen niet lukt...door (in deze opdracht) de boel te blokkeren. Persoonlijk zou ik zo'n een nieuwe manier van mollen wel kunnen waarderen. Overigens heeft Jochem te veel kandiaats gespeeld en geld verdient om hem als mol te verdenken. Ik zit al sinds de duinopdracht in de THOMASTUNNEL  :( ;) :o

Offline Christie

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #92 Gepost op: 24-02-2017, 16:00:14 »
Iets wat de opviel in de omgeving van de keten: Thomas, Ima, Diederik en Sanne hadden allemaal een plaats met de porto's in de vrije ruimte met weids uitzicht. Jochem stond verscholen tussen hoge rotsblokken.

Offline Retep

  • Forumlid
Re: Aflevering 7 - opdracht 1 - vragen oplossen in Lavapark
« Reactie #93 Gepost op: 24-02-2017, 16:28:18 »
Iets wat de opviel in de omgeving van de keten: Thomas, Ima, Diederik en Sanne hadden allemaal een plaats met de porto's in de vrije ruimte met weids uitzicht. Jochem stond verscholen tussen hoge rotsblokken.

Als de positie iemand weg geeft in dit geval kan het wat mij betreft alleen naar Sanne die overduidelijk op een molshoop lijkt te staan. Denk niet dat de posities hier een hint waren.